Fractal Design Torrent Nano – Mini ITX-chassi med fokus på högt luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Satte precis ihop mitt torrent compact, inet är snabba, är jättenöjd med chassit med allt förutom kabeldragning på baksidan.

http://www.bilddump.se/bilder/20220210133946-2a00:801:2d2:ac5...

- edit - man får inte plats med 3st 120 mm fläktar i botten om man använder sig av 180mm i front

Hmm, visst käkar fläktarna i princip upp hela understa PCI-slotten? (dvs ungefär som Nano varianten gissar jag)
Lite synd att de prioriterade så, men antar de var tvungna att kompromissa nånstans om det skulle bli en compact!
(plus den tajta kabeldragningen på baksidan då)
Inte en komplett dealbreaker, men lite trist ändå.

Fin bild - på något vis oväntat med det gula men funkar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, visst käkar fläktarna i princip upp hela understa PCI-slotten? (dvs ungefär som Nano varianten gissar jag)
Lite synd att de prioriterade så, men antar de var tvungna att kompromissa nånstans om det skulle bli en compact!
(plus den tajta kabeldragningen på baksidan då)
Inte en komplett dealbreaker, men lite trist ändå.

Fin bild - på något vis oväntat med det gula men funkar

Ja man förlorar nedersta pci:n om man har fläktar. Har skruvat fast bakplåten för jag tror det finns risk att den poppar upp utav tryck från kablar annars.

Permalänk
Medlem

Tycker compact verkar mer intressant.. Kul att Fractal fortfarande släpper intressanta chassin..

Permalänk
Medlem

Byggde in gammeldatorn i Compact igår som ett test. Tyckte det var ganska jobbigt jämförelsevis mot andra FD-chassin jag byggt i. Speciellt på baksidan som så tvunget ska vara av glas den också.

Om man inte går "bare essentials" så kommer man ha en väldig utmaning med att få till kablarna. Fick rensa bort både kabelkanalerna och sen helt enkelt skippa kardborren så att kablarna spred sig lite mer istället och då först gick det att få igen sidan, fast den behöver definitivt den där extra skruven för annars flyger den loss.

Sen så begränsas fläktmöjligheterna i botten pga att ATX-moderkort tar vid där också så det finns noll och ingen marginal. Offrar möjligheten att ens använda PCI-E porten om man kör fläktar där. Kan också ev bli störigt med all I/O kablage. Förstår inte att de inte kunde göra den en pci-bracket högre. Hade fortfarande varit kompakt.

Den *ser* grym ut, frontfläktarna verkar jävligt starka. Men jag undrar ibland om de gör feltänk med vilje för att ha lite saker på to-do listan inför en revision 2.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Byggde in gammeldatorn i Compact igår som ett test. Tyckte det var ganska jobbigt jämförelsevis mot andra FD-chassin jag byggt i. Speciellt på baksidan som så tvunget ska vara av glas den också.

Tvunget och tvunget - finns ju en helt fönsterlös variant
(och åtminstone den vita med fönster verkar ha plåtsida på baksidan?)

Men jag håller generellt med om vad du säger om kompromisserna på utrymmet!
Vet inte om det är för att ge utrymme för förbättring, eller om de liksom nischat in sig i ett hörn för att göra den kompakta versionen meningsfullt kompakt jämfört med den fullstora? (om de skulle göra den större så blir den kanske till sist inte meningsfull som produkt jämfört med vanliga Torrent)

Men nån gång framöver kan jag nog ändå tänka mig bygga i den här lådan - troligen den fönsterlösa isåfall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tvunget och tvunget - finns ju en helt fönsterlös variant
(och åtminstone den vita med fönster verkar ha plåtsida på baksidan?)

Men jag håller generellt med om vad du säger om kompromisserna på utrymmet!
Vet inte om det är för att ge utrymme för förbättring, eller om de liksom nischat in sig i ett hörn för att göra den kompakta versionen meningsfullt kompakt jämfört med den fullstora? (om de skulle göra den större så blir den kanske till sist inte meningsfull som produkt jämfört med vanliga Torrent)

Men nån gång framöver kan jag nog ändå tänka mig bygga i den här lådan - troligen den fönsterlösa isåfall.

Jag köpte den svarta icke-RGB modellen med glas. Då blev det glas på båda sidorna och inte bara den relevanta. Vet inte varför, för så som du säger så kör den vita inte med samma idé utan ger en solid bakpanel. Weeird. Någon visionär till designer har kanske fått ha lite för många åsikter.

Torrent Compact är i princip samma storleksklass som Define 7 Compact men kompromissar hejdlöst mycket mer tyvärr

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kitgurutechs recension av Torrent Compact är intressant
https://youtu.be/GfO5tdYCn88

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Undrar om ett 3080 Suprim X passar, det är 336mm långt. 1mm över max gpu-längd i chassi spec

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunsarn:

Undrar om ett 3080 Suprim X passar, det är 336mm långt. 1mm över max gpu-längd i chassi spec

Om det inte skulle passa får man ta ut 180mm fläktarna och ersätta med några vanliga 140/120x25 fläktar istället så tjänar man nån cm till
(med nackdelen att du bara kan stoppa 180mm fläktarna i botten med mATX moderkort!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om det inte skulle passa får man ta ut 180mm fläktarna och ersätta med några vanliga 140/120x25 fläktar istället så tjänar man nån cm till
(med nackdelen att du bara kan stoppa 180mm fläktarna i botten med mATX moderkort!)

Jao, men tänkte väl mest på Nano modellen. Där sitter ju 180mm fläkten över "pci-e" slotten. Så tror 335 är max max liksom!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lunsarn:

Jao, men tänkte väl mest på Nano modellen. Där sitter ju 180mm fläkten över "pci-e" slotten. Så tror 335 är max max liksom!

I Nano blir det nog jäkligt tajt med Suprim X dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunsarn:

Jao, men tänkte väl mest på Nano modellen. Där sitter ju 180mm fläkten över "pci-e" slotten. Så tror 335 är max max liksom!

Sorry, glömde det här var Nano-tråden
Jepp, där är det ju svårt att göra något åt avståndet. Jag skulle inte köpt ett kort ens en mm över spec om jag inte såg bildbevis på att någon fått in kortet.
(det krävs ju kanske lite wiggle room för att ens få in kortet också?)

/Roger W

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I Nano blir det nog jäkligt tajt med Suprim X dessvärre.

Haha fick in det i mitt Meshify C Mini efter svett och tårar! I detta fallet mest nyfiken tbh..

Har uppgraderat bygget lite sen bilden och lagt till snyggare kablar till gpu och 24pin. Suprim X kortet får stöd av 120mm fläkten som sitter dold i fronten på chassit under gpun 😄😄

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lunsarn:

Haha fick in det i mitt Meshify C Mini efter svett och tårar! I detta fallet mest nyfiken tbh..

https://i.ibb.co/4m266L3/20210906-115634.jpg

Har uppgraderat bygget lite sen bilden och lagt till snyggare kablar till gpu och 24pin. Suprim X kortet får stöd av 120mm fläkten som sitter dold i fronten på chassit under gpun 😄😄

Haha, jäklar! Vem behöver marginaler liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Haha, jäklar! Vem behöver marginaler liksom?

Exakt. Bygget är stabilt dock, får ok temps på både gpu och cpu 😄🤞

Torrent Nano - Tänkte att dom skriver 335 mm max gpu men om man är jävlig så kanske man får in upp till (1) 337 mm långt kort!

Jag utlovar en finöl, 50kr Swish till den som skickar en bild på ett Suprim X monterat i Torrent Mini 🤣😎

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av lunsarn:

Undrar om ett 3080 Suprim X passar, det är 336mm långt. 1mm över max gpu-längd i chassi spec

Kan kliva in med några mått! Från plåt till plåt är det 339 mm mellan PCI-området och den undre fläktplåten i fronten. Det går även att ta bort fläktplåten för att underlätta montering (och smyga ut lite extra grafikkortslängd om man verkligen måste), då är måttet 344 mm, eller 347 mm om du väljer bort dammfiltet i fronten.

Det står 335 mm som maxmått för att spara på fingrar och tålamod hos mindre erfarna byggare.

Permalänk
Medlem

Älskar det

Jag fick hem det i onsdags och jag måste säga att jag bara älskar det. Det bästa är att det är så bra luftflöde i ett så litet format. Att man kan ha en Be quiet Dark Rock 4 i ett så litet system är så sjukt bra. Att man dessutom kan ha en 3,5" HDD i chassit gör inte saken sämre.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av milioris:

Jag fick hem det i onsdags och jag måste säga att jag bara älskar det. Det bästa är att det är så bra luftflöde i ett så litet format. Att man kan ha en Be quiet Dark Rock 4 i ett så litet system är så sjukt bra. Att man dessutom kan ha en 3,5" HDD i chassit gör inte saken sämre.

https://i.imgur.com/5cgGXr4.jpeg

Stiligt!