Permalänk
Medlem

Amiga 500 PiStorm

Amiga 500 PiStorm

Hej!

Har under det senaste året grejat en hel del med min gamla Amiga 500.
Nu var det dags att ta det till nästa nivå, med en "accelerator", en PiStorm.

PiStorm emulerar en 68000 CPU, samt adderar hårddiskstöd via HDF filer, minnes emulering, mm. Det är alltså ett kretskort, en Raspberry Pie 3A+, samt ett SD kort med mjukvaran. Det hela kräver en hel del konfigurering och kunskap.

Den har även något som kallas RTG (retargetable graphics), vilket innebär att du kan få ut en pixelperfekt bild från RGB signalen på Amigan via Raspberry PI:s HDMI port. Detta var inget jag valde att prova, då jag kör med en CRT-TV.

Jag har även ett par andra uppgraderingar och modifikationer till min A500 vilket du kan se nedan.

Mjukvaruinstallationen av PiStorm var lite av ett gissel, det innebar en hel del trixande med config filer och annat. Inget jag kommer gå in på här i galleriet, men det tog större delen av en dag för att få kläm på det.

Min Amiga 500 med tillbehör

  • Amiga 500, Rev 6A

  • 512KB Chip Ram + 512KB Extra RAM

  • Gotek Floppy Emulator monterat i externt chassi med ljud emulering

  • Switch för att kuna använda Floppyn / Disk driven som enhet 2

  • Alla kondensatorer är recappade av mig själv

  • Rengjort disk drive, moderkort, tangentbord med hjälp av IPA och tandborste

  • CRT-TV, tidigt 2000 tal med platt bildskärm, 14" Philips

  • Två st TAC-2 USA joysticks

  • Workbench 3.2 (Släpptes i år!)

  • WHD-load (Spel installerat på Amigans hårddisk)

  • Runt 100 disketter, blandat innehåll

  • Några original spel, däribland Pinball Dreams (DICE första!), samt Chaos Engine m.fl

  • Amiga litteratur, 1 bok, manualer, samt tidningen Amiga Info

  • Retrobrightat chassi, mus mm.

  • PiStorm, Raspberry Pi 3A+, samt 32GB mSD kort.

Resultatet blev en väldigt snabb Amiga 500, dock fungerar alla spel ej 100%, då PiStorm fortfarande är i tidig BETA har den lite kompabilitets problem med vissa spel/program.
Detta är något som arbetas på konstant just nu, vilket gör att framtiden ser ljus ut för PiStorm-projektet.

Trots detta väljer jag hellre att köra med en "äkta" accelerator för 100% kompabilitet, då en HC508 från Amiga Store EU.

Besök galleriet här

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Rekordmedlem

Skoj, jag har funderat på att göra nått liknade men inte fått tummen ur utan bara kört mjukvaruemulering men 500an ligger och surar och vill bli moderniserad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är just RTG och framtida WiFi som gjort att jag övervägt skaffa en PiStorm. Jag har redan en accelerator med 68030/50 och 64MB Ram vilket räcker mer än väl för en A500 men då min gamla 1084 börjar visa tecken på att den inte mår så bra så skulle RTG med HDMI ändå göra att alternativen ökar rejält. Att hitta en skärm som fungerar utan krångel på en Amiga är inte helt lätt idag.

I dagsläget använder jag ParNet för att överföra filer mellan Amigorna vilket inte är särskilt effektivt. Visserligen finns Plipbox men överföringshastigheten blir inte bättre så ser inte poängen med den. Vill jag ut på nätet på en Amiga gör jag det på min A4000 istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är just RTG och framtida WiFi som gjort att jag övervägt skaffa en PiStorm. Jag har redan en accelerator med 68030/50 och 64MB Ram vilket räcker mer än väl för en A500 men då min gamla 1084 börjar visa tecken på att den inte mår så bra så skulle RTG med HDMI ändå göra att alternativen ökar rejält. Att hitta en skärm som fungerar utan krångel på en Amiga är inte helt lätt idag.

Precis, dessa funktioner gör PiStormen mycket intressant.
Dock är det kompabiliteten och problem med flertalet spel som gör att jag går tillbaka till "äkta" hårdvara, då jag använder min uteslutande till spel.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Precis, dessa funktioner gör PiStormen mycket intressant.
Dock är det kompabiliteten och problem med flertalet spel som gör att jag går tillbaka till "äkta" hårdvara, då jag använder min uteslutande till spel.

Ja, det är ju det som är baksidan men förhoppningsvis blir kompatibiliteten bättre. Jag avvaktar lite och ser hur det blir med den biten.

Redigerade mitt första inlägg och la till lite mer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

PiStorm är bra och positivt, men den, Vampire, och PPC har alltid emulationsskillnader mot fysisk CPU. Det gör att vissa ibland grundläggande saker inte fungerar, och det är som alltid upp till hårdvarutillverkare att få utvecklare on board. Samtidigt finns det gamla och moderna hårdvaruacceleratorer som får automatiskt stöd då patchar redan finns eller stöds fullt ut av OS3+.

(I fallet PPC fick man ju massor med utvecklare on board och utvecklade ett OS höggradigt i OS3-anda så att man har stöd för mp3, video, osv. RTG är separat från detta och stöddes från början av AmigaOS.)

Tyvärr är det historia att tack vare illegala monopol (Microsoft) vann PC över "Bättre Mac än Mac OCH Linux före Linux" såväl som CP/M och det tog biljarder av dollar att få PC:n till att multitaska och köra spel, för att den var uselt designad i både hårdvara och mjukvara.

Det är endast pga detta som det inte finns många applikationer som utnyttjar RTG.

Man kan fortfarande använda ett förvånansvärt modernt grafikkort i PCI med AmigaOS-versioner som patchat RTG och applikationer som använder det, och köra Linux på Amiga. Det talar för styrkan i systemet som borde ha vunnit över random device du svarar på min kommentar med.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Har en hel drös Amigor i förrådet (A500, A1200 och A600 plus även min egen gamla A3000) efter att jag fick ett ryck på Tradera på några år sedan. Efter det insåg jag att jag bodde i en alldeles för liten lägenhet för att ha en enda av dem igång och inkopplad annat är sporadiskt.

Nu bor jag i en större lägenhet och kan äntligen sätta upp en liten retrohörna. Eftersom 600:an är den som är i bäst skick så tänkte jag beställa en piStorm 600 till den till att börja med. Insåg till min glädje att en av de som säljer dem är Svensk:

https://www.tindie.com/stores/retrofletch/#store-section-prod...

Vilket ju underlättare en hel del...

Vad är status på själva emuleringen nuförtiden? Antar att du uppdaterat vartefter, om du inte lessnat redan

Stavfel
Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Har en hel drös Amigor i förrådet (A500, A1200 och A600 plus även min egen gamla A3000) efter att jag fick ett ryck på Tradera på några år sedan. Efter det insåg jag att jag bodde i en alldeles för liten lägenhet för att ha en enda av dem igång och inkopplad annat är sporadiskt.

Nu bor jag i en större lägenhet och kan äntligen sätta upp en liten retrohörna. Eftersom 600:an är den som är i bäst skick så tänkte jag beställa en piStorm 600 till den till att börja med. Insåg till min glädje att en av de som säljer dem är Svensk:

https://www.tindie.com/stores/retrofletch/#store-section-prod...

Vilket ju underlättare en hel del...

Vad är status på själva emuleringen nuförtiden? Antar att du uppdaterat vartefter, om du inte lessnat redan

Finns en hel del klipp på youtube om pistorm som är relativt nya så kolla upp dem för tips.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Finns en hel del klipp på youtube om pistorm som är relativt nya så kolla upp dem för tips.

Jodå. Har koll på det. Ville bara få en allmän uppfattning om progress direkt från någon som faktiskt pillar med den...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||