Permalänk
Datavetare

Bluetooth-hörlurar och Windows...

Någon som har en bra lösning kring följande problematik: har ett par olika Bluetooth-lurar, alla med inbyggd mikrofon.

När man använder dessa tillsammans med MacOS, iOS och Android fungerar allt precis som förväntat. Mikrofonen går att använda i möten och ljudet när man spelar, kollar på film, lyssnar på musik etc är på den nivån det borde vara hos dessa lurar.

När samma lurar används under Windows 10/11 är ljudet direkt värdelöst! Efter mycket grävande lyckades jag spåra det till detta

Som förval är service "Handsfree Telephony" aktiverad. I det läget fungerar mikrofonen, men ljudkvalitén är rätt mycket vad man kan förvänta sig av en gammal bakelittelefon. Brusnivån när inget ljud spelas är också påtagligt hög

Stänger jag av "Handsfree Telephony" blir ljudkvalitén den förväntade (och bruset är borta när inget ljud spelas), d.v.s. samma som man har hos de andra OS:en. Men nu går inte längre mikrofonen att använda!

Hur får man Windows att använda "rätt" service för respektive applikation? Variant jag tänkte mig var att samma hörlurar dyker upp som flera ljudenheter, men så verkar inte vara fallet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta har gjort mig gråhårig också. Förstår verkligen inte att det ska va så svårt år 2022 and använda bluetooth till windows. Har sökt och försökt, men bara fastnat på samma ställe som dig :/

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Hej!
Hade samma problem med mitt Jabra Headset.
Lösningen för mig var att inaktivera Intel@ Smart Sound Technology för USB-ljud i enhetshanteraren
(Har mitt headset kopplat via en usb dongle)
Gissningsvis och om du har Intel så borde du kunna testa samma fast för Bluetooth då`?

Testa helt enkelt....