Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tur att det är få såna här ute i trafiken, verkar vara ett bra sätt att skada sig (i bästa fall (för man kan ju även skada andra och det är riktigt illa))

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tur att det är få såna här ute i trafiken, verkar vara ett bra sätt att skada sig (i bästa fall (för man kan ju även skada andra och det är riktigt illa))
https://www.youtube.com/watch?v=p02vBQ10k8I

Fast killen kör ju som en dåre också. Kör om bilar där det är förbud mot omkörning.
Det finns personer som kör likadant med Bil/MC också. Det är inte fordonets fel, utan personen som framför det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är skillnad på cykel med elassistans och cykel med elassistans...

Cykel med elassistans upp till 25km/h (250W), dvs, det krävs att man använder pedalerna för att motorn skall hjälpa till är klassad som cykel och har endast hjälmkrav om föraren är under 15år.

Cykel med elassistans upp till 25km/h (1000W)
Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen.

Den stora frågan är hur de ser skillnad på dessa utan noggrann inspektion.

Ganska säker på att detta inte stämmer sedan 22 november 2016, men de var de som såldes innan mellan 1 januari till och med 21 november 2016 jag tänkte på så fel av mig också. Dagens klassas antingen som cykel eller klass I.

Jag utgick från dagens regler (därför jag hänvisade till lagen) och då är allt över 250 Watt klass I-moped, de kräver inte elassistans men har trampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att detta inte stämmer sedan 22 november 2016, men de var de som såldes innan mellan 1 januari till och med 21 november 2016 jag tänkte på så fel av mig också. Dagens klassas antingen som cykel eller klass I.

Jag utgick från dagens regler (därför jag hänvisade till lagen) och då är allt över 250 Watt klass I-moped, de kräver inte elassistans men har trampor.

Det är inte omöjligt att du har rätt, men om du har rätt så är transportstyrelsen själva extremt dåliga på att uppdatera uppgifterna!

Gällandes Cykel:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Senast ändrad Senast uppdaterad: 2021-12-06, kl 13:14

Gällandes Elcykel:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Senast uppdaterad: 2022-01-27, kl 08:39

Citat för "Cykel med elassistans upp till 25km/h (1000W)":
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Senast uppdaterad: 2021-03-08, kl 16:09

Något som jag däremot tycker är intressant är att man får sätt en 250W elmotor som har kontinuelig drift upp till 20km/h på i princip vad som helst för fordon, så länge det saknar trampor... såvida inte transportstyrelsen formulerat det dåligt.

Edit:
För övrigt kan jag tycka att det är en gnutta löjligt med effektbegränsningen men det beror nog mer på hur mycket jag cyklat och att jag förr med lätthet cyklade 30-40km/h utan större problem.
Jag hade rent av svårt att cykla långsamt.
Men jag förstår även att det är långt ifrån alla som är lämpliga att ha en cykel utan effekbegränsning på den hjälpande elmotorn även om det finns en hastighetsbegränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Citat för "Cykel med elassistans upp till 25km/h (1000W)":
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Senast uppdaterad: 2021-03-08, kl 16:09

Det är lite missvisande då handlarna som köper in S-pedelec är tydliga med att de registreras som klass I idag, sedan 22 november 2016 hos en av de större handlarna i vilket fall.

Det är egentligen ganska självklart, undantaget för de som går snabbare än 25 km/h upphörde. Då registrerar du helt enkelt mopederna som är klass I som klass I, då de är gjorda för 45 km/h och (därför) kräver säkrare hjälm än de som var undantagna (där hastighetsbegränsningen inte uppmärksammades).

Det är helt enkelt maskiner som inte finns på marknaden längre då de behövde börja följa hastighetsgränserna. De finns bara i teorin alltså. De som är lagliga i praktiken är alltså cykel med assistans om max 250 Watt och 25 km/h eller mopeder som är byggda som cyklar om max 1000 W och 45 km/h. Kan inte se att lagen skulle ställa något hinder för en elsparkcykel (med eller utan sadel) att registreras som moped klass I.

Som vanligt har vi svårt att införa EU-direktiv därför handlarna kunde registrera snabbare fordon som klass II ett tag, fanns ett undantag eller kryphål helt enkelt. Har något väl registrerats brukar det inte vara några problem, men någon sådan kommer du inte hitta idag. Du vill knappast ha en elcykel om max 25 km/h som inte får gå på "Ej moped"-cykelbanorna heller, eftersom du får ha en elcykel om max 25 km/h som får gå på dessa cykelbanor eller kombinerade gång och cykelbanor fast du kan som sagt inte göra valet.

Men de cyklar med mer än 250 W utvecklas ju också för en större marknad och där registreras de också och kräver säkrare hjälm. Elmopeder utan några pedaler är billigare än en S-pedelec på så lite som 250-500 Watt så för pendling vill du nog ha en elmotorcykel eller en vanlig cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

NU känns det fortsatt helsnurrigt. Känns som du dragit i gång något sidospår om trimning, som inte är det som jag varken diskuterat eller ställt någon fråga kring.

Jag talar alltså inte om att ändra effekten själv i efterhand.

Finns inte en övre max effekt som tillverkarna av personbilar inte får överskrida, är min poäng.

Jag omnämnde det eftersom det är det enda som kan ändra kW på ett fordon och andra läsare skall inte tro att sådant är hugget i sten. Lägg inte för mycket fokus på det eftersom det uppenbart inte gäller dig men jag ville få med det till dom som läser inlägget.

Men svaret är det samma på din fråga som var: "Personbilar har väl ingen gräns på kW?"
Och mitt svar är: Personbilar har en gräns på kW, men det är inte hugget i sten.

Men den gränsen går att förändra eftersom den är i första hand regelmässig och i andra hand mjukvarumässig. Därav nämner jag trimning. Du behöver inte lägga någon vikt på detta stycke eftersom det är skrivet även för andra som läser inlägget.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tycker alltså att de ska tillåtas gå snabbare ? Fordonstypen är ju redan väldigt farlig och olycksdrabbad så de borde inte få gå över 20, redan den farten ger ju svåra skador vid olyckor eftersom åkaren står upp och hjulen är små och fastnar lätt i hinder, och vore bromsarna riktigt bra så vore det också väldigt lätt att ramla av när man bromsar, det är ett fordon som inte ska gå fort för det har en för dålig och farlig design för det. Det är ett lekfordon som inte borde få gå snabbare än gånghastighet.

Mitt problem som tjockis på 130 KG är en elskoter på 250W i motoreffekt i en uppförsbacke, man åker i sådär 3 km/t.
Fartspärren på 20km/t är bra, men effekten är ju usel så man kommer ju aldrig upp i den farten (sålänge man inte åker nerför) då jag bor på höjden.

Tycker man borde höja lagliga motoreffekten till runt 500w och samtidigt ha samma fartspärr på 20 km/t. Om inte progressivt, desto högre effekt på motorn desto lägre fartspärr.

Eller är jag bara ensam om att tycka såhär?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baggelux:

Mitt problem som tjockis på 130 KG är en elskoter på 250W i motoreffekt i en uppförsbacke, man åker i sådär 3 km/t.
Fartspärren på 20km/t är bra, men effekten är ju usel så man kommer ju aldrig upp i den farten (sålänge man inte åker nerför) då jag bor på höjden.

Tycker man borde höja lagliga motoreffekten till runt 500w och samtidigt ha samma fartspärr på 20 km/t. Om inte progressivt, desto högre effekt på motorn desto lägre fartspärr.

Eller är jag bara ensam om att tycka såhär?

Om tillverkarna vill går det ju att klassa dem som moped men viljan finns inte, en tvåhjulig moped får ha en motor på 4kW som dagens bestämmelser ser ut och sedan så går det ju att kalla fordonet motorcykel.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om tillverkarna vill går det ju att klassa dem som moped men viljan finns inte, en tvåhjulig moped får ha en motor på 4kW som dagens bestämmelser ser ut och sedan så går det ju att kalla fordonet motorcykel.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Bara att säga att du är rörelsehindrad så är det ingen effektbegränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelux:

Mitt problem som tjockis på 130 KG är en elskoter på 250W i motoreffekt i en uppförsbacke, man åker i sådär 3 km/t.
Fartspärren på 20km/t är bra, men effekten är ju usel så man kommer ju aldrig upp i den farten (sålänge man inte åker nerför) då jag bor på höjden.

Tycker man borde höja lagliga motoreffekten till runt 500w och samtidigt ha samma fartspärr på 20 km/t. Om inte progressivt, desto högre effekt på motorn desto lägre fartspärr.

Eller är jag bara ensam om att tycka såhär?

Exakt. Effekt och hastighet är två olika saker. När det gäller andra fordon som personbilar, så har du ingen övre gräns för effekt, men alla bilar måste följa samma hastighetsgränser. Samma sak borde även gälla andra fordon som tex. elsparkcyklar tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Effekt och hastighet är två olika saker. När det gäller andra fordon som personbilar, så har du ingen övre gräns för effekt, men alla bilar måste följa samma hastighetsgränser. Samma sak borde även gälla andra fordon som tex. elsparkcyklar tycker jag.

Så med andra ord är våra svenska lagar helt usla gällande elsparkcycklar..

Det är som att jämföra koenigsegg mot volvo.. koenigseggen har 1700 hästkrafter kontra ca 130 hästkrafter mot en V70, om man skulle införa elskoter lagar mot bilar så skulle alla sportbilar bli olagliga, trots att båda förarna följer den lagliga hastigheten i båda bilarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelux:

Så med andra ord är våra svenska lagar helt usla gällande elsparkcycklar..

Ja, men tydligen så har jag hört att det finns förslag från politiker och Transportstyrelsen att stryka kravet på viss max effekt. Så kommer högst troligen ändringar på området inte allt för långt bort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Effekt och hastighet är två olika saker. När det gäller andra fordon som personbilar, så har du ingen övre gräns för effekt, men alla bilar måste följa samma hastighetsgränser. Samma sak borde även gälla andra fordon som tex. elsparkcyklar tycker jag.

Alla fordon måste följa hastighetsgränserna till och med muskeldrivna cyklar men det är ju mindre chans att överskrida hastighetsgränserna med vissa fordon än andra men det finns ju gångfartsområden och cykelgator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla fordon måste följa hastighetsgränserna till och med muskeldrivna cyklar

Exakt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är det lagligt om man har en 600w elsparkcykel som är strypt till 250w? Finns det ens elsparkcyklar med funktion att man enkelt kan öka och sänka maximala watt?

Tänker om det finns cyklar som har en standard-inställning på 250 watt men finns möjlighet att öka på watten vid uppförsbackar för tjockisar som mig för att sedan snabbt kunna ta tillbaka det till standard läget (250 watt) när en polisbil eller liknande åker förbi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Watt är ju bara en modernare beskrivning av hästkrafter. Och de har vi väl aldrig haft problem att mäta? Är ju just kontinuerlig effekt.

Att mäta effekt hos motorer är en hel vetenskap, och i normala fall så följer man någon form av mätnorm som säger hur själva mätningen ska gå till för att man ska få relevanta resultat. Effekt mäts indirekt och beräknas sedan fram.

Skrivet av Rouge of Darkness:

samtidigt är det skilnad på en fosilbrännare och en elmotor där du har full effekt direkt medans fosilbrännaren bara har max effekt vid X varvtal så tror det är svårare att avgöra exakt motoreffekt vid provkörning på el än vad det är med en fosil

En elmotor, om vi nu snackar synkronmotorer, har fullt vridmoment direkt och detta vridmoment är ungefär konstant tills man når det varvtal där vridmomentet börjar sjunka. Detta ger ett varvtalsområde där effekten är konstant men vridmomentet sjunkande, alltså om varvtalet dubbleras så halveras vridmomentet.

Elmotorer har dock en förmåga att under en kortare period ge mycket mer effekt än vad de kan ge kontinuerligt. Kontinuerlig effekt begränsas i princip av motorns kylning och dess maxtemperatur. Under kortare perioder så kan man dock mata på betydligt mer ström än vad som kontinuerligt skulle få motorn att överhetta. Detta kan i regel mer än dubblera effekten under kortare perioder på detta sätt.

Kikar vi på de motorer som sitter i elsparkcyklar med 250W klassning så har dessa en strömförbrukning vid maxeffekt som indikerar att maxeffekten snarare handlar om strax över 1000W. Givetvis kan de inte upprätthålla detta över tiden, men vid acceleration eller uppför en backe så kan man nå effekter betydligt högre än märkeffekten om 250W.

Skrivet av Molgorain:

Vill minnas att det redan finns krav på bromsarna funktion och vilken stoppsträcka som gäller. Titta på detta när jag funderade på el-skateboard. Problemet är att el-sparkcykeln/-skateboarden stannar men föraren kommer att fortsätta "flyga" framåt.

Det finns krav på bromsar men inga specifika krav på bromsarnas prestanda såsom stoppsträcka.

Skrivet av Viita:

Ett exempel på en dålig förändring vore att installera bättre bromsar på framhjulet då det istället bara skulle göra elsparken farligare vilket är en sämre konstruktion.

Nej, bra bromsar fram är en absolut nödvändighet om du inte ska vara en livsfara när du kör omkring. Det är den främre bromsen som står för merparten av bromsprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är lite missvisande då handlarna som köper in S-pedelec är tydliga med att de registreras som klass I idag, sedan 22 november 2016 hos en av de större handlarna i vilket fall.

Det är egentligen ganska självklart, undantaget för de som går snabbare än 25 km/h upphörde. Då registrerar du helt enkelt mopederna som är klass I som klass I, då de är gjorda för 45 km/h och (därför) kräver säkrare hjälm än de som var undantagna (där hastighetsbegränsningen inte uppmärksammades).

Det är helt enkelt maskiner som inte finns på marknaden längre då de behövde börja följa hastighetsgränserna. De finns bara i teorin alltså. De som är lagliga i praktiken är alltså cykel med assistans om max 250 Watt och 25 km/h eller mopeder som är byggda som cyklar om max 1000 W och 45 km/h. Kan inte se att lagen skulle ställa något hinder för en elsparkcykel (med eller utan sadel) att registreras som moped klass I.

Som vanligt har vi svårt att införa EU-direktiv därför handlarna kunde registrera snabbare fordon som klass II ett tag, fanns ett undantag eller kryphål helt enkelt. Har något väl registrerats brukar det inte vara några problem, men någon sådan kommer du inte hitta idag. Du vill knappast ha en elcykel om max 25 km/h som inte får gå på "Ej moped"-cykelbanorna heller, eftersom du får ha en elcykel om max 25 km/h som får gå på dessa cykelbanor eller kombinerade gång och cykelbanor fast du kan som sagt inte göra valet.

Men de cyklar med mer än 250 W utvecklas ju också för en större marknad och där registreras de också och kräver säkrare hjälm. Elmopeder utan några pedaler är billigare än en S-pedelec på så lite som 250-500 Watt så för pendling vill du nog ha en elmotorcykel eller en vanlig cykel.

Vad är det som är missvisande?
Transportstyrelsen skriver att en elcykel (Pedelec) med maxhastighet på 25km/h och maxeffekt på 250W är klassad som "vanlig cykel" och skall följa den vanliga cykelns trafikregler.
Transportstyrelen skriver även att en elcykel (S-Pedelec) med maxhastighet på 25km/h och en maxeffekt från 250W upp till 1000W är klassad som moped klass 2.
Jag har inte pratat om snabbare cyklar, jag har däremot sagt att jag cyklar snabbare själv.
Skulle jag ha möjlighet att hänga på en 20km/h 250-1000W? elmotor utan krav på att man använder pedaler skulle jag förmodligen ta mig fram långsammare istället för att fortsätta trampa på som en dåre... men då klassas varken som cykel eller "elfordon utan trampor"...

En elcykel (S-Pedelec) är helt ointressant av två skäl. Du nämnde det ena angånde cykelbanor, det andra är att det krävs trafikförsäkring. Jag ser inte hjälmkravet som något problem.

Att bara ha regler på detta sätt är helt galet då du i princip kan ha två cyklar som ser helt lika ut men har olika specifikationer vilket gör det extremt svårt för både poliser och andrahands-köpare att se skillnad.
Det är inte säkert att folk ens är medvetna om att de gör fel om de inte är de ursprungliga köparna eller om säljaren gjort fel.

Något jag däremot noterade som otydligt på transportstyrelsens sida är om den hjälpande kraften endast får vara "250W" eller om elmotorns märkeffekt får vara max "250W".
Om det är det senare som gäller, vad händer om man sätter en växellåda mellan motor och driving med ett förhållande 2:1.
Man får då 500W hjälpande kraft men motorns märkeffekt är fortfarande endast "250W"... (ja, motorn kommer behöva snurra dubbelt så fort för att komma upp till samma hastighet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, bra bromsar fram är en absolut nödvändighet om du inte ska vara en livsfara när du kör omkring. Det är den främre bromsen som står för merparten av bromsprestandan.

Jag kan inget säga om detta då jag inte stått på en elscooter själv.
Jag vet bara hur obehagligt det kan vara att bromsa hårt med framhjulet på en vanlig cykel i nerförbacke... och där har man ingen möjlighet att luta sig bakåt när man märker att bakhjulet vill lyfta sig från marken...

Min tanke kring bättre bakbroms är enkel, men det är som sagt min tanke.
De flesta elscootrar har en ganska kort hjulbas vilket automatiskt gör att man får en väldigt hög tyngdpunkt långt fram samt att det är väldigt enkelt att förflytta just tyngdpunkten ganska långt bak och därmed få ett mer vikt på bakhjulet vilket leder till högre friktion för bakhjulet mot underlaget och mindre risk för sladd istället för att man lägger en väldigt stor vikt på framhjut som i värsta fall låser sig och kastar föraren över styret...

Skulle man flytta fram framhulet låt säga en halvmeter men ha kvar styret på samma sätt som det är, så skulle det bli mycket mindre risk att just fara över styret då hävarmen blir helt annorlunda. Nackdelen är att elscootern bler mer otymplig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Då mannen endast har B-körkort får han inte köra motorcyklar. Nu åtalas han för olovlig körning."

Intressant! Undrar om man kommer undan med ovan om man har AB-kort? Då kanske cykeln förverkas, men att man slipper åtal.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad är det som är missvisande?
Transportstyrelsen skriver att en elcykel (Pedelec) med maxhastighet på 25km/h och maxeffekt på 250W är klassad som "vanlig cykel" och skall följa den vanliga cykelns trafikregler.
Transportstyrelen skriver även att en elcykel (S-Pedelec) med maxhastighet på 25km/h och en maxeffekt från 250W upp till 1000W är klassad som moped klass 2.
Jag har inte pratat om snabbare cyklar, jag har däremot sagt att jag cyklar snabbare själv.
Skulle jag ha möjlighet att hänga på en 20km/h 250-1000W? elmotor utan krav på att man använder pedaler skulle jag förmodligen ta mig fram långsammare istället för att fortsätta trampa på som en dåre... men då klassas varken som cykel eller "elfordon utan trampor"...

En elcykel (S-Pedelec) är helt ointressant av två skäl. Du nämnde det ena angånde cykelbanor, det andra är att det krävs trafikförsäkring. Jag ser inte hjälmkravet som något problem.

Att bara ha regler på detta sätt är helt galet då du i princip kan ha två cyklar som ser helt lika ut men har olika specifikationer vilket gör det extremt svårt för både poliser och andrahands-köpare att se skillnad.
Det är inte säkert att folk ens är medvetna om att de gör fel om de inte är de ursprungliga köparna eller om säljaren gjort fel.

Något jag däremot noterade som otydligt på transportstyrelsens sida är om den hjälpande kraften endast får vara "250W" eller om elmotorns märkeffekt får vara max "250W".
Om det är det senare som gäller, vad händer om man sätter en växellåda mellan motor och driving med ett förhållande 2:1.
Man får då 500W hjälpande kraft men motorns märkeffekt är fortfarande endast "250W"... (ja, motorn kommer behöva snurra dubbelt så fort för att komma upp till samma hastighet.)

De enda s-pedelec som finns är de som är byggda för 45 km/h.

Missförståndet var att många handlare registrerade dessa som klass II-mopeder hos Transportstyrelsen, men fick niten och började registrera dessa som klass I från november 2016. Poängen är att varken myndigheter eller handlare (och tillverkare) visste hur vi skulle införa reglerna (det fanns otydliga övergångsregler som skulle behöva prövas i domstol) och det är därför vi har en kategori som egentligen inte finns. Lagstiftarna behöver följa EU-direktivet, så det kan inte bara tas bort.

Varför du är förvirrad över effekten på cykel vet jag inte, det står märkeffekt i lag om vägtrafikdefinitioner. De byter till begreppet nettoeffekt med mopederna och motorcyklarna.

S-pedelec är relevant till diskussionen då den egentligen inte behöver ha några tramppedaler eller assistans, lagen definierar det bara som fordon med två hjul och max 4 kW nettoeffekt. Det är typgodkännande som avgör om du behöver blinkers o.s.v.

Motoriserade cyklar är nog inget större problem att kontrollera, är ganska lätt att känna igen varianterna. Problemet med elsparkcyklarna och liknande fordon är att det inte finns lagliga modeller om de går över 20 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Motoriserade cyklar är nog inget större problem att kontrollera, är ganska lätt att känna igen varianterna. Problemet med elsparkcyklarna och liknande fordon är att det inte finns lagliga modeller om de går över 20 km/h.

Är du säker på det? Verkar ju uppfylla alla kraven för en klass II moped om man skaffar trafikförsäkring på den. Verkar gå att göra via Folksam iaf.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baggelux:

Är det lagligt om man har en 600w elsparkcykel som är strypt till 250w? Finns det ens elsparkcyklar med funktion att man enkelt kan öka och sänka maximala watt?

Tänker om det finns cyklar som har en standard-inställning på 250 watt men finns möjlighet att öka på watten vid uppförsbackar för tjockisar som mig för att sedan snabbt kunna ta tillbaka det till standard läget (250 watt) när en polisbil eller liknande åker förbi?

Det går att begränsa motorer och det praktiseras ganska ofta på flera olika fordonsslag inte bara elfordon, tänk tex a traktorer och motorcyklar med förbränningsmotorer och det finns faktisk även elcyklar som kan klassas som cykel, moped eller mc och jag vet åtminstone en bil som kan användas som mopedbil eller vanlig bil.
Men det får inte vara lätt att ändra så att ett fordon byter "juridisk typ" och absolut inget som får gå att göra under färd av föraren utan det innebär en del pappersarbete också om det ska ska lagligt.

Skrivet av Viita:

Jag kan inget säga om detta då jag inte stått på en elscooter själv.
Jag vet bara hur obehagligt det kan vara att bromsa hårt med framhjulet på en vanlig cykel i nerförbacke... och där har man ingen möjlighet att luta sig bakåt när man märker att bakhjulet vill lyfta sig från marken...

Min tanke kring bättre bakbroms är enkel, men det är som sagt min tanke.
De flesta elscootrar har en ganska kort hjulbas vilket automatiskt gör att man får en väldigt hög tyngdpunkt långt fram samt att det är väldigt enkelt att förflytta just tyngdpunkten ganska långt bak och därmed få ett mer vikt på bakhjulet vilket leder till högre friktion för bakhjulet mot underlaget och mindre risk för sladd istället för att man lägger en väldigt stor vikt på framhjut som i värsta fall låser sig och kastar föraren över styret...

Skulle man flytta fram framhulet låt säga en halvmeter men ha kvar styret på samma sätt som det är, så skulle det bli mycket mindre risk att just fara över styret då hävarmen blir helt annorlunda. Nackdelen är att elscootern bler mer otymplig.

Det är ju framhjulet som kan erbjuda anständig bromsförmåga men konstruktionen av elsparkcyklar gör dem svåra att bromsa på att säkert sätt, de är helt enkelt för dåliga för att få köras fort i trafiken.

Skrivet av martinot:

"Då mannen endast har B-körkort får han inte köra motorcyklar. Nu åtalas han för olovlig körning."

Intressant! Undrar om man kommer undan med ovan om man har AB-kort? Då kanske cykeln förverkas, men att man slipper åtal.

Man hade troligen koncentrerat sig på fordonet och dess brister om han haft körkort för det är ju en icke typgodkänd, oregistrerad, oskattad och oförsäkrad motorcykel han kört runt på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Det finns krav på bromsar men inga specifika krav på bromsarnas prestanda såsom stoppsträcka.

Stämmer det du säger, jag mindes fel.
Men jag hittade studien varifrån jag mindes fel ifrån. Tittade på kraven för cykel och om det fanns något därifrån att applicera på el-skateboard.

EDIT:
Denna rapport från TS kan vara intressant att läsa för några.

kompletterande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är du säker på det? Verkar ju uppfylla alla kraven för en klass II moped om man skaffar trafikförsäkring på den. Verkar gå att göra via Folksam iaf.

Då ska det medfölja dokument som klassar den som moped. Utan cic dokument eller vad det heter så är det bara fordon som nte får framföras på allmän väg

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ledde Transportstyrelsens förslag till regeländringar någonstans? Är det någon som är uppdaterad?

En maxhastighet på 20 km/h är rimligt, ett maxtak på 250 W är bara fånigt.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av k0ffein:

Ledde Transportstyrelsens förslag till regeländringar någonstans? Är det någon som är uppdaterad?

En maxhastighet på 20 km/h är rimligt, ett maxtak på 250 W är bara fånigt.

Om du har fysisk funktionsnedsättning är det redan ok med obegränsad motoreffekt.

elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror inte de bryr sig så mycket om hur stark motorn är utan snarare hur snabbt den gått .

Har den mer än 250W så räknas den som moped och inte cykel. Kör du snabbare än 30 så är det som att köra trimmad moppe. Dvs en oregistrerad motorcykel.

Vanligaste påföljden är böter baserat på inkomst. Har du däremot kört i nästan 70 ja då ryker kortet om du har ett och är du 16 år så får du vänta med att ta körkort längre än din 18års dag.

Med det sagt så har jag ingen kompis som nånsin blivit stoppad...

elsparken räknas som moped om den går max 45 och lätt motorcykel om den överstiger 45.