4K Material - NAS, Mediaspelare eller XBox?

Permalänk

Ett sent svar på din fråga..... Om jag inte missminner mig så kan du installera Kodi på din Xbox och låta den gå som mediaspelare. Dina filer lägger du på din NAS. Sök upp din NAS i utdelning på Kodi och du är hemma. Kodi klara alla filformat du kan tänka dig
Xboxen är väl redan ansluten till din TV så det är bara att testa.

Permalänk
Medlem

Har man bra ljudanläggning och ser på filmer med Truehd så är shielden bra. Har själv köpt en Shield pro enbart för Truehd och vet inte vilka flera mediaspelare som har stöd för det. Den är "dyr" men fungerar felfritt tycker jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert100:

Ett sent svar på din fråga..... Om jag inte missminner mig så kan du installera Kodi på din Xbox och låta den gå som mediaspelare. Dina filer lägger du på din NAS. Sök upp din NAS i utdelning på Kodi och du är hemma. Kodi klara alla filformat du kan tänka dig
Xboxen är väl redan ansluten till din TV så det är bara att testa.

Vill man verkligen gå miste om HDR? HDR på Xbox (och Apple TV) fungerar inte med Kodi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Plex på XB One S och uppåt stöder 4K, HDR, pass through lossless ljud och typ allt man behöver, dock inte DV men det spelar ingen roll på en Samsung-TV som inte stöder DV heller.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gubel:

Jag upplever 4K media som en djungel. Vad är hård av mjukvaruavkodning? Det verkar som att Plex är en lösning men INTE spelar verklig 4k även ifall man har en bättre NAS. Stämmer det?

Jag vill spela alla sorts 4k material (tex MKV), Vad är den optimala lösningen?

I dagsläget har jag en NAS (Asustor 3102t) , En Tv Q95 Samsung och en Xbox Series X. Vad skulle fungera i dagsläget?

Att köra 4K från Nasen direkt till TV med HDMI funkar inte , Plex från Nas funkar inte. Vet inte riktigt vad nästa steg är.

Jag kan spela upp 4K mkv'er med sedan ett tag tillbaka på min Series X.
De har nog fixat nått med nån patch eller dylikt (men kör series x'en via kablage, inte wifi)

Kör också Plex från en trött gammal NAS, men har stängt av transcode'ing alternativet på server-sidan, så materialet tvingas således att hanteras utav klienten - något som series x inte har det minsta problem med.

Kort sagt; du behöver inte köpt något alls, bara konfigurera lite i server-delen för plex på nas'en.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra Plex eller Kodi direkt i TNn som appar?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kör också Plex från en trött gammal NAS, men har stängt av transcode'ing alternativet på server-sidan, så materialet tvingas således att hanteras utav klienten - något som series x inte har det minsta problem med.

hur funkar det med .srt och .pgs ?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av eFoppa:

hur funkar det med .srt och .pgs ?

.srt inga problem

.pgs håller jag mig ifrån

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.srt inga problem

.pgs håller jag mig ifrån

Triggar inte .srt automatisk transkoding antingen via klient eller CPU? Bara vad jag läst. Men inte helt hundra insatt

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av eFoppa:

Triggar inte .srt automatisk transkoding antingen via klient eller CPU? Bara vad jag läst. Men inte helt hundra insatt

.pgs triggar nog i många fall

.srt är bara en vanlig textfil så det är så lightweight det kan bli

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.pgs triggar nog i många fall

.srt är bara en vanlig textfil så det är så lightweight det kan bli

Okej.
Vad jag kan läsa mig till så verkar det vara lite olika beroende på vilken Plex-klient som används.
Sen har man ju problemet med .srt och HDR (iaf på en Oled) att texten blir för ljus och sabbar bilden speciellt i mörka scener.

För lokala filer är min rekommendation en Zidoo Z9X, den går att hitta för samma pris som en Shield och kan spela PGS, iso, bdmv folders, stöd för Dolby Vision, VP9 Profile 2 osv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av eFoppa:

Okej.
Vad jag kan läsa mig till så verkar det vara lite olika beroende på vilken Plex-klient som används.
Sen har man ju problemet med .srt och HDR (iaf på en Oled) att texten blir för ljus och sabbar bilden speciellt i mörka scener.

För lokala filer är min rekommendation en Zidoo Z9X, den går att hitta för samma pris som en Shield och kan spela PGS, iso, bdmv folders, stöd för Dolby Vision, VP9 Profile 2 osv.

Jag skulle säga testa mer, läs mindre.
Enda sättet du själv kan bilda dig en uppfattning vad som fungerar bäst för dig.

Jag har redan en Xbox och det är bra om den går att nyttja till det mesta vid den tv’n där den står.

I ett annat rum kör jag Apple TV som klient tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag skulle säga testa mer, läs mindre.
Enda sättet du själv kan bilda dig en uppfattning vad som fungerar bäst för dig.

Jag har redan en Xbox och det är bra om den går att nyttja till det mesta vid den tv’n där den står.

I ett annat rum kör jag Apple TV som klient tex.

Jag har en ganska bra bild av vad som fungerar bäst för mig (Zappiti Neo)
Är ändå intresserad av vad andra klienter och spelare har för kapacitet.
Blir jobbigt att testa allt. Jag har testat Series X, PS5, Shield, Apple TV och gamla Chromecast Ultra. Min upplevelse är att undertexter och Plex är problematiskt om man vill köra Direct Play (och det vill man). Men uppenbarligen finns andra som inte har samma erfarenhet, så det gör mig lite nyfiken

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Min upplevelse är att undertexter och Plex är problematiskt

Bla därför man inte använder sig av Plex, men det är bara en av många anledningar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Bla därför man inte använder sig av Plex, men det är bara en av många anledningar.

Vad använder du?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har 3 tv-apparater i 3 olika rum, jag har Shield och ett antal Pi, jag har 3 NAS'ar och jag har delningar via smb på Win 10-datorer, kör enbart Kodi, har aldrig haft behov av något annat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.