Vägguttag med inbyggd energimätning och trådlös koppling till smarta hem, finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

jag tror nog att du underskattar effekten

? föklara

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

? föklara

Specad standby-power kan vara svår att hitta. För Innr SP220 (den enda jag tittat på) är den angiven till <= 0.5W
Om man då har 10 st smarta switchar som inte är används för någon last (typiskt så det blir i en fast installation) så drar dessa 10 switchar upp till 5W.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Specad standby-power kan vara svår att hitta. För Innr SP220 (den enda jag tittat på) är den angiven till <= 0.5W
Om man då har 10 st smarta switchar som inte är används för någon last (typiskt så det blir i en fast installation) så drar dessa 10 switchar upp till 5W.

Spec ska stå i alla bruksanvisningar (är väl lag på det)
För tillfället ligger mina qubino mellan 0.1-0.2w spec säger dock 0.4w. (Har ju dock gjorts firmwareuppdateringar så det vara därför) Men även om det skulle dra 50 eller 100w totalt på alla enheter så skulle jag fortfarande göra en markant besparing när jag slår av sakerna. Skulle vi även då ta med i beräkningen att värmen sänks när vi åker hemifrån och att alla lampor släcks som annars garanterat skulle lysa blir besparingen rätt bra. Får jag någonsin väldigt tråkigt ska jag försöka göra en jämförelse ( eller möjligen om två år när vårt nuvarande elavtal går ut och jag troligen kommer tvingas spara in på elen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Min TV, förstärkare och mediaspelare drar drygt 10W i viloläge.

Permalänk
Medlem

Jag kan komma med några åsikter i vart fall, då jag också kör Schneider hemma.

Mina förutsättningar är ganska enkla. Villa byggd på 90-talet som är hyfsat energisnål (jordvärme, FTX-system, väggar i leca). Årlig förbrukning på ungefär 13 500 kwH med två vuxna och två barn.

Jag har börjat installera Schneider Wiser och gör det i samband med renovering eller när något uttag eller lampknapp behöver bytas på grund av slitage.

Anledningen till att jag valde Wiser är att det finns mer än bara belysningsstyrning, att de fungerar i icke-uppkopplat läge och att de går att få in i Home Assistant vad jag läst mig till (jag har själv inte försökt, men det verkar gå när jag googlar). Därtill tycker jag, som många andra, att Schneider gör snygga uttag och fungerar bra.

Jag monterar smarta uttag där jag vill kunna hålla koll på förbrukning eller där jag vill schemalägga saker. Exempelvis har jag satt smarta uttag vid mitt skrivbord, på väggen där min Unifi-utrustning sitter, vid en fönsterlampa som tänds och släcks automatiskt enligt schemaläggning, vid TV-bänken för att se vad PS5, TV, Wii osv drar.

Utöver det så sätter jag mest uppkopplade dimmers, brandvarnare, temperatur- och fuktighetsmätare, läckagevarnare och så vidare från Wiser. Jag har inte sett någon anledning att koppla upp alla mina eluttag, många av dem används inte ens. Och om de används så används de för dammsugaren i 15 minuter eller LED-lampor med obetydligt förbrukning (ungarnas läslampor t.ex.).

Jag hoppas dock att Wiser kommer med motsvarande radiatortermostater fast till golvvärme, det hade varit perfekt att synka med tempmätarna.

Som andra har sagt så finns det en begränsing i hur många Zigbee-enheter som kan sitta i samma nätverk - och siffran är trots allt ganska hög (70 enheter eller så). Men jag ser ingen vinst i att koppla upp alla uttag, fokusera på att sätta där du vet att det förbrukas och där det kan vara av intresse att övervaka eller schemalägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag kan komma med några åsikter i vart fall, då jag också kör Schneider hemma.

Mina förutsättningar är ganska enkla. Villa byggd på 90-talet som är hyfsat energisnål (jordvärme, FTX-system, väggar i leca). Årlig förbrukning på ungefär 13 500 kwH med två vuxna och två barn.

Jag har börjat installera Schneider Wiser och gör det i samband med renovering eller när något uttag eller lampknapp behöver bytas på grund av slitage.

Anledningen till att jag valde Wiser är att det finns mer än bara belysningsstyrning, att de fungerar i icke-uppkopplat läge och att de går att få in i Home Assistant vad jag läst mig till (jag har själv inte försökt, men det verkar gå när jag googlar). Därtill tycker jag, som många andra, att Schneider gör snygga uttag och fungerar bra.

Jag monterar smarta uttag där jag vill kunna hålla koll på förbrukning eller där jag vill schemalägga saker. Exempelvis har jag satt smarta uttag vid mitt skrivbord, på väggen där min Unifi-utrustning sitter, vid en fönsterlampa som tänds och släcks automatiskt enligt schemaläggning, vid TV-bänken för att se vad PS5, TV, Wii osv drar.

Utöver det så sätter jag mest uppkopplade dimmers, brandvarnare, temperatur- och fuktighetsmätare, läckagevarnare och så vidare från Wiser. Jag har inte sett någon anledning att koppla upp alla mina eluttag, många av dem används inte ens. Och om de används så används de för dammsugaren i 15 minuter eller LED-lampor med obetydligt förbrukning (ungarnas läslampor t.ex.).

Jag hoppas dock att Wiser kommer med motsvarande radiatortermostater fast till golvvärme, det hade varit perfekt att synka med tempmätarna.

Som andra har sagt så finns det en begränsing i hur många Zigbee-enheter som kan sitta i samma nätverk - och siffran är trots allt ganska hög (70 enheter eller så). Men jag ser ingen vinst i att koppla upp alla uttag, fokusera på att sätta där du vet att det förbrukas och där det kan vara av intresse att övervaka eller schemalägga.

dom har ju denna för golvvärme https://shop.smarthome-europe.com/en/controle-chauffage-clim/...

när det gäller antal tycks det finnas två alternativ, donglen stödjer max 20 enheter medans hubben fixar max 60 enheter vilket även är vad man max får ha i ett hem med det systemet. sedan förstår jag inte riktigt varför man begränsat antalet scener till 10st eller att funktionerna man får använda i scenerna är max 10 st samma sak att man inte får ha mer än 10 scheman.

sedan bör man nämna att deras uttag har rätt hårda begränsningar när det gäller användande, tex får du inte ha en lampa ansluten i en uttaget samtidigt som dammsugaren är i den andra brunnen (får ej blanda laster) kör man dammsugare får den dra max 7A (1600va) Led lampor anslutna till uttaget får ej dra mer än 100w osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Mäta varje fas separat på en 3-fasmaskin.

Snor tråden lite istället för att skapa en ny...

Om man vill mäta effekten/förbrukningen på en 2- eller 3-fas apparat, kan man använda en 1-fasmätare på varje fas och sedan "plussa" ihop? Istället för att använda en 3-fasmätare alltså.

Tänker att Shelly 1PM skulle vara bra för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Snor tråden lite istället för att skapa en ny...

Om man vill mäta effekten/förbrukningen på en 2- eller 3-fas apparat, kan man använda en 1-fasmätare på varje fas och sedan "plussa" ihop? Istället för att använda en 3-fasmätare alltså.

Tänker att Shelly 1PM skulle vara bra för ändamålet.

Ja fast om du har 5+4+5 så drar den inte 14A utan man räknar lasten per fas.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Shelly puck eller liknande bakom uttag. Du sätter den så den är always on så även om strömmen bryts så poppar den i on läge.
Att köpa ett "färdigt" uttag innebär att de kostar sjukt mycket mer och din valfrihet krympte till 2-3 uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja fast om du har 5+4+5 så drar den inte 14A utan man räknar lasten per fas.

Tack för svar! Jag är nöjd med att veta effekten per fas, alltså min förbrukning. För visst blir det så? Sen att den faktiska strömmen inte stämmer spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Tack för svar! Jag är nöjd med att veta effekten per fas, alltså min förbrukning. För visst blir det så? Sen att den faktiska strömmen inte stämmer spelar ingen roll.

Ja exakt Amp * volt = effekt så har du ett litet hum

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25