Lågprofilstangentbord, mekaniska. Bu eller bä?

Permalänk
Medlem

Lågprofilstangentbord, mekaniska. Bu eller bä?

Min fullstora gigant till tangentbord börjar glappa i vissa tangenter så jag kommer nog köpa en ny under black friday.

Någon hänvisade mig till Keychron som har flera passande modeller till ett attraktivt pris och jag såg då att det fanns mekaniska lågprofilstangentbord vilket väckte mitt intresse då normalhöga helt enkelt blir för höga vid en längre tids användande utan handledsstöd.

Men hur är dessa lågprofilsbrytare jämfört med de normala? Gör man avkall på kvalitet? Känsla? Något annat? Eller finns det bara fördelar?

Modellen jag fastnat lite extra för är Keychron K3

P.S. Om någon känner för att tipsa om ett bra tangentbord, nytt eller begagnat, som har bruna brytare (eller motsvarande), mellan 65% och TKL, trådlös samt bakgrundsbelysning så får ni gärna göra det.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kör faktiskt det exakta tangentbordet du förespråkar, innan dess befann jag mig med ett Logitech G915 TKL.

Jag gillar lågprofilen. Det gör att tangenterna känns mer crisp och exakta. Att man inte kan trycka lika djupt kan uppfattas som störigt. Men det är lite av en vanesak att lära sig hur djupt man kan trycka och det kom jag underfund med på ett par dagar. Så överlag är jag helt klart positiv till lågprofilsbrytare.

Nu när jag tänker efter så föredrar jag nog dom över fullstora.

Angående tangentbordet så gillar jag det, men jag kör med belysningen av och med Bluetooth-strömsparfunktionen av. Med strömsparfunktionen igång så stänger tangentbordet av sig efter 10 minuter utan knapptryck vilket är otroligt störande när dom första knapptryckningarna man gör inte registreras.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung