MiniDV band till dator utan Firewire?

Permalänk
Medlem

MiniDV band till dator utan Firewire?

Har ett par miniDV band som jag skulle vilja få över till något smidigare format, tex dvd eller usb sticka.
Har en kamera med usb och firewire utgångar och om jag fattar det hela rätt så måste man köra med firewire för att kunna flytta filmerna från kameran till datorn.

Finns det något smidig usb->firewire eller är det bara instickskort som gäller?
Problemet med instickskort är att jag inte har någon plats på moderkortet för något sånt, eller ja grafikkortet sitter i vägen.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Rekordmedlem

Ett par band är kanske enklast att lämna in till en digitaliseringsfirma men annars har du väl en videoutgång på kameran som du kan koppla till en videodigitaliserare eller till en dvdinspelare.
Och vilken kamera är det, länka gärna manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett par band är kanske enklast att lämna in till en digitaliseringsfirma

Håller med, det blir nog billigast och bäst

Skrivet av mrqaffe:

men annars har du väl en videoutgång på kameran som du kan koppla till en videodigitaliserare eller till en dvdinspelare.

Tanken är väl att behålla kvaliten och inte behöva omvandla från digitalt till analog för att sedan omvandla tillbaka igen.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

om du inte är villig att köpa ett firewire styrkort och kör typ win eller möjligen 8 (inget officiellt stöd för firewire i win 10) så är nog som sagt antingen analog inspelning eller digitaliseringsfirma ända alternativen.

har för mig att om det är en Sony kamera (letade efter drivare till farsans kamera typ 2008 eller nå sånt till en tidigt 2000 nånting DVkamera) så kan de även vara pissigt att få tag i drivaren till kameran för det vara ett problem då tekniken är så utdöd att de knappt cirkulerar några drivare till dem längre på nätet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du inte är villig att köpa ett firewire styrkort och kör typ win eller möjligen 8 (inget officiellt stöd för firewire i win 10) så är nog som sagt antingen analog inspelning eller digitaliseringsfirma ända alternativen.

har för mig att om det är en Sony kamera (letade efter drivare till farsans kamera typ 2008 eller nå sånt till en tidigt 2000 nånting DVkamera) så kan de även vara pissigt att få tag i drivaren till kameran för det vara ett problem då tekniken är så utdöd att de knappt cirkulerar några drivare till dem längre på nätet.

Finns drivrutiner inbyggt i Windows 10. Apple säljer fortfarande sin Thunderbolt-Firewire-adapter (tredje parts finns nog också, Apples adapter kräver hur som helst TB2-adaptern) och stöd finns i Final Cut Pro så väl som iMovie. Någon gammal dator behövs inte om man inte vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad boy rune:

Har ett par miniDV band som jag skulle vilja få över till något smidigare format, tex dvd eller usb sticka.
Har en kamera med usb och firewire utgångar och om jag fattar det hela rätt så måste man köra med firewire för att kunna flytta filmerna från kameran till datorn.

Finns det något smidig usb->firewire eller är det bara instickskort som gäller?
Problemet med instickskort är att jag inte har någon plats på moderkortet för något sånt, eller ja grafikkortet sitter i vägen.

Plocka ut grafikkortet för tillfället och kör HDMI-porten på moderkortet under överföringen?

Vad är du inte redo att göra för gamla kära minnen?!

Olika Firewire-kort finns att välja här: https://www.pricerunner.se/cl/188/Kontrollerkort?attr_6052102...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |