Bra AP med WiFi 6 etc för att användas ihop med pfSense/OPNSense?

Permalänk
Medlem

Bra AP med WiFi 6 etc för att användas ihop med pfSense/OPNSense?

Har idag en Asus AC3200 som enbart kör som AP till min riktiga router, som jag funderar på att uppgradera nu för att få Wifi 6 osv. Eftersom jag ändå inte kommer använda routerdelen i den så känns det lite dumt att köpa en hel "router med Wifi", samtidigt tenderar enterpriseprodukter ofta att vara dyrare utan att i mitt fall ge så mycket mervärde. Priset är väl i sig inte så viktigt men att typ köpa något som är dubbelt så dyrt och hälften så bra bara för att det ska vara enterprise känns lite meningslöst om det inte finns någon tydlig uppsida.

Så frågan är väl vad ni rekommenderar att köpa här, främst då för att få så bra och modern Wifi som möjligt? Är det trots allt smartare att köpa en best-in-class "konsumentrouter" och bara köra den som AP iom att jag ändå inte har något behov av typiska enterprise funktioner?

Har en rätt enkelt/typisk nätverksuppsättning utan några servrar och liknande som kräver några speciallösningar som så och hade väl inte tänkt att börja skruva in rackskåp och liknande

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa med att köpa en accesspunkt är att du kan byta router i framtiden. Nästa generation WiFi blir ju WiFi 7 (om man bortser från 6E som inte ger några direkta fördelar utom i specifika situationer) och innan vi ser en bred implementering av WiFi 7 kommer det gå många år. Så om du köper en accesspunkt med WiFi 6 kan du räkna med att ha den minst i 3-5 år. Min första Ubiquiti-accesspunkt (den ursprungliga UAP) hade jag i över 10 år som exempel.

Ska du ha endast en accesspunkt för WiFi så finns det otroligt mycket att välja på. Jag har testat de flesta WiFi-system på marknaden och jag skulle spontant rekommendera Ubiquiti UniFi, Aruba Instant On eller Zyxel Nebula. Enkla att installera, de två sista har molnhantering och alla har stabil prestanda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

fick köpa Arbuba Instant On AP22 WiFi 6 av jobbarkompis för en vettig summa för ett tag sedan, det har funkat hos oss som har en Open Source Router (pfSense)

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

fick köpa Arbuba Instant On AP22 WiFi 6 av jobbarkompis för en vettig summa för ett tag sedan, det har funkat hos oss som har en Open Source Router (pfSense)

Kan man köra arubas AP utan deras switch? Kikat lite på Engenious och aruba men har svårt att förstå om man måste köpa deras switchar också för att allt ska lira.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLET:

Kan man köra arubas AP utan deras switch? Kikat lite på Engenious och aruba men har svårt att förstå om man måste köpa deras switchar också för att allt ska lira.

Aruba Wireless Instant Access Points kan köras utan controller.
https://www.arubanetworks.com/assets/tg/TB_Aruba-Instant-Mode...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Unifis AP kan du sätta upp som single
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Kollat på unifi också men deras produkter går ju inte att köpa. slut i lager överallt. måste bevaka lagersaldo för att få chansen att köpa. Deras U6 mesh ser riktigt najs ut.
Men jag tror det blir aruba AP22. Blir inget köp nu dock. 4 veckor kvar tills OPNsense routern kommer och sen till sommarn blir det nog AP:s

EDIT: Efter att ha kollat lite benchmarks så verkar U6-LR vara lite bättre. får väll ta en koll till på unifi och deras upplägg. Isåfall får det väll bli US-8-150W och två U6-LR.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME