Permalänk
Medlem

Läckande Gustavsberg toalettstol

Hej!

Min 1:åriga toalettstol Gustavsberg har plötsligt börja läcka.

Den har 2 knappar och kör jag en storspoling så börjar den läcka efter påfyllnad, kör jag den lilla så är det inte alltid den börjar läcka.
Kan inget om ämnet så jag söker stöd och tips här.

Bifogar bild på stol nedan

Rubrik justerad. // MOD
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hej!

Min 1:åriga toalettstol Gustavsberg har plötsligt börja läcka.

Den har 2 knappar och kör jag en storspoling så börjar den läcka efter påfyllnad, kör jag den lilla så är det inte alltid den börjar läcka.
Kan inget om ämnet så jag söker stöd och tips här.

Bifogar bild på stol nedan

<Uppladdad bildlänk>

Det är för tidigt på dagen för skitsnack.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Kan kanske behövs bytas insats till spolningen. Eller så är det nåt som hakat upp sig i den. Inte svårt att byta. Öppna och kolla.

Permalänk
Medlem

Vad är oddsen...!

Har samma problem och typ samma toalett. Jag nyttjar ballofixen som motåtgärd tills vidare.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

En närstående har nog något i den stilen och på den fastnar den stora spolknappen ofta, men då läcker det hela tiden och inte först när det blivit fullt (om det ens blir det...). Om stolen inte slutar fylla, men annars håller tätt, så kommer det dock att börja rinna först när den är full då de har ett rör där vattnet kan rinna ut vid överfyllnad. Annars skulle vattnet svämma över i tanken istället. Kan ju bero på en kärvande flottör e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hej!

Min 1:åriga toalettstol Gustavsberg har plötsligt börja läcka.

Den har 2 knappar och kör jag en storspoling så börjar den läcka efter påfyllnad, kör jag den lilla så är det inte alltid den börjar läcka.
Kan inget om ämnet så jag söker stöd och tips här.

Bifogar bild på stol nedan

<Uppladdad bildlänk>

Nyttja reklamationsrätten hos säljaren. Ibland får man någon som kommer över och kan justera och ibland får man en ny toalett.

Ja, jag har gjort den här resan några gånger.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har bara reparerat en läckande toalett en gång, men då var det i alla fall enkelt att hitta felet (trasig packning). Efter att ha kollat på genomskärningen på Gustavsbergs reservdelssida tycks deras toaletter inte heller vara vidare komplicerade, så om du öppnar och kikar så kan du säkert snart hitta felet.

Reservdelar säljs hos återförsäljare.
https://www.gustavsberg.com/se/se/produkter/gustavsberg-reser...

Men som andra sagt, hör med stället som sålde den till dig först. Är ju inom 2 år så du borde kunna åberopa reklamationsrätten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Kan kanske behövs bytas insats till spolningen. Eller så är det nåt som hakat upp sig i den. Inte svårt att byta. Öppna och kolla.

Jag är osäker på hur man "öppnar" stolen, har du tips?

Skrivet av mrTLU:

Vad är oddsen...!

Har samma problem och typ samma toalett. Jag nyttjar ballofixen som motåtgärd tills vidare.

Det hjälpte här med, men hoppas på en mer permanent lösning. Vafan, är inte Gustavsberg kvalitet längre eller vad beror detta på tro?

Skrivet av ztenlund:

En närstående har nog något i den stilen och på den fastnar den stora spolknappen ofta, men då läcker det hela tiden och inte först när det blivit fullt (om det ens blir det...). Om stolen inte slutar fylla, men annars håller tätt, så kommer det dock att börja rinna först när den är full då de har ett rör där vattnet kan rinna ut vid överfyllnad. Annars skulle vattnet svämma över i tanken istället. Kan ju bero på en kärvande flottör e dyl.

Det rinner aldrig över så att säga, men det rinner i stolen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nyttja reklamationsrätten hos säljaren. Ibland får man någon som kommer över och kan justera och ibland får man en ny toalett.

Ja, jag har gjort den här resan några gånger.

Hm, ja det kan nog bli aktuellt. Jäkla Gustavsberg kanske.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har bara reparerat en läckande toalett en gång, men då var det i alla fall enkelt att hitta felet (trasig packning). Efter att ha kollat på genomskärningen på Gustavsbergs reservdelssida tycks deras toaletter inte heller vara vidare komplicerade, så om du öppnar och kikar så kan du säkert snart hitta felet.

Reservdelar säljs hos återförsäljare.
https://www.gustavsberg.com/se/se/produkter/gustavsberg-reser...

Men som andra sagt, hör med stället som sålde den till dig först. Är ju inom 2 år så du borde kunna åberopa reklamationsrätten.

Toppen, tack för input!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är för tidigt på dagen för skitsnack.

Bra input, kan dock inte lova att man inte nämner din mamma i tråden,

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag är osäker på hur man "öppnar" stolen, har du tips?
Det hjälpte här med, men hoppas på en mer permanent lösning. Vafan, är inte Gustavsberg kvalitet längre eller vad beror detta på tro?

I mitt fall misstänker jag vattenanslutningen, tyckte mig känna att det var blött där när jag felsökte. Typ en koppling som har lossnat. Lite därför jag slöar med det hela, så jäkla trångt och så osmidig kropp...

Angående komma in i toaletten, mina är minst 15 år gamla, men både har en lösning där man vränger bort spolknapparna. Men det borde en modell-sökning kunna svara på.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det rinner aldrig över så att säga, men det rinner i stolen..

Det jag menar är att om den inte slutar fylla när den borde blir konsekvensen också att det rinner, men då börjar det rinna först när den är överfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det jag menar är att om den inte slutar fylla när den borde blir konsekvensen också att det rinner, men då börjar det rinna först när den är överfull.

Vattenlåset fungerar inte riktigt så om det inte är stopp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Jag är osäker på hur man "öppnar" stolen, har du tips?

Brukar vara att man får bända loss knapparna, sedan under knapparna sitter insatsen fast i spolordningen. Men försökt få bort knapparna bara så löser sig nog resten.

Permalänk
Avstängd

Säkert inte det som är felet här, men på min gamla toalett blev det avlagringar under "koppen" inne i vattenbehållaren. Ner med fingrarna och dra bort avlagringarna. Tyst och fint samt inget vatten som går till spillo.

Permalänk

Fått slita ur mina knappar på min tron ett par gånger för det fastnat gunk i dem så de inte går ända upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

I mitt fall misstänker jag vattenanslutningen, tyckte mig känna att det var blött där när jag felsökte. Typ en koppling som har lossnat. Lite därför jag slöar med det hela, så jäkla trångt och så osmidig kropp...

Angående komma in i toaletten, mina är minst 15 år gamla, men både har en lösning där man vränger bort spolknapparna. Men det borde en modell-sökning kunna svara på.

Jag har kollat oh koppling och under torrt,
[quote postid="19660328" userid="46108" name="ztenlund"]

Skrivet av Fratercula:

Brukar vara att man får bända loss knapparna, sedan under knapparna sitter insatsen fast i spolordningen. Men försökt få bort knapparna bara så löser sig nog resten.

Tack, får försöka här.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Säkert inte det som är felet här, men på min gamla toalett blev det avlagringar under "koppen" inne i vattenbehållaren. Ner med fingrarna och dra bort avlagringarna. Tyst och fint samt inget vatten som går till spillo.

Tack, jag får försöka detta. Hade en IFÖ som aldrig krånglade innan renoveringen, så man blir undrande,

Skrivet av Rouge of Darkness:

Fått slita ur mina knappar på min tron ett par gånger för det fastnat gunk i dem så de inte går ända upp.

Tack, skall testas!

Tack till alla ni på forumet som försöker hjälpa till, man behöver inte regga sig på ett VVS-forum eller vad man nu undrar över.
Kram

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vattenlåset fungerar inte riktigt så om det inte är stopp.

Precis. Det enda som händer är att man får en sjuhelsikes hög vattenräkning om man - som i mitt fall - inte kunde se läckaget. En tunn strimma som inte ens krusade vattnet i låset.

Ett års ökad förbrukning kostade mig c:a 3000 kr i bortkastade pengar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vattenlåset fungerar inte riktigt så om det inte är stopp.

Jag menar inte vattenlåset, utan hur tanken fungerar. Vattenlåset hamnar vattnet i sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Precis. Det enda som händer är att man får en sjuhelsikes hög vattenräkning om man - som i mitt fall - inte kunde se läckaget. En tunn strimma som inte ens krusade vattnet i låset.

Ett års ökad förbrukning kostade mig c:a 3000 kr i bortkastade pengar.

Så fick jag veta att knapparna inte fungerade, min vattenleverantör tyckte att jag förbrukade för mycket och ville inte acceptera mina värden från vattenräknaren…. Bor i hus, för de som inte vet vad sånt handlar om.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag menar inte vattenlåset, utan hur tanken fungerar. Vattenlåset hamnar vattnet i sedan.

Aha, ja om det fyller på vattentanken så kan jag tänka mig att det kan bli problem. Jag är dock lekman så osäker på om det finns nåt skydd för det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aha, ja om det fyller på vattentanken så kan jag tänka mig att det kan bli problem. Jag är dock lekman så osäker på om det finns nåt skydd för det.

Det funkar inte så heller. När vattnet når över snorkeln så rinner överflödet ner i sitsen.
Förstår inte vilket scenario som kan uppstå….

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det funkar inte så heller. När vattnet når över snorkeln så rinner överflödet ner i sitsen.
Förstår inte vilket scenario som kan uppstå….

Nej, det bör ju vara vattenanslutningen (som i mitt fall) eller läckage från avloppet. Om det nu är så att vatten hamnar utanför.
Annars bör det vara hål/skada på materialet, så att säga.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nej, det bör ju vara vattenanslutningen (som i mitt fall) eller läckage från avloppet. Om det nu är så att vatten hamnar utanför.
Annars bör det vara hål/skada på materialet, så att säga.

Mitt inlägg riktade sig inte till dig. Inser att det var ett onödigt förvirrande inlägg som inte hjälpte dig.
Jag hade nog kommit till samma slutsats som dig om det hamnat vatten utanför.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mitt inlägg riktade sig inte till dig. Inser att det var ett onödigt förvirrande inlägg som inte hjälpte dig.
Jag hade nog kommit till samma slutsats som dig om det hamnat vatten utanför.

Åh, det hajjade jag, jag mest kompletterade din kommentar med att en rinnande toalett bör ha ett hål i sig om vattnet hamnar utanför.

Angående mitt problem, så tar det mest emot att gräva fram en blocknyckel när jag inte ens vet storleken, och därmed kommer att vara tvungen att lägga mig som en ostbåge 2 gånger runt handfatets avlopp för att kunna dra åt... puh

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Jag har en likadan (ser det ut som). Har lagat den flera gånger. Riktigt usel kvalla. Det har alltid varit spolmekanismen under knapparna.

Väldigt lätt att få bort. Kolla upp yt-klipp.

Permalänk
Medlem

Hittade deras sida som faktiskt är guld och väldigt lätt att kolla deras videos.

https://www.gustavsberg.com/se/planera-och-montera/monterings...

Denna hjälpte mig:

Toaletten rinner, felsökning <-påminner lite om de enkla filmer man växte upp med på 70/80-talet som förklarade saker och ting på barnprogramstid. Min nivå helt enkelt!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide