Permalänk
Medlem

Missriktade felsökningar

Jag har suttit några dagar nu och felsökt en långsam uppstart. Det tog närmare fem minuter för datorn att nå inloggningsskärmen. Väl inne har det inte varit några märkligheter. Jag har läst forum, sökt efter obskyra manualer, funderat på hårdvara, funderat över andra distron, funderat på meningen med universum, funderat på när man skall byta till sommardäck och behovet av persienner även under vintern. Det har gått trögt, fram tills i morse när jag insåg att om jag har mobilen på laddning med USB-C vid uppstart av datorn så ...

Vad har ni för missriktade felsökningar?! Jag har svårt att tro jag är den ende som slösat timmar på enkla lösningar, enkla i efterhand...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Märkligt problem. Kan det vara så att den försöker montera din telefon som disk-enhet vid boot? Vet att om jag fysiskt tagit bort en disk och inte ändrat i fstab så kan det ta tid vid boot/reboot. Vet inte vilken dist du kör, men i Debian (kanske är universellt för alla distar) kan man sänka tiden den tar för att försöka med något. Brukar stå: "A start job is running". Som standard försöker den i 90 sekunder. Det går att ställa in i /etc/systemd/system.conf genom att avkommentera och ställa in önskad tid. Jag brukar ställa in 10 sekunder:

DefaultTimeoutStartSec=10s DefaultTimeoutStopSec=10s

Man kan också använda systemd-bootchart så får man en fin graf av vad som tar tid vid boot.

Kan inte komma ihåg på rak arm något specifikt där jag trott att felet var nått annat än det jag försökt med, men det har definitivt hänt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

`systemd-analyze blame` kommer ge dig en lista över uppstartstider om du kör en dist med systemd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

`systemd-analyze blame` kommer ge dig en lista över uppstartstider om du kör en dist med systemd.

Toppen! Såg ditt meddelande först nu. Men kände inte till det här. Skall undersöka saken.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Min vanligaste felriktade felsökning är nog diffusa nätverksproblem.
För att göra många långa historier korta, när ni får nätverksproblem. Byt allt patch-kablage, löser 90% av problemen. Är det inte detta, byt switchar, löser 5% till...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Min vanligaste felriktade felsökning är nog diffusa nätverksproblem.
För att göra många långa historier korta, när ni får nätverksproblem. Byt allt patch-kablage, löser 90% av problemen. Är det inte detta, byt switchar, löser 5% till...

Hyffsat förekommande på jobbet att nån händig elgubbe klämt egen patch till en installation eller fet-fingrat ihop en keystone, kan ge allt ifrån 5% packet loss till POE-grejer som startar om utan förklaring eller diffusa felmeddelanden från skrivare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion