Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet någon hur man installerar adblocker på iphone?

Har du provat Brave Browser?
Den verkar fungera bra för mig. Har bara kört ett par dagar dock.

Annars kan man köra tillägget Vinegar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

känner att gränsen är nådd nu. Är AdBlock https://getadblock.com/sv/ ett bra program eller vilket ska man använda?

eller finns det något bättre? https://vpnbasen.se/har-listas-de-basta-annonsblockerarna-jus...

För Windows är AdGuard desktop client överlägset bäst enligt mig, förutom reklam blockerar det Windows telemetri, krypterad DNS o.s.v. Fungerar med i princip alla webbläsare, och det mesta görs på DNS nivå.

Det är dock inte gratis, tror jag betalade €50 för en lifetime licens för några år sedan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Att jag och sambon gick över till Premium för länge sedan känns bara bättre och bättre. Fan ta reklam.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Länge leve YouTube Vanced

Den slutade funka för mig, men jag får väl prova igen. Har ny lur nu.

Hemmavid är det adblocker som gäller. Har vitlistat dom sidor jag använder frekvent (så länge dom sköter sig med popups och annat trams)

Edit: Brukar även klicka på lite reklamlänkar på vitlistade sidor.

Edit2: Vanced funkade utmärkt nu!

Permalänk
Medlem

Har slutat använda Youtube på telefonen för att det är så mycket reklam. Youtube i webbläsare med annonsblockering är det enda dugliga.

Youtube vanced törs jag inte använda, en vacker dag kanske Google bestämmer sig för att radera konton som använder det, och då förlorar man e-post, youtube, drive, rubbet. Dåligt att vara så beroende av Google egentligen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har noll tolerans mot reklam, kan jag inte blocka det så använder jag inte tjänsten, Nu är det inga problem att blocka reklam på Youtube som tur är, värre är det med linjär TV så det har jag sen ca 10 år slutat titta på helt, bara reklamfri streaming och typ SVTplay TV1 och TV2 är acceptabelt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Genom VPN och vilket land?

Mumbai.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

När jag dragit igång "LTT" exempelvis, så trycker jag på "casta-knappen", så slipper jag reklamen på TV:n.
Funkar dock bara på "den första reklamen". Jag får väl sätta en gammal NUC med i5 som "reklamvakt" mot internät. Tror inte en Raspberry Pie orkar med trafiken i mitt nät. Krävs nog minst en Haswell med två kärnor och 16GB RAM för att inte slöa ner trafiken.

PiHole, AdGuard Home osv. behöver ingen kraftfull hårdvara och kan enkelt köras via en mesig Raspberry Zero. Den blockerar annonser via DNS så i princip ingen av din trafik går via den. Däremot fungerar det inte för Youtube-reklam eftersom Youtube levererar reklamen från samma ställe som sina videor.

Eller syftar du på något annat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet någon hur man installerar adblocker på iphone?

Skrivet av heroinfather:

Går inte, du får köpa premium om du vill kolla youtube utan reklam på iphone.

Fast det där stämmer inte, det går visst att blocka reklam på en iPhone. AdGuard finns till iOS också och fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Stackars Youtube, det går nog inte så bra för dom ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Ja, gratis är gott. För ush och fy att betala 69kr/mån för att slippa reklamen på samtliga plattformar. Bättre att bara ta vad man vill ha och skylla på att Google serverar för mycket reklam (som om man hade betalat om det var mindre reklam…)

Visa signatur
Permalänk

helt felvänd reklam

När ett band släpper en singel så gjors det reklam för den. Eller i alla fall förut. Det var i tidningar, på radion och kanske till och med på TV. All den reklamen kostade pengar för den som ville ha reklam. Precis som det ska vara.
Idag får musikgrupper pengar för att göra reklam för sin musik. Så ska det inte vara.
Alla kreatörer på YT får pengar för sitt verk.Ju fler som tittar dessto mer pengar får de. Trots att YT gör reklamen åt dem.
Idag är kreatörers reklam helt gratis, för att reklamkostnad läggs på slutkund i form av reklam.
Kreatörer får gratis reklam, YT tjänar storkovan, jag blir galen.
Låt alla som lägger upp videor på YT betala för sina upplägg. Låt inte reklamen bli gratis för de som vill ha reklam.

Jag är en CD-samlare. Jag har över 700 CD slkivor.
Så här ser det ut för mig när jag letar efter ny musik att faktiskt köpa på CD.
Jag hittar ett klipp. Vill lyssna på det. Det börjar med flera minuters reklam. Jag lyssnar lite sporadiskt på skivan. Kommer då i kontakt med ytterligare reklam. Skippar vidare.
Jag kanske inte tycker om den skivan och kommer inte köpa den.
Eller så tycker jag om den och vill köpa den.
Mitt klipp jag tittade på visar 3-4 minuter reklam och jag lyssnar på kanske 1 minut innan jag går vidare till nästa klipp och där upprepas proceduren.
Jag ska alltså betala både för reklam och sedan köpa CD skivan. Alternativt betala en månadskostnad för en skiva som jag kommer att betala fullpris för.
DET ÄR INTE RIMLIGT.
YT kommer dö. Det är rätt åt dem. Girighet är alltid ett spel på eggen.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Ja, gratis är gott. För ush och fy att betala 69kr/mån för att slippa reklamen på samtliga plattformar. Bättre att bara ta vad man vill ha och skylla på att Google serverar för mycket reklam (som om man hade betalat om det var mindre reklam…)

Har noll intresse av att göra Google ännu rikare som om de hade brist på pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Har noll tolerans mot reklam, kan jag inte blocka det så använder jag inte tjänsten, Nu är det inga problem att blocka reklam på Youtube som tur är, värre är det med linjär TV så det har jag sen ca 10 år slutat titta på helt, bara reklamfri streaming och typ SVTplay TV1 och TV2 är acceptabelt..

TV1 och TV2? Menar du SVT1 och SVT2 eller nått annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

PiHole, AdGuard Home osv. behöver ingen kraftfull hårdvara och kan enkelt köras via en mesig Raspberry Zero. Den blockerar annonser via DNS så i princip ingen av din trafik går via den. Däremot fungerar det inte för Youtube-reklam eftersom Youtube levererar reklamen från samma ställe som sina videor.

Eller syftar du på något annat?

Halvgammal video från LTT.
Gäller alltså bara för andra OS än windows. För på Firefox och Opera kan man effektivt blockera YT-reklamen med Adblock, samt alla varianterna på Adblock. (Jag kallar dessa för "Adblock" allihop, då jag inte orkar minnas deras egentliga namn. Men är i princip samma sak.)

LTT videon om att spärra huset hemma för reklam, även på andra enheter än windows:
https://www.youtube.com/watch?v=KBXTnrD_Zs4

(Vad det är konstigt att se Linus renrakad!)
I alla fall vet jag inte om så svag hårdvara "orkar med" 1GB-anslutning, utan att slöa ner eller ge "elakartad" lagg. Främst därför jag inte brytt mig att bygga/installera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet någon hur man installerar adblocker på iphone?

Jag vet att du redan fått din fråga besvarad och det var huvudanledningen till att även min senaste platta blev en android.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tror inte google bryr sig om att några promille av alla tittare blockerar deras reklam. De samlar ju ändå in en massa annan data om användarna som de säljer vidare.

Skulle det varit ett problem hade de väl satt en betalvägg på tjänsten.

Nä,,, väljer man att finansiera sin verksamhet med reklamintäkter så är det ett eget val och ansvar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Halvgammal video från LTT.
Gäller alltså bara för andra OS än windows. För på Firefox och Opera kan man effektivt blockera YT-reklamen med Adblock, samt alla varianterna på Adblock. (Jag kallar dessa för "Adblock" allihop, då jag inte orkar minnas deras egentliga namn. Men är i princip samma sak.)

LTT videon om att spärra huset hemma för reklam, även på andra enheter än windows:
https://www.youtube.com/watch?v=KBXTnrD_Zs4

(Vad det är konstigt att se Linus renrakad!)
I alla fall vet jag inte om så svag hårdvara "orkar med" 1GB-anslutning, utan att slöa ner eller ge "elakartad" lagg. Främst därför jag inte brytt mig att bygga/installera det.

Vad gäller PiHole så är det ju enbart en DNS-lösning, så det är ju väldigt lite av din trafik som du skickar mot den.
Sedan kan du ju köra PiHole på valfri hårdvara, själva "pi"-aspekten är ju inte själva poängen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

TV1 och TV2? Menar du SVT1 och SVT2 eller nått annat?

Var nog så länge sen jag titta på "vanlig" TV att jag kallar SVT1, SVT2 för TV1 och TV2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Halvgammal video från LTT.
Gäller alltså bara för andra OS än windows. För på Firefox och Opera kan man effektivt blockera YT-reklamen med Adblock, samt alla varianterna på Adblock. (Jag kallar dessa för "Adblock" allihop, då jag inte orkar minnas deras egentliga namn. Men är i princip samma sak.)

LTT videon om att spärra huset hemma för reklam, även på andra enheter än windows:
https://www.youtube.com/watch?v=KBXTnrD_Zs4

(Vad det är konstigt att se Linus renrakad!)
I alla fall vet jag inte om så svag hårdvara "orkar med" 1GB-anslutning, utan att slöa ner eller ge "elakartad" lagg. Främst därför jag inte brytt mig att bygga/installera det.

Då pratar vi om samma sak. Man använder Pi-Hole eller alternativ som t.ex. AdGuard Home för att blockera reklam via en Raspberry Pi (eller annan kompatibel hårdvara) för alla enheter på sitt nätverk.

Jag har 1Gbit uppkoppling och använder Home Assistant på en Raspberry Pi 4 där jag även har installerat AdGuard Home-integrationen. Det påverkar inte hastigheten överhuvudtaget då ingen trafik går via Raspberry Pi utöver DNS-uppslagen själva.

Det fungerar dock som sagt inte för Youtube eftersom Youtube levererar sin reklam från samma ställe som sina videor. Däremot fungerar det för all annan reklam, även på TV-apparater och konsoler, mobiler och allt annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Var nog så länge sen jag titta på "vanlig" TV att jag kallar SVT1, SVT2 för TV1 och TV2

Hehe, men då är jag är med på noterna. Förstår helt klart hatet mot reklam. Är så van att slippa se reklam numera att minsta lilla få mig att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har noll intresse av att göra Google ännu rikare som om de hade brist på pengar.

Men deras tjänster vill du ha Som gratisanvändare med adblock så är det ju bara Google man göder, varken kreatörer eller företagen som gör reklam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en PiHole liggandes. Redo att rocka, men jag har inte fått arslet ur bara. En jobbarkompis lånade min rp4(?) för att testa innan han köpte en egen och det ligger kvar på den. Konfat o klart. =D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Men deras tjänster vill du ha Som gratisanvändare med adblock så är det ju bara Google man göder, varken kreatörer eller företagen som gör reklam.

Så du menar att när du ser reklam så är det bara kreatörerna och företagen som gör vinst? Google skulle ge bort hela kakan? Knappast.

För övrigt använder jag inte Googles tjänster mer än att kolla på YouTube med AdBlocker eller via NewPipe. Har inget Google-konto. Använder Android men utan Google-konto och deras appar. Hade jag kunnat köra Linux på telefonen så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt NextDNS.io

Typ som PieHole fast inte gratis.

Blockerar saker, du väljer själv listor i dess inställningar.
De "vanliga" listorna finns där.

Finns app för iPhone (och Android) så att du kan aktivera den där och få samma filtrering när du är utanför hemmet.

Jag kör också uBlockOrigin på datorerna hemma, men för alla andra enheter så är det NextDNS som får filtrera bort annonser via DNS förfrågningar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Youtube premium är väl värt pengarna, går att dela med familjen också.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så du menar att när du ser reklam så är det bara kreatörerna och företagen som gör vinst? Google skulle ge bort hela kakan? Knappast.

För övrigt använder jag inte Googles tjänster mer än att kolla på YouTube med AdBlocker eller via NewPipe. Har inget Google-konto. Använder Android men utan Google-konto och deras appar. Hade jag kunnat köra Linux på telefonen så hade jag gjort det.

Det var ju att tolka min kommentar väldigt friskt… Kollar man på YouTube utan adblock så får Google en del av kakan, kreatören en del av kakan och företaget som gör reklam får det dom betalat för. Med adblock är det bara Google som gynnas av det.

Ja, såklart. Du använder Googles tjänster bara lite grann, då är det okej..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

YouTube Premium FTW

Lösningen du köper av YT på ett problem skapat av YT.

Riktig FTW ja

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Det var ju att tolka min kommentar väldigt friskt… Kollar man på YouTube utan adblock så får Google en del av kakan, kreatören en del av kakan och företaget som gör reklam får det dom betalat för. Med adblock är det bara Google som gynnas av det.

Ja, såklart. Du använder Googles tjänster bara lite grann, då är det okej..

Förstår inte hur jag skulle tolka din kommentar annars.

Att inte gynna Google något alls är jävligt svårt med deras marknadsställning. Det är inte så att man har mycket val. Att dock kalla det "lite grann" som om jag hade något val är fan drygt. Visst skulle jag kunna dissa YouTube helt (brukar bli så när jag betalar för en streamingtjänst) men hur man ska kunna undvika Android om man inte heller vill köra iPhone? Det är fan omöjligt såvida man inte vill stå utan BankID. Jag har fan inget val om jag ska kunna delta i samhället. Hoppas att staten ta över e-legitimation och gör den tillgänglig även för Linux så lämnar jag Android också.

Permalänk
Medlem

Adblock ska väl inte fungera i Chrome efter nyår har jag hört?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller