Permalänk
Medlem

Vilken TV?

Hej!

Vi vill köpa en ny TV för att koppla in en PC, PS5 + 4K Blurays. Vi tänkte köpa den på Elgiganten och få den hemlevererad + installerad. Vi behöver hjälp/tips med vilken 65/70/75" TV (helst LG eller Samsung) vi ska ha för ovan scenarion? Vi vill helst ha MiniLED eller QLED (och inte OLED), men vi har sett en del recensioner där folk skriver att vissa fina sådana har ganska mycket latency eller ghosting osv. Så det är kanske inte är passande för snabba/action-filmer och gaming.(?) Kan någon rekommendera en prisvärd TV för film och gaming för ca 10000-13000 kr?

Tack på förhand!

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha ghosting så är det OLED du ska ha.
Antar att det är risken för inbränningar som avskräcker?

Det enda MiniLED alternativ då som är 65" och finns på Elgiganten är QN90A från Samsung

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Varför ej OLED?

Svårt att hitta en bättre TV för ovan krav och behov än LGs B1 eller C1.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732274

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Vill du inte ha ghosting så är det OLED du ska ha.
Antar att det är risken för inbränningar som avskräcker?

Det enda MiniLED alternativ då som är 65" och finns på Elgiganten är QN90A från Samsung

Skrivet av edson:

Varför ej OLED?

Svårt att hitta en bättre TV för ovan krav och behov än LGs B1 eller C1.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732274

Tack för svar! Well, vi var så klart inne på OLED först (för svärtan och bildkvaliteten), för att kunna se film eller spela i ett ljust vardagsrum fullt av solsken så känns det som LED är ett smartare alternativ. Vi vill helst inte behöva mörklägga rummet under dagtid för att ha TV:n på. För det verkar vara så med OLED.(?) Och ja, risk för inbränningar lockar inte heller. Det känns som att denna TV behöver hålla i 5-10 år som den förra (LED:en) och då känns det lite mer riskabelt med OLED.

Q90A är också på vår kanske-lista, vad bra!

B1 och C1 var de allra första vi tittade på (och de lockar fortfarande).

Då verkar vi vara inne på rätt spår i alla fall! Men rekommenderar ni ändå OLED för MiniLED/QLED för gaming och film?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Tack för svar! Well, vi var så klart inne på OLED först (för svärtan och bildkvaliteten), för att kunna se film eller spela i ett ljust vardagsrum fullt av solsken så känns det som LED är ett smartare alternativ. Vi vill helst inte behöva mörklägga rummet under dagtid för att ha TV:n på. För det verkar vara så med OLED.(?) Och ja, risk för inbränningar lockar inte heller. Det känns som att denna TV behöver hålla i 5-10 år som den förra (LED:en) och då känns det lite mer riskabelt med OLED.

Q90A är också på vår kanske-lista, vad bra!

B1 och C1 var de allra första vi tittade på (och de lockar fortfarande).

Då verkar vi vara inne på rätt spår i alla fall! Men rekommenderar ni ändå OLED för MiniLED/QLED för gaming och film?

Lyser solen direkt på TVn? (Inte bra!) Annars så kommer en OLED klara sig rätt galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Lyser solen direkt på TVn? (Inte bra!) Annars så kommer en OLED klara sig rätt galant.

Nej, men rummet har väldigt stora fönster så rummet blir väldigt ljust. Vi drar oftast inte heller ner persiennerna för att katterna sitter alltid och tittar ut där (och det är ju de som bestämmer).

Men vi planerar att ha TV:n längre in i rummet, så då kanske det funkar fint med OLED då - det låter bra, tack!

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CGI:

Tack för svar! Well, vi var så klart inne på OLED först (för svärtan och bildkvaliteten), för att kunna se film eller spela i ett ljust vardagsrum fullt av solsken så känns det som LED är ett smartare alternativ. Vi vill helst inte behöva mörklägga rummet under dagtid för att ha TV:n på. För det verkar vara så med OLED.(?)

Det där är en evig missuppfattning som kommer av att jämförelsepunkten med åren har flyttats. En modern OLED-TV är en ganska ljusstark TV historiskt sett. Fast en Mini-LED-baserad LCD kan vara ännu mer ljusstark i klass med utomhusreklam. Den möjligheten fanns inte riktigt på samma sätt för några år sedan. Därför sitter många med en 5–10 år gammal TV och oroar sig för att OLED är för "ljussvagt" när en OLED antagligen är ljusstarkare än den TV man redan har.

"QLED" säger inget om ljusstyrka, utan majoriteten QLED-modeller som säljs är ungefär lika ljusstyrka (vid SDR) eller ljussvagare än en OLED (vid HDR). Dessutom har flera av dem sämre reflexfilter än en OLED. I dagens utbud är riktmärket alltså Mini-LED för att få något som är markant ljusstarkare än en OLED.

Vad är det annars för TV ni har idag? Upplevs den omöjlig i dagens rum när ni vill se på TV dagtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där är en evig missuppfattning som kommer av att jämförelsepunkten med åren har flyttats. En modern OLED-TV är en ganska ljusstark TV historiskt sett. Fast en Mini-LED-baserad LCD kan vara ännu mer ljusstark i klass med utomhusreklam. Den möjligheten fanns inte riktigt på samma sätt för några år sedan. Därför sitter många med en 5–10 år gammal TV och oroar sig för att OLED är för "ljussvagt" när en OLED antagligen är ljusstarkare än den TV man redan har.

"QLED" säger inget om ljusstyrka, utan majoriteten QLED-modeller som säljs är ungefär lika ljusstyrka (vid SDR) eller ljussvagare än en OLED (vid HDR). Dessutom har flera av dem sämre reflexfilter än en OLED. I dagens utbud är riktmärket alltså Mini-LED för att få något som är markant ljusstarkare än en OLED.

Vad är det annars för TV ni har idag? Upplevs den omöjlig i dagens rum när ni vill se på TV dagtid?

Tack för info! Det är bra att veta.

Ja när jag släppte tanken om OLED innan och kollade vidare så landade jag på Mini-LED. Men nu är jag tillbaka och drömmer igen om en C1. Jag tycker bara det är svårt, för när man står på Elgiganten och kollar på alla fina QLED, MiniLED osv. så har de ju alla fantastiskt bra bild. I alla fall om man lägger +10-12K. Men man ser ju bara snygga HDR-techdemos där med en 30-80% saturation-boost känns det som (om inte TVn har så mkt färgmättnad på standard-profilen förstås). Så jag undrar alltid då hur det ser ut när jag kopplar in min PC eller PS5 rakt in i TVn för t.ex. Netflix eller 4K Blurays. Det är lite därför jag frågar er TV-proffs här hehe..

Vi hade bara en jättegammal Samsung LED (46"); ett flaggskepp för 20K men för 10-15 år sedan. Så det går ju inte ens att jämföra med en modern TV. Typ en "Samsung UE46B6000" eller liknande. Den såg ut ungefär så iaf. Men vi slängde den på tippen i våras (för säkerhets skull) för den började knäppa och låta konstigt när den var i viloläge.

Sedan vill vi väggmontera den och då har jag förstått att man inte kan ha vilket VESA-mount som helst? För om de är slim/mindre så kan man inte använda de bakre 120hz-hdmi-kontakterna - stämmer detta?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Jag har en LG C1 och en CX och den ena står i ett rum med 5 två meter höga fönster (extremt ljusinsläpp, dock med tunna linnegardiner) och jag kan inte klaga på ljusstyrkan. TVn har ett bra reflexfilter men det kan bli lite "speglingar" men inget jag upptäcker där jag sitter (ca 2-3 meter från TVn). Däremot kan det synas om man sitter närmre. Kan starkt rekommendera båda modellerna. Ska dock tilläggas att jag inte är en bildnörd så har du specifika krav utöver normalanvändaren så kan jag tipsa om att läsa runt ite på internets. Har för mig att Laxpudding gjort en artikel här på Swec på någon av modellerna.

Kontakterna/montering
Hdmi 4 kontakten (och analog TV/Radio) sitter så att den trycks in vinkelrät mot baksidan så där behövs 3-4 cm vid väggmontering men kontakt 1-3 sitter så att du kan använda dessa om tvn är monterad direkt mot väggen.

edit:
Har 48"(C1) och 55" (CX) ska tilläggas.

tillägg
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Jag har en LG C1 och en CX och den ena står i ett rum med 5 två meter höga fönster (extremt ljusinsläpp, dock med tunna linnegardiner) och jag kan inte klaga på ljusstyrkan. TVn har ett bra reflexfilter men det kan bli lite "speglingar" men inget jag upptäcker där jag sitter (ca 2-3 meter från TVn). Däremot kan det synas om man sitter närmre. Kan starkt rekommendera båda modellerna. Ska dock tilläggas att jag inte är en bildnörd så har du specifika krav utöver normalanvändaren så kan jag tipsa om att läsa runt ite på internets. Har för mig att Laxpudding gjort en artikel här på Swec på någon av modellerna.

Kontakterna/montering
Hdmi 4 kontakten (och analog TV/Radio) sitter så att den trycks in vinkelrät mot baksidan så där behövs 3-4 cm vid väggmontering men kontakt 1-3 sitter så att du kan använda dessa om tvn är monterad direkt mot väggen.

edit:
Har 48"(C1) och 55" (CX) ska tilläggas.

Ok, tack för info! Det var bra att få info från er alla. Jag verkade ha slirat in på alla tidiga missuppfattningar. Det blir kanske en B1 eller C1 i alla fall då. Jag har ju tittat på dem många gånger på Elgiganten och Media Markt.

All right, ja jag ska kolla upp så jag får rätt vägg-mount då, för jag tänkte be dem både leverera hem och installera den på väggen. För om det blir B1/C1 för vår del så vill vi ju kunna använda de bakre ingångarna.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Bildexpert 📺

Letar igenom gamla tester och Samsungs gamla B-serie är från 2009 där jag testat B8050 och B6050. Tolkar jag mina egna anteckningar rätt var B6050 den enklare varianten och B8050 den mer toppklassade modellen. Båda har lysdioder vilket var ganska nytt då och som mest gick till 350 nits. Så ganska ljusstark för sin tid, vilket alltid varit Samsungs signum.

Kördes B6050:n på max ljusstyrka kommer en OLED B1 eller C1 vid SDR alltså inte att vara ljusstarkare men kan mycket väl ha ett effektivare reflexfilter. Samt att en OLED förstås något helt annat i kontrastväg när rummet är mer optimalt.

Något i stil med Samsung Q6-serie kommer vara ungefär som det ni hade, även om Samsung 2022 är rätt annorlunda mot Samsung 2009 i hur de fungerar och hur bilden ser ut.

Söker ni mer ljusstyrka och troligen bättre reflexfilter än den gamla, sikta på Samsungs Q9-modeller eller Sonys 9-modeller. Ja, det vanliga med toppklassade modeller enligt TV-guiden.

Permalänk
Medlem

Hade precis en LG C1 65" (såld pga flytt) och det var utan tvekan den bästa TVn jag testat.
Läste massvis med recensioner osv. innan för att hitta den som passa mig bäst i min prisklass (ca 15k) och C1 har fått väldigt bra kritik vilket jag verkligen tycker den förtjänar.

Så för det du säger att du ska använda den till så är definitivt LG C1 ett bra val, tror dessutom dom är på kampanj för runt 13500:- just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Letar igenom gamla tester och Samsungs gamla B-serie är från 2009 där jag testat B8050 och B6050. Tolkar jag mina egna anteckningar rätt var B6050 den enklare varianten och B8050 den mer toppklassade modellen. Båda har lysdioder vilket var ganska nytt då och som mest gick till 350 nits. Så ganska ljusstark för sin tid, vilket alltid varit Samsungs signum.

Kördes B6050:n på max ljusstyrka kommer en OLED B1 eller C1 vid SDR alltså inte att vara ljusstarkare men kan mycket väl ha ett effektivare reflexfilter. Samt att en OLED förstås något helt annat i kontrastväg när rummet är mer optimalt.

Något i stil med Samsung Q6-serie kommer vara ungefär som det ni hade, även om Samsung 2022 är rätt annorlunda mot Samsung 2009 i hur de fungerar och hur bilden ser ut.

Söker ni mer ljusstyrka och troligen bättre reflexfilter än den gamla, sikta på Samsungs Q9-modeller eller Sonys 9-modeller. Ja, det vanliga med toppklassade modeller enligt TV-guiden.

Stort tack för info & tipsen! Jaa, den var verkligen en toppmodell (då, i alla fall i mina ögon) och ganska ljusstark. Jag köpte den senare begagnad av en vän och jag tror han gav 22 eller 26k för den när den kom. Jag hade den i många år till Blurays och PS4 Pro och till det var den verkligen toppen. Men idag är det ju en helt annan typ av bildkvalitet och 4K/8K. Det ska bli så roligt med både en ny TV och en ny soffa.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Hade precis en LG C1 65" (såld pga flytt) och det var utan tvekan den bästa TVn jag testat.
Läste massvis med recensioner osv. innan för att hitta den som passa mig bäst i min prisklass (ca 15k) och C1 har fått väldigt bra kritik vilket jag verkligen tycker den förtjänar.

Så för det du säger att du ska använda den till så är definitivt LG C1 ett bra val, tror dessutom dom är på kampanj för runt 13500:- just nu.

Tack för info! Jaa nu låter den som helt rätt val. Vi har precis flyttat också så vi dumpade gamla TV:n innan flytten och så blir det en ny väggmonterad TV i nyrenoverat vardagsrum snart.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM