Vad kör ni för mediaspelare på Synology NAS?

Permalänk

Vad kör ni för mediaspelare på Synology NAS?

Jag har kört Plex i flera år nu och den funkar väl egentligen rätt bra. Jag står ut med månadskostnaden även om jag gärna blivit av med den. Men det hade varit kul att testa nått annat.
Jag har testat, Emby och JellyFin (Docker) men showstoppern blir oftast att undertexter inte fungerar korrekt/dåligt. Synologys egna "VideoStation" är tyvärr sämst i kategorin, den har problem med många ljudformat och den, liksom ett par andra spelare klarar inte bitmappade undertexter.
Finns ju även nått "Infuse" (tror jag den hette) som kan streama video från NAS:en, men den har ju inget transkodningsstöd alls.

Så, ni som kör med er Synology NAS för mediauppspelning, vad använder ni för verktyg?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Eftersom den klarar det jag behöver (10bit HDR 4k) så klarar jag mig utan transkodning, spelar upp från NAS med en Pi4 inkopplad i tv.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kör Plex utan att betala något. Vilka funktioner är det du behöver som kräver Plexpass?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Har använt Kodi i Nvidia shield och nu kör jag med Apple TV 4k med infuse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Kör utan. Kör rakt upp och ned med Kodi på mediaspelaren via smb.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har kört Plex i flera år nu och den funkar väl egentligen rätt bra. Jag står ut med månadskostnaden även om jag gärna blivit av med den. Men det hade varit kul att testa nått annat.
Jag har testat, Emby och JellyFin (Docker) men showstoppern blir oftast att undertexter inte fungerar korrekt/dåligt. Synologys egna "VideoStation" är tyvärr sämst i kategorin, den har problem med många ljudformat och den, liksom ett par andra spelare klarar inte bitmappade undertexter.
Finns ju även nått "Infuse" (tror jag den hette) som kan streama video från NAS:en, men den har ju inget transkodningsstöd alls.

Så, ni som kör med er Synology NAS för mediauppspelning, vad använder ni för verktyg?

Skulle synka om undertexter eller leta andra som passar bättre. Det var ett helvete för mig med väldigt många filmer men alla fungerar ju

Permalänk
Medlem

Kör Zappiti Server via Docker eftersom jag spelar upp media på en Zappiti spelare. Funkar klockrent, aldrig haft nåt strul eller så

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5