Infraröd ljusterapi panel, intressant teknik men dålig tillgänglighet i EU

Permalänk
Medlem

Infraröd ljusterapi panel, intressant teknik men dålig tillgänglighet i EU

Hej,
Jag söker en <4000 sek infraröd ljusterapi panel men dålig tillgänglighet i EU gör valet besvärligt.
Främsta valet just nu är Helios 2 från amazon UK, 2925 sek med möjlig import deposit återbäring.

Krav:
- Iaf rött och NIR ljus
- Inge flicker
Att föredra:
- Riktigt märke, alltså finns utanför retailers.
- På amazon om importerad.

Kan tänka mig sträcka priser eller annars kompromissa om bra nog anledning.
Vanligen återkom med era tankar.

***bort/mod***
Lite lätt läsning för er innan ni börjar diskutera annat än produktrekommendationer.
https://hoogahealth.com/blogs/news/red-light-therapy-101
https://www.alexfergus.com/blog/everything-you-need-to-know-a...

Permalänk
Rekordmedlem

Hur låg effekt ska det vara, en infravärmare är ju ir baserad och minivarianten är en värmelampa för djur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur låg effekt ska det vara, en infravärmare är ju ir baserad och minivarianten är en värmelampa för djur.

Fel fråga, det ska vara "terapeutiska" våglängder.
Max effekt inte relevant.

Permalänk
Sötast

Att betala flera tusen är sannolikt en scam precis som all annan alternativmedicin.

Solljus lär funka bäst som 'ljusterapi' med flera gånger högre effekt än ett par leds på 20.000% markup från kina.
Hade köpt en 199:- solstol och satt mig 30 min utomhus istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Fel fråga, det ska vara "terapeutiska" våglängder.
Max effekt inte relevant.

Vad är skillnaden på terapeutisk IR och vanlig IR då?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad är skillnaden på terapeutisk IR och vanlig IR då?

Att man kan lura folk på mer pengar 😁

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad är skillnaden på terapeutisk IR och vanlig IR då?

terapeutisk IR utsöndrar eteriska oljor och förgör currykryss, stenhårt

Allvarligt talat dock TS, gå inte på det där

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Finns ju även sån där panel som lyser blått. Samma blå ljus som på himmelen som ska göra en på bättre humör.
Men jag vet inte... Men man kanske inte ska underskatta placeboeffekten som såna grejer ger

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att betala flera tusen är sannolikt en scam precis som all annan alternativmedicin.

Solljus lär funka bäst som 'ljusterapi' med flera gånger högre effekt än ett par leds på 20.000% markup från kina.
Hade köpt en 199:- solstol och satt mig 30 min utomhus istället

Laserterapi erbjuds inom svensk vård, det är ett väl studerat ämne.

Solljus dödar celler.

Städa bort lite troll
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Laserterapi erbjuds inom svensk vård, det är ett väl studerat ämne.

Solljus dödar celler, någon verkar har blivit utsatt :^)

Ja det finns flera sätt att använda ljus på. Exempelvis kan man med laser ta bort både blodkärl och tatueringar. Ja det används även inom kirurgi. Synligt ljus används som ljusterapi här uppe i norr när det är mörkt på vintern så det är inga konstigheter heller. Tanken här är att stimulera syncellerna med mer starkt ljus likt dagsljus vilket verkar ha en del positiva effekter.

Jag tittade lite snabbt på vad som skrivs om infraröd terapi. Hur används det? Och här verkar det vara så att infraröd ljusterapi kan mjuka upp muskler - vad jag såg. Alltså uppvärmning helt enkelt.

Det här går att göra billigt. En infraröd lampa som ska värma upp kostar under hundralappen.
Exempelvis:
https://www.granngarden.se/foderladan/hons-fjaderfa/varmelamp...
De värmer faktiskt upp hur bra som helst. Jaja, de säljs som djurlampor men det är ju samma oavsett vem som använder dem ;).

Men det är högst relevant vilken effekt lampan har. En klen lampa kommer inte värma upp särskilt mycket medan en lampa med högre effekt värmer upp mer.

Infravärmare gör samma grej om man vill ha lite ordentligare grejer. Exempelvis:
https://www.clasohlson.com/se/El/Klimat-&-v%C3%A4rme/Infrav%C...

Förslagen utgår från den informationen vi fått i tråden so far.
Är det så att det är någon annan behandling här som efterfrågas med väldigt specifika krav på utrustningen så är det nog bra om det tydliggörs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det finns flera sätt att använda ljus på. Exempelvis kan man med laser ta bort både blodkärl och tatueringar. Ja det används även inom kirurgi. Synligt ljus används som ljusterapi här uppe i norr när det är mörkt på vintern så det är inga konstigheter heller. Tanken här är att stimulera syncellerna med mer starkt ljus likt dagsljus vilket verkar ha en del positiva effekter.

Jag tittade lite snabbt på vad som skrivs om infraröd terapi. Hur används det? Och här verkar det vara så att infraröd ljusterapi kan mjuka upp muskler - vad jag såg. Alltså uppvärmning helt enkelt.

Det här går att göra billigt. En infraröd lampa som ska värma upp kostar under hundralappen.
Exempelvis:
https://www.granngarden.se/foderladan/hons-fjaderfa/varmelamp...
De värmer faktiskt upp hur bra som helst. Jaja, de säljs som djurlampor men det är ju samma oavsett vem som använder dem ;).

Men det är högst relevant vilken effekt lampan har. En klen lampa kommer inte värma upp särskilt mycket medan en lampa med högre effekt värmer upp mer.

Infravärmare gör samma grej om man vill ha lite ordentligare grejer. Exempelvis:
https://www.clasohlson.com/se/El/Klimat-&-v%C3%A4rme/Infrav%C...

Förslagen utgår från den informationen vi fått i tråden so far.
Är det så att det är någon annan behandling här som efterfrågas med väldigt specifika krav på utrustningen så är det nog bra om det tydliggörs.

Uppdaterade posten med lite läsning om ljusterapi.

Saken är den att våglängden ska vara ca 630-850 nm för att få eftersökt resultat, att hamna utanför det kan vara skadligt, så man får vara försiktig med att köpa annat än just det.

Med max effekt menade jag att det inte finns någon praktiskt övre tak, utan mer är bättre då frågan var "Hur låg effekt ska det vara"

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sinery:

***bort/mod***
Lite lätt läsning för er innan ni börjar diskutera annat än produktrekommendationer.
https://hoogahealth.com/blogs/news/red-light-therapy-101
https://www.alexfergus.com/blog/everything-you-need-to-know-a...

Tror att folk vill ge dig rekommendationer och att vara försiktig och källkritisk.

"Hoogahealth" är en affär som säljer bland annat, you guessed it lampor.
"Alexfergus" har referrallänkar till lampor och är enligt sig själv en personlig tränare som har en business degree.

Dina länkar är kort och gott just det du sa, produktrekommendationer och försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror mer att folk vill ge dig rekommendationer och att vara försiktig och källkritisk.

"Hoogahealth" är en affär som säljer bland annat, you guessed it lampor.
"Alexfergus" har referrallänkar till lampor och är enligt sig själv en personlig tränare som har en business degree.

Dina länkar är kort och gott just det du sa, produktrekommendationer och försäljning.

Jag gav lätt läsning, det finns referenser till vetenskapliga artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Fel fråga, det ska vara "terapeutiska" våglängder.
Max effekt inte relevant.

Verkligen?

Skrivet av Sinery:

Laserterapi erbjuds inom svensk vård, det är ett väl studerat ämne.

Solljus dödar celler.

Man kan även bli blind om man tittar in i solen.

Laserterapi sker i kontrollerade former inom sjukvården. med kontrollerade former menas att man har en väl definierad högsta effekt och exponeringstid. Upp till det så följs resultat upp.

Vissa lasers är det inte rekommenderat att lägga sig under, såvida man inte har en väldigt speciell läggning.

Jag förstår din tanke, men... Vissa saker skall man nog överlåta till dom som kan.

Om inte så bör man ta en djupdykning i riskerna även med den "hälsosamma" 670-nm våglängden, fel använd så har även den tappat det hälsosamma.

Som allt i livet så är "Lagom bäst!"

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sinery:

Jag gav lätt läsning, det finns referenser till vetenskapliga artiklar.

Tack, då skall jag inte störa dig mer.

Jag kollade snabbt igenom en handfull av dem (kostnigt nog så var de ofta inte länkade utan bara där som text.
De utan länkar tänkte jag var av extaintressanta. Ingen av de jag klickade hade ens någon relevans till ämnet

Hoppas att du hittar en produkt som funkar bra för dig som inte är allt för dyr. Detta säger jag i all välmening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Finns ju även sån där panel som lyser blått. Samma blå ljus som på himmelen som ska göra en på bättre humör.
Men jag vet inte... Men man kanske inte ska underskatta placeboeffekten som såna grejer ger

Perfekt att ha i sovrummet om man vill sova lätt = inte sova

Finns en orsak till att det finns en inställning i OS och skärmar som undertrycker den blå våglängden.

Placebo var det rätta ordet. Tack!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Uppdaterade posten med lite läsning om ljusterapi.

Saken är den att våglängden ska vara ca 630-850 nm för att få eftersökt resultat, att hamna utanför det kan vara skadligt, så man får vara försiktig med att köpa annat än just det.

Med max effekt menade jag att det inte finns någon praktiskt övre tak, utan mer är bättre då frågan var "Hur låg effekt ska det vara"

hmmm... IR strålning har en våglängd på 740nm till 1mm

380-740nm Synligt ljus

så med andra ord vill du ha en lampa som levererat ungefär 50/50 Synligt ljus/IR...

DVS vilken vanlig värmelampa till terrarium som helst...

fan vet om inte t.om. gammal hederlig glödlampa med glödtråd skulle klara dina kriterier förutom rött sken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att om du vänder dig till sjukvården och frågar om ljusterapi så kommer de inte prata om infraröd bastu och värmelampor. Ljusterapi är ofta kopplat till depression, sömnproblem eller hudproblem. Ljusbehandlingsenheterna (hudproblem) på sjukhusen använder UV-ljus. Produkterna som ska ersätta solljus ersätter just solljus, men är för att inte skada rent generellt UV-fritt.

Vill du sitta under en värmelampa kan vi nog inte göra annat än att hänvisa till sjukvården.

Permalänk
Medlem

Infravärme, samma sort som till uteplatsen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att om du vänder dig till sjukvården och frågar om ljusterapi så kommer de inte prata om infraröd bastu och värmelampor. Ljusterapi är ofta kopplat till depression, sömnproblem eller hudproblem. Ljusbehandlingsenheterna (hudproblem) på sjukhusen använder UV-ljus. Produkterna som ska ersätta solljus ersätter just solljus, men är för att inte skada rent generellt UV-fritt.

Vill du sitta under en värmelampa kan vi nog inte göra annat än att hänvisa till sjukvården.

https://skadekompassen.se/product/laser-mid-lite-904/
Blev behandlad med en sådan inom svensk sjukvård, där min undersökning började inom ämnet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

https://skadekompassen.se/product/laser-mid-lite-904/
Blev behandlad med en sådan inom svensk sjukvård, där min undersökning började inom ämnet.

Har ju inget med dina värmelampor och 630-850 nm att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns gott om context.

Skrivet av Petterk:

630-850 nm att göra.

ca

Permalänk
Avstängd

Kan inte låta bli att tänka på SAD Lamp från Broad City: