Datorn ser inte Samsung 980pro som en Samsung utan en WD.

Permalänk
Medlem

Datorn ser inte Samsung 980pro som en Samsung utan en WD.

Jag satt idag och kollade och upptäckte att datorn inte uppfattar min samsung 980pro 2Tb som en Samsung utan som en WD.

Jag har 2st NVME i mitt x570 Auros Elite till min 5900x.
1: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 500Gb och Windows och Bios ser denna som en WDS500G1X0E.
2: Samsung 980Pro 2Tb och Windows och Bios ser denna som en WDS200T1X0E alltså en Western Digital SN850 M.2 2000 GB PCI Express 4.0 NVMe.

Vad kan det vara som gör detta? Jag har kollat bios, testat stänga av raid, satt på achi osv och har senaste bios och windows 11.
Samsung Magician ser också disken som en WD vilket gör att jag inte kan uppdatera firmware på den eller få ut någon data ifrån den.

Har testat att installera Samsung NVME drivers men får inte göra det för jag inte har någon Samsung disk tydligen...
Vad kan det vara för knas?
Och ja det är en Samsung 980pro jag köpt, står så både på kartongen och klistermärket...

Permalänk
Medlem

Intressant.
Bild på den fysiska NVMe enheten så man ser hela kretskortet? I värsta fall plocka ut den och fota bak samt framsida och lägga upp.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag satt idag och kollade och upptäckte att datorn inte uppfattar min samsung 980pro 2Tb som en Samsung utan som en WD.

Jag har 2st NVME i mitt x570 Auros Elite till min 5900x.
1: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 500Gb och Windows och Bios ser denna som en WDS500G1X0E.
2: Samsung 980Pro 2Tb och Windows och Bios ser denna som en WDS200T1X0E alltså en Western Digital SN850 M.2 2000 GB PCI Express 4.0 NVMe.

Vad kan det vara som gör detta? Jag har kollat bios, testat stänga av raid, satt på achi osv och har senaste bios och windows 11.
Samsung Magician ser också disken som en WD vilket gör att jag inte kan uppdatera firmware på den eller få ut någon data ifrån den.

Har testat att installera Samsung NVME drivers men får inte göra det för jag inte har någon Samsung disk tydligen...
Vad kan det vara för knas?
Och ja det är en Samsung 980pro jag köpt, står så både på kartongen och klistermärket...

https://i.imgur.com/xU5LOT9.png

Kanske är någon som märkt om en SN850 på öppet köp?

Låter ju som att det faktiskt är en WD disk, knepigare att manipulera hårdvara ID än att byta ut en klisterlapp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Testa installera WD's mjukvara wd dashboard istället för samsung magician å se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Testa installera WD's mjukvara wd dashboard istället för samsung magician å se vad som händer

Ska göra det... Iofs är väl wd också en bra disk så 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag satt idag och kollade och upptäckte att datorn inte uppfattar min samsung 980pro 2Tb som en Samsung utan som en WD.

Jag har 2st NVME i mitt x570 Auros Elite till min 5900x.
1: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 500Gb och Windows och Bios ser denna som en WDS500G1X0E.
2: Samsung 980Pro 2Tb och Windows och Bios ser denna som en WDS200T1X0E alltså en Western Digital SN850 M.2 2000 GB PCI Express 4.0 NVMe.

Vad kan det vara som gör detta? Jag har kollat bios, testat stänga av raid, satt på achi osv och har senaste bios och windows 11.
Samsung Magician ser också disken som en WD vilket gör att jag inte kan uppdatera firmware på den eller få ut någon data ifrån den.

Har testat att installera Samsung NVME drivers men får inte göra det för jag inte har någon Samsung disk tydligen...
Vad kan det vara för knas?
Och ja det är en Samsung 980pro jag köpt, står så både på kartongen och klistermärket...

https://i.imgur.com/xU5LOT9.png

min första tanke är vart du har köpt den?

Samt vad säger Bios att det är för disk? om bios också säger att det är en WD så tror jag nog att det kan vara som så att det faktiskt är en WD, inte så svårt att flytta över klistermärket om man är noggrann, detta är under förutsättning att du köpt den begagnad alternativt att det va en fyndvara från butik.

Om inte annat så se det som en gratis uppgradering då WD disken är aningen snabbare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Faran är avblåst.. Jag får helt enkelt skylla på att febern jag haft senaste dagarna...
Jag hade helt enkelt tagit fel disk och satt i min dator och inte den som skulle in i brorsans. 😁
Såg att min 980pro kartong var tom och i min WD kartong så låg en Samsung...