Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazons samma dag-leverans till Sverige

På andra sidan pölen kan Amazon leverera paket samma dag som ordern lagts, något som nu lanseras i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande att PostNord kan leverera Amazons paket inom landet på timmar, men paket från kina tar veckor eller månader inom landet...

Permalänk
Medlem

Trevligt, det här kommer nog att börja kännas för andra internetbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande att PostNord kan leverera Amazons paket inom landet på timmar, men paket från kina tar veckor eller månader inom landet...

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

Permalänk
Medlem

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Trevligt, det här kommer nog att börja kännas för andra internetbutiker.

Beställer jag innan 16:00 så finns paketet på morgonen dagen efter från Inet, och då slipper jag dessutom problemet med just Amazon, så jag tror inte riktigt att effekten är så stor.

Missförstå mig rätt, jag tror det kan göra något, men jag tror allmänt att det skandinaviska hatet mot denna jätte är större, speciellt då lanseringen bommade rätt hårt

edit*
Med det sagt så har de få gånger jag beställt något från Amazon så är det enbart pga det inte finns någon annanstans, och då skickas det från Tyskland i vilket fall....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Inte om man beställer något som lanseras på en fredag. Skulle nog ändå inte handla från Amazon, men om webhallen o.s.v hade detta (utanför stockholm) vore det guld.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut kunna tänka mig betala lite extra för detta tillägg i vissa fall.

Men inte hos Amazon.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

65kr? Engångsavgift? Nej tack. Oavsett pryl kan man vänta en halv dag / 1 dag extra från tex svenska ÅF.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Och vad är riskerna med detta då, stor miljöpåverkan och dåliga arbetsvillkor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Hehe ja, för mig som bor på landet får jag bara post tre gånger i veckan numera. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

Fast allt folk köper ifrån Kina kostar ju inte 5kr som vissa verkar tro. Dessutom har ju postnord inte en susning vad värdet är i paketet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hehe ja, för mig som bor på landet får jag bara post tre gånger i veckan numera. 😛

Hade varit kul om du beställde samma-dags leverans då. Så får antingen postnord köra ut ändå iom expressleverans alternativt så får du väl pengarna tillbaka. / vägra ta emot pga för sent.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Trevligt, det här kommer nog att börja kännas för andra internetbutiker.

Så länge det är begränsat till bara stockholm så tror jag inte det gör så mycket påverkan

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte stressa när det gäller att köpa saker. Det blir lätt att man hamnar i ett dåligt konsumptionsmönster och hets-köper grejor. Been there done that.

Däremot om man behöver något akut, vid ev. reperationer eller liknande så är det väldigt praktiskt att få levererat samma dag. Annars kan man vänta tycker jag. Då hinner man längta lite också efter sina prylar. Lite som inför julafton

Permalänk
Medlem

Från Webhallen får jag det redan samma dag om jag väljer hemleverans med budbee. Om det finns i deras lager ute i Upplands Väsby. Det har fått mig att några gånger hellre betala några kronor extra för att handla på Webhallen istället för konkurrent. Men att vänta en dag från Inet gör ju inte så mycket heller. Man får ju en pingvinstång för besväret!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Jag är utböling och min fru är utlänning (man kan ju inte få allt här i livet) men vi kommer iaf få våra Amazon paket på dagen!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Nej, det tror vi inte, däremot bor flest människor i landet här så det är kanske inte så konstigt att man lägger "koncentrationen" på huvudstaden..

Permalänk
Medlem

Finnns vissa som har detta redan. Netonnet leverar min tv samma dag. Kostade inget extra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

65kr? Engångsavgift? Nej tack. Oavsett pryl kan man vänta en halv dag / 1 dag extra från tex svenska ÅF.

Håller med dig. Många säljare här i sverige klarar samma sak om du köper från en lokal butik med utkörning.
Kompisen köpte en TV på förmiddagen från NetonNet och på eftermiddagen var den hemkörd kostnadsfritt.

Jag är dessutom inget fan av Amazon och håller mig ifrån denna sida så mycket det går. Sidan är dessutom hopplös att söka och bläddra i för att hitta det man vill ha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

kommer inte göra att jag handlar där direkt.

Permalänk
Medlem

Avstånde enligt google maps

Eskilstuna - Örebro 91,1km
Eskilstuna - Västerås 44,9 km
Eskilstuna - Sthlm (södra) 113 km
Eskilstuna - Sthlm (Norra) 141km
Eskilstuna - Nyköping 83,9km
Eskilstuna- Kumla 97,2/103km beroende på rutt
Eskilstuna - Lindesberg 92,5km
osv osv

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

Paket och brev man betalar för får ju samma service, därför massa företag slutat använda postnord.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Varför så bråttom? Kanske skulle det vara värt en tjuga extra att få varan inom 3 dagar istället för att behöva vänta 2 veckor, men allt under 3 dagar känns onödigt för en privatperson.
Jag kan förstå att det spelar roll för företag framförallt i storstad där hyran för lagerhållning kan vara dyr men för 65:- per paket så måste det ju vara ganska värdefullt innehåll, typ grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom?

Många behöver ett dopaminrus direkt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det ska löna sig, du tappar ju hela distributionscentral effekten som man får vid leverans dagen efter. Tror inte detta kommer erbjudas utanför Stockholm. Om jag inte minns fel så i USA så har dom denna tjänst endast i vissa städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag förstår inte hur det ska löna sig, du tappar ju hela distributionscentral effekten som man får vid leverans dagen efter. Tror inte detta kommer erbjudas utanför Stockholm. Om jag inte minns fel så i USA så har dom denna tjänst endast i vissa städer.

Ja, det är inte same day delivery om du bor i vid polcirkeln i Alaska direkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Det är väl alltid bättre med snabbare frakt? Jag tar hellre alternativet att få något idag än om 2-3 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Det gäller ju att ha en viss volym för att det ska löna sig. Stockholm är väl det område i närheten som har den volymen. Hade det funnits andra större områden med den volymen så hade dom nog kör turbilar där med. Låt säga att Göteborg hade legat på samma avstånd västerut hade man nog haft turbilar även där.

All respekt för Linde, skulle gärna flytta dit och växla ner lite och slippa allt crap i Stockholm, men det är liksom inte den marknaden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata