Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort

Hej har ett GTX 760 jag försöker sätta in i en Lenovo dator den verkar inte detekteras av moderkortet eller så glappar de verkar funka en stund sen sluta de fungera.

Jag har även ett GTX 970 som verkar fungera direkt när jag lägger i det i datorn.

Har testat 760 kortet i en annan dator och det fungerar utan glapp och 970 samt ett 560 verkar fungera utan problem i Lenovo datorn har någon nått tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hej har ett GTX 760 jag försöker sätta in i en Lenovo dator den verkar inte detekteras av moderkortet eller så glappar de verkar funka en stund sen sluta de fungera.

Beskriv vad du gör med datorn och vad som händer. Får du bild vid uppstart, i operativsystemet, dör det om du startar ett spel etc. etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Beskriv vad du gör med datorn och vad som händer. Får du bild vid uppstart, i operativsystemet, dör det om du startar ett spel etc. etc.

Ingen bild vid uppstart helt svart med dgpu 670 fungerar med 970 och 560 direkt, igpu fungerar direkt med. Syns inte i enhetshanteraren utan fick en kod 45 sen känns den inte igen har tagit ur och stoppat i den igen men fungerar inte prova kortet 670 i en annan dator fick bild direkt vid boot vilket gör mig förvirrad, får bild i en annan dator men inte i Lenovo datorn och jag får bild med både ett 970 och ett560 Nvidia då plus har secure boot avstängdi Lenovo. I tjejens custom bygge fungerar kortet som inte fungerar i Lenovo direkt

Tänkte att de kunde vara ström men då borde inte de andra korten dubxera

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ingen bild vid uppstart helt svart med dgpu 670 fungerar med 970 och 560 direkt, igpu fungerar direkt med. Syns inte i enhetshanteraren utan fick en kod 45 sen känns den inte igen har tagit ur och stoppat i den igen men fungerar inte prova kortet 670 i en annan dator fick bild direkt vid boot vilket gör mig förvirrad, får bild i en annan dator men inte i Lenovo datorn och jag får bild med både ett 970 och ett560 Nvidia då plus har secure boot avstängdi Lenovo. I tjejens custom bygge fungerar kortet som inte fungerar i Lenovo direkt

Tänkte att de kunde vara ström men då borde inte de andra korten dubxera

Kan det vara nåt som tar emot mekaniskt i lenovodatorn så kortet inte går ned ordentligt i sin slot? Fins det mer än ett slot? provat i det? Ser strömkablarna OK ut?
Det är det enda jag kan tänka mig om du inte ens får bild i bios på 670 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan det vara nåt som tar emot mekaniskt i lenovodatorn så kortet inte går ned ordentligt i sin slot? Fins det mer än ett slot? provat i det? Ser strömkablarna OK ut?
Det är det enda jag kan tänka mig om du inte ens får bild i bios på 670 kortet.

Är säker på att kortet åker in nu när jag testa den en sväng hoppa den igång sen la den av efter omstart de är som de är glapp.

Permalänk
Medlem

Provat uppdaterat bios på grafik och dator samt annat nätaggregat ingen skillnad kortet fungerar klockrent i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Funderar på dra ut moderkortet ur chassit för att säkerställa att grafikkortet verkligen åker in hela vägen fungerar inte de kan jag åtminstone säkerställa att de inte är det som är felet verkar vara konstigt att nyare och äldre grafikkort fungerar men inte detta kort plus att de kortet som inte fungerar i den fungerar på ett annat moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan det vara nåt som tar emot mekaniskt i lenovodatorn så kortet inte går ned ordentligt i sin slot? Fins det mer än ett slot? provat i det? Ser strömkablarna OK ut?
Det är det enda jag kan tänka mig om du inte ens får bild i bios på 670 kortet.

Har du några fler tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Har du några fler tips?

Tja, klart mystiskt, glappkontakt ligger ju nära till hands så kolla att det inte kommit ned nåt skräp i pci-kontakten samt att det inte är några sneda/böjda kontaktpinnar. Kan ju även vara nån liten skada/smuts på någon de förgyllda kontaktytorna som går ned i pci-kontakten.

Ser allt det ok så kan det ju vara ide prova boota en live-linux från en usb-pinne och se om det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tja, klart mystiskt, glappkontakt ligger ju nära till hands så kolla att det inte kommit ned nåt skräp i pci-kontakten samt att det inte är några sneda/böjda kontaktpinnar. Kan ju även vara nån liten skada/smuts på någon de förgyllda kontaktytorna som går ned i pci-kontakten.

Ser allt det ok så kan det ju vara ide prova boota en live-linux från en usb-pinne och se om det blir nån skillnad.

Får ingen signal om jag kör med GTX 760. Så att boots med annat operativsystem är ju inte en möjlighet men tack ☺️

Permalänk
Medlem

Det kan vara något med pcie 2-vs-3 eller 8-vs-16 som gör att moderkortet inte leker med 760. GTX 960-kortet kan vara mer flexibelt och nöja sig med 8 linor (eller PCIE 2.0) beroende på hur Lenovo snålat på moderkortet.
Starta med 960-kortet och kolla pcieconfig med GPU-Z
Utförligare detaljer här: https://graphicscardhub.com/gpu-pcie-running-x8/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Får ingen signal om jag kör med GTX 760. Så att boots med annat operativsystem är ju inte en möjlighet men tack ☺️

Jag tänkte du kunde sätta den integrerade grafiken som primär och sen se om kortet syns via "lspci" eller liknande. Eller är det så att den interna grafiken kopplas bort om det finns ett externt kort? I så fall kanske det går att ha ett av de fungerande korten som primär och problemkortet som sekundär.

(Men så klart "märkesdator" så det kanske inte är möjligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hej har ett GTX 760 jag försöker sätta in i en Lenovo dator den verkar inte detekteras av moderkortet eller så glappar de verkar funka en stund sen sluta de fungera.

Jag har även ett GTX 970 som verkar fungera direkt när jag lägger i det i datorn.

Har testat 760 kortet i en annan dator och det fungerar utan glapp och 970 samt ett 560 verkar fungera utan problem i Lenovo datorn har någon nått tips?

Det kan vara så illa att Lenovo har en lista på acceptabla grafikkort och mjukvarublockerar bort alla andra grafikkort som ingen Lenovo dator säljs med, det kan vara värt att kolla med Lenovo, men jag är inte säker på att dem kommer svara med någonting användbart.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kan vara så illa att Lenovo har en lista på acceptabla grafikkort och mjukvarublockerar bort alla andra grafikkort som ingen Lenovo dator säljs med, det kan vara värt att kolla med Lenovo, men jag är inte säker på att dem kommer svara med någonting användbart.

Jo men datorn fungerade med ett 970 i flera år liksom haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jag tänkte du kunde sätta den integrerade grafiken som primär och sen se om kortet syns via "lspci" eller liknande. Eller är det så att den interna grafiken kopplas bort om det finns ett externt kort? I så fall kanske det går att ha ett av de fungerande korten som primär och problemkortet som sekundär.

(Men så klart "märkesdator" så det kanske inte är möjligt)

Den syns inte så heller har gjort de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det kan vara något med pcie 2-vs-3 eller 8-vs-16 som gör att moderkortet inte leker med 760. GTX 960-kortet kan vara mer flexibelt och nöja sig med 8 linor (eller PCIE 2.0) beroende på hur Lenovo snålat på moderkortet.
Starta med 960-kortet och kolla pcieconfig med GPU-Z
Utförligare detaljer här: https://graphicscardhub.com/gpu-pcie-running-x8/

Jo fast då bör väl inte mitt GTX 560 fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jo fast då bör väl inte mitt GTX 560 fungera?

Jo, det kan det. Men det blir för många kombinationer för att jag skall orka förklara allihop. Jag gav dig en möjlig förklaring till ditt fel och en enkel metod att kontrollera om min gissning är rätt. Sätt i 960-kortet, kör GPU-Z och kolla pcie-config.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus