Stulen Gigabyte-data publiceras på webben

Permalänk
Medlem

Buhu lite data.
Publicera på tjuvar, ni får inte en spänn

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja, ingen vill nog stjäla ritningarna på dem

Jodå, terrorister! <-- Skämt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

det går bra för gigabyte nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det handlar mer om etik tänker jag, men jag undrar om det inte finns lagstöd för att detta agerande skulle kunna vara olagligt? Rent principiellt bör det ju finnas något juridiskt skydd mot att konfidentiella uppgifter sprids och ffa i utpressningssyfte. Har man då en plattform med nyhetsredaktion, i detta fall en väldigt snäv sådan, är det också rimligt att sätta ett visst ansvar på att man föregår med gott exempel.

Sen kan man ju förstås diskutera hur känsligt innehållet är men har man arbetat under sekretess som ren princip vet man att sådana värderingsfrågor sällan är intressanta. Det är oftast vettigare att låta det vara än att börja vrida och vända på moralen för att hitta undantagsfall.

Det finns lagar som styr vad man får publicera och inte, och jag tvivlar väldigt starkt att SweClockers utgivare skulle bli fälld för den här publiceringen då liknande saker publiceras så gott som hela tiden. Piratkopiering är det dock inga tvivel om varför det är olagligt, vilket är anledningen till att man inte får diskutera det på SweClockers. Mitt svar var på ett inlägg där det urgamla argumentet "men man får ju inte diskutera piratkopiering" kom upp.

Hur det är rent etiskt med den här frågan bryr jag mig inte om, för väldigt många här i tråden verkar ha en väldig dubbelmoral. När liknande uppgifter har publicerats tidigare har ingen brytt sig, men nu när det uttryckligen står att det är stulna uppgifter så vill många visa hur moraliska de är. Ingen verkar dock tänka på vad SweClockers egentligen har publicerat, och vilken skada någon part kan lida av det. Det är ju tämligen rätt okontroversiella uppgifter.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jo det jag försökte få fram är väl kanske att jag personligen styrs mer av konsekvensetik än regeletik. (Vilket jag igen köper att inte alla andra gör)

Kan du utveckla hur ni tänker kring konsekvensetik i det här fallet? Att ni också publicerade delar av materialet kanske inte gjorde så mycket extra skada men jag ser inte heller nån direkt positiv effekt för nån annan än er själva? Det är ofta det ser ut som Swecs avvägningar nuförtiden är i stil med "vad tjänar vi mest på att publicera och vad kan vi komma undan med?" snarare än "blir världen en bättre plats av att vi publicerar det här?"

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av multimiffo:

Kan du utveckla hur ni tänker kring konsekvensetik i det här fallet? Att ni också publicerade delar av materialet kanske inte gjorde så mycket extra skada men jag ser inte heller nån direkt positiv effekt för nån annan än er själva? Det är ofta det ser ut som Swecs avvägningar nuförtiden är i stil med "vad tjänar vi mest på att publicera och vad kan vi komma undan med?" snarare än "blir världen en bättre plats av att vi publicerar det här?"

Den konsekvensetiska tanken är: det finns intressant information i läckorna som vi kan dela med våra läsare och det har inga konsekvenser för de inblandade partnerna att vi delar det.

Att rädda världen är inte målet med att bevaka teknikvärlden med en enskild nyhet. Det är ju trevligt om vi kan bidra och det är något vi vill jobba mer med, men det kommer inte att ske genom individuella nyheter.

Däremot "tjänar" vi inget på att publicera någon speciell nyhet på det sätt du insinuerar. SweClockers tjänar pengar på två sätt:
Annonsvisningar: dessa drivs av forumet som står för trafiken i det stora hela. Enskilda nyheter gör inte till eller från över huvud taget, inte heller kommentarerna på enskilda nyheter. Den stora mängden trafik som genererar intäkter sker organiskt i forumet.
Kommersiella samarbeten: det här var inte ett sådant så det har ingen bäring på situationen.

Det handlar inte om att komma undan med något. Det här är bara en naturlig del av det arbete vi gör. Vi täcker läckor i teknikbranschen till vardags.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skit ska skit ha.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv

Tycker redaktionen har gjort något bra. Verkar vara en hel drös med lättkränkta medlemmar här. Är vi så pass indoktrinerade att vi bara ska acceptera informationen som släpps officiellt? Att publicera roadmaps på kommande produkter är ju vardagsmat. Det är ju spännande att läsa lite om läckor här och där. kommande Alderlake, Zen4...