Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Permalänk
Medlem

Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Det har ju lämnats in rekommendationer att ta bort reglerna som säger att man bara får ha en 250W motor på elsparkcyklar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nya-reg...

Nu, de flesta hyr elsparkcyklarna har en högre effekt än 250W men polisen stoppar inte folk ändå.
Är det skillnad i lagens ögon (Mer specifikt polisens) om man glider runt på en 300W maskin eller en som ligger på 2000W?
Jag tycker det är konstigt att denna sneda lag inte är ändrad än.

Om man vill ha en elsparkcykel med bra stötdämpare och skivbromsar så kommer de oftast bara med på sparkcyklar som är på 500W eller mer.

Om nu polisen bestämmer sig för att stoppa en person som åker runt på elsparkcykel, kan man åka på indraget körkort?
Blir det böter? Fängelsestraff?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att brottet borde anses vara framförande av oregistrerat fordon samt olovlig körning, i värsta fall. Jag tycker verkligen det är rena vilda västern med elfordon, folk kör vad sjutton som helst, och polisen verkar inte bry sig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tror inte de bryr sig så mycket om hur stark motorn är utan snarare hur snabbt den gått .

Har den mer än 250W så räknas den som moped och inte cykel. Kör du snabbare än 30 så är det som att köra trimmad moppe. Dvs en oregistrerad motorcykel.

Vanligaste påföljden är böter baserat på inkomst. Har du däremot kört i nästan 70 ja då ryker kortet om du har ett och är du 16 år så får du vänta med att ta körkort längre än din 18års dag.

Med det sagt så har jag ingen kompis som nånsin blivit stoppad...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ja, glöm inte trafikförsäkring också.
Om du beter dig vettigt kommer du nog bli behandlat vettigt av polisen också, men om olyckan och oturen är inne är du körd.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde bli böter om du inte gjort nått annat också.

Körkortsindragning är ingen straffpåföljd utan lämpligheten att inneha körkort eller inte bestämmer transportstyrelsen men det kan nog bli lite knepigt att bedöma hur elsparkcykeln klassas för det beror väl på hur stark och snabb den är för den blir väl inte automatisk alltid motorcykel men den skulle kunna bli det om den inte räknas som moped, moped får man ju köra om man har körkort och har man mckort är det ju bara fordonet i sig som inte är ok.

Personligen tycker jag de borde övervaka framförallt hyrelsparkcyklar stenhårt och ha mycket högre straff på alla dumheter som är relaterade till dem. De som äger fordonen kör inte alltid bra de heller men de parkerar i vart fall inte lika illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har den mer än 250W så räknas den som moped och inte cykel. Kör du snabbare än 30 så är det som att köra trimmad moppe. Dvs en oregistrerad motorcykel.

I princip alla elsparkcyklar har motorer kraftigare än 250W, men lagen är också lite luddig och talar om kontinuerlig effekt. Någon mätnorm hur detta ska mätas finns mig veterligen inte. Om man har en elsparkcykel på säg 10 kW så blir det dock kanske lite svårt att snacka bort.

Bästa vore om man tog bort effektgränsen, och istället ställde tydligare krav på bromsarnas funktion, för där finns det inte mycket till krav alls.

Permalänk

är samma som händer om du åker trimmad moped.

sen huruvida de kan avgöra om den har starkare än 250W motor på känslan vid provkörning är väl svårt om den har max 300-500W sålänge den håller 20-25km/h max.

kan tänka mig att det är ganska stor skillnad på 250W och 2000W men 250 till 500W vet i fan om man skulle märka nån skillnad sålänge hastighetsspärren fortfarande är aktiv blir ju liksom bara snabbare accelerering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

I princip alla elsparkcyklar har motorer kraftigare än 250W, men lagen är också lite luddig och talar om kontinuerlig effekt. Någon mätnorm hur detta ska mätas finns mig veterligen inte. Om man har en elsparkcykel på säg 10 kW så blir det dock kanske lite svårt att snacka bort.

Bästa vore om man tog bort effektgränsen, och istället ställde tydligare krav på bromsarnas funktion, för där finns det inte mycket till krav alls.

Watt är ju bara en modernare beskrivning av hästkrafter. Och de har vi väl aldrig haft problem att mäta? Är ju just kontinuerlig effekt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Watt är ju bara en modernare beskrivning av hästkrafter. Och de har vi väl aldrig haft problem att mäta? Är ju just kontinuerlig effekt.

exakt en gammal 30Km/h moppe (från innan de sänktes till 25Km/h) får ju ha motoreffekt upp till 1 hk (osäker om det ändrades på moderna mopeder när de sänkte max hastigheten för klass 2 moped) om man omvandlar det till watt 735W motoreffekt.

så 250W motsvarar altså 0.34hk vilket verkar rimligt iom att det endast är en hjälpmotor när det handlar om elcyckel.

Notera att det är hk inte hp som är ett annat mått där en Hp motsvara 745Watt

samtidigt är det skilnad på en fosilbrännare och en elmotor där du har full effekt direkt medans fosilbrännaren bara har max effekt vid X varvtal så tror det är svårare att avgöra exakt motoreffekt vid provkörning på el än vad det är med en fosil

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ja, glöm inte trafikförsäkring också.
Om du beter dig vettigt kommer du nog bli behandlat vettigt av polisen också, men om olyckan och oturen är inne är du körd.

Det är lite därför jag tycker de bör ändra hur de klassas.

I dagsläget kan man inte försäkra dessa med ens trafikförsäkring, vilket vore nyttigt iom att man rör sig ute i trafiken. Plus att man skulle slippa vara orolig om den är okej att köra eller inte.
Kör man in i en dyr bil så är man rejält rökt. Även om man är bästa föraren i världen så kan man få punktering och tappa kontrollen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

I dagsläget kan man inte försäkra dessa med ens trafikförsäkring,

Ja hur funkar det där? Om nån kör in i min bil med elspark eller cykel. Måste cyklisten/Elsparkisten betala hela summan till verkstad ur egen ficka eller finns det nån sorts försäkring för det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Det är lite därför jag tycker de bör ändra hur de klassas.

I dagsläget kan man inte försäkra dessa med ens trafikförsäkring, vilket vore nyttigt iom att man rör sig ute i trafiken. Plus att man skulle slippa vara orolig om den är okej att köra eller inte.
Kör man in i en dyr bil så är man rejält rökt. Även om man är bästa föraren i världen så kan man få punktering och tappa kontrollen.

Du tycker alltså att de ska tillåtas gå snabbare ? Fordonstypen är ju redan väldigt farlig och olycksdrabbad så de borde inte få gå över 20, redan den farten ger ju svåra skador vid olyckor eftersom åkaren står upp och hjulen är små och fastnar lätt i hinder, och vore bromsarna riktigt bra så vore det också väldigt lätt att ramla av när man bromsar, det är ett fordon som inte ska gå fort för det har en för dålig och farlig design för det. Det är ett lekfordon som inte borde få gå snabbare än gånghastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

exakt en gammal 30Km/h moppe (från innan de sänktes till 25Km/h) får ju ha motoreffekt upp till 1 hk (osäker om det ändrades på moderna mopeder när de sänkte max hastigheten för klass 2 moped) om man omvandlar det till watt 735W motoreffekt.

så 250W motsvarar altså 0.34hk vilket verkar rimligt iom att det endast är en hjälpmotor när det handlar om elcyckel.

Notera att det är hk inte hp som är ett annat mått där en Hp motsvara 745Watt

samtidigt är det skilnad på en fosilbrännare och en elmotor där du har full effekt direkt medans fosilbrännaren bara har max effekt vid X varvtal så tror det är svårare att avgöra exakt motoreffekt vid provkörning på el än vad det är med en fosil

Sen har ju även förarens vikt väldigt stor inverkan på just elsparkcyklar, när effekten och vikten på cykeln är så pass låg så gör 20-30 kg en hel del.

Men i slutändan bör alla elsparkcyklar vara hastighetsbegränsade och mängden watt tillräckligt för att klara av uppförsbacke oavsett förarens vikt (inom rimliga ramar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tycker alltså att de ska tillåtas gå snabbare ? Fordonstypen är ju redan väldigt farlig och olycksdrabbad så de borde inte få gå över 20, redan den farten ger ju svåra skador vid olyckor eftersom åkaren står upp och hjulen är små och fastnar lätt i hinder, och vore bromsarna riktigt bra så vore det också väldigt lätt att ramla av när man bromsar, det är ett fordon som inte ska gå fort för det har en för dålig och farlig design för det. Det är ett lekfordon som inte borde få gå snabbare än gånghastighet.

Både ja och nej. Ser inget fel med att de är begränsade till 20 km/h i stadskörning.
Däremot så tycker jag att de bör kunna få gå upp mot 50 km/h utanför städer.

Motoreffekten behöver inte betyda högre hastighet, då man kan strypa hastigheten ändå. Det ända som påverkas är då accelerationen och hur bra de är i uppförsbackar.
En motor på 250W orkar inte ens dra upp en persom som väger 70KG för en lite brantare backe, utan då måste man hoppa av och leda den upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Både ja och nej. Ser inget fel med att de är begränsade till 20 km/h i stadskörning.
Däremot så tycker jag att de bör kunna få gå upp mot 50 km/h utanför städer.

Motoreffekten behöver inte betyda högre hastighet, då man kan strypa hastigheten ändå. Det ända som påverkas är då accelerationen och hur bra de är i uppförsbackar.
En motor på 250W orkar inte ens dra upp en persom som väger 70KG för en lite brantare backe, utan då måste man hoppa av och leda den upp.

Har du ramlat med cykel eller moped eller MC i 50Km/h på asfalt eller grusväg nångång? Det gör jävligt ont utan hjälm eller skyddskläder. Du har tur om du bara bryter en arm. Otur om du spränger skallen mot marken eller trottoarkant eller träd eller sten.
Hur många som åker elspark har hjälm? Ingen. 50km/h är galet snabbt på en spark eller cykel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja hur funkar det där? Om nån kör in i min bil med elspark eller cykel. Måste cyklisten/Elsparkisten betala hela summan till verkstad ur egen ficka eller finns det nån sorts försäkring för det?

har för mig att vid olycka med cycklist och bil är det bilens försäkring som används.

men kan ha fel i det.

såvida det inte är uppenbart cycklistens fel och konkreta bevis finns och då får cycklisten ev ersätta dig vid ev dom om vårdslös körning.

men rätt säker på att det alltid ses som bilistens fel vid olyckor mellan cyckel och t.ex bil även om cycklisten körde mot rött och du inte kan bevisa det.

och med andra ord så förstår jag inte varför trafikverket inte satt iaf trafikförsäkringskrav på cycklar de är ju trots allt klassade som fordon...

och cycklister oavsett eldrift eller inte är fasen de värsta trafiken som finns de tror de får göra hur de vill på vägarna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du ramlat med cykel eller moped eller MC i 50Km/h på asfalt eller grusväg nångång? Det gör jävligt ont utan hjälm eller skyddskläder. Du har tur om du bara bryter en arm. Otur om du spränger skallen mot marken eller trottoarkant eller träd eller sten.
Hur många som åker elspark har hjälm? Ingen. 50km/h är galet snabbt på en spark eller cykel.

Givetvis ska man inte ge sig ut i dom hastigheterna utan en riktig hjälm eller andra skydd. Allt annat vore korkat.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=R6XzsCQ5OPo Finns ju maskiner som är gjorda för att gå i högre hastigheter. De vobblar inte osv som en billig scooter skulle göra.
Den där gör runt ~120 km/h

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Uhm, en elsparkcykel får inte gå fortare än 20km/h för att klassas som cykel, går den fortfare är närmsta klassning moped.
Det gäller även för "cyklar" utan pedaler.
Har man hjälpmotor på en cykel med pedaler så gäller 25km/h sedan får motorn ej längre hjälpa till.

Något som är intressant är att elfordon som är avsedda för personer med funktionsnedsättning har en hastighetsbegränsning på 20km/h men ingen effekbegränsning.

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Kan bara hålla med om att det vore bättre att kräva bättre bromsar och konstruktion än att reglera motoreffekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är lite därför jag tycker de bör ändra hur de klassas.

I dagsläget kan man inte försäkra dessa med ens trafikförsäkring, vilket vore nyttigt iom att man rör sig ute i trafiken. Plus att man skulle slippa vara orolig om den är okej att köra eller inte.
Kör man in i en dyr bil så är man rejält rökt. Även om man är bästa föraren i världen så kan man få punktering och tappa kontrollen.

Det du är ute efter är en lätt motorcykel på eldrift, inte en elcykel...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur folk framför dessa "fordon" borde ju regeln vara max 25W (aningen sarkastisk med en underton av seriositet)

Permalänk
Medlem

Borde inte företagen som hyr ut dessa olagliga fordon också anses begå något brott? Åtminstone tillåtande av olovlig körning?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Watt är ju bara en modernare beskrivning av hästkrafter. Och de har vi väl aldrig haft problem att mäta? Är ju just kontinuerlig effekt.

Går väl att komma runt? Som med vissa dammsugare som har en turboknapp du kan trycka in och köra med tillfälligt högre effekt i kortare stunder.
Kan bli lite ordklyveri och tolkningsfråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Både ja och nej. Ser inget fel med att de är begränsade till 20 km/h i stadskörning.
Däremot så tycker jag att de bör kunna få gå upp mot 50 km/h utanför städer.

Motoreffekten behöver inte betyda högre hastighet, då man kan strypa hastigheten ändå. Det ända som påverkas är då accelerationen och hur bra de är i uppförsbackar.
En motor på 250W orkar inte ens dra upp en persom som väger 70KG för en lite brantare backe, utan då måste man hoppa av och leda den upp.

Motoreffekten har egentligen lite med förmågan att klara stigningar att göra, jag vet hur pass branta jag klarar med min elcykel och den kan utan större problem slå runt baklänges om man kör på ett brant ställe och har grepp och använder lägsta växeln. Cykeln har växlar och det är den stora skillnaden i dragförmåga om man är realistisk och jämför på en väg och inte i terräng så att hjulgreppet ger så stor skillnad, elsparkcyklar skulle bli mycket starkare de också om de hade växlar men det är ju väldigt ovanligt att de har det för det skulle gör dem dyrare.

Skrivet av Viita:

Uhm, en elsparkcykel får inte gå fortare än 20km/h för att klassas som cykel, går den fortfare är närmsta klassning moped.
Det gäller även för "cyklar" utan pedaler.
Har man hjälpmotor på en cykel med pedaler så gäller 25km/h sedan får motorn ej längre hjälpa till.

Något som är intressant är att elfordon som är avsedda för personer med funktionsnedsättning har en hastighetsbegränsning på 20km/h men ingen effekbegränsning.

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Kan bara hålla med om att det vore bättre att kräva bättre bromsar och konstruktion än att reglera motoreffekten.

Att köra en elsparkcykel stående snabbt är vansinne för de är för farliga, de är korta och åkaren kan inte bromsa hårt utan att flyga av eller att ekipaget slår runt pga att det är så kort, Det går ju att bromsa cyklar och motorcyklar så hårt att man åker bara på framhjulet men en sådan inbromsning på en elsparkcykel skulle göra att de flesta ramlar. De är väldigt farliga att köra fort ute i trafik med och vill man åka fortare skaffar man en cykel eller moped som är betydligt mer lämpade att framföras snabbare, mycket stabilare och mycket bättre bromsar, det är dessutom enklare att få till en bra belysning på dem, framförallt så de syns bakifrån.

Elsparkcyklar borde inte få köras snabbare än 20 pga hur ostadiga de är och hur dålig bromsförmåga de alltid kommer att ha pga designen.
Du kan ställa dig på en köksstol och falla mot golvet så håller du ca 10 km/h när du träffar golvet och redan det lär inte vara så behagligt och risken för skador är ganska stor redan av den lilla övningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Rouge of Darkness:

men rätt säker på att det alltid ses som bilistens fel vid olyckor mellan cyckel och t.ex bil

I Nederländerna är det ungefär så. Men inte alls i Sverige.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Borde inte företagen som hyr ut dessa olagliga fordon också anses begå något brott? Åtminstone tillåtande av olovlig körning?

De som hyrs ut via Tier, Volt, Voi är lagliga. De har bak, fram lampa. 250w och kör i max 20km/h

Sen finns det ju typ augment.eco som regelrätt säljer på abonnemang där man får en elsparkcykel hemskickad och får välja mellan 250w/20km/h och 450w/25km/h. Det framgår tydligt när man köper "Får inte köras i allmän trafik". Det brukar även stå på de flesta sidor som säljer liknande.

Så även de som är "olagliga" är ju faktiskt inte "olagliga" förens användaren kör dom på ställen där det är olagligt. Det känns orimligt att företagen som säljer dom lagligt ska bli kunna bli dömda för brott.

Skrivet av Rouge of Darkness:

men rätt säker på att det alltid ses som bilistens fel vid olyckor mellan cyckel och t.ex bil även om cycklisten körde mot rött och du inte kan bevisa det.

Nej, så är det inte. Har en cyklist t ex väjningsplikt så kan de absolut bli åtalade för vårdslöshet i trafik. Finns många platser cyklister har väjningsplikt på.

P.S Ha dashcam i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att vid olycka med cycklist och bil är det bilens försäkring som används.

men kan ha fel i det.

såvida det inte är uppenbart cycklistens fel och konkreta bevis finns och då får cycklisten ev ersätta dig vid ev dom om vårdslös körning.

men rätt säker på att det alltid ses som bilistens fel vid olyckor mellan cyckel och t.ex bil även om cycklisten körde mot rött och du inte kan bevisa det.

och med andra ord så förstår jag inte varför trafikverket inte satt iaf trafikförsäkringskrav på cycklar de är ju trots allt klassade som fordon...

och cycklister oavsett eldrift eller inte är fasen de värsta trafiken som finns de tror de får göra hur de vill på vägarna...

Nej. Det ses inte som bilistens fel om man krockar vad som än händer.
Man kollar vad som hände. (Oftast är det cyklisten som är en idiot som cyklar rakt ut i gator mot väjningsplikt eller mot rött).
Cyklister tror ofta att dem alltid har rätt o göra vad dem vill men när polisen kommer så åker cyklisten på att bli skylldig när det uppdagar sig att dem inte höll trafikrekgler.
Många cyklister cyklar t ex rakt ut på övergångsställen för gående. Där har cyklister väjingsplikt mot bilar.
Som bilist har man stort ansvar mot oskyddade trafikkanter ja. Men det betyder inte att gående o cyklister kan göra vad dem vill med ansvarsfrihet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

50 km/h är jävligt farligt på elscooter, speciellt i trafik.
Men 25 km/h borde de få köra med obegränsad w förutsatt att det finns ordentliga bromsar osv.

Idag är det dock max 20 km/h med 250w som gäller.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mullvaden83:

Oftast är det cyklisten som är en idiot som cyklar rakt ut i gator mot väjningsplikt eller mot rött.

Inte riktigt. Enligt en undersökning av försäkringsbolaget IF sker olyckor med en bil och cykel inblandad oftast vid cykelpassager i anslutning till cirkulationsplatser. De som är på väg in i en cirkulationsplats har oftast fokus till vänster och är inte så uppmärksamma på trafiken som kommer ut på cykelpassagen från höger. Vid en cykelpassage har de som färdas över körbanan på cykelpassagen väjningsplikt och fordonen i vägbanan skall låta de som är på väg ut passera. Men i anslutning till cirkulationsplats så sitter det ofta uppe en skylt för väjningsplikt innan cykelpassagen, vilket betyder att både de i körbanan och de som vill passera över cykelpassagen har väjningsplikt, men här väger den skyltade väjningsplikten tyngre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har numera en 250W/20km/h elsparkcykel, och jag kan förstå begränsningen, i alla fall i stadsmiljö. Det är så klart surt att den går ner i fart i kraftigare motlut, men det har aldrig varit så illa att jag fått leda. Som max har den saggat till 15km/h. Det som också händer då och då är att man möter en gående med näsan i en telefon som beter sig oberäkneligt, inte kollar när man passerar en cykelväg osv. Då är man glad att den inte går fortare, för den är inte lätt att få stopp på den på ett kontrollerat sätt.

Jag har även en bättre cykel som jag använt för att cykla till jobbet (2 mil enkel väg). Det är precis samma sak med den. Ute på större vägar så funkar det bra att ligga på, men så fort man kommit in i stadmiljö, vilket var ca 1/3 av min resväg, så funkade det inte för man får inte stopp på cykeln på ett kontrollerat sätt.

Hellre än att höja hastigheten på dessa tycker jag i så fall att man ska ta fram en vettigt regelverk för en mopedversion. Men gissningsvis blir då priset en rejäl bit högre på grund av ett större säkerhetstänk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag har numera en 250W/20km/h elsparkcykel, och jag kan förstå begränsningen, i alla fall i stadsmiljö. Det är så klart surt att den går ner i fart i kraftigare motlut, men det har aldrig varit så illa att jag fått leda. Som max har den saggat till 15km/h. Det som också händer då och då är att man möter en gående med näsan i en telefon som beter sig oberäkneligt, inte kollar när man passerar en cykelväg osv. Då är man glad att den inte går fortare, för den är inte lätt att få stopp på den på ett kontrollerat sätt.

Jag har även en bättre cykel som jag använt för att cykla till jobbet (2 mil enkel väg). Det är precis samma sak med den. Ute på större vägar så funkar det bra att ligga på, men så fort man kommit in i stadmiljö, vilket var ca 1/3 av min resväg, så funkade det inte för man får inte stopp på cykeln på ett kontrollerat sätt.

Hellre än att höja hastigheten på dessa tycker jag i så fall att man ska ta fram en vettigt regelverk för en mopedversion. Men gissningsvis blir då priset en rejäl bit högre på grund av ett större säkerhetstänk.

Speedpedelec (45km/h) är tillåtna men de klassas inte som cykel utan moped, däremot är de lite ovanliga i svenska butiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.