Tips på väl optimerade fläktar för Fractal Define 7 Compact

Permalänk

Tips på väl optimerade fläktar för Fractal Define 7 Compact

Behöver hjälp med val av fläktar till ett Fractal Define 7 Compact.
Kommer att köra en i7 11700K kyld av en be quiet! Silent Loop 2 240mm samt ett Asus RTX 3070 Dual med stockkylare. Moderkortet är ett MSI Z590 A PRO.

Jag vill byta ut alla medföljande fläktar till chassit. Så en 120mm utblås i baken, samt tre 120mm insug i fronten. Totalt 4x 120mm.
Det är hög prio på att fläktarna är tyst, iallafall vid idle. Men de får heller inte låta som en hårtork vid normalt spelande.

Jag blev rekommenderad denna fläkten ifrån Noctua, men när jag kollat på Youtube så låter den väldigt mycket över 30%, dock ett jävla luftflöde.
Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM

ARCTIC P12 PWM PST - 120 mm White/Transperant 63 kr Amazon.se. Har väldigt bra recensioner och verkar vara en sjukt bra budgetfläkt, men nästan alla klagar på missljud vid viss RPM över 1000.

Någon som också har detta chassit, och vad kör ni för fläktar?
Tycker det är en jäkla jungel när det kommer till fläktar, nog den delen jag sökt mest om i hela detta bygget!

Det är en bonus om fläkten är vit, men absolut inte nödvändigt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Noctua nf-p12 såklart

Jag är lite partisk för jag har ett R4 med dem i, men jag är toknöjd. Man hör dem inte på 7volt, och dom flyttar väl lagom med luft

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Behöver hjälp med val av fläktar till ett Fractal Define 7 Compact.
Kommer att köra en i7 11700K kyld av en be quiet! Silent Loop 2 240mm samt ett Asus RTX 3070 Dual med stockkylare. Moderkortet är ett MSI Z590 A PRO.

Jag vill byta ut alla medföljande fläktar till chassit. Så en 120mm utblås i baken, samt tre 120mm insug i fronten. Totalt 4x 120mm.
Det är hög prio på att fläktarna är tyst, iallafall vid idle. Men de får heller inte låta som en hårtork vid normalt spelande.

Jag blev rekommenderad denna fläkten ifrån Noctua, men när jag kollat på Youtube så låter den väldigt mycket över 30%, dock ett jävla luftflöde.
Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM

ARCTIC P12 PWM PST - 120 mm White/Transperant 63 kr Amazon.se. Har väldigt bra recensioner och verkar vara en sjukt bra budgetfläkt, men nästan alla klagar på missljud vid viss RPM över 1000.

Någon som också har detta chassit, och vad kör ni för fläktar?
Tycker det är en jäkla jungel när det kommer till fläktar, nog den delen jag sökt mest om i hela detta bygget!

Det är en bonus om fläkten är vit, men absolut inte nödvändigt.

Vet inte vilka "alla" är, men mina 2 st. P14 i fronten har absolut inga missljud över 1000, utmärkta fläktar

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag kör det chassiet med tonat glas. 2 st såna 120mm noctua som frontintake och 2 st på min 240mm exhaust i toppen. Över 1200rpm är dom inte så roliga att lyssna på så jag nöjde mig med 2000rpm modellen.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Noctua nf-p12 såklart

Jag är lite partisk för jag har ett R4 med dem i, men jag är toknöjd. Man hör dem inte på 7volt, och dom flyttar väl lagom med luft

Den kanske är ett bättre alternativ för mig än deras industrifläktar som jag länkade

Skrivet av Oneirogen:

Vet inte vilka "alla" är, men mina 2 st. P14 i fronten har absolut inga missljud över 1000, utmärkta fläktar

I princip alla recensioner på Inet + de tre första reviewsen jag hittade på Youtube. Dock var det över 1000 rpm. typ 1000 - 1050 så det kanske inte är så noga. Men bra att du är nöjd med dina, då låter det fortfarande intressant för mig

Skrivet av znurrad:

Jag kör det chassiet med tonat glas. 2 st såna 120mm noctua som frontintake och 2 st på min 240mm exhaust i toppen. Över 1200rpm är dom inte så roliga att lyssna på så jag nöjde mig med 2000rpm modellen.

Hur mycket låter de i idle? Och behöver du köra de över 1200rpm vi t.ex gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

I princip alla recensioner på Inet + de tre första reviewsen jag hittade på Youtube. Dock var det över 1000 rpm. typ 1000 - 1050 så det kanske inte är så noga. Men bra att du är nöjd med dina, då låter det fortfarande intressant för mig

Bara för du sa det, så testade jag bägge mina mellan 1000 - 1100 RPM, absolut inget missljud, bara lätt sus av luft som flyttas, knappt hörbar med örat 30-40 cm ifrån.
Roliga i detta är att jag bytte ut mina 2 Noctua NF-A14 av just denna anledning som du menar att andra säger om Arctics P fläktar :P, vid 2-3 olika Rpm nivåer hade mina noctua misljud

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Den kanske är ett bättre alternativ för mig än deras industrifläktar som jag länkade

I princip alla recensioner på Inet + de tre första reviewsen jag hittade på Youtube. Dock var det över 1000 rpm. typ 1000 - 1050 så det kanske inte är så noga. Men bra att du är nöjd med dina, då låter det fortfarande intressant för mig

Hur mycket låter de i idle? Och behöver du köra de över 1200rpm vi t.ex gaming?

idle är det ju väldigt tyst vid ca 850rpm men sen har jag även min burk på golvet under bordsskivan samt spelar med hörlurar så jag störs iaf inte..