Apple uppdaterar Macbook Pro med fokus på skärm, prestanda och anslutningar

Permalänk

Det enda egentligen enda stora problemet nu är mängd lagring. 8TB räcker åt de flesta på deras klientdator, vill man ha mer köp usb ssd. Dock är många chefer snåla och ssd är lätt att snåla in på. Aldrig någonsin i min jobbkarriär så har jag eller minna kollegor fått den lagringsmängd som vi behöver. Usb hdd har varit inkopplade i laptoppen sedan tidigt 2000tal.
T.ex 500GB ssd hade vi runt 2011, det lått mycket för 10 år sedan. Men det tog inte många månader innan man såg folk gå med dessa usb hdd. (usb ssd började de senare)

Så om bara Apple macbook hade haft stöd för en ssd exportationsport, även om den hade varit typ som Microsoft Xbox en egen modell så hade det varit betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Du får ju en 5900X, 3080, 4TB NVMe, 64GB för under 30k i dagens läge, och då valde jag delar sporadiskt efter vad som verkade dyrt...

Vem är målgruppen (om vi väljer bort fantaster)? Dessa börjar ju bli så dyra att rena stationära workstations med betydligt bättre prestanda kan fås för pengen. Och kräver man sån här hårdvara, då sitter man väl ändå framför en svindyr stor och tung skärm? Vad skulle poängen vara i att en fjuttig 14-tums skäms sitter fast på den?

Prestandan är ju helt klart jämförbar med de delar du listade ovan, och den är liten som en gammal 13” laptop med nästan ett dygns batteritid...

Ser du inte varför detta är (dyrt och) revolutionerande blir det nog svårt att prata mer.

14” modellen börjar dessutom på 24000

Permalänk
Musikälskare

Mycket positivt här!

Ingen. touchbar och notchen kommer vara ett spektakel i början men 99% av användare kommer inte tänka på den sen imo

Man får mycket för pengarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Synd att de inte erbjuder Mac på jobbets IT, annars hade en maxad kunnat vara riktigt bra för körtiderna…

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Lite fundersam varför de väljer konfigurationen 8+2, borde det inte vara typ 8+12 eller 8+24? Sjukt konstigt att skala ner på de effektiva kärnorna som det ryms extremt många av på liten kiselyta... kanske har med OS/mjukvara att göra?

Om inte annat är det väl vad M2 Pro kommer få för att få bättre effektivitet

Kanske @Yoshman har någon vettig teori?

Min gissning låg på att kretsen skulle få 8+4, vet inte riktigt varför man valde 8+2.

Att man inte kör med 8+12 eller 8+24 har ändå viss logik: även om Arm, Apple och snart också Intel har asymmetriska designer har de rätt olika balans och därmed blir optimalt användningssätt av en viss konfiguration.

Arms "små" kärnor är verkligen klena, i nuläget har de nog börjat passerat nivån där det inte riktigt är ett rimlig prestandadelta mellan de "små" kärnorna och övriga. Här är det verkligen bara bakgrundsjobb som kan köras på de "små" kärnorna, de är i praktiken rätt värdelösa för att öka applikationsprestanda och finns i det läget rätt liten poäng att ha mer än 1-2 st "små" kärnor. Tror man har 4 st mest för att de är designade som ett kluster av 4 st.

Intel har i någon mån den "enklaste" konfigurationen: deras "små" kärnor är, om spekulationerna är korrekt, inte alls speciellt små utan på en fullt lastad Alder Lake är prestanda per CPU-tråd ungefär samma hos Golden Cove (som har två CPU-trådar per kärna, prestanda per tråd är ~60-65 % när båda CPU-trådarna används av vad man har när en kärna är lastad).

Så för Intel blir egentligen "alla" konfigurationer vettig i fall när alla kärnor används, hur många stora kärnor som behövs dikteras främst av TDP-utrymme och av applikationer som har viss skalning med kärnor, dessa vill man helst köra på de stora kärnorna och bara lasta en CPU-tråd.

Apple ligger mellan dessa fall, mer åt Arm hållet. Gjort lite mätningar på min M1, för beroende på vad man gör är prestanda i de "små" kärnorna 1/3 till 1/4 av de stora kärnorna. Så för saker som skalar över alla kärnor är det inte någon större skillnad mellan 8+2 och 8+4, det motsvarar ett spann på 8,5 till 9,3 "stora" kärnor.

För M1 har de små kärnorna större procentuell påverkan på all-core prestanda då det är 4 stora kärnor. På M1 Pro/Max är "all-core" aspekten mindre relevant för de små kärnorna, 2 små kärnor är mer än nog för att faktiskt hantera bakgrundsjobb. Till skillnad från både Windows och Linux har faktiskt MacOS OS-stöd för att applikationer kan själva klassificera saker som "bakgrundjobb -> kör på liten kärna" och "viktigt interaktiv jobb -> kör på stor kärna". Så lättare i MacOS att göra "rätt" val, Intel har nog tänkt på detta i sitt fall och därför balanserat prestanda per tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sitter på en MacBook Pro 2010 med High Sierra, dock med SSD och 8GB RAM, men 2,4GHz Inte Core 2 Duo håller inte riktigt idag :'(
Så nu blev det en basmodell av nya Pro!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

knappast 1mil:1 i kontrast om du mäter blooming brevid en lysande pixel. Påhittade siffror som alltid.

1000000:1 är en konstruerad siffra oavsett skärmteknik. Det kan inte uppnås under faktisk användning. Även om du sitter i en garderob i ett mörkt rum på natten (och få jobbar så med sina MacBooks) så kommer det reflekterade ljuset från skärmen själv att minska kontrasten drastiskt. Antireflexbehandlingar och ljusstyrka är viktigare i de allra flesta sammanhang.

Dessutom fungerar det mänskliga synsinnet så att du kan inte uppfatta oändlig lokal kontrast - din möjlighet att uppfatta svaga ljussignaler nära en stark är begränsad men ökar ju större avståndet blir. Det är detta som är argumentet för FALD och mini-LED panelbelysning. De kommer alltid att kunna visa blooming på foton, frågan är vad du ser med blotta ögat. Och det kommer att vara implementationsberoende. Vi har sett dåliga exempel på TV-sidan.

Men de här skärmarna är inte TV-apparater, och är inte särskilt dåliga exempel heller. Köparna får helt enkelt rapportera om hur de upplever skärmarna i faktisk användning. Det jag har sett av iPad Pro 12,9" har sett bra ut, med förbehållet att jag bara sett skärmarna i svag men ändå befintlig rumsbelysning. (MacBook Pro skärmarnas enorma ljusstyrka och goda färgomfång är nog totalt sett viktigare än zonbelysningen i vilket fall som helst för den faktiska användning de kommer att se, men det finns goda odds för att mini-LED tätheten kommer att vara bra nog för att vara en non-issue. De kommer att säljas till jävligt kritiska användare, så rapporter kommer nog snabbt. Men som sagt - foton är värdelösa som värderingsmaterial.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min gissning låg på att kretsen skulle få 8+4, vet inte riktigt varför man valde 8+2.

Att man inte kör med 8+12 eller 8+24 har ändå viss logik: även om Arm, Apple och snart också Intel har asymmetriska designer har de rätt olika balans och därmed blir optimalt användningssätt av en viss konfiguration.

Arms "små" kärnor är verkligen klena, i nuläget har de nog börjat passerat nivån där det inte riktigt är ett rimlig prestandadelta mellan de "små" kärnorna och övriga. Här är det verkligen bara bakgrundsjobb som kan köras på de "små" kärnorna, de är i praktiken rätt värdelösa för att öka applikationsprestanda och finns i det läget rätt liten poäng att ha mer än 1-2 st "små" kärnor. Tror man har 4 st mest för att de är designade som ett kluster av 4 st.

Intel har i någon mån den "enklaste" konfigurationen: deras "små" kärnor är, om spekulationerna är korrekt, inte alls speciellt små utan på en fullt lastad Alder Lake är prestanda per CPU-tråd ungefär samma hos Golden Cove (som har två CPU-trådar per kärna, prestanda per tråd är ~60-65 % när båda CPU-trådarna används av vad man har när en kärna är lastad).

Så för Intel blir egentligen "alla" konfigurationer vettig i fall när alla kärnor används, hur många stora kärnor som behövs dikteras främst av TDP-utrymme och av applikationer som har viss skalning med kärnor, dessa vill man helst köra på de stora kärnorna och bara lasta en CPU-tråd.

Apple ligger mellan dessa fall, mer åt Arm hållet. Gjort lite mätningar på min M1, för beroende på vad man gör är prestanda i de "små" kärnorna 1/3 till 1/4 av de stora kärnorna. Så för saker som skalar över alla kärnor är det inte någon större skillnad mellan 8+2 och 8+4, det motsvarar ett spann på 8,5 till 9,3 "stora" kärnor.

För M1 har de små kärnorna större procentuell påverkan på all-core prestanda då det är 4 stora kärnor. På M1 Pro/Max är "all-core" aspekten mindre relevant för de små kärnorna, 2 små kärnor är mer än nog för att faktiskt hantera bakgrundsjobb. Till skillnad från både Windows och Linux har faktiskt MacOS OS-stöd för att applikationer kan själva klassificera saker som "bakgrundjobb -> kör på liten kärna" och "viktigt interaktiv jobb -> kör på stor kärna". Så lättare i MacOS att göra "rätt" val, Intel har nog tänkt på detta i sitt fall och därför balanserat prestanda per tråd.

Jaha! Jag hade för mig att Apples ’små’ kärnor ändå var ganska stora/snabba i förhållande till övriga ARM, och mer lika Gracemont/Skylake i nivå.

Är de så sega som du säger så är ju implikationen glasklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

1000000:1 är en konstruerad siffra oavsett skärmteknik. Det kan inte uppnås under faktisk användning. Även om du sitter i en garderob i ett mörkt rum på natten (och få jobbar så med sina MacBooks) så kommer det reflekterade ljuset från skärmen själv att minska kontrasten drastiskt. Antireflexbehandlingar och ljusstyrka är viktigare i de allra flesta sammanhang.

Dessutom fungerar det mänskliga synsinnet så att du kan inte uppfatta oändlig lokal kontrast - din möjlighet att uppfatta svaga ljussignaler nära en stark är begränsad men ökar ju större avståndet blir. Det är detta som är argumentet för FALD och mini-LED panelbelysning. De kommer alltid att kunna visa blooming på foton, frågan är vad du ser med blotta ögat. Och det kommer att vara implementationsberoende. Vi har sett dåliga exempel på TV-sidan.

Men de här skärmarna är inte TV-apparater, och är inte särskilt dåliga exempel heller. Köparna får helt enkelt rapportera om hur de upplever skärmarna i faktisk användning. Det jag har sett av iPad Pro 12,9" har sett bra ut, med förbehållet att jag bara sett skärmarna i svag men ändå befintlig rumsbelysning. (MacBook Pro skärmarnas enorma ljusstyrka och goda färgomfång är nog totalt sett viktigare än zonbelysningen i vilket fall som helst för den faktiska användning de kommer att se, men det finns goda odds för att mini-LED tätheten kommer att vara bra nog för att vara en non-issue. De kommer att säljas till jävligt kritiska användare, så rapporter kommer nog snabbt. Men som sagt - foton är värdelösa som värderingsmaterial.)

Nu vet inte jag exakt hur stora zoner de har för bakgrundsbelysningen här, men kan tänka mig att de designat notchen för att matcha en eller flera rader av zonerna för att då kunna göra den ’perfekta’ svarta ramen vid behov

Permalänk
Medlem

Designen är från sidan väldigt lik gamla MBP "Unibody", dvs de som lanserades 2007 och levde tills 2012. Allt gammalt är nytt igen.

Fattar heller inte notchen. Hade tippat på ett pinnhål för kameran, för det sitter väl ingen annan sensor där som skall ta plats, typ som FaceID-scannern i iPhone. Som det är nu så är det väl för att påminna om iPhonen.

Skrivet av Lafsen:

Precis, så är det. Däremot känns hela menyraden som ett konstigt designval 2021/2022. Hade MacOs designats idag så tror jag inte de hade haft skärmyta som är helt död, där man kan klämma in en notch för att "ytan ändå inte används".

Menyraden rör de fan inte. Poängen med att ha den är att alla kommandon ligger där, så att man kan leta på en plats. De kan dessutom finnas på andra ställen som knappar osv, men allt finns där. Att den ligger högst upp är för att det är lättare att träffa den om de finns på skärmens kant. Det är rätt talande att Microsoft efter att envist försökt köra med menyerna i ett fönster till slut gave upp på menyer helt och hållet för diverse knapprader med flikar.

(Menyer i ett fönster har en poäng när man har fönster från många olika program på skärmen samtidigt, eftersom det kopplar kommandona till ett fönster, så att fönstret "äger" allt med programmet, men man betalar mycket för det priset när det tarså mycket längre att komma åt en meny, och det är ingen anledning att lägga dem under en fönsterlist när man maximerar ett fönster.)

Skrivet av Delerium:

Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD som de fick i och med 2016 års modell av MacBook Pro 15" eller om den går att byta ut dom som på min nuvarande dator. I och med att Apple har tänkt om och gjort rätt vad gäller MagSafe, tangentbordet och portar så kanske de har sett till att lagringsmedian går att byta ut. Att löda fast flashminnesbaserad lagringsmedia på logikkortet i en dator som riktar sig till professionella användare i den här prisklassen är inget annat än rent vansinne då livslängden är begränsad.

Controllern till SSDn är integrerad i ett av de andra chippen, så det kommer inte att gå att byta den. Livslängden på modern NAND är för övrigt väldigt bra om man håller sig borta från de billigaste, så jag tror inte att det blir ett problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Priserna gör en iaf tårögd,
tur att apple tänkt på det så jag kan snyta mig med stil

Putsduk till det facila priset av 250 världsliga kronor.

Permalänk
Medlem

Såg den…när nån frågade i ett forum om de skulle köpa nu eller vänta på Putsduk 2022.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Prestandan är ju helt klart jämförbar med de delar du listade ovan, och den är liten som en gammal 13” laptop med nästan ett dygns batteritid...

Ser du inte varför detta är (dyrt och) revolutionerande blir det nog svårt att prata mer.

Jo jag förstår att det är imponerande att få ihop så mycket prestanda i en liten laptop. Det jag undrar är mer *varför* ska man få ihop så mycket prestanda i en så liten laptop? Jag har sen svårt att tro att en sån här maskin kan stå och tugga en rendering i ett dygn på batteri eller till särskilt hög prestanda. Misstänker att den lugnar sig betydligt när man drar ur proppen.

En Professionell användare av sådan här prestanda sitter väl rimligtvis bredvid en skärm för liknande orimlig kostnad, och då kan hen välja bort äpplet och formatet för att få till mycket mer prestanda istället - för samma eller mindre peng. Så jag frågar fortfarande, för jag är genuint intresserad, vilka företag köper sådana här maskiner för att modellera/rendera/vad man nu gör på dem? Känns bara som oerhört slöseri för en fin förpackning. Eller så är jag för fattig för att fatta:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jo jag förstår att det är imponerande att få ihop så mycket prestanda i en liten laptop. Det jag undrar är mer *varför* ska man få ihop så mycket prestanda i en så liten laptop? Jag har sen svårt att tro att en sån här maskin kan stå och tugga en rendering i ett dygn på batteri eller till särskilt hög prestanda. Misstänker att den lugnar sig betydligt när man drar ur proppen.

En Professionell användare av sådan här prestanda sitter väl rimligtvis bredvid en skärm för liknande orimlig kostnad, och då kan hen välja bort äpplet och formatet för att få till mycket mer prestanda istället - för samma eller mindre peng. Så jag frågar fortfarande, för jag är genuint intresserad, vilka företag köper sådana här maskiner för att modellera/rendera/vad man nu gör på dem? Känns bara som oerhört slöseri för en fin förpackning. Eller så är jag för fattig för att fatta:)

Fast hur tänker du dig att en stationär dator skall flytta sig mellan flera ställen? Ute hos kund, på kontoret, hemma, utomlands osv. Då behöver man helt plötsligt två datorer och remote desktop vilket ju fungerar men är lite onödigt det med. Gör också att restid många gånger inte går att arbeta under.

Lägg också till att fler och fler företag tar bort personliga platser så att ha en fet stationär burk ståendes ‘“någonstans på kontoret” blir rätt snabbt segt ifall något gått fel som kräver fysisk tillgång till datorn. Kör själv den metoden just nu för att det finns helt enkelt inga faktiskt bärbara Windowsdatorer med tillräcklig prestanda.

Kostnaden blir rätt obetydlig i det stora hela om man använder datorn som arbetsredskap.

Permalänk
Medlem

Priset

Finns det någon här inne som kan förklara översättningen i pris från 1 990$ till 23 995 Svenska riksdaler?

Bara valutakursen visar på ett värde strax över 17tusen svenska.

Hänsyn till svenska marknaden osv med ett påslag är väl 19 995:- Rimligare? Varför denna otroliga straffkostnad för Sverige?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Finns det någon här inne som kan förklara översättningen i pris från 1 990$ till 23 995 Svenska riksdaler?

Bara valutakursen visar på ett värde strax över 17tusen svenska.

Hänsyn till svenska marknaden osv med ett påslag är väl 19 995:- Rimligare? Varför denna otroliga straffkostnad för Sverige?..

Moms tar dig till ca 21,5k. Sen sätter inte Apple priserna i dagens kurs utan de kan ha allt från valutasäkring till att uppdatera kurserna med jämna mellanrum och lägga på marginal. Kan tänka mig att säkerhetsmarginalen man vill ha mot kronan just nu är rätt hög. Sen vill de kanske ta ut lite extra för det kostar garanterat mer att driva butikerna, kundtjänst och allt annat i Sverige (och EU) också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jo jag förstår att det är imponerande att få ihop så mycket prestanda i en liten laptop. Det jag undrar är mer *varför* ska man få ihop så mycket prestanda i en så liten laptop? Jag har sen svårt att tro att en sån här maskin kan stå och tugga en rendering i ett dygn på batteri eller till särskilt hög prestanda. Misstänker att den lugnar sig betydligt när man drar ur proppen.

En Professionell användare av sådan här prestanda sitter väl rimligtvis bredvid en skärm för liknande orimlig kostnad, och då kan hen välja bort äpplet och formatet för att få till mycket mer prestanda istället - för samma eller mindre peng. Så jag frågar fortfarande, för jag är genuint intresserad, vilka företag köper sådana här maskiner för att modellera/rendera/vad man nu gör på dem? Känns bara som oerhört slöseri för en fin förpackning. Eller så är jag för fattig för att fatta:)

Om man jämför med andra laptops med Intel/AMD så behåller i alla fall M1 långt över 90% av prestandan vid batteridrift, något de andra absolut inte gör.

Det klart batteritiden blir lite lidande om man maxar en rendering på batteri, men det finns ju ingen annan dator som skulle göra den uppgiften bättre än dessa i alla fall vad det verkar.

Jag skulle säga att dessa är vad en workstation var förut, men i ett tyst och mobilt format.

En workstation idag (som inte dessa räcker till att krossa) är ju något i stil med 32+ kärnor Threadripper med 2+ Grafikkort och 1000+ W i elanvändning. Möjligen finns en nisch strax mellan med extrema behov av minne, men med PCIe-SSD och denna dators bandbredd till RAM är det tveksamt att 64GB inte räcker för väldigt många.

Jag skulle nästan kalla dessa för workstation killers, men de skulle behöva komma med en 16-core variant innan den domen faller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det jag undrar är mer *varför* ska man få ihop så mycket prestanda i en så liten laptop?

Jag känner många fotografer och musiker som kör med laptops på språng. Där är M1, M1 Pro och M1 Max ett enormt lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Moms tar dig till ca 21,5k. Sen sätter inte Apple priserna i dagens kurs utan de kan ha allt från valutasäkring till att uppdatera kurserna med jämna mellanrum och lägga på marginal. Kan tänka mig att säkerhetsmarginalen man vill ha mot kronan just nu är rätt hög. Sen vill de kanske ta ut lite extra för det kostar garanterat mer att driva butikerna, kundtjänst och allt annat i Sverige (och EU) också.

Apple Sverige verkar baka in priset för AppleCare numer, eftersom de inte kan sälja det separat längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple Sverige verkar baka in priset för AppleCare numer, eftersom de inte kan sälja det separat längre.

Vad pratar du om, varför skulle de inte kunna sälja det seperat längre? Det är ett extraval på hemsidan som det alltid varit, 3195 kr kostar det för 14”.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Apple Sverige verkar baka in priset för AppleCare numer, eftersom de inte kan sälja det separat längre.

De kan - och gör det också för dem som vill ha, men helt sant: garantilagarna i Europa täcker en del av det AppleCare gör för rena fabrikationsfel, och den extra kundtryggheten tar Apple garanterat betalt för när man köper en maskin här.

(Däremot vill man ju kanske ha drulleförsäkring av något slag om man inte får det via kreditkortsleverantören eller hemförsäkringen, och då är ju AppleCare ett alternativ)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetblack:

Så jag frågar fortfarande, för jag är genuint intresserad, vilka företag köper sådana här maskiner för att modellera/rendera/vad man nu gör på dem? Känns bara som oerhört slöseri för en fin förpackning. Eller så är jag för fattig för att fatta:)

Pengar har ju inte riktigt samma värde för företag heller; 10000 hit eller dit spelar ofta ingen roll jämfört med alla andra faktorer. En nöjd användare är mycket viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De kan - och gör det också för dem som vill ha, men helt sant: garantilagarna i Europa täcker en del av det AppleCare gör för rena fabrikationsfel, och den extra kundtryggheten tar Apple garanterat betalt för när man köper en maskin här.

(Däremot vill man ju kanske ha drulleförsäkring av något slag om man inte får det via kreditkortsleverantören eller hemförsäkringen, och då är ju AppleCare ett alternativ)

Här står vad de olika delarna täcker: https://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/se/

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Loool på den där notchen alltså, finns noll försvar till att bygga in en sån där ful jävla grej. Är glad att jag inte är Apple-nörd o är i behov av en ny dator, för då hade den där notchen varit en rejäl dealbreaker.

Om notchen är den "dealbreaker" som avgör om du köper datorn eller inte, så behöver du nog den inte från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast hur tänker du dig att en stationär dator skall flytta sig mellan flera ställen? Ute hos kund, på kontoret, hemma, utomlands osv.

Fått några bra svar, och utgången för min fundering var just att "varför skulle jag vilja flytta på min feta arbetsburk, den måste ju stå jämte min lika feta monitor". Ut till kund har jag ju min lilla lätta för att köra excel, maila och googla. På kontoret, var det nu må vara, har jag ju min kraftfulla burk där jag kan göra det faktiska uppdraget med tungrodd mjukvara. Men som jag förstått så använder folk faktiskt skärmarna på dessa datorerna och använder mobiliteten. Jag accepterar att det är så, men jag köper inte rimligheten i det haha.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Moms tar dig till ca 21,5k. Sen sätter inte Apple priserna i dagens kurs utan de kan ha allt från valutasäkring till att uppdatera kurserna med jämna mellanrum och lägga på marginal. Kan tänka mig att säkerhetsmarginalen man vill ha mot kronan just nu är rätt hög. Sen vill de kanske ta ut lite extra för det kostar garanterat mer att driva butikerna, kundtjänst och allt annat i Sverige (och EU) också.

...och icke att förglömma kemikalieskatt och Copyswede som förstås ska ha sin del av kakan.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Loool på den där notchen alltså, finns noll försvar till att bygga in en sån där ful jävla grej. Är glad att jag inte är Apple-nörd o är i behov av en ny dator, för då hade den där notchen varit en rejäl dealbreaker.

Är inte helt enkelt att lösa, Dell gjorde så här:
https://www.digitaltrends.com/computing/how-dell-fixed-xps-13...

...men Macbooken har mer än kamera i sin notch, så var nog svårare för Apple att få till, det blev en kompromiss om den är bra eller dålig får man förstås tycka vad man vill om. Personligen skippar jag gärna kamera m.m. helt i laptopen, de blir ändå aldrig mer än nödlösning. Personligen hade jag hellre set en _bra och liten_ extern webcam som man kan använda när man vill (och som då är frivilligt tillbehör att köpa)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

...och icke att förglömma kemikalieskatt och Copyswede som förstås ska ha sin del av kakan.

Copyswede må vara irriterande, men avgiften till dem var 75 kr för min 2TB-maskin; det var datorns pris jag svettades över. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är inte helt enkelt att lösa, Dell gjorde så här:
https://www.digitaltrends.com/computing/how-dell-fixed-xps-13...

...men Macbooken har mer än kamera i sin notch, så var nog svårare för Apple att få till, det blev en kompromiss om den är bra eller dålig får man förstås tycka vad man vill om. Personligen skippar jag gärna kamera m.m. helt i laptopen, de blir ändå aldrig mer än nödlösning. Personligen hade jag hellre set en _bra och liten_ extern webcam som man kan använda när man vill (och som då är frivilligt tillbehör att köpa)

Borde ju kunna göra en med magsafe man kan klicka på vid behov?

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Är inte helt enkelt att lösa, Dell gjorde så här:
https://www.digitaltrends.com/computing/how-dell-fixed-xps-13...

...men Macbooken har mer än kamera i sin notch, så var nog svårare för Apple att få till, det blev en kompromiss om den är bra eller dålig får man förstås tycka vad man vill om. Personligen skippar jag gärna kamera m.m. helt i laptopen, de blir ändå aldrig mer än nödlösning. Personligen hade jag hellre set en _bra och liten_ extern webcam som man kan använda när man vill (och som då är frivilligt tillbehör att köpa)

Samsung håller på med webkamera bakom skärmen, vet ej om de har lanserat en sådan ännu.
Men webkamera går emot att bli ett måste, det beror på att allt fler deltar i möten där man måste ha webkameran på. Men kamerakvaliteten behöver ej vara den bästa.

Det jag tyckte var lite ironisk i det hela var att Apple sa att webkameran nu har fullhd, som om detta skulle imponera. Men det är skillnad på olika fullhd kameror.

Om man pratar design så tycker jag väldigt många inklusive min dator ser skitgammal ut med denna megastora kant som vi har runt skärmen. Det ser inte på något sätt alls bra ut. Flera tillverkare har nu en väldigt liten kant och det ser hur grymt som helst ut. Det jag funderar på är om man då tar på skärmen när man öppnar och stänger dem?

*edit*
Som denna skärm, skitsnyggt med sådan liten kant (bezzel). Men hur praktisk är det att öppna och stänga luckan?
https://uk.pcmag.com/laptops/130988/samsung-blade-bezel-lapto...

*edit2*
Apple Pro 2021 känns som ett gränsfall när det gäller kantstorleken om man kan undvika ta på skärmen när man öppnar och stänger nyvaken. Men som sagt, vissa laptops idag går emot att man väl ska ta på skärmen för detta?