Asus presenterar 4K UHD-spelskärm för både dator och konsol

Permalänk
Medlem

28"?
När kommer de i 40"+?
De skärmar som finns i de storlekarna är har VA eller OLED, vilka båda har sina brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

450 cd/m² räcker gott och väl för min del på det avståndet. Mer än så så behöver jag ha på mig solbrillor när jag spelar. Haters kommer dock aldrig vara nöjda.

Självklart är 450 cd/m² hur mycket som helst egentligen. Men det är ju inte det som är problemet. Problemet uppstår vid visning i HDR. För bra HDR behövs gärna högre cd/m², och nästan ännu viktigare, så många bakbelysta zoner som möjligt (alternativt en ljusstark OLED-skärm förstås, eller Micro LED). Poängen är inte att en bra HDR-skärm ska visa hela bilden med maximal ljusstyrka, utan den ska kunna uppvisa vissa partier (stora som pyttesmå) av bilden t.ex med högre ljusstyrka (och förbättra färg/kontrast).

Så dessa HDR 400-skärmar är egentligen helt värdelösa på att faktiskt visa HDR-spel och filmer som de ska se ut. Har själv en HDR 600-datorskärm med egentligen alldeles för få bakbelysta zoner, men den är ändå mycket bättre på HDR än denna. Som de flesta vet så är stödet för HDR i Windows skrivbordsmiljö halvrisigt. Men i spelen med riktigt (läs: bra) HDR-stöd gör det en jäkla skillnad.

Kul dock att HDMI 2.1-skärmarna börjar komma på allvar

Synd dock på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Detta är ju som bekant en gammal nyhet att Asus ska komma ut med denna skärm. Samma panel som Acer xv28 och gigabytes m28 vad jag förstår.

Hur många 120frames spel kommer vi få på Xbox och ps5? Jag är glad om vi får 60fps 👍

Sjukt kul dock att vi äntligen kan få lite fina 4k skärmar. Kanske kan datorindustrin pensionera 1080p skärmarna snart så vi snabbar på utvecklingen? 😁

Finns ju flera redan. Black Ops: Cold War och Warzone går att köra i 120 fps på båda konsolerna. Gears 5 multiplayer kan köras i 120 fps. Rocket League likaså. Finns fler, men kommer inte på just nu.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Den lät meh, väntar på LG släpper en oled i 42-44"

Du behöver inte vänta så länge till https://www.kedglobal.com/newsView/ked202108190017

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

tillägg, jag hittade en ganska lång video recension på skärmen om någon är intresserad.

[.video]https://www.youtube.com/watch?v=OypxhgajCUs[/video]

Verkar som en högst medioker skärm där det enda bra är 4K och 144Hz. Och 8 local dimming zoner? De hade ju lika gärna kunnat skippa det helt.

Rätt trist att datorskärmar ligger så långt efter i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Ser man skillnad på 1440p vs 4k på en 28 tums monitor? från normalt användaravstånd..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Ser man skillnad på 1440p vs 4k på en 28 tums monitor? från normalt användaravstånd..

Jag gick nyss från 27" 1440p till 28" 4k och skulle säga att det vart enorm skillnad faktiskt. Path of exile tex blev som ett helt nytt spel, galet mycket mer detaljer! Även om 1440p självklart var bra de med! 😁

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Wh|p:

Ser man skillnad på 1440p vs 4k på en 28 tums monitor? från normalt användaravstånd..

Man ser och känner i ögonen skillnaden på en 14" laptop.
Det är lite som högre hz, once you go 4k you never go back. (förutom vid titt på serier, tv och film då skärpan gör att det ser lite hobby-filmat ut i min mening... magin försvinner)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

HDR är ju inte till för att hela skärmen ska vara ljus, utan för att ge högre kontrast på speglingar, blänk, hotspots och liknande.
Med en rätt inställd skärm så ska man inte uppleva den för ljus, även med HDR på där det alltså kan blänka till rejält på mindre delar.

Skrivet av Vaneriuz:

Självklart är 450 cd/m² hur mycket som helst egentligen. Men det är ju inte det som är problemet. Problemet uppstår vid visning i HDR. För bra HDR behövs gärna högre cd/m², och nästan ännu viktigare, så många bakbelysta zoner som möjligt (alternativt en ljusstark OLED-skärm förstås, eller Micro LED). Poängen är inte att en bra HDR-skärm ska visa hela bilden med maximal ljusstyrka, utan den ska kunna uppvisa vissa partier (stora som pyttesmå) av bilden t.ex med högre ljusstyrka (och förbättra färg/kontrast).

Så dessa HDR 400-skärmar är egentligen helt värdelösa på att faktiskt visa HDR-spel och filmer som de ska se ut. Har själv en HDR 600-datorskärm med egentligen alldeles för få bakbelysta zoner, men den är ändå mycket bättre på HDR än denna. Som de flesta vet så är stödet för HDR i Windows skrivbordsmiljö halvrisigt. Men i spelen med riktigt (läs: bra) HDR-stöd gör det en jäkla skillnad.

Problemet är ju dock att det här är en IPS-panel utan FALD och med tämligen låga 1000:1 i kontrast vilket gör den helt obrukbar för HDR, o det oavsett hur många nits den kanske har. Jag förstår verkligen inte hur HDR-standarden kan baseras på nits och inte kontrast då HDR står för just High Dynamic Range, alltså "hög kontrast" men med lite flashigare ord.
Själv kommer jag iaf aldrig köpa en IPS-skärm igen just pga den låga kontrasten. Har en laptop som ligger på relativt höga 1500:1 men svärtan är fortfarande ganska så usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Och följdfrågan...

Varför i hela satans finns det ingen dedikerad volymknapp 😬

För dom är inte lika smarta som Eizo som inkluderar fjärrkontroll med vissa skärmar. Oherhört användbart att kunna styra allt från den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

...once you go 4k you never go back. (förutom vid titt på serier, tv och film då skärpan gör att det ser lite hobby-filmat ut i min mening... magin försvinner)

Om det nu inte är placebo du har stött på då det är fruktansvärt vanligt att "UHD"-stämpeln sätts hejvilt vare sig om utrustningen de hade vid inspelning ens är kapabel till det eller inte. Räcker med att några effekter görs i 4K ovanpå en DCI 2K-källa och fixar till lite HDR i 200-400 nits för att få sig en UHD Blu-ray-släpp bland annat.

Finns en del sidor att kolla igenom om man vill få ett hum om vilka släpp som är äkta eller inte. Tar denna som ett exempel,
REAL or FAKE 4K - DIGIRAW disc to digital

Jag är väl inte helt emot att dessa existerar (förutom att marknadsföringen är väldigt missvisande) då det troligtvis är det bästa man ändå kommer kunna få tag på som en vanlig konsument. HDR-stämpeln innebär att det bör minst vara 10-bit (eliminerar banding något), inte helt ovanligt med Dolby Atmos då det är sällan man stöter på det med vanliga BD:s och UHD Blu-ray-skivor brukar vara ganska stora i utrymmet som förhoppningsvis utnyttjas väl för att maximera bandbredd på videoströmmen (vilket jag anser vara viktigare än antalet pixlar när det gäller live-action filmer/serier).

Jag själv är ganska imponerad av vad man har gjort i "Better Call Saul" när det gäller kvalitet/inlevelse (inspelat i 6K men mastrat i 4K) även om det bara finns att streama i UHD som kanske säger emot mig själv lite. Sedan att jag är helt såld på vad skådespelarna och alla bakom scenen har åstadkommit med serien är en annan fråga

Ursäktar för off-topic 🙏
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Dessa dvärgskärmar, 38-43" tack.

Amen på det, 4K är knappt värt det i mindre format än 40"
Säger det som spelare på en armlångds avstånd på en 49" som jag känner är perfekt storlek efter lite invänjning.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ricerunner:

Amen på det, 4K är knappt värt det i mindre format än 40"
Säger det som spelare på en armlångds avstånd på en 49" som jag känner är perfekt storlek efter lite invänjning.

Har suttit med min Philips BDM4065UC sedan 2015 och för mig är det den perfekta storleken för 2160p.
Är oerhört nöjd med skärmen, enda jag egentligen saknar är HDR, VRR och högre Hz.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ny video recension av Hardware Unboxed. Bra lovord men man kanske kan vänta lite till priset faller lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Amen på det, 4K är knappt värt det i mindre format än 40"
Säger det som spelare på en armlångds avstånd på en 49" som jag känner är perfekt storlek efter lite invänjning.

4K är värt på en 13" laptop tillomed, aldrig nånsin att jag går tillbaks till nåt lägre än det! Så personligen så skulle jag faktiskt gärna se 8K på typ 24" o uppåt. Iofs inte för spel o film då, men för vanlig arbete så, jag verkligen ogillar allt som heter aliasing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Detta är ju som bekant en gammal nyhet att Asus ska komma ut med denna skärm. Samma panel som Acer xv28 och gigabytes m28 vad jag förstår.

Hur många 120frames spel kommer vi få på Xbox och ps5? Jag är glad om vi får 60fps 👍

Sjukt kul dock att vi äntligen kan få lite fina 4k skärmar. Kanske kan datorindustrin pensionera 1080p skärmarna snart så vi snabbar på utvecklingen? 😁

Många spel kommer köras med 120fps dock kommer dom mera krävande som t.ex nya bf 2042 köras med 1440p skulle jag tro. enklare spel som ori m.m. körs redan med 4k 120fps, vi får väl se hur det blir när spelen och konsollerna är optimerade.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er som kan lite mer om skärmar och den tekniken. Är det inte möjligt att skapa en skärm som vid 1080p kan användas i 240hz, 1440 i 165hz och 4K i 120hz?
Dvs en skärm för alla typer av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag har en fråga till er som kan lite mer om skärmar och den tekniken. Är det inte möjligt att skapa en skärm som vid 1080p kan användas i 240hz, 1440 i 165hz och 4K i 120hz?
Dvs en skärm för alla typer av spel.

Det är fullt möjligt att skapa en sån skärm, det är bara att göra en 4K@240Hz-skärm och begränsa den till t.ex. 120Hz i 4K-läget. De tidigare 4K@144Hz-skärmarna kördes t.ex. ofta i 120Hz vid 4K eftersom det var vad DisplayPort klarade av utan kompromisser.

Men 4K@144Hz-paneler är fortfarande väldigt dyra, och nu har vi t.ex. HDMI 2.1 som klarar 4K@240Hz (med DSC). Så vi lär aldrig få se såna skärmar som du beskriver, utan när det väl kommer 4K@240Hz-skärmar så kommer de sannolikt också gå att köra i just den upplösningen. Det handlar alltså mer om vad som skulle gå att sälja än vad som är tekniskt möjligt att tillverka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swonko1:

Jag har en fråga till er som kan lite mer om skärmar och den tekniken. Är det inte möjligt att skapa en skärm som vid 1080p kan användas i 240hz, 1440 i 165hz och 4K i 120hz?
Dvs en skärm för alla typer av spel.

Ja, det är samma sak som en 4K/240 Hz-skärm. Förmodligen tekniskt möjligt med paneltekniken redan idag om än inte för gångbara priser.

I fråga om signalbandbredd är det fullt möjligt att göra med dagens utrustning baserat på DP/HBR3 ≈32 Gbps och HDMI/FRL ≈40–48 Gbps. Så länge det finns 4K-paneler som är kapabla att drivas i 240 Hz skulle man nå följande:

1080p/240 Hz
1440p/240 Hz
4K/120–240 Hz

Exakt Hertz-gräns för 1440p och 4K lär variera med hur man använder 8 eller 10 bitar samt subsamplar signalen och kan få plats med hela signalbandbredden – samt använd DSC för komprimering av signalen. Så inte otänkbart att man skulle kunna nå 4K/240 med DSC och 4:2:0-subsampling även med dagens aktuella signalgränssnitt.

Så det är tillgången till 4K-paneler kapabla till 240 Hz (som kretsuppsättningar/scalers som klarar detta) det hänger på. Vilket då inte är mainstreamteknik idag.

Permalänk
Medlem

Samma sak med min LG B7 OLED, panelen kör 4K 120hz internt, men eftersom den tyvärr bara har HDMI 2.0 så är den cappad till 60hz i 4K men kan köra 120hz i 1080. Lite synd, men jag är ganska nöjd ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är samma sak som en 4K/240 Hz-skärm. Förmodligen tekniskt möjligt med paneltekniken redan idag om än inte för gångbara priser.

I fråga om signalbandbredd är det fullt möjligt att göra med dagens utrustning baserat på DP/HBR3 ≈32 Gbps och HDMI/FRL ≈40–48 Gbps. Så länge det finns 4K-paneler som är kapabla att drivas i 240 Hz skulle man nå följande:

1080p/240 Hz
1440p/240 Hz
4K/120–240 Hz

Exakt Hertz-gräns för 1440p och 4K lär variera med hur man använder 8 eller 10 bitar samt subsamplar signalen och kan få plats med hela signalbandbredden – samt använd DSC för komprimering av signalen. Så inte otänkbart att man skulle kunna nå 4K/240 med DSC och 4:2:0-subsampling även med dagens aktuella signalgränssnitt.

Så det är tillgången till 4K-paneler kapabla till 240 Hz (som kretsuppsättningar/scalers som klarar detta) det hänger på. Vilket då inte är mainstreamteknik idag.

Du som är våran skärmguru här på SweClockers, vad använder du för skärm/skärmar till pc respektive TV och varför valde du dom?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swonko1:

Du som är våran skärmguru här på SweClockers, vad använder du för skärm/skärmar till pc respektive TV och varför valde du dom?

Jag använder det jag testar. Bästa sättet att verkligen testa dem.