Undantag från ID-koll vid skänkes

Permalänk
Medlem

Undantag från ID-koll vid skänkes

Jag förstår varför ni har valt att införa ID-koll för annonsering och syftet är gott men efter en längre tids frånvaro från Sweclockers tänkte jag nu lägga ut en skänkesannons för diverse prylar som någon säkert vill ha, komponerade en annons osv. bara för att mötas av ett meddelande om att man numera måste verifiera sin identitet och att ens personuppgifter lagras hos Sweclockers samt att man för att få detta raderat måste skicka över en fotokopia på giltig ID-handling vilket nästan är ännu mer integritetskränkande.

Kalla mig gärna paranoid men jag har ingen lust att gå igenom denna process bara för att få skänka bort gratis prylar och förstår inte syftet med det för skänkesannonser eller ens köpes för den delen. Är det stenhårda krav på att SAMTLIGA annonsörer måste verifiera sig eller kan ni undanta skänkes från detta krav? Det känns jättetråkigt men jag har inget intresse av att sälja prylar på Sweclockers och att dela med mig av mina personuppgifter bara för att få skänka saker är inte aktuellt så i så fall slutar det tyvärr med att prylarna hamnar på tippen istället.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi har valt att behålla BankID för samtliga annonser av två anledningar:

1 En funktion med att verifiera sina annonser är ju att hålla ute oseriösa aktörer. Att bara kunna hålla folk borta från säljes-annonser blir lite tandlöst.
2 Folk är väldigt kreativa, vi har sett exempel på skänkes-, bytes- och köpes-annonser som missbrukas som förtäckta säljes-annonser. Skulle vi dessutom undanta dem från BankID är vår starka misstanke att missbruket skulle öka.

En tredje anledning är att vi vill ha någon slags förutsägbarhet där marknaden fungerar likadant överallt bara. Ganska sekundärt i sammanhanget dock.

Att kunna stärka sin identitet för att få oss att behandla ens personuppgifter är ju ett måste. Om man upplever det som integritetskränkande så kan du ju ponera vad motsatsen skulle vara, att andra människor fick behandla dina personuppgifter utan ditt medgivande - inte direkt bättre ur en integritetssynvinkel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag hör vad du säger men förstår fortfarande inte riktigt syftet. Det går redan att missbruka helt öppet i forumet och jag är övertygad om att säljesannonser i forumet är ett betydligt vanligare fenomen än att någon lägger ut en skänkesannons (som granskas av massvis med användare och troligtvis även forumpersonal) med något märkligt upplägg där man istället säljer saker och det skulle snarare krävas generella ID-krav för att ens få använda forumet över huvud taget för att komma tillrätta med problemet på riktigt, om det nu är det som är det huvudsakliga syftet vill säga.

Det finns alltså ingen som helst möjlighet för mig att skänka dessa prylar utan ID-verifiering? Jag tror tyvärr att det är fler som tänker som mig och att man inte vill behöva lämna ut sina uppgifter bara för att få skänka saker vilket leder till att mycket slängs istället för att komma till användning.

Det finns dessutom ett väldigt lämpligt alternativ vilket är att skänkesannonser skulle kunna granskas antingen av er direkt eller betrodd forumpersonal innan publicering. Det är inte direkt särskilt krävande då det i nuläget finns elva annonser sedan månadsskiftet och även om vi tar höjd för att ett par annonser har raderats då saker har hittat nya ägare handlar det om i snitt en annons per dag om ens det. Om ni inte anser att det är värt besväret så finns det väl inte så mycket att diskutera antar jag men det känns som sagt jättetråkigt om prylarna skulle behövas slängas och det kan vara värt att lyfta frågan i alla fall.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ågren:

Jag hör vad du säger men förstår fortfarande inte riktigt syftet. Det går redan att missbruka helt öppet i forumet och jag är övertygad om att säljesannonser i forumet är ett betydligt vanligare fenomen än att någon lägger ut en skänkesannons (som granskas av massvis med användare och troligtvis även forumpersonal) med något märkligt upplägg där man istället säljer saker och det skulle snarare krävas generella ID-krav för att ens få använda forumet över huvud taget för att komma tillrätta med problemet på riktigt, om det nu är det som är det huvudsakliga syftet vill säga.

Det finns alltså ingen som helst möjlighet för mig att skänka dessa prylar utan ID-verifiering? Jag tror tyvärr att det är fler som tänker som mig och att man inte vill behöva lämna ut sina uppgifter bara för att få skänka saker vilket leder till att mycket slängs istället för att komma till användning.

Det finns dessutom ett väldigt lämpligt alternativ vilket är att skänkesannonser skulle kunna granskas antingen av er direkt eller betrodd forumpersonal innan publicering. Det är inte direkt särskilt krävande då det i nuläget finns elva annonser sedan månadsskiftet och även om vi tar höjd för att ett par annonser har raderats då saker har hittat nya ägare handlar det om i snitt en annons per dag om ens det. Om ni inte anser att det är värt besväret så finns det väl inte så mycket att diskutera antar jag men det känns som sagt jättetråkigt om prylarna skulle behövas slängas och det kan vara värt att lyfta frågan i alla fall.

Jag är absolut beredd på att ta ett nytt grepp om hur vi hanterar skänkes-annonser vid ett framtida tillfälle men om det sker kommer det inte vara förrän om ganska många månader. Detta på grund av att vi har många andra saker i planeringen för marknaden som vi tänker genomföra först.

Angående värt besväret så kan det förstås finnas en sanning i det. Mig veterligen har vi fått två önskemål om att kunna lägga upp skänkesannonser utan BankID hittills. Två önskemål på ett år - det är klart vi måste väga in det. För vi ser nämligen ingen nämnvärd minskning av antalet skänkes-annonser. Det gör ju att det är väl inte den sak vi känner brinner mest i baken på oss. Men som sagt: vi är absolut öppna för att se över det i framtiden.

Däremot köper jag inte riktigt din överskrivning av ansvar på oss med något slags hot om att du är tvingad att slänga dina prylar om vi inte tillåter dig att lägga upp en annons utan ID-verifikation. Dels har du förstås fortfarande möjligheten att lägga upp annonsen om du bara verifierar din identitet men du har också möjligheten att göra något annat med prylarna än att slänga dem.
Vi står inte med kniven mot din strupe så som du får det att låta här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Om ni har kommit så pass långt att ni har ett system för digital ID-verifiering så borde det rimligtvis inte heller vara några problem att verifiera sig digitalt genom samma tjänst för att få sina uppgifter raderade? Att behöva skicka in en fotokopia på giltig ID-handling är ärligt talat löjligt, extremt integritetskränkande och känns mest som ett sätt att göra det väldigt krångligt för användarna att få sina uppgifter raderade ur era system. Som texten är formulerad idag framstår det även som att det är valfritt ("i detta steg kan du verifiera din annons") vilket inte är fallet och som ledde till lite förvirring då jag antog att det fanns ett alternativ att hoppa över detta steg just eftersom att det intialt framställs som ett valfritt alternativ för att ge någon form av ökad säkerhet.

Det uppstår dessutom ytterligare ett integritetsproblem i och med att det inte går att genomföra på ett säkert sätt eftersom alternativen är att antingen skanna in eller fota och maila över det helt okrypterat eller att skriva ut en fotokopia och skicka in via post (hallå? 1975 ringde och bad att få tillbaka sin kommunikationskanal). Ett annat problem är att det inte verkar framgå någonstans hur ni hanterar dessa ID-uppgifter, vad som sker med dem efter det att användarens identitet har verifierats osv. trots att ni enligt uppgift har en väldigt tydlig integritetspolicy. Man hoppas så klart och tar för givet att ni destruerar alt. raderar denna kopia beroende på om den är i fysisk eller digital form men jag lyckades inte hitta någon information kring detta annat än ett tidigare stycke som berör den digitala ID-verifieringen ("Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.").

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ågren:

Om ni har kommit så pass långt att ni har ett system för digital ID-verifiering så borde det rimligtvis inte heller vara några problem att verifiera sig digitalt genom samma tjänst för att få sina uppgifter raderade? Att behöva skicka in en fotokopia på giltig ID-handling är ärligt talat löjligt, extremt integritetskränkande och känns mest som ett sätt att göra det väldigt krångligt för användarna att få sina uppgifter raderade ur era system. Som texten är formulerad idag framstår det även som att det är valfritt ("i detta steg kan du verifiera din annons") vilket inte är fallet och som ledde till lite förvirring då jag antog att det fanns ett alternativ att hoppa över detta steg just eftersom att det intialt framställs som ett valfritt alternativ för att ge någon form av ökad säkerhet.

Det uppstår dessutom ytterligare ett integritetsproblem i och med att det inte går att genomföra på ett säkert sätt eftersom alternativen är att antingen skanna in eller fota och maila över det helt okrypterat eller att skriva ut en fotokopia och skicka in via post (hallå? 1975 ringde och bad att få tillbaka sin kommunikationskanal). Ett annat problem är att det inte verkar framgå någonstans hur ni hanterar dessa ID-uppgifter, vad som sker med dem efter det att användarens identitet har verifierats osv. trots att ni enligt uppgift har en väldigt tydlig integritetspolicy. Man hoppas så klart och tar för givet att ni destruerar alt. raderar denna kopia beroende på om den är i fysisk eller digital form men jag lyckades inte hitta någon information kring detta annat än ett tidigare stycke som berör den digitala ID-verifieringen ("Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.").

BankID har också tydliga begränsningar på hur det får användas. T.ex. kan vi inte verifiera användare med hjälp av BankID eftersom användare också kan logga in med vanligt användarnamn och lösenord. Med andra ord skulle vi kunna skapa ett system som låter dit radera uppgifter sparade med en annons men det skulle inte påverka andra annonser. Och det skulle inte fungera för t.ex. en allmän GDPR-begäran om att bli anonymiserad.
Istället för att välja olika tillvägagångssätt så har vi valt ett, inte minst eftersom ingen tidigare efterfrågat det du nu efterfrågar. (dvs att radera en subset av sina personuppgifter). Det är också osannolikt att vi implementerar det baserat på en enda persons begäran som i det här fallet dessutom verkar vara en hypotetisk fråga snarare än ett praktisk case.

Hur länge personuppgifter sparas beror på vilka personuppgifter det handlar om och vilka andra omständigheter som föreligger. När vi inte längre sparar en uppgift raderas den och om den är fysisk så går den i en dokumentförstörare.

Att det står "kan" får vi ta och modifiera, det hänger nog kvar från teststadiet då BankID var valfritt och vi har bara missat att uppdatera det. Jag har lagt in ett case till våra utvecklare om det nu.

Det känns verkligen som om du är på krigsstigen här med antaganden om varför vi gör saker och "hot" om vad du måste göra med dina prylar om vi inte skapar lösningar för ditt specifika behov. Jag fortsätter gärna att diskutera det här och vilka lösningar vi bör införa men du får gärna fälla in taggarna en smula.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag förstår om det uppfattas kritiskt vilket så klart också är syftet för att kunna belysa eventuella problem och brister i systemet men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att det till viss del grundar sig i en irritation och frustration kring vad som i grunden var en så enkel sak som att jag ville kunna dela med mig och ge tillbaka till communityn. Hur som helst så skulle jag motvilligt kunna tänka mig att verifiera mina uppgifter för att kunna posta en annons under förutsättningen att jag därefter enkelt och smidigt kan gå in och begära att få dessa uppgifter raderade men så verkar inte vara fallet. Bara för att förtydliga och se så att jag inte har missförstått något:

Om jag vill att mina personuppgifter (som lagras digitalt på ett säkert och krypterat vis) ska raderas måste jag alltså skicka in ännu fler uppgifter i form av en fotokopia av giltig legitimitation innehållandes bl.a. bild och andra uppgifter på ett osäkert vis och som kanske eller kanske inte raderas beroende på erat eget behov och vad ni själva anser är nödvändigt eller ej? Jag ber om ursäkt om du uppfattar tonen som aggressiv men du måste väl ändå förstå att det kan uppfattas som väldigt integritetskränkande och att man ifrågasätter syftet? Att ni kräver att man genomgår en påtvingad process för att kunna annonsera men sedan inte erbjuder några som helst garantier för att ni faktiskt raderar personuppgifterna när man begär det utan tvärtom hämtar in fler uppgifter som blottar individens identitet ytterligare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ågren:

Jag förstår om det uppfattas kritiskt vilket så klart också är syftet för att kunna belysa eventuella problem och brister i systemet men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att det till viss del grundar sig i en irritation och frustration kring vad som i grunden var en så enkel sak som att jag ville kunna dela med mig och ge tillbaka till communityn. Baserat på det som har framkommit under diskussionens gång verkar frågorna nästan ha blivit flera med tveksamma svar och det känns tyvärr som att det som från början var en skön sammanhållning mellan entusiaster har blivit mer och mer en kommersiell plattform och där användare skiftar mer och mer mot att bli potentiella annonsintäkter snarare än del av en gemenskap vilket också är anledningen till att jag har gått från att vara väldigt aktiv på Sweclockers till att knappt ens besöka forumet.

Hur som helst så skulle jag motvilligt kunna tänka mig att verifiera mina uppgifter för att kunna posta en annons under förutsättningen att jag därefter enkelt och smidigt kan gå in och begära att få dessa uppgifter raderade men så verkar inte vara fallet. Bara för att förtydliga och se så att jag inte har missförstått något:

Om jag vill att mina personuppgifter (som lagras digitalt på ett säkert och krypterat vis) ska raderas måste jag alltså skicka in ännu fler uppgifter i form av en fotokopia av giltig legitimitation innehållandes bl.a. bild och andra uppgifter på ett helt osäkert vis och som kanske eller kanske inte raderas beroende på erat eget behov och vad ni själva anser är nödvändigt eller ej? Jag ber om ursäkt om du uppfattar tonen som aggressiv men du måste väl ändå förstå hur det här framstår? Att ni kräver att man genomgår en påtvingad process för att kunna annonsera men sedan inte erbjuder några som helst garantier för att ni faktiskt raderar personuppgifterna när man begär det utan tvärtom hämtar in fler uppgifter som blottar individens identitet ytterligare.

I dagsläget sparar vi uppgifter i sex månader om jag inte missminner mig. Är en annons inblandad i oegentligheter förlängs det tills ärendet avslutas.

Processen ser ut som den gör för att följa nuvarande lagar och BankIDs TOS.

Att man bara skulle kunna radera dem på ett enkelt sätt när som helst hade ju motverkar själva syftet med att samla in dem till att börja med.
Det vill säga för att stävja problem med bedrägerier. Lägger du ut en annons godtar du ju våra regler och villkor. I dem ingår att annonsen ska verifieras och uppgifterna sparas för ändamålet. En önskan om att få sina uppgifter borttagna kan tillgodoses om det inte strider mot syftet.

Exempelvis:
Om du begår ett bedrägeri mot en butik och direkt efteråt kräver att de raderar dina uppgifter så har de ingen skyldighet att göra det vad det avser de uppgifter som är relevanta för att utreda ärendet.
Det är samma sak här. En manuell bedömning krävs i varje enskilt fall. Därför kan vi inte ha en enkel knapp man bara trycker på, det motverkar hela syftet.

Men den diskussionen känns akademisk.
Frågan är snarare bara om vi skulle kunna undanta skänkesannonser. Och som sagt: i dagsläget har vi på 13 månader fått det önskemålet två gånger. Så det verkar inte vara en så pass brinnande fråga att det är motiverat för oss att lägga tiden på en speciallösning. Men är det enkelt att göra och inte har några andra konsekvenser så ska vi förstås överväga det.

Angående en kommersiell plattform:
SweClockers marknad kan vi avveckla imorgon utan att det skulle en nämnvärd påverkan på oss alls. Vårt mål är inte att vinstmaximera. Hade det varit det så hade vi ju bara öppnat marknaden för icke-registrerade medlemmar, tagit bort trösklar som krav på BankID och börjat ta betalt för eller förbjuda skänkesannonser osv.

Vi vill erbjuda en plattform för att på ett relativt strukturerat och säkert sätt låta medlemmar handla med varandra. Det är inte en primär inkomstkälla för oss.

Om folk har förslag på förbättringar så är vi såklart idel öra för det. Mitt önskemål då är att inte väva ihop önskemål med substanslösa anklagelser/teorier om vilka nötter vi är och hot.

Jag har redan sagt att vi är villiga att titta på att förändra det men jag försökte också sätta rimliga förväntningar vad det gäller tidpunkt.

Jag har också förklarat varför det är uppbyggt som det är just i dagsläget för att försöka ge en inblick i det.

Det betyder förstås inte att du måste tycka att det är bra förklaringar. Men: Det går absolut att framföra kritik utan att sitta och väva in hot och anklagelser i det. Jag är ju här, jag svarar ju och för en dialog med dig.

Visa signatur

240p är livet