Liten skärm med HDMI utan behov av drivare

Permalänk
Medlem

Liten skärm med HDMI utan behov av drivare

Hej

Jag vill ha en liten skärm att hänga på väggen tillsammans med min NVR. Jag trodde i min enfald att den 5" rbpi skärmen jag hade skulle funka men den kräver drivrutiner och annat trams vilket jag inte kan lösa.

Så är det någon som känner till en variant, modell mindre, och modell billig, skärm som bara är att plugga in och få bild på utan drivare eller konfiguration så tar jag tacksamt emot tips.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är NVR ? Nationella Viltolycksrådet eller Nordiska Värdepappersregistret verkar inte passa i sammanhanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Hej

Jag vill ha en liten skärm att hänga på väggen tillsammans med min NVR. Jag trodde i min enfald att den 5" rbpi skärmen jag hade skulle funka men den kräver drivrutiner och annat trams vilket jag inte kan lösa.

Så är det någon som känner till en variant, modell mindre, och modell billig, skärm som bara är att plugga in och få bild på utan drivare eller konfiguration så tar jag tacksamt emot tips.

Lite klent med info för att kunna hjälpa, vad exakt är det för utrustning du har?

Skrivet av mrqaffe:

Vad är NVR ? Nationella Viltolycksrådet eller Nordiska Värdepappersregistret verkar inte passa i sammanhanget.

Min gissning är att det syftar till Network Video Recorder i detta fallet men vem vet...

Permalänk
Medlem

TS verkar söka efter något i stil med denna.

Permalänk
Medlem

Jo jag inser nu att jag var lite för knapphändig i informationen. NVR är mycket riktigt Network Video Recorder, i mitt fall en variant från Reolink. Den har fler funktioner när man har skärm kopplad till den via HDMI än vad man kan få via appen, så därför vill jag ha en liten skärm för de tillfällen då jag behöver dessa utan att behöva flytta den till ett annat ställe. (den står rätt bökigt till).

En sådan variant som @cymbalcrasher länkar till hade passat perfekt (tack)

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kronvall:

Jo jag inser nu att jag var lite för knapphändig i informationen. NVR är mycket riktigt Network Video Recorder, i mitt fall en variant från Reolink. Den har fler funktioner när man har skärm kopplad till den via HDMI än vad man kan få via appen, så därför vill jag ha en liten skärm för de tillfällen då jag behöver dessa utan att behöva flytta den till ett annat ställe. (den står rätt bökigt till).

En sådan variant som @cymbalcrasher länkar till hade passat perfekt (tack)

Jag gissar att den inte behöver en hdmidriver men att den kanske bara ger en viss upplösning på utsignalen och småskärmarna har för låg upplösning för att fungera med den. Den som länkades har tex bara vga upplösning, 800x480 vilket är väldigt lågupplöst, men det passar storleken på skärm men Reolinken stödjer inte så lågupplöst.
Vet inte om det är den nedan du har men kolla specen på upplösningar som utgången stödjer så ser du vad jag tror är problemet.
https://reolink.com/product/rln8-410/#specifications

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jo jag inser nu att jag var lite för knapphändig i informationen. NVR är mycket riktigt Network Video Recorder, i mitt fall en variant från Reolink. Den har fler funktioner när man har skärm kopplad till den via HDMI än vad man kan få via appen, så därför vill jag ha en liten skärm för de tillfällen då jag behöver dessa utan att behöva flytta den till ett annat ställe. (den står rätt bökigt till).

En sådan variant som @cymbalcrasher länkar till hade passat perfekt (tack)

Utan att veta exakt modell är det svårt att säga, tror också det är frågan om vilka upplösningar den stödjer.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmar med gränssnitt som HDMI, DP med flera behöver inga drivrutiner. Poängen med de här gränssnitten är att hantering av signaler sköts oberoende av operativsystem på kretsnivå genom handskakningar och utbyte av metadata, EDID där skärmen berättar vilka signaler det kan ta emot och vad den föredrar med mera. Detta ska (förstås) kunna helt utan att blanda in ett OS och drivrutiner. Till exempel för att visa bild från en kamera.

Sedan finns det förstås specialskärmar med extra funktioner som kräver ett specifikt OS, specifika drivrutiner och ofta en USB-anslutning. Men då är det för något mer som inte har med de grundläggande funktioner som HDMI eller DP täcker upp där USB tar över extra funktionalitet. Att bara visa bild kräver inget särskilt. Men givetvis måste skärmen och bildkällan kunna enas om någon form av signal båda kan hantera.

Permalänk
Medlem

Tack alla för ny kunskap. Det visade sig mycket riktigt att min NVR som längst skickar ut 1024x768 men även en kass kontakt på lilla skärmen vilket gjorde att den inte heller fick bild i lägre upplösningar dom lurade mig lite extra.

För trångt för en riktig skärm men får leta vidare eller ser på andra lösningar

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kronvall:

Tack alla för ny kunskap. Det visade sig mycket riktigt att min NVR som längst skickar ut 1024x768 men även en kass kontakt på lilla skärmen vilket gjorde att den inte heller fick bild i lägre upplösningar dom lurade mig lite extra.

För trångt för en riktig skärm men får leta vidare eller ser på andra lösningar

Det finns en del skärmar som har hd eller bättre upplösning som du borde kunna använda då det är konstaterat att det var upplösningen som var problemet, tex en 5" 1920x1080
https://www.amazon.se/TARION-Kameraf%C3%A4lt-videohj%C3%A4lp-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.