VESA sjösätter ny standard för att mäta rörelseoskärpa hos bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

VESA sjösätter ny standard för att mäta rörelseoskärpa hos bildskärmar

Standarden ClearMR ska göra det lättare för konsumenter att ta reda hur tydlig bild bildskärmar kan presentera i rörelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta gillas verkligen, tycker vissa skärmar som på pappret borde vara skarpa har rätt suddig bild i rörelse.
Tycker min gamla Asus 144hz hade skarpare bild än min nya HP 240hz

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta hanterar grov ghosting. Tror det var en samsung panel som l1techs testade som hade så grov ghosting att det var som att 240hz bara la en bild ovanpå den förra....var i princip en suddigare 120hz panel i praktiken
Så om båda bilderna är skarpa så kan den fortfarande få bra score? Även med extrem ghosting

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig:)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om standarden hade varit att redovisa den övergång som tar längst tid, så att man vet vad man får som sämst, och det hade varit en sporre att förbättra skärmarna. Med en sådan här luddig standard är det som upplagt för att pusha för en utveckling som manar till konstiga lösningar som ser bra ut på papper men är skit i verkligheten. Ungefär som HDR - certifieringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skärmarna stöder ju nuförtiden olika eftersläpsreducerande funktioner så jag undrar huruvida man tar hänsyn till dessa och testas de konsekvent i samma inställningar eller testar de både ock osv? Vilken overdrive nivå används osv, finns många frågor kring detta men bra om det skulle komma en bättre hänvisande standard.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skärmarna stöder ju nuförtiden olika eftersläpsreducerande funktioner så jag undrar huruvida man tar hänsyn till dessa och testas de konsekvent i samma inställningar eller testar de både ock osv? Vilken overdrive nivå används osv, finns många frågor kring detta men bra om det skulle komma en bättre hänvisande standard.

Allt standard vilket inkluderar standard (default) overdrive. Vilket är bäst att låta vara just där på majoriteten av skärmar. Blackframeinsertion lär de ju inte mäta.