Spotify går med över två miljarder i förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Om en SSD eller ett nätverk strular så kan det såklart påverka ljudet. Det är ungefär som att vi hade haft inställningen "Automagisk Kvalité" på Youtube. Du väljer att kolla på 4K på en 4K skärm där nätverket kanske strular och plötsligt tittar du på källan i 480P. Det blir en klar tydlig skillnad. Agreed.
Min poäng med hur mycket information ditt öra uppfattar är som att du ska kolla på en 4K video på en skärm som endast klarar upplösningen 1920 x 1080. Du ser fortfarande bara i 1920 x 1080 oavsett vad källan klarar av att spela upp. Så, i detta exemplet är dina öron 1920 medan källan är 4k. Till exempel 96.000 Khz / 24/32 i 32 bit. Ditt öra är limiterat till 20.000 hz. Därför är det placebo när människor tror att dem hör en "bättre" kvalitét då människor är limiterade till 20.000 hz.

Läste du länken jag skickade? Han förklarar väldigt bra i detalj om hur det fungerar och kan förklara det bättre än mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Spotify spelar ju bara hip hop musik.... nästan... Inget fel på det, men om man vill lyssna på något annat och t.ex. börjar lyssna en rolling stones låt och så förväntar man sig att det ska komma liknande låtar i samma genre så hamnar man efter fem låter igen på hip hop musik. Alla top 50 låtar i alla länder har för det mesta hip hop musik och även svensk hiphop musik vilket är konstigt... (lite överdrivet med alla men t.ex. Grekland eller Argentina ska ha flera svenska gangsterrap låtar på deras top 50... jo tjena att dem lyssnar på svensk musik där borta). Bytte till Youtube premium/Youtube music och om du lyssnar på en genre så kommer en massa låtar som man aldrig har hört ur samma genre. Finns många fel med Youtube också men de har klart bättre tjänst när det kommer till musik.

Förutom det ovan nämnda så finns det en massa annat att klaga på när det gäller Spotify och det är kanske bra att dem finns och konkurrerar med andra tjänster. Men varför är dem så populära bland allmänheten kommer jag aldrig att förstå. Men det kanske ni kan upplysa mig om? Kanske har ni haft det så länge att det bara blev favoriten och allt annat är konstigt.

Permalänk

LoL. You got me. Snyggt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajnamen:

Spotify spelar ju bara hip hop musik.... nästan... Inget fel på det, men om man vill lyssna på något annat och t.ex. börjar lyssna en rolling stones låt och så förväntar man sig att det ska komma liknande låtar i samma genre så hamnar man efter fem låter igen på hip hop musik. Alla top 50 låtar i alla länder har för det mesta hip hop musik och även svensk hiphop musik vilket är konstigt... (lite överdrivet med alla men t.ex. Grekland eller Argentina ska ha flera svenska gangsterrap låtar på deras top 50... jo tjena att dem lyssnar på svensk musik där borta). Bytte till Youtube premium/Youtube music och om du lyssnar på en genre så kommer en massa låtar som man aldrig har hört ur samma genre. Finns många fel med Youtube också men de har klart bättre tjänst när det kommer till musik.

Förutom det ovan nämnda så finns det en massa annat att klaga på när det gäller Spotify och det är kanske bra att dem finns och konkurrerar med andra tjänster. Men varför är dem så populära bland allmänheten kommer jag aldrig att förstå. Men det kanske ni kan upplysa mig om? Kanske har ni haft det så länge att det bara blev favoriten och allt annat är konstigt.

Det må vara så att hiphop och liknande (vad nu alla genrer kallas) är väldigt populära idag, men jag har inte fått en enda hiphop-låt spelad för mig via Spotify på många, många, många år. Förutom just om jag aktivt har valt att spela typ "Top 100" eller vad det kallas. Men det gör jag aldrig för det är inte den typen av musik jag lyssnar på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Off-T: Jag blev nyfiken. Ritade du den där eller hittade du bilden?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

När det kommer till skillnad i kvalitet så är det nästan alltid placebo om det är Spotifys högsta kvalité eller Apple Music's super high resolution. Det finns även en väldigt bra och utförlig läsning här om just detta kring sample rate, kvalité m.m. https://web.archive.org/web/20200202124704/https://people.xip...

Däremot är det ett smart drag av bl.a. Tidal & Apple att trycka på super high resolution eftersom folk köper med tanken av "kvalitet", precis som vi människor köper och äter med ögonen. Faktum är att ingen i regel hör någon skillnad. För att kunna höra skillnad så måste man veta exakt vad man ska lyssna efter. Dem som vet precis vad dem ska lyssna efter failar ändå i dessa "blind" tests.

MEN, det finns säkert någon person därute som hör information över 20.000 hz. Det finns även människor som kan hålla andan i nästan 30 minuter under vatten.

#PlaceboIsTheShit

Jag hör(de) 22 500 Hz. Fick studieron havererad när de installerade vita högtalare med ett konstant högt tjut i de frekvenserna. När jag frågade vad det var så berättade de att det var ett brandlarm de installerat som ljöd med 20 kHz. Fanns tydligen inget att göra åt saken.

Hör också vissa tunna lysrör, kontaktdon som sitter i vägguttag och ska agera råttskrämmare, delfinljud, hundvisselpipa, vissa manicker o.s.v.

Är tröttsamt med folk som inte tror på mig och låtsas som att det är ett icke-problem.

Ibland funderar jag på om jag ska försätta mig en en högljudd miljö och låta de fina hörselhåren bli skadade så jag slipper höra ljudet. Just högtalarna och lysrören är värst för de går inte att slippa undan. Försök att sitta och plugga när någon har satt på ett konstant högt och högfrekvent ljud.

Permalänk
Skrivet av Marida:

Jag hör(de) 22 500 Hz. Fick studieron havererad när de installerade vita högtalare med ett konstant högt tjut i de frekvenserna. När jag frågade vad det var så berättade de att det var ett brandlarm de installerat som ljöd med 20 kHz. Fanns tydligen inget att göra åt saken.

Hör också vissa tunna lysrör, kontaktdon som sitter i vägguttag och ska agera råttskrämmare, delfinljud, hundvisselpipa, vissa manicker o.s.v.

Är tröttsamt med folk som inte tror på mig och låtsas som att det är ett icke-problem.

Ibland funderar jag på om jag ska försätta mig en en högljudd miljö och låta de fina hörselhåren bli skadade så jag slipper höra ljudet. Just högtalarna och lysrören är värst för de går inte att slippa undan. Försök att sitta och plugga när någon har satt på ett konstant högt och högfrekvent ljud.

Jag förstår exakt vad du menar. Jag är också känslig i höga frekvenser, men det tonas ner för vart år.
För något år sedan läste jag om en person som genom en ultraljudsensor kunde uppfatta frekvenser över 24.000 hz. Det är dock väldigt sällsynt. Jag tror det kan ha att göra med att trumhinnorna har mindre radie.
Nu kanske du inte faller in i den kategorin, men det kan också vara så att ljud över 20.000 hz som vi egentligen inte hör (let's say) harmoniserar med omvärlden som tillsammans skapar ett ljud som vi hör, men som inte behöver vara ursprungskällan.

Utmaningen för människor som faktiskt hör över 20.000 hz och lyssnar på musik över 20.000 hz blir nu oversampling och anti-aliasing. Däremot är den typen av upplösning på ljudet nödvändigt vid vissa konverteringar mellan analogt och digitalt.

Det jag personligen har märkt är att vid högre sample rate så adderas det där suset, noise. Det kan upplevas som att musik har fått lite mer "air" och vissa tycker att kvaliteten är bättre, men egentligen inte.

EDIT:
Kontentan är väl egentligen. What ever vi tycker är bäst för var och en. What ever we say is the best.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marida:

Jag hör(de) 22 500 Hz. Fick studieron havererad när de installerade vita högtalare med ett konstant högt tjut i de frekvenserna. När jag frågade vad det var så berättade de att det var ett brandlarm de installerat som ljöd med 20 kHz. Fanns tydligen inget att göra åt saken.

Hör också vissa tunna lysrör, kontaktdon som sitter i vägguttag och ska agera råttskrämmare, delfinljud, hundvisselpipa, vissa manicker o.s.v.

Är tröttsamt med folk som inte tror på mig och låtsas som att det är ett icke-problem.

Ibland funderar jag på om jag ska försätta mig en en högljudd miljö och låta de fina hörselhåren bli skadade så jag slipper höra ljudet. Just högtalarna och lysrören är värst för de går inte att slippa undan. Försök att sitta och plugga när någon har satt på ett konstant högt och högfrekvent ljud.

Jag hade också det problemet, det har dock minskat med åldern.

Men det är ju inte bara höga frekvenser som skiljer mellan en "högupplöst" låt och en standard liksom, det är ju mer information även i de lägre frekvenserna. Inte för att jag tycker det är värt det med Tidal eller liknande, men det är ju stor märkbar skillnad mellan olika kvalitetslägen i exempelvis Spotify, men ju högre kvalitet desto mindre skillnad mot föregående steg liksom. Samtidigt använder ju många BT idag som begränsar kvaliteten ändå, och då spelar det ju verkligen ingen roll.