Söndagsmatiné: Herbert Söderström dömer ut hemdatorer

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett mycket givande och intressant program gällande historia av hemdatorn och grunden för dagens moderna samhälle.
Mycket av det som det pratades om i programmet är ju fortfarande aktuellt idag.
Som exempelvis hackern som tog sig in i programmen och hittade brister så att utvecklaren kunde täcka de säkerhetshålen eller åtgärda buggarna. Idag anställer storföretagen hackers för att hjälpa dem göra programmen säkrare och täppa igen säkerhetshål.

Likväl inlägget när han pratade om att programmet var dyrt för att det var under utveckling och att det senare blir billigare när det är klart. Den modellen är fortfarande högaktuell idag, fast den har omvänts till det motsatta. Tänker främst Early Access på tex Steam.
Idag säljs de ju billigare under utveckling för att sedan bli dyrare som fullpris när det är klart.

Otroligt intressant med tanke på att detta program redan kom 1984. Extra speciellt när det är denna bransch vi pratar om där bara ett år kan innebära otroliga förändringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Nu sitter jag och min sambo med totalt åtta enheter uppkopplade mot nätet. Emellanåt är det 12 enheter uppkopplade samtidigt

Idag är ju elektronik såpass billig att det sitter en dator i det mesta med någon slags komplexitet. Datormusen? Där hittar du en mikrokontroller. Samma med bluetooth-fjärrkontrollen, headset-stödet med USB-nav och RGB-ljus, handkontrollern till spelkonsollen, trådlösa hörlurar, UPS, osv osv till förbannelse. Mer avancerade prylar typ smarta högtalare, router osv använder ju mer fullfjädrade processorer som motsvarar eller kanske till och med utklassar det bästa man kunde köpa för konsumentbruk för en 10-15 år sedan typ, min Unifi Alien router har en flerkärnig processor som kör i 2GHz till exempel.

Så beroende på hur man definierar "dator" (även en enkel mikrokontroller idag utklassar ju det bästa från 80/90-talet) så har jag minst 22 stycken runtikring mig just nu - i flera av enheterna finns ju flera individuella datorer dessutom. Bara i min Apple Watch sitter det typ tre eller fyra individuella datorer, dels huvudprocessorn/SoC (som kan innehålla fler processorer den också, men Apple ger inga detaljer), sedan kontroller för tryckskärmen, security enclave och e-SIM. PCn har ett flertal individuella processorer; moderkortet har en SoC, grafikkorten har två - en övervakningsprocessor och sedan tråd-schemaläggaren som kan ses som en egen processor den också. Osv...

Så, många datorer bli're.

Skrivet av Beginner:

Idag kan man ha kul åt uttalanden liknande detta men kan du idag säga hur framtiden kommer te sig?

Framtids-spådomar är ju bland det svåraste/hopplösaste man kan hålla på med. I sci-fi-litteraturen från guld-eran hittar man ofta raketskepp, månbaser och talande robotar, men allt skapas av vetenskapsmän (de är alla män) med räknestickor (!) i sina vita rockfickor. För miniräknaren var något för enkelt; det är de små detaljerna som är de svåraste att förutspå.

I Asimovs Stiftelse-serie läser en av huvudpersonerna en tryckt dagstidning på planeten Trantor, mer än 10000 år in i framtiden (tryckt på plast dock vill jag minnas, ett material som var skitfuturistiskt när boken skrevs. Flera gånger beskrivs just plast som avancerat och exklusivt, vilket framstår som närmast bisarrt idag.) I Star Trek-originalserien använder besättningen "små" (jättesmå är de ju inte) kassetter för att lagra/flytta data - är de något liknande flash-kort måntro? Nej; på 60-talet använde datacenter jättelika bandstationer för datahantering - så såklart i framtiden har man miniatyriserat banden! *ansiktshand* I och för sig, på 80-talet kom Video8, som använde kassetter som var ungefär lika stora som de i Star Trek...

Och i boken "Ringworld" av Larry Niven kan människor teleportera runt jordklotet, i stort sett ögonblickligen. Men hur går detta till? Jo, man knappar in en sifferkombination (dvs i praktiken ett telefonnummer) för destinationen... En dator med röstigenkänning så man kan bara tala in destinationen var tydligen inget som slog författaren. Siri med flera andra "digitala assistenter" förekommer dikten med hundratals år!

Så förutspåelser är jättesvåra.

Skrivet av GuessWho:

Internet enl. före millennieskiftet
* Uppkopplingar under 1Mbit

Även bredbandsuppkopplingar EFTER millennieskiftet låg på under 1Mbit/s under ganska lång tid; min första ADSL-uppkoppling låg i flera år på i dagsläget skrattretande låga 256kBit/s nedströms, 64kBit/s uppström.

I och för sig var ju datamängderna som skickades också betydligt beskedligare, så det var inget man led av så mycket egentligen. Väbbsidor på 00-talet använde ju inte tonvis med javaskript och grafik till förbannelse, strömmande video som bakgrund osv... Har inte sett någon statestik över hur stor en genomsnittlig väbbsida är idag, men flera megabyte måste det vara, kanske till och med många megabyte. Tillräckligt stor för att man otåligt skulle sitta och rulla tummarna med den där 256kBit-uppkopplingen... 10MB - 40 sekunder väntan - om fjärrservern skickar i fullt blås villsäga, vilket ju inte alltid var fallet direkt... Ladda hem Call of Duty på 230GB i den hastigheten - hå och hej med Farbror Frej, typ. Hade nästan varit snabbare att GÅ till Activisions högkvarter, be dem skriva ut hela spelet på hålat löpande papper, bära hem allt igen och sedan scanna in i datorn med OCR.

Grammatikning är svårt...
Permalänk
Medlem
Citat:

När hemdatorer och internet i form av world-wide-web tågade in under 1980-talet passade SVT på att djupdyka i hemdatorernas sköna värld

Ska man vara lite petig är väl detta något av en överdrift. WWW presenterades visserligen 1989 men den första publika sajten lade ut först 1991.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam att mina föräldrar på 80-talet inte lyssnade på sådant trams och istället gick ut och köpte en C64:a till familjen, och att jag och mina vänner kunde spela Drakar & Demoner utan att de trodde jag blivit med i en satanistisk kult. Trots medias försök att bevisa motsatsen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

minns att jag hittade min morfars gamla dator nerpackad i ett förråd för några år sedan. Det var en IBM från tidigt 90tal skulle jag tro med windows 3.11.

utan någon internetuppkoppling så kändes den också ganska meningslös, rita lite i paint typ... thats it.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

utan någon internetuppkoppling så kändes den också ganska meningslös, rita lite i paint typ... thats it.

Du menar, utan några program eller spel bortsett från Windows 3.11 installerade, så var den ”ganska meningslös”.

Man använde disketter osv på den tiden… Det är inte direkt så att vi alla satt och ritade i Paintbrush.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Skrivet av eXeem:

minns att jag hittade min morfars gamla dator nerpackad i ett förråd för några år sedan. Det var en IBM från tidigt 90tal skulle jag tro med windows 3.11.

utan någon internetuppkoppling så kändes den också ganska meningslös, rita lite i paint typ... thats it.

Den kan lätt spela Wolfenstein och antagligen också Doom. Bara koppla in ett nollmodem till en polares dator sen är ni igång.

Sen har du ju patiens och kanske SkiFree med monstret i Windows.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=AgV=-:

Du menar, utan några program eller spel bortsett från Windows 3.11 installerade, så var den ”ganska meningslös”.

Man använde disketter osv på den tiden… Det är inte direkt så att vi alla satt och ritade i Paintbrush.

Haha nä det är klart, antar att spel var främsta användningsområdet på en "hemdator" innan webben kom 94.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Arthur C Clarke

Denna man hade i alla fall bra framtidsvisioner redan 1964.

https://www.youtube.com/watch?v=wC3E2qTCIY8

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Haha nä det är klart, antar att spel var främsta användningsområdet på en "hemdator" innan webben kom 94.

Internet förändrade inte så mycket för oss som ringde BBS:er och använde FidoNet i början. Det dröjde nära nog till år 1998-2000 innan folk faktiskt började vara uppkopplade mer eller mindre konstant.

Kommer ihåg när jag satt i datasalen på högskolan runt 1995 och fyllde disketter med program från "Internet". Filformatet ARJ beskrev känslan av att fjärde disketten av elva inte gick att läsa

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dosshell:

Han är en pionjär inom sveriges journalister kring IT och skrev böcker om datorer och programmering för hemanvändare. Han var en av många pusselbitar till dagens IT-Sverige - långt ifrån en bitter person.

Räknade med hugg på det när jag formulerade mig på det viset. Skrev surgubbe först, kanske är mer rätt för i stunden så är han precis det (som jag uppfattar det) oavsett hur glad och positiv han är till IT vid andra tillfällen. Finns en tråd om gubbgnäll här på swec, hade passat in där

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXeem:

Haha nä det är klart, antar att spel var främsta användningsområdet på en "hemdator" innan webben kom 94.

Tror jag faktiskt inte. Spel blev snabbt tråkiga när man inte kunde spela fler än två samtidigt med joystick.

Textäventyr var en annan sak, där fick man ju tänka till lite.

Programmering kunde sysselsätta mig i timmavis varje dag när jag fick min 64a i sjätte klass. Med dagens mått var programmen rudimentära, men tvivlar på att mer än ett fåtall här hade förstått sig på även dessa.

Permalänk
Medlem

Innan vi ställer oss och pekar finger åt den här journalisten uttalande, fundera lite hur världen såg 1984 istället. Hemdatorerna som fanns var Zx Spectrum, Vic 64 och några till som MSX. Den första Amiga , dvs Amiga 1000 kom ut på marknaden 1985.

Visst det gick att koppla in ett modem på en VIC 64, men det var ganska bökigt och det var 300 Baud ( 30 tecken sekunder ) . Det var först när 16 bitars datorerna som Atari 520 och Amiga 500 som RS232C porten blev standard. Så ur detta perspektiven man hade då 1984, då vi hade 2 TV kanaler och vi hade sossar i Riksdagen som ville förbjuda parabol antenner.

Nu var det inte internet. Internet existerade knappast för civila 1984. Utan hemdatorer.. I början på 80 talet försökte man sälja
hemdatorer med att "Mamma" skulle lägga upp sina recept i en databas.

Dom flesta laddade spela ifrån kassettband vid den här tidpunkten. En floppy station till C64 dvs C1541 kostade lika mycket som datorn och tog längre tid att ladda program ifrån C1541 än ifrån kassetbandspelaren C1531

Skulle vilja se det kök där det stod en tjock TV i och VIC 20, sedan laddar recepten ifrån kassetband. Utan visionen att datorn som receptbok slog först in när ipadden kom. Idag när man kan köpa google nest hub för 795:- , så är det inte längre utopi. Men 1984 var det väldig det en stor utopi.

Redan i slutet av 60 talet hade man visioner om man skulle skulle köpa flygbiljetter ...1984 tyckte man kunde köpa biobiljetter med datorn. Blev verklighet runt 2010.. Tysken pratade man reda 1994 skulle ha 10 dator per människa.. Det blev inte rätt, idag kanske vi kan prata om det. Vi räknar alla inbyggda system i ett hushåll, är vi nog där.

Idag kan vi köpa Raspberry Pi Zero II för 250:- på den har en SQL Databas och köra t.ex. Wiki. Min första dator en Sinclair Zx81 kostade skylt exemplaret på OnOff ca 750:- i då tidens penningvärde ( 1983 ).

Första gången jag fick ett 1200 Baud modem, så ringde lite nummer som stod i en bok, gick till någon funktion hos Aftonbladet. Jag fick höra på från sidan luren, att gå någon annanstans lek. Men BBS tiden var faktiskt kul, man kunde hänga sin BBS på ett amatör nätverk som hette fidonet.

Eller när man kunde ringa gratis med så kallad bluebox, dvs man bröt linjen med en ljud signal på 2600 hz, fungerade ett bra tag till televerket satte upp filter.

Permalänk
Medlem

Microsoft såg linux som cancer. Jag har aldrig trott på Microsoft..

Skrivet av Frux:

Kan bjuda på några av egna mindre lyckade förutsägelser för typ 15 år sedan.

- Jag antog att stora Microsoft skulle utnyttja sitt överläge på operativsystem på PC, dvs deras enorma utvecklingsresurser och pengar för uppköp av konkurrenter, till att i slutändan bli störst även på operativsystem för mobiltelefoner.
- Jag trodde inte heller att Youtube skulle bli något direkt vettigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klein:

Nu var det inte internet. Internet existerade knappast för civila 1984. Utan hemdatorer.. I början på 80 talet försökte man sälja hemdatorer med att "Mamma" skulle lägga upp sin recept i en databas.

Dom flesta laddade spela ifrån kassetband vid den här tidpunkten. En floppy station till C64 dvs C1541 kostade lika mycket som datorn och tog längre tid att ladda C1541 ifrån än kassetbandspelaren C1531

Skulle vilja se det kök det stod en tjock TV i och VIC 20, sedan laddar recepten ifrån kassetband. Utan visionen att datorn som receptbok slog först in när ipadden kom. Idag när man kan köpa google nest hub för 795:- , så är det inte längre utopi.

Redan i slutet av 60 talet hade man visioner om man skulle skulle köpa flygbiljetter ... Idag kan vi köpa Raspberry Pi Zero II för 250:- på den har en SQL Databas..

Första gången jag fick ett 1200 Baud modem, så ringde lite nummer som stod i en bok, gick till någon funktion hos Aftonbladet. Jag fick höra på från sidan luren, att gå någon annanstans lek. Men BBS tiden var faktiskt kul, man kunde hänga sin BBS på ett amatör nätverk som hette fidonet.

Eller när man kunde ringa gratis med så kallad bluebox, dvs man bröt linjen med en ljud signal på 2600 hz, fungerade ett bra tag till televerket satte upp filter.

Glöm inte att man även kunde ladda ner news-kanaler via bbser och modem i vår ungdom.
Alt.sex.stories
Eller för den delen alla Advocacy-grupperna. Datorkrig redan då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Känns som ett ganska historielöst uttalande. Det är ju inte som att det var en random gubbe. https://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_S%C3%B6derstr%C3%B6m

Sen är väl han knappast den enda personen som har haft fel. Finns ju en uppsjö av olika felaktiga spaningar och bedömningar rörande datorn och teknisk utveckling av folk i branschen. https://www.pcworld.com/article/532605/worst_tech_predictions...

Jag struntar väl i vem han är, det är fortfarande ett mässande som ingen idag hade accepterat från någon som gör anspråk på att vara journalist. Men han kanske var så framåt att han såg sig som en förtida influencer?

Skrivet av Beginner:

Idag kan man ha kul åt uttalanden liknande detta men kan du idag säga hur framtiden kommer te sig? Det är väl dessutom lite det som är grejen med kommentatorer överallt att de uttalar sig om personliga tankar och reflektioner?

Själv föredrog jag reda då "DDR-TV" framför t.ex TV3´s "Tutti Frutti".

Struntar i länk till bild från skitprogrammet jag var på vippen att lägga in. Hade nog blivit rensat av moderator då det visar lite väl mycket kanske.

Vad gäller hemdatorer så hade jag nog inte anat vidden av vad som väntade då i framtiden med vad man kunde göra med "hemdatorer". Än mindre mobiler när de kom.

TV3:s välgärning utöver tuttarna var framförallt att bryta ett informationsmonopol, samtidigt som dåtidens politrucker talade om förbud av sattelitmottagare.. Kan någon tänka sig den diskussionen idag, att Magdalena Andersson går till val på att förbjuda youtube?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Glöm inte att man även kunde ladda ner news-kanaler via bbser och modem i vår ungdom.
Alt.sex.stories
Eller för den delen alla Advocacy-grupperna. Datorkrig redan då.

News kom senare, i alla fall i min värld. 1984 var uppkopplade datorer inte så vanligt. Det fanns R20_Datorkrig på fidonet runt 1989.

Permalänk
Medlem

Tv3 välgärning var väl att vi fick tv serier som Simpsons, Disney och mycket mer. Statliga Televisonen ( SVT) kunde på sin höjd visa en SF serier som V under sommaren och en pratade bil. Dock påminner SF serien V mycket om dagens Vänsterpartiet, det finns en ful ödla bakom masken.. Medan TV1 och TV2 på sin höjd sände tecknad en gång i veckan och barnprogrammet var en gamla senil kärring som hette Anita som lekte med en docka som hette Televinken. Glöm dagens hög kvalité barnprogram som Family Guy och liknade. Eller vad sägs om hippie ifrån 68 som satt lekte med dockor som hade försvunnit i en pannkakan.

Skrivet av Aphex:

Jag struntar väl i vem han är, det är fortfarande ett mässande som ingen idag hade accepterat från någon som gör anspråk på att vara journalist. Men han kanske var så framåt att han såg sig som en förtida influencer?

TV3:s välgärning utöver tuttarna var framförallt att bryta ett informationsmonopol, samtidigt som dåtidens politrucker talade om förbud av sattelitmottagare.. Kan någon tänka sig den diskussionen idag, att Magdalena Andersson går till val på att förbjuda youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Före 1995 var det förhållandevis få som hade tillgång till Internet hemma.

Underdrift. Året innan, 1994 hade jag använt e-post och Usenet News-grupper hos en uppringd BBS som bytte meddelanden då och då över "BadNet" - vilket var en brygga mellan FidoNet och Usenet.
Det var ungefär vad som fanns för hemmaanvändare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag struntar väl i vem han är, det är fortfarande ett mässande som ingen idag hade accepterat från någon som gör anspråk på att vara journalist.

Nej, det är klart att ingen hade accepterat. Men detta var 1984 och nu är nu. Magiskt stor skillnad i media då och nu. Det är ju lite som att jag skulle säga att Motorola 68000 minsann är en usel CPU. Nu ja.. men inte när det begav sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, det är klart att ingen hade accepterat. Men detta var 1984 och nu är nu. Magiskt stor skillnad i media då och nu. Det är ju lite som att jag skulle säga att Motorola 68000 minsann är en usel CPU. Nu ja.. men inte när det begav sig.

En 68000 satt premium datorna 1984. Intressant att IBM valde Intel 8086 framför 68000 som var en bättre CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

En 68000 satt premium datorna 1984. Intressant att IBM valde Intel 8086 framför 68000 som var en bättre CPU.

Ja, det var en grym CPU, jag hade en själv

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Idag kan det nästan klassas som en drog

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Denna man hade i alla fall bra framtidsvisioner redan 1964.

https://www.youtube.com/watch?v=wC3E2qTCIY8

Ja och med Kubrick fick de till iPads redan 1967!

https://youtu.be/-3949GAIokg

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att vet vad man fick pynta för en maskin på den tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det var en grym CPU, jag hade en själv

Skitsimpel att programmera assembler på. Nästan lika lätt som Basic tyckte jag på den tiden.
Då var man fortfarande ung och kunde lära sig saker utan ansträngning dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

En 68000 satt premium datorna 1984. Intressant att IBM valde Intel 8086 framför 68000 som var en bättre CPU.

Eller 160032...

Mer rätt är 8088, 68008 eller 160008

68000 -> 68008
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller 160032...

Mer rätt är 8088, 68008 eller 160008

Är ganska säker på att @klein syftar på Motorola MC68000. Du tappade mig efter 8088 i din uppräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är ganska säker på att @klein syftar på Motorola MC68000. Du tappade mig efter 8088 i din uppräkning.

Hmm...
Min kommentar baserades på att det var dom tre CPU familjer som IBM använde i tre parallella projekt för att ta fram det som till slut blev en PC.

Även Ti 9900 och Z8000 var med från början men sållades ut i ett tidigt stadium.

Orsaken att det blev Intel 8088 var helt enkelt att den var helt kompatibel med Intels 8-bitars kringkretsar, för 68008 och 16008 så var inte kringkretsarna färdiga till slutdatum av utvärdering.

Den mest avancerade av CPU'erna var uppriktigt 16008, men den var även behäftad med mest buggar då ledningen för National Semiconductor ansåg designen klar innan slutlig avbuggning av hårdvaran var utförd. Designteamet friställdes.
Därav att NS32000 serien togs fram av ett nytt team, och historien upprepade sig.
Ekonomer förefaller inte lära sig av misstag

68008 var nummer två i fråga om avancerad CPU för sin tid av dom tre.
---
En bieffekt av att IBM valde i8088 var att IBM på den tiden ville ha alternativa källor till det dom tillverkad, varvid Intel licenserade ut tillverkningen till tredje part såsom AMD, NEC, Fujitsu, Harris (Intersil), OKI, Siemens, Texas Instruments, Mitsubishi, Panasonic (Matsushita) och även IBM.

AMD vet vi ju rätt väl historien, men Cyrix som aldrig fick en licens red på att dom som tillverkade deras kretsar hade licens såsom IBM, Intersil och Siemens.
---
IBM's projekt med M68008 mynnade senare ut i laboratorie PC från IBM som inte fick någon vidare spridning. Antagligen av orsaken att den var nischad och bar ett högt pris.

IBM PCjr var förresten IBM's försök till en hemdator långt innan PC'n intog våra hem

Källa:
Uteslutande BYTE
https://archive.org/details/byte-magazine
En genomgång av dåtidens (purfärska) 32-bitars CPU'er
https://archive.org/details/byte-magazine-1984-01/page/n135/m...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

TV3:s välgärning utöver tuttarna var framförallt att bryta ett informationsmonopol, samtidigt som dåtidens politrucker talade om förbud av sattelitmottagare.. Kan någon tänka sig den diskussionen idag, att Magdalena Andersson går till val på att förbjuda youtube?

Ursäkta nu men hur bröt TV3 "informationsmonopolet" med "TuttiFrutti" och Aschberg med "pruttmannen"? Hänger inte riktigt med på heller den kopplingen till att Herbert Söderström personligen dömde ut hemdatorer?

Många krönikörer i Sverige och världen runt i olika publikationer har haft personliga åsikter i en massa ämnen. Att han gjorde den bedömningen under 80talet då ingen hade kunnat förutspå hur framtiden hade sett ut och kopplingen till att Stenbeck bröt "informationsmonopolet".

Jag tycker personligen, ja "personligen", att vi ska ha ett starkt public service även om det kan finnas krönikörer som kan sia fel om framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk