Permalänk
Medlem

Ryzen är bra lustiga ändå.

Spenderar lite tid med att tweaka mitt "vid sidan av" system.
Vill ju gärna att det drar så lite ström som möjligt nu i sommarvärmen.
Det är alltså en 3700X på ett ROG STRIX B550-I gaming.

Så jag sänker PPT, alltså max effekt som CPU'n får dra till 50w från default 65w.
Och såklart så boostar den lägre när alla kärnorna belastas, hamnade på c:a 3.5GHz.
Sen så rattar jag ner spänningen på minne, SOC och CPU via minus offset.
Och med -0.1v på CPU och SOC och med minnena på 1.29v så är all core boost (och prestandan) uppe på sina normala nivåer (3.8GHz) igen!
Max boost med enstaka kärnor påverkas såklart inte alls.

Win-win?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spenderar lite tid med att tweaka mitt "vid sidan av" system.
Vill ju gärna att det dar så lite ström som möjligt nu i sommarvärmen.
Det är alltså en 3700X på ett ROG STRIX B550-I gaming.

Så jag sänker PPT, alltså max effekt som CPU'n får dra till 50w från default 65w.
Och såklart så boostar den lägre när alla kärnorna belastas, hamnade på c:a 3.5GHz.
Sen så rattar jag ner spänningen på minne, SOC och CPU via minus offset.
Och med -0.1v på CPU och SOC och med minnena på 1.29v så är all core boost (och prestandan) uppe på sina normala nivåer (3.8GHz) igen!
Max boost med enstaka kärnor påverkas såklart inte alls.

Win-win?

Såpass lustigt att jag blir matt av att inte förstå hur alla skumma algoritmer samverkar för min 5600X. Hade tänkt överklocka den men tror jag vann mest vad gällde konsekvent spelprestanda genom att bara tweaka minnena och sen bara låta cpun köras med standardhastigheter. Prestandan är bra. Inte minst om man ser till vad jag betalade. Men saknar intel lite. Kom från sandy bridge där allt var galet straight forward.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spenderar lite tid med att tweaka mitt "vid sidan av" system.
Vill ju gärna att det dar så lite ström som möjligt nu i sommarvärmen.
Det är alltså en 3700X på ett ROG STRIX B550-I gaming.

Så jag sänker PPT, alltså max effekt som CPU'n får dra till 50w från default 65w.
Och såklart så boostar den lägre när alla kärnorna belastas, hamnade på c:a 3.5GHz.
Sen så rattar jag ner spänningen på minne, SOC och CPU via minus offset.
Och med -0.1v på CPU och SOC och med minnena på 1.29v så är all core boost (och prestandan) uppe på sina normala nivåer (3.8GHz) igen!
Max boost med enstaka kärnor påverkas såklart inte alls.

Win-win?

Ja? Det funkar ju så att undervolta - förbrukade effekt går som kvadraten på spänningen. Risken är att det inte längre är stabilt, men märker du inte av några krascher så är det ju bara att köra på. Jag kör något liknande själv på min 5900X.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Var medveten om clock stretching bara. Det är inte alls säkert att prestandan motsvarar den rapporterade frekvensen när man kör med manuell offset.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja? Det funkar ju så att undervolta - förbrukade effekt går som kvadraten på spänningen. Risken är att det inte längre är stabilt, men märker du inte av några krascher så är det ju bara att köra på. Jag kör något liknande själv på min 5900X.

Skrivet av fragande:

Var medveten om clock stretching bara. Det är inte alls säkert att prestandan motsvarar den rapporterade frekvensen när man kör med manuell offset.

Fast det är ju inte bara undervoltning.
Tillåtna maxeffekten är ju 15w lägre (50/65w), men prestandan är ju samma som med 65/88 watt.
Tycker mest att det är fascinerande att den kan bibehålla prestandan men förbrukar 20% mindre.
Hela systemet ligger numera på <90 watt under Cinebench R20.

edit:
wow, testade med helt standard inställningar.
130w vid väggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det är ju inte bara undervoltning.
Tillåtna maxeffekten är ju 15w lägre (50/65w), men prestandan är ju samma som med 65/88 watt.
Tycker mest att det är fascinerande att den kan bibehålla prestandan men förbrukar 20% mindre.
Hela systemet ligger numera på <90 watt under Cinebench R20.

edit:
wow, testade med helt standard inställningar.
130w vid väggen!

Du får samma score i CB multi alltså? Lattjade en del med mig 3600:a när jag köpte den och jag vill minnas att manuell negativ offset snabbt ledde till sämre verklig prestanda vid samma (rapporterade) klockfrekvenser. Skiljer ju dock från CPU till CPU.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du får samma score i CB multi alltså? Lattjade en del med mig 3600:a när jag köpte den och jag vill minnas att manuell negativ offset snabbt ledde till sämre verklig prestanda vid samma (rapporterade) klockfrekvenser. Skiljer ju dock från CPU till CPU.

Japp.
Bara undervoltningen leder till bättre prestanda i CB20.
Kombinerat med min sänkning av effekt taket så hamnar jag på ungefär samma som "default", men 30-40 watt mindre från väggen lol.
Men kom ihåg att 3700x är en "strypt" CPU från början.

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på vad som är oväntat, givet mekanismen som @mpat pekar på. Det är väl kisellotteriet som gjort att du klarar samma frekvenser trots undervoltning (förutsatt att ditt system är stabilt), och då blir ju effektförbrukningen lägre dvs. du klarar dig inom den lägre PPT:n.

Vad var din förväntan, att all-core boost skulle gå högre vid standard PPT än vid sänkt PPT? Jag vet inte, men en gissning är att all-core är begränsad till 3.8GHz på fler sätt än genom PPT+spänning.

Får du lika låg förbrukning vid väggen om du belastar alla kärnor med standard PPT samt samma undervolt? Min förväntan är att det blir ungefär samma totala förbrukning, dvs. något annat än PPT begränsar prestandan givet att du undervoltar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX