Förslag om ändring i Konsumentköplagen, kommer det bli lättare med returer av ej fungerande spel då?

Permalänk
Avstängd

Förslag om ändring i Konsumentköplagen, kommer det bli lättare med returer av ej fungerande spel då?

Vad tror vi om detta? Kommer det bli lättare för oss att lämna tillbaka spel som inte är buggfria och vissa till och med helt ospelbara?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/foerslag-om-ny-kon...

Den nya lagen innehåller bland annat regler om att den som säljer digitalt innehåll är skyldig att göra uppdateringar i det under en viss tid efter köpet så att produkterna fungerar, liksom den som säljer exempelvis datorer och smartphones med integrerat digitalt innehåll.

Rubrik
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefflo:

Vad tror vi om detta? Kommer det bli lättare för oss att lämna tillbaka spel som inte är buggfria och vissa till och med helt ospelbara?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/foerslag-om-ny-kon...

Den nya lagen innehåller bland annat regler om att den som säljer digitalt innehåll är skyldig att göra uppdateringar i det under en viss tid efter köpet så att produkterna fungerar, liksom den som säljer exempelvis datorer och smartphones med integrerat digitalt innehåll.

Din rubrik var missvisande, jag har ändrat den så att den överensstämmer bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Din rubrik var missvisande, jag har ändrat den så att den överensstämmer bättre.

Tack för det👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kan ju inte funka i praktiken att basera kravet på tiden efter köpet, tid efter lanseringen måste ju vara mer rimlig.
Jag kan ju inte förvänta mig att få uppdateringar till t.ex. Fifa 99 om jag köper det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kan ju inte funka i praktiken att basera kravet på tiden efter köpet, tid efter lanseringen måste ju vara mer rimlig.
Jag kan ju inte förvänta mig att få uppdateringar till t.ex. Fifa 99 om jag köper det idag.

Är nog ingen risk för att fifa 99 hamnar under denna lag om man läser lagförslaget

"4 § För en vara med digitala delar ska näringsidkaren se till att konsumenten informeras om och tillhandahålls säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar. Vid ett enskilt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten rimligen kan förvänta sig uppdateringar. Vid kontinuerligt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper. "

Det som är viktigt är "rimligen kan förvänta sig uppdateringar" och ingen kan argumentera att det är rimligt att förvänta sig fifa 99 uppdateringar. Det blir ju dock en intressant definitionsfråga vad som kan anses rimligt och jag ska läsa mer när jag har tid och se vad lagrådet har att säga om detta.

Det andra stycket är mycket intressant dock då "kontinuerligt tillhandahållande" känns som en väldigt bred definition och 3 år en lång tid. Ses MMOs som digitalt innehåll som kontinuerligt tillhandahålls? Som sagt, ska försöka läsa mer när jag har tid då det mycket väl kanske klargörs i lagrådets remiss

Permalänk
Medlem

Det här var nog det mest intressanta i detta förslag: "Tiden då säljaren har bevisbördan för att påvisa att fel i varor inte fanns från början förlängs till två år." Det är ju bara ett halvår idag så detta är en ganska rejäl förbättring för kunden. I princip innebär det 2 års garanti på alla varor, även om det inte är samma sak som garanti.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Fifa 99 var såklart ett extremt exempel på ett äldre spel, men det är mycket intressanta delar i förslaget.
Själv tröttnade jag snabbt när jag började skumma men ser fram emot att nån mer uthållig lyfter ut de intressanta delarna..

Permalänk
Medlem