Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag är ingen advokat, men "passerat" känns ganska tydligt tycker jag. Men tänk exempelvis att det är kökörning, om du har passerat stopplinjen så är du förbi liksom, om trafiken sen gör att du får stanna efter du passerat stopplinjen så är du ändå förbi den och kan köra vidare när trafiken medger det. Men har du "passerat stopplinjen med bara framhjulen" så är det ju ganska självklart att du inte kan köra när ljuset är rött, även om kön framför dig kör vidare liksom.

Grundtanken är väl att man aldrig ska åka förbi en linje förens man ser att det är tydligt att man hinner förbi en korsning innan det slår om.

Sen om regeln för stopplikt är att "stanna innan linjen", så har du ju inte stannat innan linjen om du kör över den med framdäcken. Men det var orimligt svårt att hitta något som faktiskt sa vad som var exakt rätt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Grundtanken är väl att man aldrig ska åka förbi en linje förens man ser att det är tydligt att man hinner förbi en korsning innan det slår om.

Sen om regeln för stopplikt är att "stanna innan linjen", så har du ju inte stannat innan linjen om du kör över den med framdäcken. Men det var orimligt svårt att hitta något som faktiskt sa vad som var exakt rätt

Jo det är inte helt klart vad som gäller på något sätt. Men jag har aldrig fått böter eller en utskällning av polisen för att jag stått med framhjulen eller halva bilen över linjen, inte ens när en polisbil står bredvid eller liknande, och jag har en tendens att ofta stanna så, kanske ännu mer när jag var yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och övertramp i längdhopp räcker det väl med en millimeter över?

Touché!

Lösning blir alltså domare i var korsning och beroende på bakgrund på denna så blir man utvisad resten att matchen/åkturen eller tidsbestämt!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Har gått 5 veckor sen händelsen, man har ej fått nån bot så verkar som ni hade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Oavsett om polisen skulle följa upp på detta, vilket jag starkt betvivlar, så ligger det dom i fatet att du inte blev legitimerad på plats. Du har absolut inget att oroa dig för.

Det var skönt att höra, det har ändå gått 6 veckor sen händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Polis kan ge böter för "ej iakttagit stopplikt" 2500 kr, vilket är en grund för körkortsomhändertagande.

Men de kan också ge böter för "ej stannat på korrekt sätt vid stopplikt" 1000 kr.

Så ja, Dimman, du har rätt och jag kan tänka mig att en polis väljer den mindre allvarliga rubriceringen om det är någon som stannar, men gjorde det för sent, och sparar den mer allvarliga rubriceringen till dårarna som blåser rätt förbi utan att stanna alls.

Men visst, som du säger Lagerlöf, kan man ju göra den tolkningen också. Antingen har man stannat innan linjen, eller så har man inte det.

Hur han du sån bra koll på detta? Jobbar du med det eller är du bara insatt?