Snabbtest: Phanteks PH-F120T30 – en Noctua-utmanare på riktigt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Runqen:

Noctua skickar ju med fina tillbehör såsom gummifästen istället för skruv och annat. Får man det med denna?

Nej, inte lika mycket som Noctua brukar skicka med. Här är det en 4pins-förlängningskabel och ett gäng skruvar för radiatorer/chassi.

Skrivet av GreeM:

Skulle va roligt med mer fläkt tester. Inte många som byter fläktar kanske. Finns inte så många som jämför fläktar. Ett tips om ni fortsätter, kör gärna en liten videosnutt/ljudfil på vardera fläkt vid lite olika varvtal eller decibel.

Det är inte så lätt som det låter. Mikrofoner plockar inte alltid upp exakt det som vi hör med våra öron... eller plockar upp mer än vad vi hör. Själv hörde jag inga irriterande ljud under belastning.

Skrivet av Findecanor:

Jag vill se en jämförelse med gamla klassiska GentleTyphoon -- den fläkt som båda fläktarna egentligen är kloner av. För en rättvis jämförelse skulle den dock vara monterad i gummiram eftersom den inte kommer med gummihörn.
(Jag skulle kunna låna ut det till redaktionen om det skulle behövas, men det borde det inte.)

Sen skulle jag helst vilja se en ljudnivå/värme-kurva.

Vad jag kan se så säljs inte den längre så lite konstigt att ha med den som jämförelse för en sån här grej. Om det vore ett allmänt fläkttest så kan jag se poängen att ha med GentleTyphoon.

Skrivet av Printscreen:

Jag har ju själv direkt skrikit "Men dom har ju gjort en fläkt med större dimensioner!!!".

Hur ställer sig redaktionen till det? Alltså, hur mycket kommer det ställa till sig om folk börjar köpa såna här tjockare fläktar? I vilka scenarion kommer man stöta på problem? Jag tänker då främst på radiatorer som "byggs" mot fronten av chassit, eller kanske till och med i toppen? Där brukar det vara lite ont om plats ju.

Håller också med om att det är lite fusk, vilket jag även skriver i artikeln.

Skrivet av backfeed:

Mycket intressant på alla sätt, det var verkligen en positiv överraskning!

@Kenneth hur är ljudbilden, är där någon tonalitet eller är det ett jämnt (bredbands)brus? Har väldigt svårt för tonalitet nämligen, och bredbandsbrus är det bästa tänkbara.

Tonalitet? menar du en specifik högfrekvent ton då? Inget utöver det ovanliga så är mer av ett brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Kommer vara en toppsäljare av de som är ute efter extrem prestanda till varje pris.

Passar bra till vatten kylning och få ut så mycket det går ut ur din radiatoryta som det går.

Till varje pris så väljer man väl Delta?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det testades ju i vindkammaren. Phanteks sopade banan med noctua vid samtliga scenarier och är tystare. 30mm kan bli det nya svarta!

Har själv 5 Lian Li UNI 120mm fläktar på en 240 resp 360 rad vattenloop. UNI fläktar har bra statisk tryck (och RGB förstås) Fläktarna drar luft genom radiatorn från chassibotten och sidan och sen 3 till fläktar som blåser varmluften ur topsidan. Ingen "push" endast "pull" genom chassit.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Är det inte ute med 120mm fläktar? 140+mm är det som gäller nuförtiden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gorjin:

Är det inte ute med 120mm fläktar? 140+mm är det som gäller nuförtiden.

120 mm fick en renässans med den fina kylaren Noctua NH-U12A.
Annars köper man nog så stor man får plats med.
Nackdelen med en stor diameter, är att man måste göra fläkten tjockare för att den inte skall börja flaxa med vingarna, jag har ett chassi med två 200 mm som är 20 mm tjocka, det fungerar inte bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

roligt att se tester på fläktar igen. Undrar lite om vi inte kan få se lite tester på 140mm vs 180mm säg i
Fractal Design nya Torrent eller något chassi med bra airflow.
Kanske med fläktar med bra luftflöde och statiskt tryck, kör själv med
Akasa Viper PWM 140mm och Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM 140mm i ett Fractal Design S.

Permalänk
Medlem

där ja! alltid gillat phanteks, kört kylare från dem och noctua fram och tillbaks i minst 10 år nu

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tonalitet? menar du en specifik högfrekvent ton då? Inget utöver det ovanliga så är mer av ett brus.

Det jag menar är hörbara frekvensspikar som sticker ut ur bruset, det kan ju vara brum i någon låg frekvens eller tjut i någon högre, och kombinationer därav. Exempelvis varvtalskopplad resonans från motorn eller fläktbladen eller så.

Exempelvis Arctic P12 och P14 brukar ha problem med det i vissa varvtal, med störande resonanstjut sannolikt från motorn, men det brukar inte Noctuas fläktar ha.

Ett härligt frekvensspikfritt bredbandsbrus är vad jag önskar mig.

(Silent PC Review brukade göra frekvensspiksanalyser, jag saknar dem.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det jag menar är hörbara frekvensspikar som sticker ut ur bruset, det kan ju vara brum i någon låg frekvens eller tjut i någon högre, och kombinationer därav. Exempelvis varvtalskopplad resonans från motorn eller fläktbladen eller så.

Exempelvis Arctic P12 och P14 brukar ha problem med det i vissa varvtal, med störande resonanstjut sannolikt från motorn, men det brukar inte Noctuas fläktar ha.

Ett härligt frekvensspikfritt bredbandsbrus är vad jag önskar mig.

(Silent PC Review brukade göra frekvensspiksanalyser, jag saknar dem.)

Inte varit inne där på länge, tror vi har noctua att tacka för det... Men jag minns att min P12, eller var det F12, hursom. Någon av dem ylade vid ett visst varvtal, och det gjorde mig tokig. Dags för ett nytt spcr att återuppstå?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Önskar att det var samma utveckling i 140mm-segmentet. 120mm känns onödigt om man inte har litet chassi.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Intressant fläkt. Men jag har investerat i mitt chassi att den kan ha som mest 25mm tjocka fläktar med Medium Tophat till min Ghost S1. Ser heller ingen anledning att ersätta mina Noctua NF-A12x25.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Vad ger de för garantitid då? Och när kan man få fläkten utbytt, räcker lite missljud eller måste motorn kärvar ihop?
Denna slår ju noctuan i det mesta men ger de bara 2 eller 3 år istället för 6 är det ju en grej som gör att jag hade valt noctuan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad ger de för garantitid då? Och när kan man få fläkten utbytt, räcker lite missljud eller måste motorn kärvar ihop?
Denna slår ju noctuan i det mesta men ger de bara 2 eller 3 år istället för 6 är det ju en grej som gör att jag hade valt noctuan.

6 år även på Phanteks T30.

Permalänk
Avstängd

"En annan nackdel med ett annorlunda mått ställt till marknadens standard är kompatibiliteten med processorkylare som använder metall-clips för montering"

Som tur är så finns det buntband

Säger igen att de får gärna vara ännu tjockare. Utrymme finns ju..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

wow, dat produktnamn tho...
Phanteks PH-F120T30
jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Har själv 5 Lian Li UNI 120mm fläktar på en 240 resp 360 rad vattenloop. UNI fläktar har bra statisk tryck (och RGB förstås) Fläktarna drar luft genom radiatorn från chassibotten och sidan och sen 3 till fläktar som blåser varmluften ur topsidan. Ingen "push" endast "pull" genom chassit.

Gött med dammfilter.

Permalänk
Inaktiv

För en sommaldrig haft noctua fläkt, vad är det som är så bra med de?

Enligt pappret har de både dålig prestanda och ett högt pris.

Är det något annat som inte syns på specc'en som gör de speciella?

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog på att 38mm tjocka fläktar ska göra en återkomst XD

Hade det förr, har kvar 2 av mina 3st 120mm Y.S Tech, polaren petade ner nåt i ena så ett blad gick av haha.

Dock inget tyst med dom alls.

Sedan har jag en 80mm delta som är 38mm tjock med.

Ser det inte som fusk, mer att 25mm och 38mm tjocklek båda är en standard, hade gärna sett mer tysta 38mm tjocka fläktar.

Tex bytte jag ut Noctuas 90x15mm fläkt på 2600rpm på päronens noctua low profile kylare till Noctuas 90x25mm 1800rpm fläkt.

7C lägre tempraturer och halva ljudnivån. Tjocklek ger inte bara bättre statiskt tryck men större blad och därmed mer flöde vid ett givet varvtal och lägre ljudnivå.

Hade gärna set 140x38mm fläktar för chassin, hade varit grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

wow, dat produktnamn tho...
Phanteks PH-F120T30
jösses

Phantek-Fan120mm_Thickness30mm varv väl ändå ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Phantek-Fan120mm_Thickness30mm varv väl ändå ganska bra.

Håller med, produktnamnet är helt utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

För en sommaldrig haft noctua fläkt, vad är det som är så bra med de?
Enligt pappret har de både dålig prestanda och ett högt pris.

Är det något annat som inte syns på specc'en som gör de speciella?

Tittar man bara på prestanda som i luftflöde, eller bara tittar på ljudnivå så går det hitta många fläktar som trumfar Noctua. Det flesta billigare fläktar väljer bara varvtalet på motorn för o antingen sälja en fläkt med prestanda eller en fläkt som är tyst. Det som är klurigare är o få till en fläkt som fast den är tyst fortfarande presterar, där har du Noctuas affärside.

Och att priset är högre är inte bara för dom har en populär produkt som ofta ligger i top i tester, produkten är även mer påkostad i form av livslängd, garantier, förpackning, tillbehör mm.. Lite som o köpa en Lexus istället för en Dacia.. Sen är det upp till var o en o avgöra om dom tycker det är värt det..

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar verkar hålla i en evighet, undrar hur dom här funkar om fem år

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

För en sommaldrig haft noctua fläkt, vad är det som är så bra med de?

Enligt pappret har de både dålig prestanda och ett högt pris.

Är det något annat som inte syns på specc'en som gör de speciella?

Precis som sagts ovan handlar det om prestanda vid låg ljudnivå, med billigare fläktar är det ofta antingen eller

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intressant test och kul resultat, även om jag håller med @Dinoman att det är svårt att skaka av sig känslan att Phanteks "fuskat" genom att göra den 5 millimeter tjockare. Är dock skitsamma om fläkten får plats ändå. Är redan helinvesterad i Noctua NF-A12x25, men nu försöker jag hitta på en ursäkt för att köpa ett par såna här.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Sjuka priser i mitt tycke per fläkt. Har man nytta av sådant kan man lika gärna köpa industrifläkt 24v körandes 12v och få bättre prestanda och hållbarhet 10:a. Tung som stryk men lätt värt de om man har sådant behov av kylning.

Näe tacka vet ja Arctic P12:or, billig å snuskigt bra på halvfart för hemma PC vanligt bruk. Annars blir fläktarna en stor kostnad av bygget.

Som övriga redan sagt hade gärna sett 38:or. Ska de enkomt göra tjockare fläktar så smeta på riktigt.

Nu är de bara snäppet bättre än Noctua å då kommer folk fortfarande köra på väl beprövat. Onödig produkt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Trevligt med konkurrens helt klart, får se om Noctua följer efter med en tjockare fläkt med eller inte.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem

Gud vad det är svårt med fläktar alltså. Testningsmässigt är det komplext att utföra. Och ändå räcker testerna inte för vad jag vill veta.
Det är ingen kritik mot redaktion eller testutförandet. Dont get me wrong ;).
Tvärt om är det ett jättebra test som jag läst igenom med stor behållning!

Hur bra fläktarna presterar i maxbelastning är bra testning.
Men själv använder jag sällan någon fläkt på max. Jag letar efter maximal ljudnivå jag är villig att acceptera per fläkt - och på så sätt hittar jag maxlägen för varje fläkt. Riktigt subjektivt att ha som bas - ellerhur!
Skulle man få in det i tester så kanske en fläkt ska köras på 72% som mest och en annan i 65% som mest. Och så kollar man vilken av dem som ger mest luftflöde. Men det är ju så godtyckligt att det blir hopplöst att få till bra testförfarande på det sättet.

Det är så svårt!

Själv spånar jag lite på om jag ska byta ut frontfläktarna på min node 304. Medföljande 92mm-fläktar körs på halvfart. Hur mycket bättre luftflöde kan man få till med nya fläktar på liknande ljudnivåer?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gud vad det är svårt med fläktar alltså. Testningsmässigt är det komplext att utföra. Och ändå räcker testerna inte för vad jag vill veta.
Det är ingen kritik mot redaktion eller testutförandet. Dont get me wrong ;).
Tvärt om är det ett jättebra test som jag läst igenom med stor behållning!

Hur bra fläktarna presterar i maxbelastning är bra testning.
Men själv använder jag sällan någon fläkt på max. Jag letar efter maximal ljudnivå jag är villig att acceptera per fläkt - och på så sätt hittar jag maxlägen för varje fläkt.
Skulle man få in det i tester så kanske en fläkt ska köras på 72% som mest och en annan i 65% som mest. Och så kollar man vilken av dem som ger mest luftflöde. Men det är ju så godtyckligt att det blir hopplöst att få till bra testförfarande på det sättet.

Det är så svårt!

Själv spånar jag lite på om jag ska byta ut frontfläktarna på min node 304. Medföljande 92mm-fläktar körs på halvfart. Hur mycket bättre luftflöde kan man få till med nya fläktar på liknande ljudnivåer?

Ja, man kan ju tänka sig att mäta lufflöde vid viss ljudnivå för några olika fördefinierade ljudnivåer, det möjliggör ju iaf att jämföra olika fläktar i det avseendet.

Sedan kan förstås ljudets karaktär skilja, vilket kan göra den ena mer eller mindre irriterande trots att de låter lika mycket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, man kan ju tänka sig att mäta lufflöde vid viss ljudnivå för några olika fördefinierade ljudnivåer, det möjliggör ju iaf att jämföra olika fläktar i det avseendet.

Sedan kan förstås ljudets karaktär skilja, vilket kan göra den ena mer eller mindre irriterande trots att de låter lika mycket.

Ja ellerhur! Bra input.
Det är jättelurigt!

Man kan väl tänka sig att man kan lägga sin tilltro till redaktionen då och låta dem välja en ljudbild de tycker är OK som max per fläkt.
Men då kommer följdfrågan - tycker jag likadant som redaktionen? Är det på tok för tyst testat kanske? Eller för högljutt?

Jag ser en möjlig öppning till någon form av subjektiv testning här ändå. För det är ju helt klart intressant för mig som konsument! Men med förtydligande om att det är väldans subjektiva tester.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt förstå att en tjockare fläkt ses som fusk eller orättvis jämförelse.
Dom har gått i rätt riktning och skapat en förbaskat bra fläkt och om något år så är antagligen dom flesta fläktar i samma format.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??