Söker ett pussel PC spel med Sveriges historia som grund.

Permalänk
Medlem

Söker ett pussel PC spel med Sveriges historia som grund.

Ja o min lillebror letar (som så många andra gör ) efter ett eller två pc spel vi spelade under sent 90- och kanske tidigt 20 tal.

Spelet/spelen hadde olika pussel uppdarag i Sveriges historia och det var peka o klicka har ja för mig.
Ett uppdrag som jag mins mycket väl var, att man var en soldat i fronten och man fick i uppdrag att rida tillbaka till slottet och medela att kungen hadde stupat. För att kunna rida tillbaka så behövde man en häst men för att få den så behövde man hitta saker och göra massa tjänster för olika personer på slagfältet. Någon som behöver plåstras om och då behövdes bandage och sådant. Och när man klarade spelet så fick man en liten filmsnutt på slottet som halade till halv flagg.
Detta kommer jag ihåg mest av.

Det andra har jag en väldigt svag känsla av att det utspelade sig i en kyrka, men inte mer än så tyvärr 🤔

Det ända jag hittat är ett omslag på ett spel som heter Sveriges Historia från Levande Böcker på GameShop. Men jag vet inte om det är det spelet för något mer om det kan jag inte hitta, inga filmer, bilder eller beskrivning från spelet. Så det kan okså hetat något annat?

Det här gnager oss något så enormt mycket, då vi har en lillasyster som inte kommer ihåg spelet men älskar "gammla" pusselspel som Mysteriet på Greveholm, Robinsson, Day of the tentacol, Juphavs jakten med mera. Och vi skulle gärna vilja spela det igen och låta hon spela det med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tack. Men Svea rike är det inte.
Detta är ett första person pusselspel (likt mysteriet på grevehom), och inte ett strategi spel som Svea rike är.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Här är ett urklipp från Computer Sweden om Sveriges Historia del 2 och här om del 3. Ingen aning om dessa spel är vad du letar efter, men för del 2 så nämns det i alla fall att ett av uppdragen handlar om kyrkan.

Dessa är dock inte från Levande Böcker utan Snille, men jag hittar inget om att Levande Böcker skulle ha gett ut spel med samma namn. Något senare uppköp eller nåt kanske? Jag hittade denna information i SMDB, så möjligtvis att Levande Böcker gav ut hela serien som en samling senare.