Philips TV med en äldre soundbar?

Permalänk

Philips TV med en äldre soundbar?

Hej!

Min kompis har en Philips TV
Han har även en philips soundbar htl2111A-12 som är kopplad via optisk kabel till TV då den saknar HDMI-uttag.

- Han startar sin Philips TV - Utan problem
- Han ska sedan starta sin soundbar med fjärrkontrollen till den och då startar inte den utan när han trycker på fjärren till soundbaren så kan man se att powerlampan på TV:n börjar blinka, och då fungerar det att koppla upp soundbaren till TV:n.

Någon som har stött på detta och hade det varit bättre att skaffa en soundbar med HDMI-Arc?

Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Min kompis har en Philips TV
Han har även en philips soundbar htl2111A-12 som är kopplad via optisk kabel till TV då den saknar HDMI-uttag.

- Han startar sin Philips TV - Utan problem
- Han ska sedan starta sin soundbar med fjärrkontrollen till den och då startar inte den utan när han trycker på fjärren till soundbaren så kan man se att powerlampan på TV:n börjar blinka, och då fungerar det att koppla upp soundbaren till TV:n.

Någon som har stött på detta och hade det varit bättre att skaffa en soundbar med HDMI-Arc?

Tacksam för svar

Använder man hdmi med nya apparater kan man troligen använda hdmi-cec för styrningen men det beror på apparatkombinationen.
Men jag förstår inte riktigt din felbeskrivning, man ska ju inte "koppla upp" nått utan bara slå på strömmen, koppla upp låter som om du syftar på att koppla den med blåtand mot tvn men toslink är en fast anslutning som är "uppkopplad" så fort fibern är monterad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.