Minisforum planerar minidator med stöd för externt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Minisforum planerar minidator med stöd för externt grafikkort

Den kompakta datorn har en särskild lucka för att montera ett externt grafikkort på riktigt, utan ett externt chassi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minisforum... Att de vågar sig på nya produkter efter vad som hände sist är komiskt. Men säkert byggd med "kolfiber" den också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Coolt koncept.

Men samtidigt,
Om man vet säkert att man kommer att använda ett dedikerat grafikkort...
Då verkar det bättre att satsa på ett Mini-ITX bygge istället.
Väljer man någon av de mer kompakta Mini-ITX chassina med plats för grafikkort så borde väl storleksskillnaden vara relativt liten, efter man kompletterat Minisforum datorn med dockan, nätagg och grafikkort.
Samtidigt som man får en lösning som känns mer som en färdig lösning istället för något provisoriskt.

Men om man först köper den NUC liknande datorn utan att vara säker på om man vill ha dedikerad grafik. Sen vid senare tillfälle vill uppgradera till dedikerad grafik så kan denna lösningen kanske vara mer ekonomisk än att köpa allt nytt.

Sen kan man så klart gilla det avskalade utseendet. Lite som en testbänk.
Om man inte har barn eller husdjur så kan det funka att köra ett öppet system.

Permalänk
Musikälskare

Undrar vem som är målgruppen, känns som det faller mellan stolarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minisforum... Att de vågar sig på nya produkter efter vad som hände sist är komiskt. Men säkert byggd med "kolfiber" den också

Liquid metal kylpasta i denna också?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja tack!!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Inget för mig, men jag gillar konceptet. Den ser inte ut som något annat. Det gillas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Liquid metal kylpasta i denna också?

Ja alltså de ljög ju inte. Men det var väl det att den var på lite originella ställen. Förmodligen för att de till att kolfibern kyler bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Knäppt, mediokert (prestandabegränsningarna), riskabelt (spill, ESD m.m.) och groteskt fult, men lite kul.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Verkar finnas många försök till externa grafikkort; finns det något som faktiskt slagit igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Verkar finnas många försök till externa grafikkort; finns det något som faktiskt slagit igenom?

eGPU över Thunderbolt är visserligen en nisch, men det är den första ”öppna” flexibla standarden för extern gpu. Jag har en eGPU till min MBP som jag använder varje dag pga buggen som Apple byggde in i designen för MBP2019 16”. Har även kört ultrabook+eGPU för gaming, fungerade bra.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x86:

eGPU över Thunderbolt är visserligen en nisch, men det är den första ”öppna” flexibla standarden för extern gpu. Jag har en eGPU till min MBP som jag använder varje dag pga buggen som Apple byggde in i designen för MBP2019 16”. Har även kört ultrabook+eGPU för gaming, fungerade bra.

På riktigt? Även till en MacBook? Jag tycker lösningarna är intressanta men min kunskap brister i ämnet, men varför är det inte bredare på marknaden? Bandbredden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

På riktigt? Även till en MacBook? Jag tycker lösningarna är intressanta men min kunskap brister i ämnet, men varför är det inte bredare på marknaden? Bandbredden?

Bandbredd är det stora problemet, ofta kördes det på Pci-e 3 med 8 lanes vilket begränsar rätt rejält.
Men bandbredden går ju uppåt succesivt så det kan snart bli bra...
Har för mig latensen är ett problem också (längd från CPU kräver väl oftast aktiv signalförstärkning och tidssynk om jag inte missminner mig...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Bandbredd är det stora problemet, ofta kördes det på Pci-e 3 med 8 lanes vilket begränsar rätt rejält.
Men bandbredden går ju uppåt succesivt så det kan snart bli bra...
Har för mig latensen är ett problem också (längd från CPU kräver väl oftast aktiv signalförstärkning och tidssynk om jag inte missminner mig...)

Misstänkte det. Synd, det hade verkligen fått upp det bärbara segmentet till en helt ny nivå; men det är väl just därför detta sätts i verket så många gånger.

Permalänk
Medlem

Jag fattar verkligen inte vad de olika tillverkarna håller på med. Det känns som om de försöker skapa de mest ologiska system de kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Misstänkte det. Synd, det hade verkligen fått upp det bärbara segmentet till en helt ny nivå; men det är väl just därför detta sätts i verket så många gånger.

Bandbredden är inte ett särskilt stort problem i praktiken. Problemet är att det blir dyrare än att köpa en fet gaminglaptop eller en enkel laptop och en stationär dator. Bara kabinetten kostar ju en rejäl slant, och datorn ska ju duga också.

För mig var det toppen innan Covid då jag inte hade en bra arbetsplats/datorplats. Nu är dock en del av vardagsrummet annekterat till arbetsplatser och jag har en separat speldator till spelande och en Mac till arbete och programmering. eGPU-n är dock awesome, håller tempen nere på macbooken och man kan leva one cable dream med inbyggd usb-hubb och laddning i kabinettet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jäkligt cool uppfinning, skulle kunna tänka mig en sån till morsan.