Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Har Nordeas säte i Finland nån betydelse? Gissar på att det inte har någon påverkan för svenskar huvud taget.

Nej det har ingen påverkan alls. SEB hotade med att flytta huvudkontoret till Danmark de också om Sverige höjer bankskatten vilket det varit tal om nu i det senaste.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Det är aldrig för sent att börja spara och bli lite mer ekonomisk! Vi investerar mer nu när vi blivit 30+ men ångrar såklart att man inte sparade undan mer tidigare i livet. Det är fantastiskt kul när det börjar snurra på mer av sig själv efter ett tag.

Börja försiktigt och sprid ut riskerna. Fråga gärna om hjälp på banken där du vill starta sparandet. Det är inte jättebra att läsa på wallstreetbets på reddit och haka på en trend och tro att man 10-dubblar pengarna inom 2 veckor. Kör hellre indexfonder eller något tråkigt som långsamt ger avkastning som ändå är enormt mycket bättre än ett sparkonto.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Bor själv har just nu 8000kr sparat och 400 kr på en fond. Har inte börjat spara till pension. Behöver jag oroa mig? Just nu klarar jag mig bra.

Det är jättebra att du startat spara. Tänk på att du skall dela upp sparandet, ett buffertkonto, ett "skoj"konto där du sparar till ny TV osv och, viktigast av allt, regelbundet fondsparande. Börja med regelbundet fondsparande NU.
Vi vet ju inte din budget men om du har låg lön kan du börja med 200 kr i månaden. Det är iaf en start. Den höjer du sen när du får möjlighet.
Bufferten behöver vara minst en månadslön. Minst. Där kan du fortsätta sätta in pengar om du kan, fast bara lite. Över tid växer det snabbare än man tror.

Ditt skojkonto får du fylla på när du kan.

Är du 31 så är det verkligen dags att börja. Det är inte för sent, det är det aldrig, men ju längre du väntar desto mindre märks det den dagen du går i pension.

Kolla upp hur dina pensionsfonder placeras. De som arbetsgivaren betalar varje år. Är de rätt placerade? Vid 30 är räntefonder T.ex heeelt förkastligt. Rena Aktiefonder är det som gäller för att maximera avkastningen fram till 65. Man brukar skifta från Aktiefonder mot mer stabila säkra räntefonder efter 60 så man inte hamnat mitt i ett börsras när man fyller 65 och tappat halva värdet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Bästa rådet från mig är "behåll" inte "sälj", största minorna jag gått på är när jag sålt mina aktier, de som gått bäst är de jag behållit under många år. "Sitt still i båten" som man brukar säga.

Mina Sandvik hade jag under flera år, de gick skit sen började de gå upp och jag fick tillbaka mina pengar och var nöjd med det. Sålde Sandvik, de bytte VD och de fortsatte och går upp och gå upp och gå upp,...

Köpte andra aktier som inte haft lika rolig utveckling som Sandvik, tråkigt

Så mitt råd är behåll!

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ok. Tycker då dock att det är lite av en icke-fråga, även om man kan uppleva det som orättvist.
Det är lite som med att lån är avdragsgillt medan kapitalvinster beskattas, dvs staten subventionerar ”slösande”.
Samtidigt kanske det är samhällsekonomiskt försvarbart, då en hälsosam konsumtion behövs för arbetstillfällena.

/GC

Det är väl enbart infört eftersom vår inflation har varit låg i många år för att hjälpa till att få folks pengar att räcka till lite mer konsumtion?

hela Sveriges samhälle är uppbyggt på att inga sparade medel ska finnas och allt ska konsumeras upp, vi ligger väl även väldigt högt på listorna när det kommer till miljöpåverkan av våra "behov" av att köpa de nyaste och senaste hela tiden?

Har själv varit där när jag landade mitt första heltidsjobb, allt skulle vara sprillans nytt men efter ett par år förstod man hur hårt man satt fast i ekorrhjulet när räkningarna kom varje månad och skulle betalas av... har under pandemin sålt av huset, min nya bil och tagit mig ett enklare jobb där jag inte är helt slut efter en arbetsdag och börjat få tillbaka livsglädjen och slutat gå på såkallat "överlevnadsläge" som många i Sverige idag är fast i.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Bästa rådet från mig är "behåll" inte "sälj", största minorna jag gått på är när jag sålt mina aktier, de som gått bäst är de jag behållit under många år. "Sitt still i båten" som man brukar säga.

Mina Sandvik hade jag under flera år, de gick skit sen började de gå upp och jag fick tillbaka mina pengar och var nöjd med det. Sålde Sandvik, de bytte VD och de fortsatte och går upp och gå upp och gå upp,...

Köpte andra aktier som inte haft lika rolig utveckling som Sandvik, tråkigt

Så mitt råd är behåll!

Eller gör tvärtemot dina känslor. Säger de sälj så köp Då kan du iaf inte skylla på känslorna om det blir fel

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Highjackar tråden lite fort för egen fråga - Jag har Nordea som bank. Jag klarar av att spara 10.000 i månaden som just nu enbart går in på ett kapitalkonto som jag har ca 250.000 kr på. Jag har några futtiga 1000-lappar på skitfonden föredetta sekura. Jag har inga stora kostnader att räkna på i framtiden utan räknar med att kunna fortsätta lägga undan 10k/månaden och ända ha pengar över på att röra mig med. Jag tänker att långvarigt sparande är bäst men hur börjar jag? Bör man boka möte med banken eller är det bara att ordna ISK och fördela ut på global index?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Highjackar tråden lite fort för egen fråga - Jag har Nordea som bank. Jag klarar av att spara 10.000 i månaden som just nu enbart går in på ett kapitalkonto som jag har ca 250.000 kr på. Jag har några futtiga 1000-lappar på skitfonden föredetta sekura. Jag har inga stora kostnader att räkna på i framtiden utan räknar med att kunna fortsätta lägga undan 10k/månaden och ända ha pengar över på att röra mig med. Jag tänker att långvarigt sparande är bäst men hur börjar jag? Bör man boka möte med banken eller är det bara att ordna ISK och fördela ut på global index?

Mvh

Skaffa ISK konto och hitta en random fond som historiskt har gått bättre än index. Undvik storbankernas egna fonder.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Highjackar tråden lite fort för egen fråga - Jag har Nordea som bank. Jag klarar av att spara 10.000 i månaden som just nu enbart går in på ett kapitalkonto som jag har ca 250.000 kr på. Jag har några futtiga 1000-lappar på skitfonden föredetta sekura. Jag har inga stora kostnader att räkna på i framtiden utan räknar med att kunna fortsätta lägga undan 10k/månaden och ända ha pengar över på att röra mig med. Jag tänker att långvarigt sparande är bäst men hur börjar jag? Bör man boka möte med banken eller är det bara att ordna ISK och fördela ut på global index?

Mvh

Du behöver inget möte med banken. Det är lätt som en plätt. Starta ett ISK-konto i bankens app, och shoppa lite indexfonder eller nåt annat skoj.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Bästa rådet från mig är "behåll" inte "sälj", största minorna jag gått på är när jag sålt mina aktier, de som gått bäst är de jag behållit under många år. "Sitt still i båten" som man brukar säga.

Mina Sandvik hade jag under flera år, de gick skit sen började de gå upp och jag fick tillbaka mina pengar och var nöjd med det. Sålde Sandvik, de bytte VD och de fortsatte och går upp och gå upp och gå upp,...

Köpte andra aktier som inte haft lika rolig utveckling som Sandvik, tråkigt

Så mitt råd är behåll!

I princip är det (eller har i alla fall varit) så enkelt, även om det ju såklart finns exempel där sälj hade varit det rätta.

Kan ju själv med lite bitterhet se tillbaka på ett gäng felbeslut baserat på feghet genom åren.
Startade med aktier 15 år gammal, 1986.
Hade jag under de följande 35 åren fram till nu köpt och behållit hade jag varit rik som ett troll nu.
Å andra sidan, vem har inte en massa ”what if” i bagaget?

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Highjackar tråden lite fort för egen fråga - Jag har Nordea som bank. Jag klarar av att spara 10.000 i månaden som just nu enbart går in på ett kapitalkonto som jag har ca 250.000 kr på. Jag har några futtiga 1000-lappar på skitfonden föredetta sekura. Jag har inga stora kostnader att räkna på i framtiden utan räknar med att kunna fortsätta lägga undan 10k/månaden och ända ha pengar över på att röra mig med. Jag tänker att långvarigt sparande är bäst men hur börjar jag? Bör man boka möte med banken eller är det bara att ordna ISK och fördela ut på global index?

Mvh

Banktjänstemän är som bilförsäljare, dom vill att du ska betala så höga + så många avgifter som möjligt. Det är klokare att du läser på själv och fattar egna beslut.

Boktips: Mer pengar för pengarna

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

I princip är det (eller har i alla fall varit) så enkelt, även om det ju såklart finns exempel där sälj hade varit det rätta.

Kan ju själv med lite bitterhet se tillbaka på ett gäng felbeslut baserat på feghet genom åren.
Startade med aktier 15 år gammal, 1986.
Hade jag under de följande 35 åren fram till nu köpt och behållit hade jag varit rik som ett troll nu.
Å andra sidan, vem har inte en massa ”what if” i bagaget?

/GC

Ja vem har inte gjort, i hindsight, dumma saker i livet liksom? Jag hade 3 bitcoin när priset var lite över 1 USD men formaterade hårddisken. Och jag sålde mina 25st Tesla aktier 2018 när jag tog en break från stonks för att intresset dog ut. :>
Läxan lärd, var långsiktig och kasta inte bort något för att det "ändå inte är värt något just nu".

Permalänk
Medlem

TS behöver nog bara sätta upp ett mål och se över sina utgifter. Skoltaxiköraren behöver skaffa ett till jobb om de inte rent av vill byta, det klassiska för de som har annat är att dela ut tidningar på natten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara betydligt mer orolig över att vara 31 och inte orka cykla 5 km till jobbet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Att spara pengar är idag ganska meningslöst. Mycket bättre att bara äga sitt boende.

Väldigt dumt sagt..
Inte många som har råd att investera i bostad. Men priserna i Lomma skiljer sig såklart, där du får du en 4:a för samma pris som 1:a i Stockholm.

Att spara pengar långsiktigt ex. månadsvis är det bästa du kan göra idag!

OT: Finns det redan en tråd där många skriver om investeringar här på clockers "hur investerar ni"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Highjackar tråden lite fort för egen fråga - Jag har Nordea som bank. Jag klarar av att spara 10.000 i månaden som just nu enbart går in på ett kapitalkonto som jag har ca 250.000 kr på. Jag har några futtiga 1000-lappar på skitfonden föredetta sekura. Jag har inga stora kostnader att räkna på i framtiden utan räknar med att kunna fortsätta lägga undan 10k/månaden och ända ha pengar över på att röra mig med. Jag tänker att långvarigt sparande är bäst men hur börjar jag? Bör man boka möte med banken eller är det bara att ordna ISK och fördela ut på global index?

Mvh

Herregud.
Rädda pengarna från att urholkas av inflationen (snart 3%)
Mitt råd är att ta lågavgiftsfonder. (lyssna inte så mycket på bankens rådgivare/säljare)

Ex:

Läns. global indexnära
Spiltan aktiefond invest.

Där har du redan en bra bredd att börja med.
Som sagt detta är bara mitt tips. Handel med värdepapper kan gå upp och ned!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu sa jag försig "en bil jag är nöjd med" men visst, jag är absolut en sucker för lyxkonsumtion Jag tycker inte det är fel tänk, jag tycker det är balanserat. Mångas verkar tycka att man ska spara satan från första lönen å sen leva på avkastning när man blir 40. Hur kul är det?

Jag har valt att satsa på att få ihop kontantinsatsen till en bostadsrätt, resa utomlands, gå på konserter och köpa sånt som intresserar mig. Ser inte det direkt som fel. Kan tycka att när du använder ordet "fel" så blir det ett tillrättavisande som är onödigt. Varför kan man inte både få leva och spara?

Nu när jag läser mitt inlägg igen framstår det som rätt otrevligt. Det var absolut inte menat så. Jag ville bara poängtera hur jag också hamnat i precis samma sits och tycker det är synd att ingen släkting eller förälder hade kunskapen om investeringar.

Jag ångrar inte heller mina resor eller majoriteten av mina inköp. Däremot hade jag absolut haft möjligheten att investera 2-3k/månad sedan jag fyllde 18, vilket i efterhand är något jag grämer mig över. Speciellt med tanke på börsens otroliga avkastning sedan 2009.

Vi får väl lära våra barn