Grafikkort och processorer upp till 20 procent dyrare 2022

Permalänk
Medlem

om några år kostar väl säkert ett entry-level kort 7000kr msrp med 15000kr market price

Visa signatur

R7 5800X | GTX 1080 | 16GB 3600mhz c16

Permalänk
Medlem

Tur man redan köpt det man behöver för ett tag framöver.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vafan är inte dyrt idag? Känns som att allt blir dyrare. Pratade med en polare som bor i usa och där har priserna också stuckit iväg som satan på det mesta. Kommer bli tuffa år innan det blir någorlunda som vanligt igen och det förutsätter nog att vi får bort problemen med Covid, Putins, el och oljepriser och annat skit. Get our shit together helt enkelt

Jo mycket saker är dyrare nu men kolla prisutveckligen på tex. en TV och på ett grafikkort. En tv som tidigare kostade 10k kostar ju inte 30-40k precis. Det är ju snarare tvärt om, En tv som kostade 30-40k tidigare blir ju bara billigare och billigare. Så det är ju något annat än komponentbrist och fraktpriser som gör skillnad i fallet grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det och 3080 för 7825:- eller vad priser låg på I början.

Absolut men det var i princip nästan omöjligt att få tag i ett till det priset. För 10-12000 kr kunde man klicka hem ett EVGA eller Strix 3080 eller så i början ett tag innan de blev omöjliga de med.
3090 för 16800-20000 kr fanns rätt "länge" innan de tog slut och sedan höjdes till nuvarande priser, så där hade man större chans att lyckas även om prestandalyftet 3080 - 3090 är som det är.

Permalänk
Medlem

Skönt, började ju bli lite för billigt...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

De kanske skulle minska lite på marginalerna istället? På så vis kanske de har kvar konsumentmarknaden om 5 år. Om priserna fortsätter att stiga är det bara de mest välbeställda och servermarknaden som kommer att kunna köpa snabba processorer och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut men det var i princip nästan omöjligt att få tag i ett till det priset. För 10-12000 kr kunde man klicka hem ett EVGA eller Strix 3080 eller så i början ett tag innan de blev omöjliga de med.
3090 för 16800-20000 kr fanns rätt "länge" innan de tog slut och sedan höjdes till nuvarande priser, så där hade man större chans att lyckas även om prestandalyftet 3080 - 3090 är som det är.

Sant.
Dock dom få som lyckades få det...jag är inte bitter 🙂
Är väl ändå några här inne, bla @JonasT som lyckades knipa ett för under 8000:-?
Men överlag så var det ju inte väldigt liten grupp som lyckades få det för det priset.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Sedär, min 4770K och mitt RX 5700 XT kommer få sitta kvar ytterligare 1 år

Tur att det finns tekninker som FSR och XESS m.m. som bara blir bättre och bättre, hjälper till att hålla liv i datorn.

Dessvärre kommer nog inte XESS hjälpa dig med ett 5700xt då det mig veterligen saknar stöd för DP4a som krävs, har för mig att en hårdvarubugg gjorde att de "stängde av" den funktionen för 5600xt och uppåt. Däremot ska 5500xt som kom senare ha stöd då det är ett "uppgraderat" chip avseende DP4a som används.

Permalänk
Medlem

Befarar nog att detta är det nya normala. Att priserna går ner är nog lika sannolikt som att EA desktop appen någonsin kommer ur BETA-stadiet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Synd - drabbar ju mest oss separerade småbarnsföräldrar som alltid haft ett genuint intresse för datorer och gaming. Vi har helt enkelt inte råd att fortsätta med denna hobby
Kan inte bara miningbubblan spricka snart så vi får lite balans när det gäller tillgång och efterfrågan hårdvara

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jahopp, då blir nog min AMD FX den sista dator jag köpt med andra ord Dyrare samt att jag har en urusel ekonomi innan höjningen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sant.
Dock dom få som lyckades få det...jag är inte bitter 🙂
Är väl ändå några här inne, bla @JonasT som lyckades knipa ett för under 8000:-?
Men överlag så var det ju inte väldigt liten grupp som lyckades få det för det priset.

Knep två tuf oc 3080 för under 8000 samt ett suprim 3080 för 10. Glad far, bror och jag, så omöjligt var det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Knep två tuf oc 3080 för under 8000 samt ett suprim 3080 för 10. Glad far, bror och jag, så omöjligt var det inte.

Nä, de som fått det svårast är ju folk som varit alldeles för sent på bollen eller de som beställd fel kort från fel ställe.
Jag hade flyt som lyckades beställa ett 3080 FE - det var ren och skär tur - men mitt 3080 TUF OC var det ju "bara" att vänta några månader på. Beställdes två eller tre dagar efter lansering. Där gällde ju bara att ha tålamod egentligen.

Lyckas jag få ett 4090 för under 10 000Kr kan jag lätt vänta tre månader igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vafan är inte dyrt idag? Känns som att allt blir dyrare. Pratade med en polare som bor i usa och där har priserna också stuckit iväg som satan på det mesta. Kommer bli tuffa år innan det blir någorlunda som vanligt igen och det förutsätter nog att vi får bort problemen med Covid, Putins, el och oljepriser och annat skit. Get our shit together helt enkelt

Nästa ursäkt för ett flertal prisökningar kommer vara "elbrist", det kan jag garantera till 100%.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Nästa ursäkt för ett flertal prisökningar kommer vara "elbrist", det kan jag garantera till 100%.

Om det funnits fabriker i södra Sverige som gjort grafikkort så hade iaf elpriset påverkat.. 😬 Vi har väl en 250-300% ökning på räkningarna här atm.

Edit: Nu har iofs inte företag med hög elförbrukning rörligt pris men ändå..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Inaktiv

Inflationen går som tåget

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer folk fortsätta betala också, det är väl det värsta...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du missat att Xbox och PS5 är typ dubbelt så dyra än de borde vara?

Dubbelt är väl kanske lite överkant.

Jag köpte just i detta nu en Xbox Series S för 3290:- Dessa 3290 hade ganska precis räckt till att köpa ett GTX 1650 ultra budget och en pizza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo mycket saker är dyrare nu men kolla prisutveckligen på tex. en TV och på ett grafikkort. En tv som tidigare kostade 10k kostar ju inte 30-40k precis. Det är ju snarare tvärt om, En tv som kostade 30-40k tidigare blir ju bara billigare och billigare. Så det är ju något annat än komponentbrist och fraktpriser som gör skillnad i fallet grafikkort.

Efterfrågan skulle jag säga är skillnaden du efterfrågar.

Priset på TV börjar högt, efterfrågan hög och tillgången låg precis när produkten släpps. Under året minskar efterfrågan men tillgången ökar och med det faller priset.

Efterfrågan är fortsatt enormt mycket högre än tillgången på grafikkort helt enkelt. Så fort detta förhållande byter riktning så tillgången bättre möter efterfrågan så kommer priserna givetvis gå ner.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Högre fraktkostnader för att fraktbolagen tjänsar enorma summor nu.

En poalare på gymmet jobbar med just frakt. Och han berättade hur mycket fraktbolagen tjänar dessa tider
Förra året fick han en bonus på 170k. FÖR att det går så bra för fraktbolagen.
Och han är en vanlig tjänsteman med bonus på 170K.. Det luktar sur fisk.

Dom skickar till och med överfulla kontainrar och betalar straffavgifterna med nöje sa han. FÖR att det går så bra.
3 gånger mer tar dom för en kontainer än vanligt enligt honom.

Nja.. det där ställer jag mig lite tveksam till, allt som ofta har speditörerna tämligen långa avtal med sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan ska man inte ha råd att köpa dator längre snart eller? fy fan 4090 kommer ju lätt hamna på 30k...

>> 30k. Rtx 3090 Ti skulle troligtvis kosta 40-45K...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Dom här 20% upp är ju störtlöjligt i jämförelse mot tidigare ökning. Om komponentbrist och högre frakt är orsaken till 20% nu, vad är då orsaken till den höjning som vi då sett i över två års tid nu? Miners och scalpers? Varför just detta tokhöjning för gamingprylar just?

Annan elektronik har väl inte fått dessa sjuka priser?

Orsaker är väl att företagen upptäckt att gamers är beredda att i slutänden lägga ut dessa pengar på det de anser sig behöva. I andra branscher inom teknik så är folk antagligen mer sansade och köper inte bara för att ha det nyaste, utan efter behov.
Sen är det som sagt brist på material, tillverkningskapacitet, höjda komponent och fraktkostnader mm som bidrar.
Alla företag i alla led fram tills delen hamnar i din dator ska ha in sina pengar för att täcka sina kostnader och sen så vill alla gå med vinst också, hagalna typer som inte vill jobba gratis...

Tycker alla gnällspikar ska sätta sig ner och fundera över hur företagande fungerar samt räkna på kostnaden för en GPU i tillverkningsledet, dvs tills den ligger på affärshyllan. Sen kan ni ha åsikter om prissättning mm.

Det är ju vedertaget att man som företagare sätter det priset på sina produkter som kunden är beredd att betala och nu har kunderna visat att man kan ta 20 000 + för en GPU, så varför då sälja billigare?

Tänk tanken att DU var tillverkare/företagare av en produkt som du kunde ta 10 000 för och ändå få bra vinst i företaget, men upptäcker att om du tar dubbla priset, 20 000 för samma produkt så köper folk i alla fall. Hur hade du då prissatt produkten?

Skillnaden mellan utbud och efterfrågan = Marknadsekonomi. Vilket innebär att mindre utbud leder till ökade priser och tvärtom.

Det finns för lite tillverkningskapacitet inom sektorn datorkomponenter och innan det rättas till så lär priserna bara öka.
I och med att tillverkarna upptäckt att de kan ta överpriser för sina varor och ändå sälja, så tänjer de gränserna ytterligare i sin prissättning. Men det problemet är ju konsumenterna själva skyldiga till.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Falistar:

Nja.. det där ställer jag mig lite tveksam till, allt som ofta har speditörerna tämligen långa avtal med sina kunder.

Det beror helt klart på vart i kedjan de befinner sig. När det kommer till sjöfrakt så är det ett fåtal giganter som står för över hälften av världens kapacitet. Se t.ex. Maersk. De gjorde sitt mest lönsamma år någonsin 2021 - de rapporterade den största årliga företagsvinsten i dansk historia. De fyrdubblade vinsten senaste kvartalet.
https://www.businessinsider.com/maersk-gives-80-million-dolla...

Mindre nationella och lokala bolag som kör ut till butikerna däremot har det inte alls lika flott. Så det gäller att man skäller på rätt nivå

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Gör mining olagligt already. Ju fler länder som gör det och ju snabbare desto bättre. Slösar bara el och grafikkort, så jävla meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, för komponentbristens enda svaghet är att den inte slår mot konsoler.

Du kan ju inte på fullaste allvar mena att det är lika svårt att få tag i en konsol till ett vettigt pris som en t.ex en gpu?
Jag gick bara in på Elgiganten och köpte en, till ett vettigt pris! Försök göra det med en gpu...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Geforce Now är typ det enda vettiga alternativet för gamers 2022 om man har en kass dator.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Knep två tuf oc 3080 för under 8000 samt ett suprim 3080 för 10. Glad far, bror och jag, så omöjligt var det inte.

Nej knappast omöjligt.
Känner dock nu med prisbilden i allmänhet på komponenter att jag hellre söker mig till konsoler istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du missat att Xbox och PS5 är typ dubbelt så dyra än de borde vara?

Nej det är de inte, en series X för 3000? Vad ska en switch kosta i din värld? 500?
Till och med ps3 kostade 6000 vid lansering och det var många år sen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror helt klart på vart i kedjan de befinner sig. När det kommer till sjöfrakt så är det ett fåtal giganter som står för över hälften av världens kapacitet. Se t.ex. Maersk. De gjorde sitt mest lönsamma år någonsin 2021 - de rapporterade den största årliga företagsvinsten i dansk historia. De fyrdubblade vinsten senaste kvartalet.
https://www.businessinsider.com/maersk-gives-80-million-dolla...

Mindre nationella och lokala bolag som kör ut till butikerna däremot har det inte alls lika flott. Så det gäller att man skäller på rätt nivå

Haha detta bekräftar det min gympolare sa om att dom tar hutpriser för att frakta kontainers.
Fy fan!! Och folk undrar varför priserna drar.

Det är en stor scam vi upplever.
Där företag efter företag höjer sina priser med olika ursäkter.
Detta kommer bidra till ännu mer inflation.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig på mitt 4090 TI2 64 GB och Ryzen 10 7950 8 ghz ett tag till