Permalänk
Medlem

Höj och sänkbart skrivbord + ståmatta

Hej!

Känner att jag behöver investera i ett höj och sänkbart skrivbord, så tänkte kolla om ni har några tips på ett för max 4000 kr.

Hittade detta från DJP:

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/4959-126165-di-...

Finns det något bättre i den här prisklassen? Den behöver inte vara automatisk om jag kan komma undan billigare.

Tar gärna emot tips på en ståmatta också.

Permalänk
Medlem

En klassiker är förstås Ikeas Galant/Bekant (finns i olika storlekar/pris):

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-sitt-sta-svartb...

Men jag såg just att att de kan ha leveransproblem för närvarande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En klassiker är förstås Ikeas Galant/Bekant (finns i olika storlekar/pris):

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-sitt-sta-svartb...

Men jag såg just att att de kan ha leveransproblem för närvarande.

Hur är kvaliteten på Ikeas? Håller de sig länge?

Hittade även denna:

https://jysk.se/kontor/skrivbord-datorbord/hoj-sank-skrivbord...

Väldigt bra pris just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hur är kvaliteten på Ikeas? Håller de sig länge?

Kvalitén på Bekanten skulle jag säga är sådär. Väldigt vinglig när man står, vilket beroende på hur du har skärm och tangentbord kan bli väldigt störande. För mig som har mitt tangentbord nära kanten och skärmarna fastskruvade på andra sidan resulterade i att skärmarna gungade när man skrev. Vilket var extremt störande för mig, men min fru har mer tangentbordet i mitten vilket resulterar i mindre gung och hon verkar vara okej med det. Jag köpte det någon gång innan 2016, stod ut med det till 2019 då jag köpte idåsen (mycket stabilare) och frun tog över Bekanten.

Som sagt hon har varit nöjd fram till någon vecka sedan då motorerna har börjat krångla. Den stannar upp när man försöker höja, och man får vänta några sekunder sen så kan man höja lite till. Bordet är fortfarande på garanti så förhoppningsvis går det nog att fixa.

Jag skulle nog säga att undvika Bekanten. Eller iaf gå och testa den och se om du stör dig på vingligheten.

Jag använde ståmatta i början men fick ont i knäna av att stå länge, är plattfotad samt gillar jag att vara barfota. Löste det med att köra ståmatta + tofflor (för att få stöd för hålfoten). Har numera gått över till bara köra tofflor (Birkenstock) då dem ger tillräckligt med dämpning och stöd samt var drygt att behöva släpa fram ståmattan varje gång man ska stå.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Kvalitén på Bekanten skulle jag säga är sådär. Väldigt vinglig när man står, vilket beroende på hur du har skärm och tangentbord kan bli väldigt störande. För mig som har mitt tangentbord nära kanten och skärmarna fastskruvade på andra sidan resulterade i att skärmarna gungade när man skrev. Vilket var extremt störande för mig, men min fru har mer tangentbordet i mitten vilket resulterar i mindre gung och hon verkar vara okej med det. Jag köpte det någon gång innan 2016, stod ut med det till 2019 då jag köpte idåsen (mycket stabilare) och frun tog över Bekanten.

Som sagt hon har varit nöjd fram till någon vecka sedan då motorerna har börjat krångla. Den stannar upp när man försöker höja, och man får vänta några sekunder sen så kan man höja lite till. Bordet är fortfarande på garanti så förhoppningsvis går det nog att fixa.

Jag skulle nog säga att undvika Bekanten. Eller iaf gå och testa den och se om du stör dig på vingligheten.

Jag använde ståmatta i början men fick ont i knäna av att stå länge, är plattfotad samt gillar jag att vara barfota. Löste det med att köra ståmatta + tofflor (för att få stöd för hålfoten). Har numera gått över till bara köra tofflor (Birkenstock) då dem ger tillräckligt med dämpning och stöd samt var drygt att behöva släpa fram ståmattan varje gång man ska stå.

Jag har Rodulf underrede och det ser ut som TS länkade skrivbord. Säkert samma tillverkare. När jag har mitt uppe så vinglar det också om monitorn när man skriver. Lite störigt är det, men beror lite på vad man har för fot och monitor hur mycket den gungar.

Tror nästan alla som har ungefär den konstruktionen som t.ex. Bekant och Rodulf har blir alltid lite vingliga. Det har med att det är T-ben. Med Idåsen har de stabiliserat mellan benet och foten och det är det som gör det stadigare. Om jag skulle köpa skrivbord nu skulle det bli Idåsen.

@finally : Jag tror du blir mest nöjd med Idåsen av de alla modellerna vi har pratat om här.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Kvalitén på Bekanten skulle jag säga är sådär. Väldigt vinglig när man står, vilket beroende på hur du har skärm och tangentbord kan bli väldigt störande. För mig som har mitt tangentbord nära kanten och skärmarna fastskruvade på andra sidan resulterade i att skärmarna gungade när man skrev. Vilket var extremt störande för mig, men min fru har mer tangentbordet i mitten vilket resulterar i mindre gung och hon verkar vara okej med det. Jag köpte det någon gång innan 2016, stod ut med det till 2019 då jag köpte idåsen (mycket stabilare) och frun tog över Bekanten.

Som sagt hon har varit nöjd fram till någon vecka sedan då motorerna har börjat krångla. Den stannar upp när man försöker höja, och man får vänta några sekunder sen så kan man höja lite till. Bordet är fortfarande på garanti så förhoppningsvis går det nog att fixa.

Jag skulle nog säga att undvika Bekanten. Eller iaf gå och testa den och se om du stör dig på vingligheten.

Jag använde ståmatta i början men fick ont i knäna av att stå länge, är plattfotad samt gillar jag att vara barfota. Löste det med att köra ståmatta + tofflor (för att få stöd för hålfoten). Har numera gått över till bara köra tofflor (Birkenstock) då dem ger tillräckligt med dämpning och stöd samt var drygt att behöva släpa fram ståmattan varje gång man ska stå.

Skrivet av Lagers:

Jag har Rodulf underrede och det ser ut som TS länkade skrivbord. Säkert samma tillverkare. När jag har mitt uppe så vinglar det också om monitorn när man skriver. Lite störigt är det, men beror lite på vad man har för fot och monitor hur mycket den gungar.

Tror nästan alla som har ungefär den konstruktionen som t.ex. Bekant och Rodulf har blir alltid lite vingliga. Det har med att det är T-ben. Med Idåsen har de stabiliserat mellan benet och foten och det är det som gör det stadigare. Om jag skulle köpa skrivbord nu skulle det bli Idåsen.

@finally : Jag tror du blir mest nöjd med Idåsen av de alla modellerna vi har pratat om här.

Tack för tipset! Idåsen är lite över budget men ska försöka åka till Ikea och se hur det är.

Permalänk
Medlem

Jag köpte IKEA Bekant 160x80 för ett par månader sedan. Mycket nöjd. Bra pris just då. Ikea har lång (10 år?) garanti och har ryckte om sig för att inte krångla vid. ev. fel....

Bordet må bra av jämn fördelning av lasten...

Jag sitter och stå i perioder och använder träningsskor, det går inte att stå hela dagen på betonggolv!

Permalänk

+1 på idåsen. Nu musar jag inte så hårt/vildsint men det känns inte som jag känt störande vingel. Priset där efter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikes2:

Jag köpte IKEA Bekant 160x80 för ett par månader sedan. Mycket nöjd. Bra pris just då. Ikea har lång (10 år?) garanti och har ryckte om sig för att inte krångla vid. ev. fel....

Bordet må bra av jämn fördelning av lasten...

Jag sitter och stå i perioder och använder träningsskor, det går inte att stå hela dagen på betonggolv!

Kom att tänka på att anledningen många kan tycka Bekant är vinglig är för att de är långa och behöver höja bordet väldigt mycket. Behöver du höja bordet mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

+1 på idåsen. Nu musar jag inte så hårt/vildsint men det känns inte som jag känt störande vingel. Priset där efter dock.

Ska nog kolla in den. Priset är väldigt saftig dock, speciellt när bordsskivan inte är av trä.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa möbler och liknande från Jysk, haft en kontorsstol och nåt skrivbord back in the days. Och billigare skräp får man leta efter, rangligt och överlag (då i alla fall) låg kvalité. Sängkläder etc går bra. Hade försökt hitta nåt begagnat i din sits.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Känner att jag behöver investera i ett höj och sänkbart skrivbord, så tänkte kolla om ni har några tips på ett för max 4000 kr.

Hittade detta från DJP:

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/4959-126165-di-...

Finns det något bättre i den här prisklassen? Den behöver inte vara automatisk om jag kan komma undan billigare.

Tar gärna emot tips på en ståmatta också.

Jag har ett höj/sänkbart skrivbord från DPJ; är supernöjd. Har haft problem en gång (motorn slutade fungera och det gick bara att sänka skrivbordet). Då kontaktade jag DPJ och fick instruktionen: "Kör ner det i botten och sen trycker du på båda knapparna i fem sekunder.", sen fungerade det igen

Tangentbordet är inköpt via jobbet och skulle jag behöva lämna tillbaks det kommer jag köpa ett likadant privat.

Jag har en ståmatta från SmartStep; är supernöjd med den också.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Kom att tänka på att anledningen många kan tycka Bekant är vinglig är för att de är långa och behöver höja bordet väldigt mycket. Behöver du höja bordet mycket?

Kan flika in att jag som har Rodulf är inte lång (170cm). Höjer inte mitt alls mycket men är vingligt. Jag tittade på Bekant också när jag köpte mitt, men kände att det inte så mycket skillnad mellan Rodulf och Bekant. Det bästa är att känna ordentligt på Ikea hur de olika känns när du skakar. Tänk också på om djupet på skivan påverkar hur mycket det vinglar. Jag har ca 62cm.

Skrivet av finally:

Ska nog kolla in den. Priset är väldigt saftig dock, speciellt när bordsskivan inte är av trä.

Jag har knappt aldrig köpt en bordsskiva som hör till underrede. Jag har haft bordskivor från t.ex vardagsrumsbord, Ek-köksbord och köksbänkar. Så om du har en skiva som du kan använda nu så köp Idåsen underrede och byt skivan när du känner för det. Nu ser min setup upp ut såhär:

Edit: Idåsan kan sänkas mer än de flesta andra på ikea. Som du ser på bilden har jag fått göra en pall för att nå ner.

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Skulle aldrig köpa möbler och liknande från Jysk, haft en kontorsstol och nåt skrivbord back in the days. Och billigare skräp får man leta efter, rangligt och överlag (då i alla fall) låg kvalité. Sängkläder etc går bra. Hade försökt hitta nåt begagnat i din sits.

Delar din uppfattning här. Jysk går fint för förbrukningsvaror men för möbler framstår till och med Ikea och deras möbler som i en helt annan klass. Ju närmare professionella möbler desto bättre i detta fall, snåla inte på saker som bord och stol.

Är själv halvt på jakt efter ett höj och sänkbart skrivbord. Slangerup har jag sneglat på men i snålaste fallet blir det Bekant då jag är ...bekant med serien sedan tidigare. Men skulle nog hellre försöka få tag i något avsett för kontor och som inte normalt säljs till privatpersoner personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Delar din uppfattning här. Jysk går fint för förbrukningsvaror men för möbler framstår till och med Ikea och deras möbler som i en helt annan klass. Ju närmare professionella möbler desto bättre i detta fall, snåla inte på saker som bord och stol.

Är själv halvt på jakt efter ett höj och sänkbart skrivbord. Slangerup har jag sneglat på men i snålaste fallet blir det Bekant då jag är ...bekant med serien sedan tidigare. Men skulle nog hellre försöka få tag i något avsett för kontor och som inte normalt säljs till privatpersoner personligen.

Jo exakt. Och när sånt som ett höj och sänkbart skrivbord skulle jag aldrig köpa därifrån.
Ja gäller att leta 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Kom att tänka på att anledningen många kan tycka Bekant är vinglig är för att de är långa och behöver höja bordet väldigt mycket. Behöver du höja bordet mycket?

Jag höjer ofta Bekant bordet fullt ut.
125 cm kontra Rudolf 117 cm, om jag minns rätt.
Jag behöver 125 cm, 117 cm räckte inte med skorna på - och de behövs!

Skivan på Rudolf och Bekant är mycket olika.

Vingligt? Inte för mig. Skall tål 80kg, jämt fördelade, jag har 2 laptops och 2 27 tums skärmer monterat på stativ, samt t-bord, mus, powerbricks mm.

Kanske jag hänger lite på bordet också...

Men jag danser inte på bordet, och är inte så häftig i mina rörelser - kan stå upp utan att ta sats på bordet, t.ex.

Hoppas att detta är till hjälp....

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hur är kvaliteten på Ikeas? Håller de sig länge?

Jag vet inte hur det är med den mer moderna varianten Bekant, men gamla Galant har jag en hemma och en på jobbet, båda äldre än 10 år nu, och funkar fortfarande fint. Fullstora varianten med 160 cm bredd och 80 cm djup.

Har ganska rejäl belastning på skivan, särskilt hemma där jag förutom dator + skärm + högtalare + diverse andra maskiner även har en fläskig multifunktionsskrivare och en UPS, och det är inte vingligt på något vis. Men som sagt, det är Galant, vet inte hur det är med Bekant.

Det jag saknar är minnesfunktion, så jag kunde ställa in två fixa lägen som jag enkelt kan gå emellan med enkelt knapptryck istället för att vara tvungen att justera för hand varenda gång, men Ikea har inga sådana och det verkar allmänt ovanligt tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden, har samma fråga och liknande budget. Har hittat ståbord på Smålandsmöbler och AZ Design som jag överväger, men även IKEA. Någon som provat och kan uttala sig om kvalitet? Viktigt för mig att skivan ser naturtrogen ut, helst massiv eller iaf fanér, men det vanligaste ser ut att vara laminat.

Permalänk

Hur är det med kvalite på Kinnarps? Vad jag har hört är det bra eller?

Kollar på ett skrivbord från rekomo, och de har begangnat kinnarps för 2-4000k beroende på storlek..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Kinnarps är väl att betrakta som ett kvalitetsmärke på marknaden för kontorsmöler. Brukar kosta en del men så får man också vad man betalar för.

Permalänk

Har Bekant från IKEA på jobbet och när jag står upp och skriver vibrerar hela bordet. Ser lite lustigt ut om jag är i videomöte 😅

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på skrivborden från DPJ och AZDesign annat än priset? Skrivborden ser mer eller mindre identiska ut. Är det något jag missar? Ska köpa något av dem men vill ju gärna välja "den bättre" om det är något jag inte tänkt på.

https://www.azdesign.se/sv/articles/2.742.19288/hoj-och-sankb...

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185649-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad är det för skillnad på skrivborden från DPJ och AZDesign annat än priset? Skrivborden ser mer eller mindre identiska ut. Är det något jag missar? Ska köpa något av dem men vill ju gärna välja "den bättre" om det är något jag inte tänkt på.

https://www.azdesign.se/sv/articles/2.742.19288/hoj-och-sankb...

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185649-di...

AzDesign tror jag är samma tillverkare som Rudolf från Ikea. Läs min kommentar längre upp i tråden

Dpj ser ut att ha tre sektioner som höjer och sänker, men inte säkert att detta ger mer stadja än med två, kanske bara att man kan höja högre. Tror inte det är så mycket skillnad mellan dessa två annars, kan säkert vara samma tillverkare också. ser rätt lika ut på designen på fästet vid skivan och fötterna.

De flesta T-bens skrivbord vinglar mycket. Hört att Kinnarps varianter kan vara bättre.

Jag köpte ett Idåsen för jag ville verkligen inte ha ett skakigt skrivbord när jag höjer till stående. Det är mycket bättre än Rudolf jag hade.

Det är konstruktionen mellan foten och benet som vinglar mest så tror att de flesta skrivbord som ser ut på det sättet nere vid foten har samma problem. På Idåsen så har de löst det genom att ha A-ben på undre delen vilket gör att det blir stadigare.

Ångrar inte alls att jag köpte ett Idåsen och sambon fick mitt Rudolf.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

AzDesign tror jag är samma tillverkare som Rudolf från Ikea. Läs min kommentar längre upp i tråden

Dpj ser ut att ha tre sektioner som höjer och sänker, men inte säkert att detta ger mer stadja än med två, kanske bara att man kan höja högre. Tror inte det är så mycket skillnad mellan dessa två annars, kan säkert vara samma tillverkare också. ser rätt lika ut på designen på fästet vid skivan och fötterna.

De flesta T-bens skrivbord vinglar mycket. Hört att Kinnarps varianter kan vara bättre.

Jag köpte ett Idåsen för jag ville verkligen inte ha ett skakigt skrivbord när jag höjer till stående. Det är mycket bättre än Rudolf jag hade.

Det är konstruktionen mellan foten och benet som vinglar mest så tror att de flesta skrivbord som ser ut på det sättet nere vid foten har samma problem. På Idåsen så har de löst det genom att ha A-ben på undre delen vilket gör att det blir stadigare.

Ångrar inte alls att jag köpte ett Idåsen och sambon fick mitt Rudolf.

Jo, Idåsen hade varit ideal om den klarat av högre vikt. 75kg är tyvärr i lägsta laget. Både DPJ och AzDesign klarar 120kg.

Permalänk
Medlem

Detta kör jag med och är väldigt nöjd!
Stabilt som tusan i sittläge, och i ståläge så rör det sig knappt.
Säg till om du vill ha bilder eller något
https://amzn.eu/d/fvBMsKH

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Detta kör jag med och är väldigt nöjd!
Stabilt som tusan i sittläge, och i ståläge så rör det sig knappt.
Säg till om du vill ha bilder eller något
https://amzn.eu/d/fvBMsKH

Om produktbeskrivningen stämmer så är den ju perfekt. Priset är ju väldigt lågt så känner mig ju lite skeptisk. Frågan är hur vinglig den är upphissad. Hittar dåligt med information om det märket och det skrivbordet. Det hade varit guldvärt om du kan filma en video när du hissar upp den och ruckar den fram och tillbaka. Med last på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Om produktbeskrivningen stämmer så är den ju perfekt. Priset är ju väldigt lågt så känner mig ju lite skeptisk. Frågan är hur vinglig den är upphissad. Hittar dåligt med information om det märket och det skrivbordet. Det hade varit guldvärt om du kan filma en video när du hissar upp den och ruckar den fram och tillbaka. Med last på.

Ska nämnas att det knappt rör sig när man använder skrivbordet normalt (typ använder tangentbordet, musen eller dylikt)
Nu ryckte jag fram och tillbaka rätt rejält

Bild på det i ståläget och så du kan se vilken last vi snackar om.

OBS: Ska ju nämnas att det enbart är underredet du köper isåfall, skivan får du fixa på annat håll.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR