Skapa blankett/formulär - Finns det något enkelt sätt?

Permalänk
Medlem

Skapa blankett/formulär - Finns det något enkelt sätt?

Hej.

Finns det något enkelt sätt att skapa formulär på? Ett program som är specifikt just för att skapa formulär. Eller är det Word och Adobe Acrobat som gäller?

Har både Adobe Acrobat och Word på datorn, men undrar om det finns ett program som gör det enklare? Om nej - hur skapar jag formulär på enklaste sätt i Word och/eller Acrobat. Vilket program är bäst får sådant?

Jag önskar skapa ett formulär likt det nedan, så att man kan fylla i allt snyggt i datorn:

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt i Excel, men jag jobbar där dagligen, så.
Annars har jag sett Word-filer i dokumentarkivet på jobbets intranät som ser ut precis som du vill. Så jag antar att Word funkar, och med lite tur kanske du kan få ut en PDF med fält som kan fyllas i.

Annars, Publisher? Om du designar en "standard"-ruta så är det ju bara att kopiera den och bara ändra namnet/ordet i rutan. Så har jag kopierat dokument och designat i PowerPoint.

Annars. MS hade InfoPath (har inte utgått än, men senaste versionen är 2016), där bör man kanske kunna designa formulär. Sparar ner till XML förövrigt.

Edit: nu när jag tänker efter kan du skapa inmatningsformulär i Excel, så då får du sparning på datan om du vill.
Kanske går att kombinera med utskrift av formuläret i sig.
Data Entry Form är nyckelordet.

Tillägg
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag hade försökt i Excel, men jag jobbar där dagligen, så.
Annars har jag sett Word-filer i dokumentarkivet på jobbets intranät som ser ut precis som du vill. Så jag antar att Word funkar, och med lite tur kanske du kan få ut en PDF med fält som kan fyllas i.

Annars, Publisher? Om du designar en "standard"-ruta så är det ju bara att kopiera den och bara ändra namnet/ordet i rutan. Så har jag kopierat dokument och designat i PowerPoint.

Annars. MS hade InfoPath (har inte utgått än, men senaste versionen är 2016), där bör man kanske kunna designa formulär. Sparar ner till XML förövrigt.

Edit: nu när jag tänker efter kan du skapa inmatningsformulär i Excel, så då får du sparning på datan om du vill.
Kanske går att kombinera med utskrift av formuläret i sig.
Data Entry Form är nyckelordet.

Du har ingen word-fil som du kan dela med dig av som jag kan använda som mall?

Vill helst ha det i word format om det går att fixa på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Du har ingen word-fil som du kan dela med dig av som jag kan använda som mall?

Vill helst ha det i word format om det går att fixa på ett enkelt sätt.

Den här kanske kan inspirera, av-identifierad fil så långt jag kan komma. För att följa jobbet IT-policy, jag bedömer den som OK att sprida externt. Inga hemligheter.
Och till de som kollar, kör alla filer genom antivirus.

Det är ett enkelt formulär för att beställa en matning av något i vårt mätrum.
Viktigaste är väl art-nr, ritnings-nr och vad man vill ha gjort.

PiWeb och KUPP är två olika system för att lagra mätningar, om nån undrar.

Mätrumsuppdrag

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Den här kanske kan inspirera, av-identifierad fil så långt jag kan komma. För att följa jobbet IT-policy, jag bedömer den som OK att sprida externt. Inga hemligheter.
Och till de som kollar, kör alla filer genom antivirus.

Det är ett enkelt formulär för att beställa en matning av något i vårt mätrum.
Viktigaste är väl art-nr, ritnings-nr och vad man vill ha gjort.

PiWeb och KUPP är två olika system för att lagra mätningar, om nån undrar.

Mätrumsuppdrag

Tusen tack. Ska försöka fixa fram något med hjälp av din mall!

Permalänk
Avstängd

Google har en plattform för formulär, Google forms. Gratis att använda och rätt kraftfullt. https://www.google.se/intl/sv/forms/about/