Idéer om tekniskt klassrum för gymnasiet

Permalänk
Medlem

Idéer om tekniskt klassrum för gymnasiet

Jag är delvis ansvarig för att uppgradera ett klassrum för främst teknik-klasser för gymnasiet.

Är inte så bevandrad när det gäller exempelvis Rasberry Pi eller andra tekniska lösningar.

Därför vill jag gärna ha idéer när det gäller att få ett mer "tekniskt stuk" på klassrummet. Budgeten är nog inte så stor men det finns nog visst utrymme.

Så kanske något med Rasberry Pi eller liknande och någon storskärm kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska det vara rent estetiskt såsom moderkort som tapet, eller tekniska lösningar?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ska det vara rent estetiskt såsom moderkort som tapet, eller tekniska lösningar?

Tekniska lösningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Vilka kurser ska undervisas i det klassrummet? Om du säger teknikelever så finns det en så stor bredd.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Minns att vi använde Arduinos under min utbildning på gymnasiet. Trevligt och lättanvänt tyckte majoriteten av klassen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det faller under teknik, men hur är det med programmering? (Koncept, inte direkt programmeringsspråk då alltså).

Dvs, om man använder sig av en eller flera RPI Pico för att förklara hur datorer / kod kan användas för att ex. tänka lampor (Finns extremt enkla tutorials på nätet och bör kunna förklaras på den nivån).

Kolla gärna hur RPI Foundation används i utbildning för fler idéer

Edit*
En av nackdelarna är ju dock att mycket av detta kan vara svårt att få tag på, men ex. Elektrokit har byggsatser och säljer i bulk / mängdrabatt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Utan att skriva en hel bok kanske det behövs mer information.

Om det handlar om någon låg-mellanstadieklass är väl Raspberry Pi och storskärm ingen dålig idé, men om det finns laptops behöver man inte ens köpa in Raspberryn.

Om elever ska sitta själva är dock Raspberry bra, bara att wipa minneskort och börja om.

Raspberryn kräver dock lite Linuxerfarenhet.

Om tanken är att göra lite mer praktiska grejer är det nog mer lämpligt med en Arduino.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vet inte om det faller under teknik, men hur är det med programmering? (Koncept, inte direkt programmeringsspråk då alltså).

Dvs, om man använder sig av en eller flera RPI Pico för att förklara hur datorer / kod kan användas för att ex. tänka lampor (Finns extremt enkla tutorials på nätet och bör kunna förklaras på den nivån).

Kolla gärna hur RPI Foundation används i utbildning för fler idéer

Edit*
En av nackdelarna är ju dock att mycket av detta kan vara svårt att få tag på, men ex. Elektrokit har byggsatser och säljer i bulk / mängdrabatt

Alla idéer är välkomna

Jag är främst programmeringslärare så gärna något åt det hållet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Utan att skriva en hel bok kanske det behövs mer information.

Om det handlar om någon låg-mellanstadieklass är väl Raspberry Pi och storskärm ingen dålig idé, men om det finns laptops behöver man inte ens köpa in Raspberryn.

Om elever ska sitta själva är dock Raspberry bra, bara att wipa minneskort och börja om.

Raspberryn kräver dock lite Linuxerfarenhet.

Om tanken är att göra lite mer praktiska grejer är det nog mer lämpligt med en Arduino.

Ursäkta, glömde det. Det är gymnasiet.

Grejen är att nu finns det egentligen inget som säger att det är ett klassrum för teknik, förutom gamla stationära datorer. Vi vill att det ska andas teknik och ge inspiration.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vilka kurser ska undervisas i det klassrummet? Om du säger teknikelever så finns det en så stor bredd.

Det är dels IT-kurser men även annan teknik som motorer t.ex.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Alla idéer är välkomna

Jag är främst programmeringslärare så gärna något åt det hållet.

Jag hade satsat på programmering + fysiskt "skapande".
Dvs, jag minns hur fantastiskt tråkigt det var med programmering i gymnasiet, främst då jag hade en trött gubbe som tyckte HTML var the shit inom programmering (Detta var visserligen ~2008), men hur fantastiskt kul jag har idag när man faktiskt kan skapa något fysiskt med hjälp av programmering under senare delar / privat.

Detta kan vara exempelvis "kit" där elever får vara med från start med hjälp av Arduino / RPI Pico där man kan gå in på hur det fungerar rent praktiskt i en dator, för att därefter använda programmering för att skapa något. Allt ifrån lysa lampor till att blinka i takt till tempratursensorer etc, dvs något som faktiskt går att ta på istället för något som man bara ser på en skärm

Något i den stilen
Finns massvis med färdiga "kit", men detta går ju såklart att anpassa in i absurdum om man sätter sig in i det själv

Jag tror att just saken med att se något fysiskt klingar hårdare än att se några pixlar röra sig på en skärm, men jag är väl kanske lite mer praktiskt av mig också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt ihop labbar där man kopplar in tex en motor och några knappar/givare och ett par dioder och programmerar nått vettigt av det, kanske bygger skolan/läraren nån modell som ser ut som en liten hiss eller ett trapphus med belysning och kanske ett dörrlås som ska kopplas in och så programmera en styrning.
Det går även att göra en temperaturstyrning till en fläkt eller kanske variera det lite typ en pump och några vattenbehållare och ha nån fuktsensor/nivågivare och programmera en PID regulator.

Det går ju att väva ihop det ganska olika beroende på vad man vill trycka på men nått enkelt styr och reglersystem kan ju innefatta ganska mycket olika delar och varieras beroende på vad man vill behandla tex teorier om hur motorn funkar (Maxwells fältteorier, eleverna kommer att älska dig) eller rena programmeringsuppgifter och allt där emellan. Men att styra nån fysisk modell är ganska roligt för man ser att det händer nått och nivån går att variera inom ett stort spann genom att variera vad man själv ska bygga ihop och vad man direkt kan programmera och om man kanske ska behöva förklara teoretisk hur nått typ en PID regulator, återkoppling eller motor fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Handlar det om industriell maskinstyrning (automation) så är raspberry pi + codesys ett väldigt prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag hade satsat på programmering + fysiskt "skapande".
Dvs, jag minns hur fantastiskt tråkigt det var med programmering i gymnasiet, främst då jag hade en trött gubbe som tyckte HTML var the shit inom programmering (Detta var visserligen ~2008), men hur fantastiskt kul jag har idag när man faktiskt kan skapa något fysiskt med hjälp av programmering under senare delar / privat.

Detta kan vara exempelvis "kit" där elever får vara med från start med hjälp av Arduino / RPI Pico där man kan gå in på hur det fungerar rent praktiskt i en dator, för att därefter använda programmering för att skapa något. Allt ifrån lysa lampor till att blinka i takt till tempratursensorer etc, dvs något som faktiskt går att ta på istället för något som man bara ser på en skärm

Något i den stilen
Finns massvis med färdiga "kit", men detta går ju såklart att anpassa in i absurdum om man sätter sig in i det själv

Jag tror att just saken med att se något fysiskt klingar hårdare än att se några pixlar röra sig på en skärm, men jag är väl kanske lite mer praktiskt av mig också

Ja, tror också det är en bra idé. Att man verkligen kan styra något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Handlar det om industriell maskinstyrning (automation) så är raspberry pi + codesys ett väldigt prisvärt alternativ.

Verkar intressant, kan du berätta lite mer om codesys?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sätt ihop labbar där man kopplar in tex en motor och några knappar/givare och ett par dioder och programmerar nått vettigt av det, kanske bygger skolan/läraren nån modell som ser ut som en liten hiss eller ett trapphus med belysning och kanske ett dörrlås som ska kopplas in och så programmera en styrning.
Det går även att göra en temperaturstyrning till en fläkt eller kanske variera det lite typ en pump och några vattenbehållare och ha nån fuktsensor/nivågivare och programmera en PID regulator.

Det går ju att väva ihop det ganska olika beroende på vad man vill trycka på men nått enkelt styr och reglersystem kan ju innefatta ganska mycket olika delar och varieras beroende på vad man vill behandla tex teorier om hur motorn funkar (Maxwells fältteorier, eleverna kommer att älska dig) eller rena programmeringsuppgifter och allt där emellan. Men att styra nån fysisk modell är ganska roligt för man ser att det händer nått och nivån går att variera inom ett stort spann genom att variera vad man själv ska bygga ihop och vad man direkt kan programmera och om man kanske ska behöva förklara teoretisk hur nått typ en PID regulator, återkoppling eller motor fungerar.

Intressant!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroteh:

Minns att vi använde Arduinos under min utbildning på gymnasiet. Trevligt och lättanvänt tyckte majoriteten av klassen.

Har ingen koll men ska undersöka 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vet inte om det faller under teknik, men hur är det med programmering? (Koncept, inte direkt programmeringsspråk då alltså).

Dvs, om man använder sig av en eller flera RPI Pico för att förklara hur datorer / kod kan användas för att ex. tänka lampor (Finns extremt enkla tutorials på nätet och bör kunna förklaras på den nivån).

Kolla gärna hur RPI Foundation används i utbildning för fler idéer

Edit*
En av nackdelarna är ju dock att mycket av detta kan vara svårt att få tag på, men ex. Elektrokit har byggsatser och säljer i bulk / mängdrabatt

Ska kolla 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Verkar intressant, kan du berätta lite mer om codesys?

Man kan programmera i valfritt IEC 61131-3 definerade språk som är en standard som sträcker sig över de flesta fabrikat av industriella styrsystem.
Utvecklingsmiljön är i sig gratis men man behöver en runtime licens till raspberry om man inte vill behöva starta om den (raspberry) efter två timmar i demoläge. En runtime kostar bara 50€.
Direktlänk till IDE:n: https://store.codesys.com/codesys.html
Direktlänk till runtime: https://store.codesys.com/en/codesys-control-for-raspberry-pi...

Permalänk
Medlem

En självbalanserande robot är alltid häftigt och väcker uppmärksamhet/nyfikenhet, se:

https://youtu.be/I6z26LVu5y0

Inte orimligt dyrt eller svårt. På samma tema tror jag också en s.k "useless box" hade gått hem bra. Samma här Arduino, lite motorer, etc.

https://youtu.be/sC8sxy9vP_w

Sedan för att fylla ut lite kanske du kan köpa in lite sensorer och köra en egen väderstation och mäta luftkvaliteten i/utanför klassrummet och smälla upp på storskärm.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]