EU föreslår ökad spårbarhet av kryptotillgångar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kunde inte läsa sista länken, men den första är ett företag/organisation och inte en person, sen verkar det vara en crowfunding-plattform som drabbats och inte personer!?

Skrivet av skanepiraten:

Fast alla dessa är inte mot någon enskild person och sen dessutom är dom alla om jag inte missat något i nyheterna så rör dom Usa? Där har företag större rätt i sin plattform att styra vilka som ska ha tillgång eller ej. (är inte så här i Sverige )

För att ge styrka till mitt svar så ser du ju nu hur Trump ska stämma facebook etc för han inte få vara där, men lagen i Usa säger att dom får göra så, finns flera äldre domar som styrker detta..

Den första är företag korrekt iom Wikileaks. Den andra är crowdfounding som drabbat användarna osäker om man måste ha företag eller privatpersoner kan också köra. Många fall blir det kanske organisationer går att hitta mycket på Wikipedia gällande just PayPal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/PayPal

Ja dessa företag är i USA men PayPal, Visa, MasterCard är också från USA så deras regler gäller ju först oavsett vad vi vill intala oss om att Svensk lag gäller.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett möjligt sätt är att införa lagstiftning som gör att någon som tar emot Bitcoin måste redovisa en identitet för alla transaktioner de tar emot via Bitcoin. Det gör att man identifieras så fort man vill använda Bitcoin till något i den "vita" ekonomin.

Svarta pengar är lätta att identifiera då de kommer från plånböcker som saknar identifiering.

Vill man dra åt tumskruvarna ännu mer så kan man förbjuda handlare från att ta emot Bitcoin från en plånbok med okänd innehavare, eller där pengarna i sin tur kommit från en okänd innehavare. (I alla fall om man tittar på transaktioner som skett efter att systemet infördes.)

Samhället har redan en infrastruktur för allt detta, det är inte revolutionerande nytt bara för att det är kryptovalutor det handlar om. Den är så klart inte perfekt, men tillräckligt effektiv för att uppfylla sitt syfte för det mesta.

Kryptovalutor har till slut bara ett värde då man kan handla varor och tjänster i den vita ekonomin med dem till slut. Även kriminella behöver äta och bo någonstans, köpa bilar, tanka bensin, köpa el, etc, och behöver därmed pengar som faktiskt går att använda. Annars blir det som, i en TV-serie jag inte väljer att nämna för att jag inte vill spoila något för någon, att man sitter med en lastpall med kontanter i källaren bara, som man inte kan spendera på något för att de är svarta. (Såvida inte den vita ekonomin totalt kraschar och totalt ersätts av den svarta ekonomin.)

(Detta gäller ju så klart bara kryptovalutor som fungerar som Bitcoin, där alla transaktioner är spårbara för evigt.)

Håller med dig till viss del, därför som jag undersöker möjligheten att lämna Euro-zonen med mina tillgångar, helt vita pengar och flera års sparande och investerande i kryptovalutor. Därför har jag bestämt mig för att inte längre göda statsapparaten. Som tur är har man en bättre hälft med medborgarskap i både nordamerika och sydamerika så där kommer jag antaligen skatta mina tillgångar inom en snar framtid.
Sedan säger jag inte att någon har fel eller rätt i frågan och hur den ställs. Det som irreterar mig är hur alla som handlar med krypto och har gjort det under 10 års tid nu ska jagas i en häxjakt av staten och har man inte dokument sedan 2010 i absolut rätt ordning är det hög risk att alla dina tillångar blir frysta i väntan på utredning.
Men när du menar att min "plånbok" som legat orörd sedan 2010 är svarta pengar så håller jag inte med dig på den punkten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

@anon56869 fanns flera medlemmar som trodde att du var i något och obskyr land och därför ”förtjänade” få dina tillgångar låsta så många här vill göra rätt för sig, men tänk att fattigpensionärer är ju inte de som har försnillat. Indoktrineringen har gjort oss svenskar från att vara balen de rikaste i världen rört oss till medel. SEK har devalverats gång på gång och till slut får den flyta. Tänk om man på 60-talet växlade sina kronor till Schweizerfranc. 1:1. Så fattiga är svenskar idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

Håller med dig till viss del, därför som jag undersöker möjligheten att lämna Euro-zonen med mina tillgångar, helt vita pengar och flera års sparande och investerande i kryptovalutor. Därför har jag bestämt mig för att inte längre göda statsapparaten. Som tur är har man en bättre hälft med medborgarskap i både nordamerika och sydamerika så där kommer jag antaligen skatta mina tillgångar inom en snar framtid.
Sedan säger jag inte att någon har fel eller rätt i frågan och hur den ställs. Det som irreterar mig är hur alla som handlar med krypto och har gjort det under 10 års tid nu ska jagas i en häxjakt av staten och har man inte dokument sedan 2010 i absolut rätt ordning är det hög risk att alla dina tillångar blir frysta i väntan på utredning.
Men när du menar att min "plånbok" som legat orörd sedan 2010 är svarta pengar så håller jag inte med dig på den punkten.

Det finns ju så klart en hel massa komplexitet som inte ryms under begreppet svart och vit, det är ju en gråzon mitt i mellan. Men då hade mitt inlägg blivit väldigt långt och krävt och blivit en utredning snarare än en idéskiss.

Du kanske kan styrka att dina pengar som är orörda sedan 2010 faktiskt varit dina hela den perioden och kommer från något legit? (Ett problem är ju att plånböcker kan byta händer utan att för den delen det syns på blockkedjan, genom att man helt enkelt lämnar över sina kryptonycklar.)

Har man dock haft sina pengar i en regulatorisk gråzon så är det ju inte särskilt oväntat att man kan hamna i lite strul på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Lägg er inte i. Hela poängen med crypto är att ha ett system som staten inte kan röra.

Hade varit kul att se dem applicera samma tänk på deras nuvarande kära betalsystem.
Skapa en jävla EU-coin då som ni kontrollerar som gestapo så ska vi få se vad den får för värde.

Vadå "Lägg er inte i"? Självfallet skall man kunna spåra valuta om det innebär bättre säkerhet. Att du sedan jämför det med Gestapo är ju inte direkt givande eftersom situationen inte ens är i närheten av samma.

Oberoende så inskränker inte detta Kryptovalutors existensberättigande. Staten är fortfarande utesluten ur processen hur dess värde sätts och hur den skötts. Detta beslut handlar mest om att staten skall kunna spåra valuta om behovet finns.

Skrivet av xpanterx:

Hur skulle de praktiskt kunna stoppa en från att ladda ner ett program?
Och detta känns som boken 1984. "Har du inget att dölja vad har du emot att vi övervakar dig?"

Du får nog ta och läsa om förslaget igen.

Skrivet av Ford Prefect:

Många av de största skurkarna som Google och Facebook ser ju till att skatta i länder med extremt låg skatt (via tveksamma avtal med landet?). Det räcker väl med att en handfull av världens länder godkänner kryptotransaktioner för att detta förslag ska bli ett slag i luften. Det är förbjudet att tvätta kontanta pengar. Gissa om det har stoppat kriminella…

Tror en bättre lösning är att EU backar upp några krypto som

1. Är energieffektiva (pos?)
2. Rimligt spårbara

Det skulle tveklöst öka andelen av dessa valutor på bekostnad av de valutor som inte uppfyller kraven.

Ditt förslag faller redan på #1 tyvärr. Kryptovalutor är så långt ifrån energieffektiva de kan bli när det kommer till "brytning" och generering.

Skrivet av SweMerlin:

De liberala politikerna är livrädda för att tappa greppet om folket som göder dem.

.

Tycker du inte att du snedtolkar detta förslag lite nu?

Vänd på hela argumentet. Varför skall kryptovalutor få arbeta i gråzoner och direkt förbättra situationen för karteller och skurkar? Det är ju inte som dessa lagförslag kommer att påverka "vanliga miners" i huvud taget.

Fram tills nu har kryptovalutor legat utanför diverse skattesystem och lagar. Varför skall dessa få arbeta utanför dessa medan andra valutor inte får det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ditt förslag faller redan på #1 tyvärr. Kryptovalutor är så långt ifrån energieffektiva de kan bli när det kommer till "brytning" och generering.

Detta indikerar att du inte vet vad pos är (=Proof of Stake) som jag gav som alternativ. Du verkar tro att allt är pow (=Proof of Work).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Detta indikerar att du inte vet vad pos är (=Proof of Stake) som jag gav som alternativ. Du verkar tro att allt är pow (=Proof of Work).

De största och de flesta är väl det? Inklusive Bitcoin och än så länge Ethereum?

Permalänk
Medlem

Låter ok för min del. Kryptotransaktioner har väl hursomhelst aldrig varit omöjliga att spåra.

Skrivet av Xinpei:

Kryptovalutor är så långt ifrån energieffektiva de kan bli när det kommer till "brytning" och generering.

Du tänker på gamla sketna Proof of Work nu, exempelvis Bitcoin, som mycket riktigt är extremt energiineffektivt. Och ja, i dagsläget är de absolut största kryptovalutorna PoW-baserade, så ur det hänseendet har du helt rätt.

Men, det finns bland annat även Proof of Stake som är ett helt annat koncept som kräver extremt mycket mindre energi, ett exempel är ADA/Cardano.

(Proof of Space and Time finns ju också, exempelvis Chia, men åtminstone just Chia är lite av en gråzon eftersom själva brytningen/farmingen visserligen inte kräver mycket energi alls, på existerande "åkrar", men skapandet av dessa "åkrar" tuggar cpu och nöter ned lagringsutrymme.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo har varit utomlands sedan april och det finns en stor chans att jag kommer bo utomlands framöver vilket var anledningen till att skatteverket valde att skriva ut mig. Det bryr inte mig vart skatteverket anser att jag bor så bråkade inte om det även om jag klart och tydligt förklarade att min bostad är just den jag har i Sverige och att jag inte har någon permanent bostad utomlands.

Men ska banken plötsligt kunna neka mig tillgång till alla mina tillgångar när jag är utomlands och reser pga. att skatteverket valt att skriva mig som utlandsboende???

Helt sjukt. Har aldrig sett krypto som något mer än ett trevligt sätt att tjäna lite extra slantar från mining. Men nu är mina kryptoslantar plötsligt det enda jag har när jag är strandad utomlands. Och detta utan att någonting stort ens har hänt utan det var bara banken som plötsligt tog sig rätten att blockera min tillgång till mitt konto hos dem.

Om du varit utomlands sedan april förra året men inte haft ett fast boende under den tiden skulle jag undersöka vad som gäller där. Man tycker ju att Skatteverket borde kunna säga hur de tycker att du ska göra.

Vad säger banken när du förklarar att du inte har någon fast adress för tillfället? Att du inte kan vara skriven i Sverige om du är utflyttad är ju sant, men tycker att banken borde ha någon rutin för att hantera denna typ av undantag. Gissar att det är deras KYC som du slår i?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som någon nämt tidigare i tråden här så kan de frysa ditt konto. Finns några trådar här och var att Swedbank stängt konton pga åsikter. PayPal eller Visa är kända för att frysa konton pga politiska åsikter.

Men nu pratar du om privata bolags agerande för att, som dom ser det, skydda sitt anseende. Det har väl inget med EUs lagstiftning att göra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Om du varit utomlands sedan april förra året men inte haft ett fast boende under den tiden skulle jag undersöka vad som gäller där. Man tycker ju att Skatteverket borde kunna säga hur de tycker att du ska göra.

Vad säger banken när du förklarar att du inte har någon fast adress för tillfället? Att du inte kan vara skriven i Sverige om du är utflyttad är ju sant, men tycker att banken borde ha någon rutin för att hantera denna typ av undantag. Gissar att det är deras KYC som du slår i?

Det var i april i år. Skatteverket misstänker att jag kommer vara utomlands en längre period men hade varit utomlands 1 månad när det inträffade och totalt ungefär 6 månader i en rullande 365dagars period. Väldigt konstigt vad skatteverket sysslade med men för min del spar jag bara lite skattepengar om jag skrivs ut så tänkter inte bråka om det.

Däremot är det totalt oacceptabelt att jag får mina tillgångar spärrade. De gav mig först 2v att trolla fram och verifiera en ny adress. Mailade och beskrev att jag inte hade någon sådan utan bodde kvar på min gamla jag haft i alla år. Det räckte inte utan de krävde en elräkning eller liknande i mitt namn. Det har jag inte, lägenheten ägs av en annan person.

Har skickat ultimatum att de måste lösa det eller överföra mina tillgångar kostnadsfritt till en annan bank. Svårt att tro att de kommer vägra hitta en lösning i det långa loppet men vi får se..

rättsamhället känns väldigt otydligt här.

Vad händer om någon blir hemlös? Har banken plötsligt rätt att låsa alla ens tillgångar likt de gjorde med mig??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Fast hur ska dom lyckas med detta?... Låter som en sak som är väldigt enkel att spotta ur sig, men otroligt svår att implementera.

Om ingen låter dig växla kryprovalutor till andra användbara valutor så kommer de inte att ha något värde annat än som kuriosa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Om ingen låter dig växla kryprovalutor till andra användbara valutor så kommer de inte att ha något värde annat än som kuriosa.

Ingen i Sverige. Men internet är globalt. Sedan verkar du helt ha glömt bort att direktransaktioner faktiskt är möjligt och att ekosystem för att förbättra hastigheten för de är under uppbyggnad.

Jag har växlat fiat med krypto både i kina och korea. I kina privat direktöverföringar person to person och i korea genom exchanges.

borde kanske tillägga att det är just skurkstater där folk begränsas från att göra transaktioner fritt likt kina som krypto florerar. Om Sverige fortsätter inskränka folks rättigheter till att göra vad de vill med sina pengar så kommer privata kryptoaffärer att öka. En riktig diktatur kan såklart försöka förbjuda privata affärer och transaktioner efter diktaturens förmånga att slå ner mot dissidenter.

Men även med en totalitär e-euro där varje transaktion spåras och är bunden till en personlig ID så kan man kringå det hela genom att växla guld smycken eller andra värdesaker mot crypto utan att lämna digitala spår som kan få en fängslad.

i slutänden kanske det krävs att man måste uppvisa ett digitalt e-euro kvitto när man ska sälja mormors guldkjedja från 1952. Men har samhället gått såpass över styr utan att folk sagt ifrån så förtjänar de väl det nya helvettet som skapats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du behöver precis samma kassasystem för att hantera Bitcoin som du behöver för att hantera nationella valutor. Lagkrav på att redovisa dina transaktioner, betala moms, hålla koll på ditt lagersaldo, etc, försvinner inte bara för att det plötsligt är Bitcoin.

Redovisa transaktionerna i Bitcoin är ändå lättare eftersom transaktionerna är publika i blockkedjan. Ja du måste hålla koll på hur stor andel av varje transaktion som är moms, separat precis som nu, men du har ändå ett permanent spår som Skatteverket kan läsa direkt själva utan din inblandning, direkt när den sker och i all framtid utan risk för hårdiskkrasch etc. Klart bättre än kontanthantering inte sant? Lättare att automatisera/effektivisera för handlare.

Skrivet av pv2b:

Bitcoin är på inget sätt en ersättare för Visa/Mastercard. Bitcoin hanterar bara en pytteliten bråkdel av transaktionerna som Visa/Mastercard klarar av.

Det där är äpplen och päron. Bitcoin är att jämföra med de nattliga differens-betalningar banker gör till varandra - det som på engelska kallas settlement. Det är det som gör att en transaktion från mitt bankkonto till ditt bankkonto bara kan ske under ett fåtal specifika klockslag på dygnet som dessutom kan variera beroende på vilken avsändande och mottagande bank är. Kan du köpa kaffe med bankkonto? Tar flera timmar och fungerar bara under kontorstid. Om sista timmen under kontorstid har passerats så kommer du få vänta till nästa dag att få pengarna. Tills dess har banken låst dem och ingen av oss har tillgång till pengarna i banköverföringen. I Bitcoin kan transaktionen ta 10 minuter och en av oss har alltid tillgång till pengarna, klart bättre. Men nej kaffe kommer ingen vettig människa köpa med Bitcoin direkt i baslagret - den tiden är förbi. Det förtar inte något värde från Bitcoin tycker jag. Jag pensionssparar lite i Bitcoin - en transaktion per månad. Avgiften är lägre än inflationen i kronan.

Visa-kort i form av bankkort låser förvisso pengar på ditt konto direkt (men clearas de direkt? tror inte det). Visa och Mastercard i form av kreditkort är definitivt lager-2 lösningar - du kan genomföra 1000 köp på en månad men du betalar till dem via en enda uppsamlande betalning efter 40-60 dagar. VISA/MasterCard betalar också handlaren i klump. Varje enskild transaktion är bara en digital notis hos VISA/MasterCard. De 1000 transaktionerna tas inte från ditt bankkonto en och en och handlaren får dem inte en och en.

Finns många liknande lösningar på det för Bitcoin. Lightning, Paypal, Square och snart ... just Visa och MasterCard. Seriös satsning från Visa och MasterCard vill såklart också ha en bit av kakan.

Skrivet av pv2b:

1-2% i transaktionsavgift är också extremt lågt om man jämför med vad en Bitcoin-transaktion kostar. Just nu är vi nere på lägsta värdena på ett år, och en transaktion kostar "bara" cirka 22 kr per transaktion. Det blir dyrt om man ska handla en kopp kaffe.

Som sagt, att jämföra transaktionkostnaden att köpa en kopp kaffe (enskild transaktion) med transaktionskostnaden för clearing mellan en bank och alla andra banker för alla transaktioner på ett dygn är inte meningsfullt längre. Bitcoin är i det fallet klart billigare var gäller clearing/settlement.

En transaktion på Lightning, vilket passar för att köpa kaffe, har normalt en avgift på $0.000327181.

Skrivet av pv2b:

Kryptovalutor för all del, men just Bitcoin är om något en dinosaurie, som bara är störst för att den var först. Och det går ju helt utmärkt att propagera för kryptovalutors förträfflighet utan att komma med en massa osanningar.

Ungefär som Facebook. Finns bättre alternativ där ute men ingen använder dem seriöst - för ingen annan använder dem. Det kommer säkert att bli en uppsjö av kryptovalutor där ute. Bitcoin är dock inte bara först och störst - Bitcoin är också säkrast. Det är inga problem att göra en transaktion på 100 miljarder kronor med Bitcoin, och vet du vad? Det kostar lika mycket som att köpa en kopp kaffe - 22 kronor som du säger just nu.

Skrivet av pv2b:

(Det finns ju Lightning Network och liknande som löser en del av detta, men då är det inte längre "ren" Bitcoin det handlar om. Dessutom är det långt ifrån användarvänligt att behöva öppna upp "betalningskanaler" och låsa in pengar i dem. Det finns inget som säger att exakt samma tekniker som i Lightning Network inte skulle kunna fungera med andra kryptovalutor eller till och med fiatvalutor som bas.)

Precis som en transaktion med ett kreditkort inte är en "ren" krona-transaktion. Lightning Network stödjer redan andra kryptovalutor, Litecoin i dagsläget.

Lightning Network är inte jätteanvändarvänligt idag, håller med, men det används ändå. Det kommer att bli smidigare. LN funkar redan i länder där banksystemet är kaputt eller aldrig har fungerat. Paypal och Square har lösningar som passar oss andra, Visa och MasterCard kommer bli snäppet bättre. Alla de fyra kommer att fungera bra för alla länder där banksystemet fungerar bra nu - men kanske inte för länder som Zimbabwe där Bitcoin redan fungerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Det går redan att spåra, i alla fall Bitcoin mfl. Så detta är bullshit.

Njae, du kan se transaktionerna i dagsläget, men inte vem som är avsändare och mottagare. Det är det de jobbar på - att alla adresser ska gå att knyta till individ/bolag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechGuru:

Redovisa transaktionerna i Bitcoin är ändå lättare eftersom transaktionerna är publika i blockkedjan. Ja du måste hålla koll på hur stor andel av varje transaktion som är moms, separat precis som nu, men du har ändå ett permanent spår som Skatteverket kan läsa direkt själva utan din inblandning, direkt när den sker och i all framtid utan risk för hårdiskkrasch etc. Klart bättre än kontanthantering inte sant? Lättare att automatisera/effektivisera för handlare.

Ja, elektroniska betalningar är bättre än kontantbetalningar på det sättet. Jag har inte påstått något annat.

Men ett spår över hur mycket pengar som skickats varifrån ersätter inte bokföring. Då hade ingen (som gör sina betalningar 100% digitalt) gjort någon bokföring alls utan bara printat sina kontoutdrag på Svenskt Arkiv-papper, sparat i 10 år och kallat det för färdigt.

Du måste ju bokföra syftet med betalningen också. Min poäng är att det här är exakt likadant för Bitcoin som för andra elektroniska betalningar, så det är inte specifikt en fördel för Bitcoin.

Skrivet av TechGuru:

Det där är äpplen och päron. Bitcoin är att jämföra med de nattliga differens-betalningar banker gör till varandra - det som på engelska kallas settlement. Det är det som gör att en transaktion från mitt bankkonto till ditt bankkonto bara kan ske under ett fåtal specifika klockslag på dygnet som dessutom kan variera beroende på vilken avsändande och mottagande bank är. Kan du köpa kaffe med bankkonto? Tar flera timmar och fungerar bara under kontorstid. Om sista timmen under kontorstid har passerats så kommer du få vänta till nästa dag att få pengarna. Tills dess har banken låst dem och ingen av oss har tillgång till pengarna i banköverföringen. I Bitcoin kan transaktionen ta 10 minuter och en av oss har alltid tillgång till pengarna, klart bättre. Men nej kaffe kommer ingen vettig människa köpa med Bitcoin direkt i baslagret - den tiden är förbi. Det förtar inte något värde från Bitcoin tycker jag. Jag pensionssparar lite i Bitcoin - en transaktion per månad. Avgiften är lägre än inflationen i kronan.

Visa-kort i form av bankkort låser förvisso pengar på ditt konto direkt (men clearas de direkt? tror inte det). Visa och Mastercard i form av kreditkort är definitivt lager-2 lösningar - du kan genomföra 1000 köp på en månad men du betalar till dem via en enda uppsamlande betalning efter 40-60 dagar. VISA/MasterCard betalar också handlaren i klump. Varje enskild transaktion är bara en digital notis hos VISA/MasterCard. De 1000 transaktionerna tas inte från ditt bankkonto en och en och handlaren får dem inte en och en.

Finns många liknande lösningar på det för Bitcoin. Lightning, Paypal, Square och snart ... just Visa och MasterCard. Seriös satsning från Visa och MasterCard vill såklart också ha en bit av kakan.

Som sagt, att jämföra transaktionkostnaden att köpa en kopp kaffe (enskild transaktion) med transaktionskostnaden för clearing mellan en bank och alla andra banker för alla transaktioner på ett dygn är inte meningsfullt längre. Bitcoin är i det fallet klart billigare var gäller clearing/settlement.

En transaktion på Lightning, vilket passar för att köpa kaffe, har normalt en avgift på $0.000327181.

Ungefär som Facebook. Finns bättre alternativ där ute men ingen använder dem seriöst - för ingen annan använder dem. Det kommer säkert att bli en uppsjö av kryptovalutor där ute. Bitcoin är dock inte bara först och störst - Bitcoin är också säkrast. Det är inga problem att göra en transaktion på 100 miljarder kronor med Bitcoin, och vet du vad? Det kostar lika mycket som att köpa en kopp kaffe - 22 kronor som du säger just nu.

Precis som en transaktion med ett kreditkort inte är en "ren" krona-transaktion. Lightning Network stödjer redan andra kryptovalutor, Litecoin i dagsläget.

Lightning Network är inte jätteanvändarvänligt idag, håller med, men det används ändå. Det kommer att bli smidigare. LN funkar redan i länder där banksystemet är kaputt eller aldrig har fungerat. Paypal och Square har lösningar som passar oss andra, Visa och MasterCard kommer bli snäppet bättre. Alla de fyra kommer att fungera bra för alla länder där banksystemet fungerar bra nu - men kanske inte för länder som Zimbabwe där Bitcoin redan fungerar idag.

Men då är vi nog rätt överens om vad jag hade som invändning i mitt första inlägg, där du skrev att specifikt Bitcoin har en massa fördelar framför svenska kronor. Ingen av de fördelarna du tar upp är unika för Bitcoin, utom möjligtvis då stabilitet och förtroende för Bitcoin som en slags förvaring av värde, eller någon slags kryptografisk myntfot. Och då möjligheten att överföra stora mängder pengar internationellt snabbt.

Grejen med myntfötter är att de, om vi tittar på historian i slutändan är lätta att manipulera bort. En gång i tiden har våra valutor backats av guld, men så är det inte längre. Om det en gång gick att manipulera bort en sådan grej, finns det inget som garanterar att våra framtida kryptosystem som byggs ovanpå Bitcoin inte kan fungera likadant. Det finns inget som hindrar mig från att sätta upp en "kryptobank" som lånar ut mer Bitcoin än jag har, så länge jag kan få tillräckligt många att se ett saldo på den här banken som lika bra som riktiga Bitcoin. (Jag sällar mig inte till skaran som tycker att fiatvalutor nödvändigtvis är av ondo, men jag förstår att man kan ha en sådan inställning.) Då känns nyttan med specifikt Bitcoin ganska begränsad i långa loppet.

Permalänk

Det märks att Sweclockers forum har en åldrande publik. 35+ eller snarare 40+

Jag ser krypto som andra revolutionen av internet. Ni som inte fattar innebörden, kanske ska läsa på er lite innan om vad tekniken innebär.

Volvo, hus och glad fruga i all ära. Men alla är inte villiga att ge sin frihet för trygghet.

Permalänk
Medlem

Om någon trodde att man skulle tillåta penningtvätt via krypto ad infinitum var man ju bra naiv.

Jag ser varken förslaget som bra eller dåligt utan snarare oundvikligt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jävligt intressant att flera här försöker rättfärdiga det Skatteverket gör mot dig. Jag säger inte att de har gjort fel, men att just risken att staten kan frysa dina tillgångar borde få det sovande folket att vakna ännu en gång. Jag säger dig, man måste ha en plan B och en plan C i detta land. Se till att ha lite Euro/USD, för vem vill ha skvalpvalutan SEK som knappt går att använda ens i Sverige.

Skatteverket har inte gjort något, du kan ha kvar dina bankkonton i de svenska affärsbankerna när du flyttat utomlands så länge du svarar på några grundläggande frågor.

Det är inget som händer någon som är ute och reser, du behöver planera att vara borta i ett år eller mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fortuneteller:

Det märks att Sweclockers forum har en åldrande publik. 35+ eller snarare 40+

Jag ser krypto som andra revolutionen av internet. Ni som inte fattar innebörden, kanske ska läsa på er lite innan om vad tekniken innebär.

Volvo, hus och glad fruga i all ära. Men alla är inte villiga att ge sin frihet för trygghet.

Det kan ju också vara så att man är 35+, har en förståelse för hur kryptovaluta fungerar, både rent tekniskt och ekonomiskt, gått igenom en fas där man varit ganska hype på detta, men genom att tiden gått och att man läst på mer, bildat sig en mer nyanserad och mogen bild av vad kryptovaluta är, vad det kan göra, vad det inte kan göra, och dess fördelar och nackdelar.

Jag vet om att det finns åtminstone en person som är aktiv på Sweclockers som stämmer in på ovanstående.

(Volvo, check. Glad fruga, för det mesta. Hus, inte än.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Skatteverket har inte gjort något, du kan ha kvar dina bankkonton i de svenska affärsbankerna när du flyttat utomlands så länge du svarar på några grundläggande frågor.

Det är inget som händer någon som är ute och reser, du behöver planera att vara borta i ett år eller mer.

Oj! Visste inte att du jobbar på bank/Skatteverket. Du kanske kan hjälp @anon56869 och låsa upp hans tillgångar. Eller tycker du att han är kriminell och bör få sina pengar låsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Väldigt konstigt vad skatteverket sysslade med men för min del spar jag bara lite skattepengar om jag skrivs ut så tänkter inte bråka om det.

Tror jag inte du gör.

Skrivet av anon56869:

Däremot är det totalt oacceptabelt att jag får mina tillgångar spärrade. De gav mig först 2v att trolla fram och verifiera en ny adress. Mailade och beskrev att jag inte hade någon sådan utan bodde kvar på min gamla jag haft i alla år. Det räckte inte utan de krävde en elräkning eller liknande i mitt namn. Det har jag inte, lägenheten ägs av en annan person.

Har skickat ultimatum att de måste lösa det eller överföra mina tillgångar kostnadsfritt till en annan bank. Svårt att tro att de kommer vägra hitta en lösning i det långa loppet men vi får se..

rättsamhället känns väldigt otydligt här.

Vad händer om någon blir hemlös? Har banken plötsligt rätt att låsa alla ens tillgångar likt de gjorde med mig??

Visumfriheten i Japan är 90-dagar och max 180-dagar som "Temporary visitor", så du är ju registrerad som boende i Japan av de japanska myndigheterna och har ett uppehållstillstånd. Din adress i Japan står således i papper från myndigheterna om du inte snart ska lämna landet.

Hemlösa kan registrera särskild postadress och folkbokföra sig på kommunen de har anknytning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Oj! Visste inte att du jobbar på bank/Skatteverket. Du kanske kan hjälp @H_Bozz och låsa upp hans tillgångar. Eller tycker du att han är kriminell och bör få sina pengar låsta?

Han bör svara på frågorna bara, du kan inte säga att du visst bor i Sverige samtidigt som du säger att du inte tänker resa tillbaka och inte överklagar Skatteverkets beslut. Att ha fel inställning är inte kriminellt, men svarar du inte på frågorna vad ska banken då göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Oj! Visste inte att du jobbar på bank/Skatteverket. Du kanske kan hjälp @H_Bozz och låsa upp hans tillgångar. Eller tycker du att han är kriminell och bör få sina pengar låsta?

Att argumentera för/emot någons anekdotiska bevisföring är ju ganska poänglöst.

Det känns spontant som vi saknar (all) information för att kunna säga varken bu eller bä och det finns lite som kan ändra på detta här i ett publikt forum på internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fortuneteller:

Det märks att Sweclockers forum har en åldrande publik. 35+ eller snarare 40+

Jag ser krypto som andra revolutionen av internet. Ni som inte fattar innebörden, kanske ska läsa på er lite innan om vad tekniken innebär.

Volvo, hus och glad fruga i all ära. Men alla är inte villiga att ge sin frihet för trygghet.

Är ju 40+ som inte är emot krypto. Det är en intressant företeelse. Själv trodde jag att det var alla ungdomar som nu för tiden vill bli övervakade. Alla transaktioner tillgängliga för myndigheterna. Men framförallt så är väldigt många här historielösa. Räcker att ha flytt från Tyskland, Ryssland och andra länder där staten har nästintill totalkontroll. Ser staten dig inte som kompis så är du rökt. @anon56869 är ett exempel.

Kokar man ned det så är det ens förhållande till staten. Ser du den som obegränsad god, ja då är du också emot allt som staten inte tycker om. Folk glömmer att det är människor som jobbar på myndigheterna. Finns goda och onda människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det var i april i år. Skatteverket misstänker att jag kommer vara utomlands en längre period men hade varit utomlands 1 månad när det inträffade och totalt ungefär 6 månader i en rullande 365dagars period. Väldigt konstigt vad skatteverket sysslade med men för min del spar jag bara lite skattepengar om jag skrivs ut så tänkter inte bråka om det.

Däremot är det totalt oacceptabelt att jag får mina tillgångar spärrade. De gav mig först 2v att trolla fram och verifiera en ny adress. Mailade och beskrev att jag inte hade någon sådan utan bodde kvar på min gamla jag haft i alla år. Det räckte inte utan de krävde en elräkning eller liknande i mitt namn. Det har jag inte, lägenheten ägs av en annan person.

Har skickat ultimatum att de måste lösa det eller överföra mina tillgångar kostnadsfritt till en annan bank. Svårt att tro att de kommer vägra hitta en lösning i det långa loppet men vi får se..

rättsamhället känns väldigt otydligt här.

Vad händer om någon blir hemlös? Har banken plötsligt rätt att låsa alla ens tillgångar likt de gjorde med mig??

Det har inte slagit dig att de vill styrka vem du är så att dina tillgångar inte försöker nås av någon som försöker låtsas vara du?

Banken fryste mitt konto en gång utan att jag hade gjort något kriminellt, de hade dock registrerat köp på ovanliga platser och ville försäkra sig om att ingen annan individ hade fått åtkomst till mina tillgångar.
Drygt? Så in i helvete, men hellre det än att någon kan tömma mina konton utan att banken höjer på ögonbrynen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det var i april i år. Skatteverket misstänker att jag kommer vara utomlands en längre period men hade varit utomlands 1 månad när det inträffade och totalt ungefär 6 månader i en rullande 365dagars period. Väldigt konstigt vad skatteverket sysslade med men för min del spar jag bara lite skattepengar om jag skrivs ut så tänkter inte bråka om det.

Det kanske du borde ha bestridit om du inte faktiskt tänkte vara borta mer än ett år.

Skrivet av anon56869:

Däremot är det totalt oacceptabelt att jag får mina tillgångar spärrade. De gav mig först 2v att trolla fram och verifiera en ny adress. Mailade och beskrev att jag inte hade någon sådan utan bodde kvar på min gamla jag haft i alla år. Det räckte inte utan de krävde en elräkning eller liknande i mitt namn. Det har jag inte, lägenheten ägs av en annan person.

Ingen bank vill ha en kund som inte är skriven i något land då de riskerar stora viten om Finansinspektionen därmed anser att de inte gör tillräckligt för att motverka penningtvätt. Eftersom du är utflyttad kan du per definition inte vara skriven i Sverige, så då får du skriva dig i landet du befinner dig helt enkelt.

Om du bor inneboende hos någon, eller hyr i andra hand kanske du har något papper som visar detta?

Skrivet av anon56869:

Har skickat ultimatum att de måste lösa det eller överföra mina tillgångar kostnadsfritt till en annan bank. Svårt att tro att de kommer vägra hitta en lösning i det långa loppet men vi får se..

rättsamhället känns väldigt otydligt här.

Vad händer om någon blir hemlös? Har banken plötsligt rätt att låsa alla ens tillgångar likt de gjorde med mig??

Tror inte att ditt ultimatum kommer göra så mycket. Om det hypotetisk hade rört sig om penningtvätt (ej i detta fall) hade det ju inte varit ok för banken att bara föra över pengarna till en annan bank. Däremot vill de nog gärna hitta en bra lösning inom gällande regelverk.

Folk som blir hemlösa är inte utflyttade och kan därmed förmodligen i värsta fall skriva sig på ett härbärge eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Folk som blir hemlösa är inte utflyttade och kan därmed förmodligen i värsta fall skriva sig på ett härbärge eller liknande.

Man använder sig av ”Poste restante” till något av Postnords godkända kontor/terminaler och hämtar således ut sin eventuella post där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man använder sig av ”Poste restante” till något av Postnords godkända kontor/terminaler och hämtar således ut sin eventuella post där.

Ah, det låter rimligt ja. En viktig skillnad är i alla fall att de inte är registrerade som utflyttade.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Det kanske du borde ha bestridit om du inte faktiskt tänkte vara borta mer än ett år.

Ingen bank vill ha en kund som inte är skriven i något land då de riskerar stora viten om Finansinspektionen därmed anser att de inte gör tillräckligt för att motverka penningtvätt. Eftersom du är utflyttad kan du per definition inte vara skriven i Sverige, så då får du skriva dig i landet du befinner dig helt enkelt.

Om du bor inneboende hos någon, eller hyr i andra hand kanske du har något papper som visar detta?

Tror inte att ditt ultimatum kommer göra så mycket. Om det hypotetisk hade rört sig om penningtvätt (ej i detta fall) hade det ju inte varit ok för banken att bara föra över pengarna till en annan bank. Däremot vill de nog gärna hitta en bra lösning inom gällande regelverk.

Folk som blir hemlösa är inte utflyttade och kan därmed förmodligen i värsta fall skriva sig på ett härbärge eller liknande.

Jag har en bostad i Sverige. Varför tusan skulle jag vilja skriva mig på ett hotell eller någon lös bekant någonstanns utomlands där jag inte bor och få min post ditskickad bara för att skatteverket valt att omregistrera mig som utlandsboende när jag är ute och reser??