4K Material - NAS, Mediaspelare eller XBox?

Permalänk
Medlem

4K Material - NAS, Mediaspelare eller XBox?

Jag upplever 4K media som en djungel. Vad är hård av mjukvaruavkodning? Det verkar som att Plex är en lösning men INTE spelar verklig 4k även ifall man har en bättre NAS. Stämmer det?

Jag vill spela alla sorts 4k material (tex MKV), Vad är den optimala lösningen?

I dagsläget har jag en NAS (Asustor 3102t) , En Tv Q95 Samsung och en Xbox Series X. Vad skulle fungera i dagsläget?

Att köra 4K från Nasen direkt till TV med HDMI funkar inte , Plex från Nas funkar inte. Vet inte riktigt vad nästa steg är.

Permalänk
Medlem

Mediaspelare hade jag valt - Jag kör en Nvidia shield och kodi med uppmonterade filsystem från NAS, 4K funkar prima.

Permalänk
Medlem

Du behöver en HDMI 2.0 kabel för att kunna spela 4k material. en snabb googling sa att din nas bara har HDMI 1.4 så det kommer inte funka. Men Xbox har HDMI 2.0+ så det ska funka.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Lego Master

Kör Nvidia Shield som ovan, och Plex från off-site över nätet. 4K ser bättre ut på den än Netflix eller Disney+ eftersom jag själv kan välja komprimeringsgrad (spela native!), funkar perfekt.
Visst drar det en del bandbredd, men vad ska man annars med 1 Gbit till?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Linus - Läser på PLEX hemsida att det inte spelar "true 4k" utan att den spelar upp 4k i 1080p, stämmer inte det? Poängen är att spela 4K I 4K.

Nefrums - Tack, har inte läst på kring HDMI tekniken. Då är kanske Series X bästa valet om den orkar läsa från NAS över nätverket.

Shudnawz - Shielden återkommer som alternativen. Klarar den av att koda och spela upp 4k från Nas (1Gbit)? Vad gör den bättre än Xboxen (som jag redan har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Mediaspelare hade jag valt - Jag kör en Nvidia shield och kodi med uppmonterade filsystem från NAS, 4K funkar prima.

Fungerar även MKV filer?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gubel:

Shudnawz - Shielden återkommer som alternativen. Klarar den av att koda och spela upp 4k från Nas (1Gbit)? Vad gör den bättre än Xboxen (som jag redan har).

Så vitt jag vet, ja. Men det beror ju också på vilken app du ska använda för att spela upp filerna. Jag har inte provat att spela råa 4K-filer från en lokal NAS, men allt jag vet om den säger mig att det ska funka felfritt.

Primärt har Shielden väldigt kort startup-tid från sleep (vilket är standardläget när du trycker på "stäng av" på fjärren), plus att den är fullständigt knäpptyst. Fjärren till de nya versionerna är top notch (går att köpa löst till de äldre, som jag gjort).
Dessutom är det en Android-enhet, så du kan sideloada i stort sett vilka appar du vill om du vill engagera dig lite. Jag installerade Xbox Game Stream-appen for shits and giggles häromveckan, och det funkade helt okej. Har du dessutom en gamingdator med Nvidia-GPU kan du använda GameStream för att spela på TVn direktströmmat från din gamingdator, riktigt nice.

Överlag tycker jag att Shielden är en bättre mediaenhet än en Xbox, medan Xbox är en bättre gamingenhet (såklart). Båda kan göra lite av varje, men för mig som prioriterar media i vardagsrummet är Shielden är no-brainer.

Lägg till att den stöder HDR och Dolby Atmos så ser jag inte hur folk kan tveka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så vitt jag vet, ja. Men det beror ju också på vilken app du ska använda för att spela upp filerna. Jag har inte provat att spela råa 4K-filer från en lokal NAS, men allt jag vet om den säger mig att det ska funka felfritt.

Primärt har Shielden väldigt kort startup-tid från sleep (vilket är standardläget när du trycker på "stäng av" på fjärren), plus att den är fullständigt knäpptyst. Fjärren till de nya versionerna är top notch (går att köpa löst till de äldre, som jag gjort).
Dessutom är det en Android-enhet, så du kan sideloada i stort sett vilka appar du vill om du vill engagera dig lite. Jag installerade Xbox Game Stream-appen for shits and giggles häromveckan, och det funkade helt okej. Har du dessutom en gamingdator med Nvidia-GPU kan du använda GameStream för att spela på TVn direktströmmat från din gamingdator, riktigt nice.

Överlag tycker jag att Shielden är en bättre mediaenhet än en Xbox, medan Xbox är en bättre gamingenhet (såklart). Båda kan göra lite av varje, men för mig som prioriterar media i vardagsrummet är Shielden är no-brainer.

Lägg till att den stöder HDR och Dolby Atmos så ser jag inte hur folk kan tveka.

Tack, Grejen är dock att har Series X i vardagsrummet, Shielden skulle hamna på samma plats / Tv.
Menar du att Shielden har HDR och Atmos, men Xbox Series X inte har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Menar du att Shielden har HDR och Atmos, men Xbox Series X inte har det?

Det beror på hur du spelar upp ditt material. Kodi har t.ex. inte stöd för HDR på Xbox, vet inte hur det är med Plex.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Fungerar även MKV filer?

Ja, den tar även ISO om man råkar snubbla över sånt

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nvidia Shield Pro med en extern hårddisk som jag har filerna på. 4K Remux fungerar felfritt genom Kodi. Plex hade problem med buffring. Visst hade det varit smidigare att ha allt på en NAS, men jag är så otroligt oduglig med nätverksbiten så jag valde det mer klassiska sättet

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag kör mina mkv filer på en NAS, Plex som en VM och Nvidia Shield Pro som klient. Jag tillåter endast "direct play" från min Plex så ingen transcode sker eller kan ske. Den orkar transcoda 1080p och nedåt. Men inte 4K. Det är VMen som inte har så mycket resurser tilldelade. Vilket jag ändå inte vill.

EDIT: Vad jag vet är det endast Nvidia Shield Pro som klarar TrueHD passthrough. Kan ha kommit till fler. Men inte hört något. Så därför är det ett måste för mig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gubel:

Tack, Grejen är dock att har Series X i vardagsrummet, Shielden skulle hamna på samma plats / Tv.
Menar du att Shielden har HDR och Atmos, men Xbox Series X inte har det?

To each, his own.
Nej, jag har ingen aning om vad Series X stöder, möjligt att den har alla de här möjligheterna också.
Ska tillägga att jag köpte min Shield trots att jag har en PS4 som tidigare var min mediamaskin. Tycker helt enkelt Shielden är mer "streamlined" för vad den är till för än att hiva igång en konsol bara för Netflix eller Plex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag kör mina mkv filer på en NAS, Plex som en VM och Nvidia Shield Pro som klient. Jag tillåter endast "direct play" från min Plex så ingen transcode sker eller kan ske. Den orkar transcoda 1080p och nedåt. Men inte 4K. Det är VMen som inte har så mycket resurser tilldelade. Vilket jag ändå inte vill.

EDIT: Vad jag vet är det endast Nvidia Shield Pro som klarar TrueHD passthrough. Kan ha kommit till fler. Men inte hört något. Så därför är det ett måste för mig.

Vad innebär direct play och transcoda? Jag vill spela upp material i 4K, inte något som ombildas till 1080p för att spelas eller alterneras på annat sätt. Man vill få med både ljud och bild från tex MKV filen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gubel:

Vad innebär direct play och transcoda? Jag vill spela upp material i 4K, inte något som ombildas till 1080p för att spelas eller alterneras på annat sätt. Man vill få med både ljud och bild från tex MKV filen.

Direct play betyder att NASen bara levererar "bitströmmen" från filen utan att egentligen avgöra vad som är i den. Det är upp till uppspelningsenheten att reda ut vad det är och hur det ska spelas av. Transcoding betyder att NASen tolkar filen och levererar en välkammad ström till enheten som ska visa det. Det betyder att NASen måste vara mycket mer kraftfull för att kunna läsa och packa om en 4K-film i realtid, men å andra sidan kan du skicka strömmen till en potatis. Direct play kräver nästan ingenting av NASen, men uppspelningsenheten måste i stället vara kapabel att hantera en 4K-fil med allt vad det innebär.

Direct play liknar mer det du gör på datorn när du spelar upp en lokal fil; hårddisken levererar bara filen som den är medan CPUn/GPUn omvandlar det till nånting skärmen kan visa.
Transcoding liknar mer Netflix eller Youtube; det är en kraftfull server som hanterar median och du får bara en välkammad ström som vilken skitenhet som helst kan spela upp, eftersom den talar om för servern i förväg vad den faktiskt kan spela upp.

I hemmamedia innebär transcoding att du kan klara dig med ett enklare nätverk om det inte kan skyffla 4K i realtid eftersom du kan skala ner 4K till 1080p eller liknande, men det kräver som sagt mer av NASen. Naturligtvis kan du begära direct play av en kapabel NAS också, ifall din enhet (tex en Shield) klarar av att avkoda på egen hand, och detta ger normalt bästa resultatet ut på TVn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Direct play betyder att NASen bara levererar "bitströmmen" från filen utan att egentligen avgöra vad som är i den. Det är upp till uppspelningsenheten att reda ut vad det är och hur det ska spelas av. Transcoding betyder att NASen tolkar filen och levererar en välkammad ström till enheten som ska visa det. Det betyder att NASen måste vara mycket mer kraftfull för att kunna läsa och packa om en 4K-film i realtid, men å andra sidan kan du skicka strömmen till en potatis. Direct play kräver nästan ingenting av NASen, men uppspelningsenheten måste i stället vara kapabel att hantera en 4K-fil med allt vad det innebär.

Direct play liknar mer det du gör på datorn när du spelar upp en lokal fil; hårddisken levererar bara filen som den är medan CPUn/GPUn omvandlar det till nånting skärmen kan visa.
Transcoding liknar mer Netflix eller Youtube; det är en kraftfull server som hanterar median och du får bara en välkammad ström som vilken skitenhet som helst kan spela upp, eftersom den talar om för servern i förväg vad den faktiskt kan spela upp.

I hemmamedia innebär transcoding att du kan klara dig med ett enklare nätverk om det inte kan skyffla 4K i realtid eftersom du kan skala ner 4K till 1080p eller liknande, men det kräver som sagt mer av NASen. Naturligtvis kan du begära direct play av en kapabel NAS också, ifall din enhet (tex en Shield) klarar av att avkoda på egen hand, och detta ger normalt bästa resultatet ut på TVn.

Så det du säger är Shield PRO? Frågan är ifall min Asustor 3102T klarar att leverera data i tid? Kör självklart trådat.

Dagens NAS klarar inte av att köra 4K direkt genom HDMI?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gubel:

Så det du säger är Shield PRO? Frågan är ifall min Asustor 3102T klarar att leverera data i tid? Kör självklart trådat.

Dagens NAS klarar inte av att köra 4K direkt genom HDMI?

Har läst lite om din NAS nu, och det är ju en intressant hybrid. Däremot verkar dess HDMI-port inte stöda 4K, så vill du spela 4K native måste du ha en annan enhet och skyffla datan över ethernet eller USB till den, typ en Xbox eller Shield.
Den har också en hårdvarutranscoder (exakt vad det betyder är lite oklart), så den verkar ju definitivt kapabel att hantera olika former av media och skicka det din slutenhet behöver.

Rent praktiskt verkar den stöda det du vill ha, bara inte 4K-output direkt till HDMI. Så det är lite upp till dig om du vill köra med Xboxen eller skaffa en Shield.

Ska tillägga att de flesta NASar inte har HDMI ut, utan ansluter bara till nätverket och sen är det bara att ansluta där för att hämta media till en enhet vid TVn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kör Shield Pro och har median på en Win 10-dator och delar ett par stora hdd via smb, mao ingen transcoding eller annat inblandat. Jag har även en NAS med några hundra filmer & serier i 4k där jag nu ett tag testat att via DLNA spela upp direkt på LG 65CX med appen Foto och Video, inga problem med 10bit HDR 4k.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Vad innebär direct play och transcoda? Jag vill spela upp material i 4K, inte något som ombildas till 1080p för att spelas eller alterneras på annat sätt. Man vill få med både ljud och bild från tex MKV filen.

Du behöver utrustning som stödjer uppspelning av den tekniken via hårdvaruavkodning. För nvidia tex så får man kolla här: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVDEC
Jag har en nvidia shield 2019 + en mediaserver
Min mediaserver med en ryzen 2800x klarar inga egenrippade 4k-filmer utan ett grafikkort. Utan mitt 1050 så kan man inte köra direkt play i emby eftersom det inte finns något som stödjer hårdvaruavkodning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Jag upplever 4K media som en djungel. Vad är hård av mjukvaruavkodning? Det verkar som att Plex är en lösning men INTE spelar verklig 4k även ifall man har en bättre NAS. Stämmer det?

Jag vill spela alla sorts 4k material (tex MKV), Vad är den optimala lösningen?

I dagsläget har jag en NAS (Asustor 3102t) , En Tv Q95 Samsung och en Xbox Series X. Vad skulle fungera i dagsläget?

Att köra 4K från Nasen direkt till TV med HDMI funkar inte , Plex från Nas funkar inte. Vet inte riktigt vad nästa steg är.

Själv kör jag Tvns inbyggda appar för streamade tjänster typ Netflix osv. Shield funkar dock bra för allt streamat imo.
För 4K filer och blu-ray iso från min NAS så använder jag Zappiti Pro 4K HDR mediaspelare. Den har även direct output. Tycker inte bilden blir särskilt bra på en Shield, men alla upplever olika, har olika krav osv.
Om du inte har ett killer wi-fi så är rekommendationen att köra trådad uppkoppling. Kan funka med wifi också iofs men 100+ Gb UHD filer kan va lite kinkiga ibland.
Zappiti har även en enklare modell Mini 4K HDR. Deras mediaspelare är dock värdelösa för streamade tjänster då apparna är kassa och slöa. För lokala filer har jag inte hittat nåt bättre i prisklassen.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Update! Jag har tydligen en Asustor 3202T som fungerar utmärkt med XBox Series X (Plex).

Installerade om Plex med NASen - Resultatet var att den tog alla 4K filmer och TVn verifierar upplösningen. Är det något som försvinner i kvalite? Ljud eller grafik? Kan se ifall min förstärkare tar Atmos ikväll.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Intel NUC vid TV:n, allt rullar finfint på den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Update! Jag har tydligen en Asustor 3202T som fungerar utmärkt med XBox Series X (Plex).

Installerade om Plex med NASen - Resultatet var att den tog alla 4K filmer och TVn verifierar upplösningen. Är det något som försvinner i kvalite? Ljud eller grafik? Kan se ifall min förstärkare tar Atmos ikväll.

Bara testa! Släng på några tunga filer.
Jag har också en Series X. Kanske ska ta och testa plex-appen och jämföra med Zappiti.
Vore skoj och se om den löser Dolby Vision på lokala filer osv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

@gubel

Testade Plex via Series X.
Funkade smidigt och tycker det såg bra ut. I jämförelse med ex Zappiti så va det inte riktigt samma bild- eller ljudkvalitet.
Testade inte DV ska tilläggas utan enbart 1080 och 4k.

Fördelen med Plex är ju dock att man lätt kan slänga sig i sängen med paddan och titta på en film.

Så svaret på din fråga är nog att du rent generellt tappar lite i kvalitet om du kör Plex. Iaf om du jämför med en spelare som Zappiti (eller Zidoo).
Det va ett tag sen jag testade Shield men tror inte bildmässigt att du kommer få bättre än mot Series X.
Någon annan kanske kan jämföra?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

@gubel

Testade Plex via Series X.
Funkade smidigt och tycker det såg bra ut. I jämförelse med ex Zappiti så va det inte riktigt samma bild- eller ljudkvalitet.
Testade inte DV ska tilläggas utan enbart 1080 och 4k.

Fördelen med Plex är ju dock att man lätt kan slänga sig i sängen med paddan och titta på en film.

Så svaret på din fråga är nog att du rent generellt tappar lite i kvalitet om du kör Plex. Iaf om du jämför med en spelare som Zappiti (eller Zidoo).
Det va ett tag sen jag testade Shield men tror inte bildmässigt att du kommer få bättre än mot Series X.
Någon annan kanske kan jämföra?

Så länge man kör Direct Play och inte transcodar så är det exakt noll skillnad i bildkvalitet oavsett mediaspelare förutsatt att man inte t.ex. spelar upp Dolby Vision på en enhet som inte har stöd för det.

Det är ingen skillnad i kvalitet mellan Nvidia Shield och Xbox Series X förutsatt att Plex har fullt fungerande stöd för HDR osv. HDR fungerar inte med Kodi på Xbox Series, men jag gissar att Plex har fungerande stöd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så länge man kör Direct Play och inte transcodar så är det exakt noll skillnad i bildkvalitet oavsett mediaspelare förutsatt att man inte t.ex. spelar upp Dolby Vision på en enhet som inte har stöd för det.

Det är ingen skillnad i kvalitet mellan Nvidia Shield och Xbox Series X förutsatt att Plex har fullt fungerande stöd för HDR osv. HDR fungerar inte med Kodi på Xbox Series, men jag gissar att Plex har fungerande stöd.

Måste haft nån felaktig inställning på Xboxen då.
Det va rejäl skillnad iaf på bilden.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Måste haft nån felaktig inställning på Xboxen då.
Det va rejäl skillnad iaf på bilden.

Ja, det måste du ha haft i sådana fall. Ingen mediaspelare behandlar bilden - förutsatt att den inte är inställd på det, den skickas vidare till TVn. Undantaget är t.ex. om man inte har en TV eller mediaspelare som stödjer HDR men ändå använder en HDR-film som källa. Då måste bilden behandlas till SDR innan bilden skickas till TVn och då kan det förstås skilja.

Man vill dock inte att mediaspelaren behandlar bilden överhuvudtaget, så som du säger så var någon inställning "fel" i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det måste du ha haft i sådana fall. Ingen mediaspelare behandlar bilden - förutsatt att den inte är inställd på det, den skickas vidare till TVn. Undantaget är t.ex. om man inte har en TV eller mediaspelare som stödjer HDR men ändå använder en HDR-film som källa. Då måste bilden behandlas till SDR innan bilden skickas till TVn och då kan det förstås skilja.

Man vill dock inte att mediaspelaren behandlar bilden överhuvudtaget, så som du säger så var någon inställning "fel" i sådana fall.

Nja fast det där stämmer väl inte riktigt?
Direct Play innebär ju att spelaren sköter jobbet med filen och inte din NAS. Det innebär inte att filen inte på något sätt behandlas eller tänker jag fel?

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert. Jag har dock lite svårt att köpa det du säger när skillnaden är så uppenbar. Nu kan jag iof missat nåt på Series Xen men jag har tidigare haft en Shield hemma och den tyckte jag inte såg jättebra ut med Plex Direct Play och 4K-material. Färgerna va klart urvattnade.

Vilka mediaspelare har du jämfört?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nja fast det där stämmer väl inte riktigt?
Direct Play innebär ju att spelaren sköter jobbet med filen och inte din NAS. Det innebär inte att filen inte på något sätt behandlas eller tänker jag fel?

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert. Jag har dock lite svårt att köpa det du säger när skillnaden är så uppenbar. Nu kan jag iof missat nåt på Series Xen men jag har tidigare haft en Shield hemma och den tyckte jag inte såg jättebra ut med Plex Direct Play och 4K-material. Färgerna va klart urvattnade.

Vilka mediaspelare har du jämfört?

Jag äger personligen Nvidia Shield 2017, Apple TV 2021, Xbox Series X, Xiaomi 4K, Chromecast, PS5 och en hel del annat genom åren som jag inte har orkat lägga på minnet.

Om filen och bilden behandlar på annat sätt än att hantera HDR till SDR så har man fel inställningar. Anledningen till att jag nämnde Direct Play var för att annars transcodas filen och då är det klart att man förlorar kvalitet i jämförelse med att spela upp filen som den är.

Om färgerna är urvattnade så låter det som att stödet för HDR saknas, eller att konverteringen från HDR till SDR har fel inställningar. Kan säkerligen vara något annat också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag äger personligen Nvidia Shield 2017, Apple TV 2021, Xbox Series X, Xiaomi 4K, Chromecast, PS5 och en hel del annat genom åren som jag inte har orkat lägga på minnet.

Om filen och bilden behandlar på annat sätt än att hantera HDR till SDR så har man fel inställningar. Anledningen till att jag nämnde Direct Play var för att annars transcodas filen och då är det klart att man förlorar kvalitet i jämförelse med att spela upp filen som den är.

Om färgerna är urvattnade så låter det som att stödet för HDR saknas, eller att konverteringen från HDR till SDR har fel inställningar. Kan säkerligen vara något annat också.

Jag tror en del beror på vad man har för preferenser också. En vän är jättenöjd med hur Shield presterar i 4K.
Har du testat köra direct play med Infuse på din ATV? När jag gjorde det trodde jag knappt det va samma Tv jag tittade på. Något överdrivet kanske, men det va stor skillnad.

TS undrade om han missar något i kvalitet med Plex och Series X. Jag tycker man gör det.
Iaf när jag jämfört med Shield, Series X, ATV, Intel Nuc + Kodi. Är jag tekniskt nog att kunna förklara det? Nope.

Sen beror det givetvis på vad man har för kringutrustning. Skulle jag sitta med en soundbar och en något äldre TV hade jag ju inte brytt mig nämnvärt. Antar att det bästa helt enkelt är att testa sin utrustning själv och är man nöjd så är väl det bra, annars kan jag rekommendera Zappiti varmt. De har en modell som ligger i samma prisklass som en Shield så är man nyfiken är det ju bara att dema

Edit: En ganska stor fördel för mig (men kanske inte TS) är ju att med Zappitin behöver man aldrig fundera på om någon undertext eller codec triggar transcoding. Plus att uppskalaren är klart vassare av vad jag kan bedöma. Scrapern är bättre. Men Zappitin är slö (Android 6.0), och med Plex kan man ju streama till alla ens enheter på ett smidigt sätt. Så det finns absolut för- och nackdelar med båda.
Personligen kör jag både Zappiti-server och Plex-server på min NAS och kan på så vis välja.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5