EU föreslår ökad spårbarhet av kryptotillgångar

Permalänk
Medlem

Är bara bra ser det som ett sätt att i framtiden kunna legitimera kryptovalutor och göra dem mer mainstream och mer stabilt.

I dag så är de ju majoriteten av dess användning för kriminell verksamhet och vissa tekniskt kunniga krypto-entusiaster.
Skulle man lyckas med att få bort eller i alla fall kraftigt minska den kriminella delen av kryptovalutor, så skulle nog mer vanligt folk våga på att använda kryptovalutor med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

De liberala politikerna är livrädda för att tappa greppet om folket som göder dem.

.

Mer att de är skyldiga att skydda verksamheter och folket från kriminalitet som kryptovalutor göder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Är bara bra ser det som ett sätt att i framtiden kunna legitimera kryptovalutor och göra dem mer mainstream och mer stabilt.

I dag så är de ju majoriteten av dess användning för kriminell verksamhet och vissa tekniskt kunniga krypto-entusiaster.
Skulle man lyckas med att få bort eller i alla fall kraftigt minska den kriminella delen av kryptovalutor, så skulle nog mer vanligt folk våga på att använda kryptovalutor med.

Men nej för fan, dom används inte alls i någon majoritet utav kriminella

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har precis varit i kontakt med "min" svenska bank som bestämt sig för att totalt blockera alla mina tillgångar från mig.

Anledningen? Jo eftersom jag varit utomlands en hel del och just nu befinner mig utomlands så bestämde sig skatteverket plötsligt för att bokstavligen talat kasta ut mig ur landet. Jag har visserligen ingen adress utomlands utan bor tekniskt sett fortfarande kvar i Sverige men det spelade visst ingen roll utan de skrev om mig som utlandsboende.

Efter det så krävde banken plötsligt en ny adress vilket jag såklart inte har eftersom min bostad fortfarande är den samma gamla i Sverige. Detta vill de att jag ska styrka med att skicka in en elräkning eller liknande i mitt namn med min adress på. Dock är bostaden ej i mitt namn och jag befinner mig just nu på andra sidan jorden och kommer nog inte kunna åka hem på en god stund.

Så då bestämde sig banken för att trycka på "shut down" knappen och låsa mitt konto tills vidare. Tillgångar i den lägre miljonklassen är låsta och helt otillgängliga för mig just nu utan att jag gjort någonting alls vare sig illegalt eller ens fuffens!

"Har man inget att dölja har man inget att oroa sig för" ... jo tjena!!

Det ENDA kontanta medlena jag har just nu är min Ethereum krypto wallet och ett utländskt bankkonto med lite småpengar på.

Det är tyvärr inget skämt. Hoppas banken kommer på bättre ideer snart.
Tar tacksamt emot tips om hur jag löser situationen.

Mvh

Låter som att du inte anmält att ditt huvudsakliga boende är utomlands och då ska du anmäla detta.
Lagen i enkelhet säger att man ska vara folkbokförd på adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Och är man borta från Sverige i mer än ett år ska man anmäla sig som utvandrad hos Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Lägg er inte i. Hela poängen med crypto är att ha ett system som staten inte kan röra.

Fast om staten inte kan röra så är lagförslaget inget problem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Det låter som att du bott utomlands i mer än ett år utan att anmäla detta? Då kan du komma att anmälas som utflyttad automatiskt. Detta är vad jag vet i enlighet med folkbokföringslagen. Har du inte bott utomlands i ett år eller mer kanske du kan skicka in något bevis om detta till dem?

Jo har varit utomlands sedan april och det finns en stor chans att jag kommer bo utomlands framöver vilket var anledningen till att skatteverket valde att skriva ut mig. Det bryr inte mig vart skatteverket anser att jag bor så bråkade inte om det även om jag klart och tydligt förklarade att min bostad är just den jag har i Sverige och att jag inte har någon permanent bostad utomlands.

Men ska banken plötsligt kunna neka mig tillgång till alla mina tillgångar när jag är utomlands och reser pga. att skatteverket valt att skriva mig som utlandsboende???

Helt sjukt. Har aldrig sett krypto som något mer än ett trevligt sätt att tjäna lite extra slantar från mining. Men nu är mina kryptoslantar plötsligt det enda jag har när jag är strandad utomlands. Och detta utan att någonting stort ens har hänt utan det var bara banken som plötsligt tog sig rätten att blockera min tillgång till mitt konto hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men ska banken plötsligt kunna neka mig tillgång till alla mina tillgångar när jag är utomlands och reser pga. att skatteverket valt att skriva mig som utlandsboende???

Skulle gissa att det kan bro lite på med vilket land du nu är i?
Vissa länder räknas ju som högriskländer när det gäller penningtvätt och kriminalitet etc. Kan ju vara så att banken drar öronen åt sig och vill ha mer information i fall råkar vara i ett av vad dom klassar som högriskland och gör transaktioner ofta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka belägg har du för ditt påstående?

Så fort en lag skall införas behöver det inte per automatik betyda att din "frihet" äventyras (såvida du inte är kriminell men då har du inte mina sympatier).
Vad jag kan se efter att snabbt ha läst igenom de fyra förlagen är att man i princip vill harmonisera, utöka och förstärka existerade lagstiftning mot penningtvätt (ML) och finansiering av terroristverksamhet (TF) att även omfatta virtuell valuta fullt ut. De transaktioner som kan "frysas" är väl konton där virtuell valuta omvandlas fasta medel? Något om åsiktsregistrering kan jag inte finna.

De kommer bara åt den vanliga människan och så länge du staten ser dig som en kompis så är allt frid och fröjd. Du väljer att tro att staten alltid är god. Gör det... men med erfarenhet från andra länder så och så tittar man på lite historia så har ju folket blivit blås på fiatvalutor fler än en gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Jo har varit utomlands sedan april och det finns en stor chans att jag kommer bo utomlands framöver vilket var anledningen till att skatteverket valde att skriva ut mig. Det bryr inte mig vart skatteverket anser att jag bor så bråkade inte om det även om jag klart och tydligt förklarade att min bostad är just den jag har i Sverige och att jag inte har någon permanent bostad utomlands.

Men ska banken plötsligt kunna neka mig tillgång till alla mina tillgångar när jag är utomlands och reser pga. att skatteverket valt att skriva mig som utlandsboende???

Helt sjukt. Har aldrig sett krypto som något mer än ett trevligt sätt att tjäna lite extra slantar från mining. Men nu är mina kryptoslantar plötsligt det enda jag har när jag är strandad utomlands. Och detta utan att någonting stort ens har hänt utan det var bara banken som plötsligt tog sig rätten att blockera min tillgång till mitt konto hos dem.

Jävligt intressant att flera här försöker rättfärdiga det Skatteverket gör mot dig. Jag säger inte att de har gjort fel, men att just risken att staten kan frysa dina tillgångar borde få det sovande folket att vakna ännu en gång. Jag säger dig, man måste ha en plan B och en plan C i detta land. Se till att ha lite Euro/USD, för vem vill ha skvalpvalutan SEK som knappt går att använda ens i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Men nej för fan, dom används inte alls i någon majoritet utav kriminella

Söker du på nyheter och statistik om detta så ligger det på ca 50% , så rätt vanligt och denna information baseras på i nyheterna på när man har kommit på folk som gör kriminella handlingar.

Så verkar vara rätt vanligt och därför det har tagit stor fart med att röja i detta.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Tror de vill komma åt alla fall av ponzi som finns där ute... save the kids osv.

Väldigt mycket krypto gambling och krypto har inget värde mer än det folk tycker det har.
Vanliga valutor har ett lands hela fastighetsmarknad som grund, lite därför bostäder alltid ökar i värde.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka belägg har du för ditt påstående?

Så fort en lag skall införas behöver det inte per automatik betyda att din "frihet" äventyras (såvida du inte är kriminell men då har du inte mina sympatier).
Vad jag kan se efter att snabbt ha läst igenom de fyra förlagen är att man i princip vill harmonisera, utöka och förstärka existerade lagstiftning mot penningtvätt (ML) och finansiering av terroristverksamhet (TF) att även omfatta virtuell valuta fullt ut. De transaktioner som kan "frysas" är väl konton där virtuell valuta omvandlas fasta medel? Något om åsiktsregistrering kan jag inte finna.

Som någon nämt tidigare i tråden här så kan de frysa ditt konto. Finns några trådar här och var att Swedbank stängt konton pga åsikter. PayPal eller Visa är kända för att frysa konton pga politiska åsikter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ringman:

Skulle gissa att det kan bro lite på med vilket land du nu är i?
Vissa länder räknas ju som högriskländer när det gäller penningtvätt och kriminalitet etc. Kan ju vara så att banken drar öronen åt sig och vill ha mer information i fall råkar vara i ett av vad dom klassar som högriskland och gör transaktioner ofta.

Du läste nog inte ordentligt, de bryr sig inte alls om var jag är. Anledningen till att de blockerade mitt konto var för att jag inte har gett dem någon ny adress eller lyckats skicka in något papper som styrker att jag bor kvar på samma adress som jag bott i massvis av år utan problem.

För att påminna dig innan du kommer med nästa ursäkt för bankerna eller staten så kan jag påpeka igen att anledningen till varför de ville ha en ny adress är pga. skatteverket valde att ändra min boendeadress till "utlandsboende". Jag har själv aldrig uppgett att jag bytt bostad och har i verkligheten heller aldrig bytt bostad. Alla mina grejer står kvar i samma lägenhet i Stockholm.

Sen är jag inte alls i något "högriskland" utan i japan, men om jag så vore i ett skitland så det vore det hela mycket värre. Här hade nog regeringen tagit väl hand om mig ifall något oväntat som t.ex en olycka eller något annat hade hänt. I flumflum land kan det bli betydligt farligare om man råkar ut för något tråkigt och plötsligt inte har några pengar att betala för sig med. I värsta fall skulle det kunna leda till ens död.

Det hela kunde ju varit någorlunda okej om man åtminstone hade möjligheten att bära runt på kontanter så att man kan vara förberedd på sånt här. Men det har man ju effektivt förbjudit folk att både inneha och resa med i några funktionella mängder kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som någon nämt tidigare i tråden här så kan de frysa ditt konto. Finns några trådar här och var att Swedbank stängt konton pga åsikter. PayPal eller Visa är kända för att frysa konton pga politiska åsikter.

Åsikter? fakta på det ?

Tror mer att folk inte förstår sina skyldigheter att du ska informera om tex att du är utomlands etc för ja det skapar dig problem senare annars.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som någon nämt tidigare i tråden här så kan de frysa ditt konto. Finns några trådar här och var att Swedbank stängt konton pga åsikter. PayPal eller Visa är kända för att frysa konton pga politiska åsikter.

Kända? Jag måste leva under en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du läste nog inte ordentligt, de bryr sig inte alls om var jag är. Anledningen till att de blockerade mitt konto var för att jag inte har gett dem någon ny adress eller lyckats skicka in något papper som styrker att jag bor kvar på samma adress som jag bott i massvis av år utan problem.

För att påminna dig innan du kommer med nästa ursäkt för bankerna eller staten så kan jag påpeka igen att anledningen till varför de ville ha en ny adress är pga. skatteverket valde att ändra min boendeadress till "utlandsboende". Jag har själv aldrig uppgett att jag bytt bostad och har i verkligheten heller aldrig bytt bostad. Alla mina grejer står kvar i samma lägenhet i Stockholm.

Sen är jag inte alls i något "högriskland" utan i japan, men om jag så vore i ett skitland så det vore det hela mycket värre. Här hade nog regeringen tagit väl hand om mig ifall något oväntat som t.ex en olycka eller något annat hade hänt. I flumflum land kan det bli betydligt farligare om man råkar ut för något tråkigt och plötsligt inte har några pengar att betala för sig med. I värsta fall skulle det kunna leda till ens död.

Det hela kunde ju varit någorlunda okej om man åtminstone hade möjligheten att bära runt på kontanter så att man kan vara förberedd på sånt här. Men det har man ju effektivt förbjudit folk att både inneha och resa med i några funktionella mängder kontanter.

Också de handlingar och kundkännedomsuppgifter som banken har om dig ska hållas aktuella vilket kan innebära att du kan få kompletterande frågor under kundrelationens gång.

Med tanke på att du har förändrats under tiden som kund och inte kan styrka din faktiska information som du skriver här idag så är det inte konstigt att banken agerat på detta sätt, för banken får på huvudet hårt om dom inte hade agerat.
Källa
Men förstår verkligen att du sitter i en jobbig sits på grund av detta.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skanepiraten:

Också de handlingar och kundkännedomsuppgifter som banken har om dig ska hållas aktuella vilket kan innebära att du kan få kompletterande frågor under kundrelationens gång.

Med tanke på att du har förändrats under tiden som kund och inte kan styrka din faktiska information som du skriver här idag så är det inte konstigt att banken agerat på detta sätt, för banken får på huvudet hårt om dom inte hade agerat.
Källa
Men förstår verkligen att du sitter i en jobbig sits på grund av detta.

Ja att man skapat någon lag som rättfärdigar det sjuka förvånar mig inte alls. Säkerligen någon EU lag också.

Hur som helst, ville bara passa på att skriva av mig när nu tråden handlade om att EU försöker begränsa krypto nu när jag mer än någonsin inser hur viktigt det är att ha ekonomiska resurser som banker och stat inte kan komma åt.

Hoppas andra här inne kan dra lärdom av det hela och inser faran med att vara totalt beroende av digtala lösningar som kan stängas av med ett knapptryck oavsett om man är laglydig eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja att man skapat någon lag som rättfärdigar det sjuka förvånar mig inte alls. Säkerligen någon EU lag också.

Hur som helst, ville bara passa på att skriva av mig när nu tråden handlade om att EU försöker begränsa krypto nu när jag mer än någonsin inser hur viktigt det är att ha ekonomiska resurser som banker och stat inte kan komma åt.

Hoppas andra här inne kan dra lärdom av det hela och inser faran med att vara totalt beroende av digtala lösningar som kan stängas av med ett knapptryck oavsett om man är laglydig eller ej.

Ja du är invånare i ett samhälle och då har du inget annat än att gilla läget eller bli politiker...

Men ja det är lärdomen för dig och att du ska kolla upp saker med bank/försäkring etc innan du gör stora skillnader i dit liv för det kommer garanterat göra skillnader hur du får gör o inte.

Som att flytta ifrån en adress till en annan och helt plötsligt är din bilförsäkring 100kr dyrare i månaden för att den nya adressen/gatan/området sker mer skador etc. Ett samtal hade kunnat berätta detta. (egen erfarenhet)

likaså om att innan du åker utomlands med din personbil att kolla upp vad som gäller med din försäkring etc så du inte står där med kostnader för det "oväntade"
Min personbil idag får ju inte köra in i vissa städer i europa för att det är en gammal diesel och kommer ge mig höga böter om jag kör in tex

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Åsikter? fakta på det ?

Tror mer att folk inte förstår sina skyldigheter att du ska informera om tex att du är utomlands etc för ja det skapar dig problem senare annars.

Skrivet av Sysop:

Kända? Jag måste leva under en sten.

www.forbes.com/sites/andygreenberg/2010/12/07/visa-mastercard...

www.buzzfeednews.com/blakemontgomery/the-alt-right-has-a-paym...

www.cnet.com/paypal-and-shopify-remove-trump-related-accounts...

Finns en anledning patron fick en exodus exempelvis för ett tag sen där de började banna folk vars politiska åsikter inte följde silicon valley. Dock ser jag den som mindre problem mot exempelvis PayPal, Visa, MasterCard mfl.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Även om jag personligen avskyr kryptovalutor så finner jag det här förslaget vidrigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

www.forbes.com/sites/andygreenberg/2010/12/07/visa-mastercard...

www.buzzfeednews.com/blakemontgomery/the-alt-right-has-a-paym...

www.cnet.com/paypal-and-shopify-remove-trump-related-accounts...

Finns en anledning patron fick en exodus exempelvis för ett tag sen där de började banna folk vars politiska åsikter inte följde silicon valley. Dock ser jag den som mindre problem mot exempelvis PayPal, Visa, MasterCard mfl.

Kunde inte läsa sista länken, men den första är ett företag/organisation och inte en person, sen verkar det vara en crowfunding-plattform som drabbats och inte personer!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechGuru:

Bitcoins värde ligger i normal användning som hedge mot inflation, som modern effektiv plattform för familjer att skicka pengar hem, för handlare som inte vill betala 1-2% i kortavgifter och behöva krångliga kassasystem.

Du behöver precis samma kassasystem för att hantera Bitcoin som du behöver för att hantera nationella valutor. Lagkrav på att redovisa dina transaktioner, betala moms, hålla koll på ditt lagersaldo, etc, försvinner inte bara för att det plötsligt är Bitcoin.

Bitcoin är på inget sätt en ersättare för Visa/Mastercard. Bitcoin hanterar bara en pytteliten bråkdel av transaktionerna som Visa/Mastercard klarar av.

1-2% i transaktionsavgift är också extremt lågt om man jämför med vad en Bitcoin-transaktion kostar. Just nu är vi nere på lägsta värdena på ett år, och en transaktion kostar "bara" cirka 22 kr per transaktion. Det blir dyrt om man ska handla en kopp kaffe. Till och med om man handlar för 500 kr så blir en transaktionskostnad på 22 kr hela 4,4%, vilket är mer än dubbelt så dyrt än en Bitcointransaktion även om man räknar extremt snällt. Det är klart ett vettigt alternativ till internationella banköverföringar utanför EU (i alla fall just nu, när Bitcoin-nätverket inte är särskilt belastat), men inte till mycket annat.

Då ska man också tänka på att transaktionskostnaden har vart uppe på nästan 500 kr per transaktion nu under April. Transaktionskostnaderna kommer bara gå upp med hur många som använder Bitcoin, och även i takt med att block reward går ner.

Kryptovalutor för all del, men just Bitcoin är om något en dinosaurie, som bara är störst för att den var först. Och det går ju helt utmärkt att propagera för kryptovalutors förträfflighet utan att komma med en massa osanningar.

(Det finns ju Lightning Network och liknande som löser en del av detta, men då är det inte längre "ren" Bitcoin det handlar om. Dessutom är det långt ifrån användarvänligt att behöva öppna upp "betalningskanaler" och låsa in pengar i dem. Det finns inget som säger att exakt samma tekniker som i Lightning Network inte skulle kunna fungera med andra kryptovalutor eller till och med fiatvalutor som bas.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

www.forbes.com/sites/andygreenberg/2010/12/07/visa-mastercard...

www.buzzfeednews.com/blakemontgomery/the-alt-right-has-a-paym...

www.cnet.com/paypal-and-shopify-remove-trump-related-accounts...

Finns en anledning patron fick en exodus exempelvis för ett tag sen där de började banna folk vars politiska åsikter inte följde silicon valley. Dock ser jag den som mindre problem mot exempelvis PayPal, Visa, MasterCard mfl.

Fast alla dessa är inte mot någon enskild person och sen dessutom är dom alla om jag inte missat något i nyheterna så rör dom Usa? Där har företag större rätt i sin plattform att styra vilka som ska ha tillgång eller ej. (är inte så här i Sverige )

För att ge styrka till mitt svar så ser du ju nu hur Trump ska stämma facebook etc för han inte få vara där, men lagen i Usa säger att dom får göra så, finns flera äldre domar som styrker detta..

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om det egenligen är så svårt? Om anonyma kryptovalutor blir illegala så kommer all legal användning av de illegala valutorna försvinna. De som använder desss valutor ändå, så måste blir det mycket hemlighetsmakeri och gjort för att pengar ska komma bort. Se vad som hände med OneCoin och andra valutor där alla pengar bara försvann. Detta trots att kända personer öppet drev verksamheten.

Om de anonyna kryptovalutorna blir illegala. Så kan kriminella använda dem som ett slags skuldbrev mellan varandra. Men det blir väldigt svårt att använda den legalt.
Liksom har man kryptovalutor till ett värde för flera miljoner så vad ska man göra med dessa? Visst köpa illegala saker, tjänster. Men glöm bilar, hus, kläder, mat, resor etc.
Och kryptovalutorna blir otroligt mindre intressanta.

Frågan som ställs är ju hur dom ska "öka spårbarheten" av kryptotillgångar. Du kan ju ha oändligt många wallets, och alla inkommande och utgående betalningar är ju omöjliga att spåra (hur mycket dom än vill)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Frågan som ställs är ju hur dom ska "öka spårbarheten" av kryptotillgångar. Du kan ju ha oändligt många wallets, och alla inkommande och utgående betalningar är ju omöjliga att spåra (hur mycket dom än vill)

– Allting i bitcoin är fullt spårbart. Du kan spåra transaktioner eftersom de får en egen kod. Men så länge ”plånboken” ligger orörd är den mycket svårt att koppla till en person, säger Lotta Mauritzon.

"Lotta Mauritzon på polisens nationella bedrägericentrum"

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marmend:

Lägg er inte i. Hela poängen med crypto är att ha ett system som staten inte kan röra.

Vadå lägger er inte i? Om det är så att staten inte kan röra den så spelar det ju ingen roll om de lägger sig i, för det gör ändå inget?

Eller är det verkligen så att kryptovalutor är orörbara av stater? Då behöver man ju inte mana till stater att inte lägga sig i.

Du måste bestämma dig, bara en av ovanstående kan vara sant. Antingen så är kryptovalutor orörbara av staten genom sin utformning, eller så behöver man mana till staten att inte lägga sig i (lycka till).

Skrivet av Marmend:

Hade varit kul att se dem applicera samma tänk på deras nuvarande kära betalsystem.
Skapa en jävla EU-coin då som ni kontrollerar som gestapo så ska vi få se vad den får för värde.

Euro finns och är en av världens ledande valutor, och möjliggör relativt snabba elektroniska transaktioner av värde genom hela Europa genom SEPA-betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra bra. Är man inte kriminell så borde det som företag inte vara några som helst konstigheter att redogörs för sina transaktioner. Alla nyheter som går i riktningen att Krypto blir mindre anonymt och då mindre attraktivt är bra.

Du bryr ju dig bara om din gaming inte om rätten till privatliv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skanepiraten:

Ja du är invånare i ett samhälle och då har du inget annat än att gilla läget eller bli politiker...

Men ja det är lärdomen för dig och att du ska kolla upp saker med bank/försäkring etc innan du gör stora skillnader i dit liv för det kommer garanterat göra skillnader hur du får gör o inte.

Som att flytta ifrån en adress till en annan och helt plötsligt är din bilförsäkring 100kr dyrare i månaden för att den nya adressen/gatan/området sker mer skador etc. Ett samtal hade kunnat berätta detta. (egen erfarenhet)

likaså om att innan du åker utomlands med din personbil att kolla upp vad som gäller med din försäkring etc så du inte står där med kostnader för det "oväntade"
Min personbil idag får ju inte köra in i vissa städer i europa för att det är en gammal diesel och kommer ge mig höga böter om jag kör in tex

Har levt på samma vis sedan 2007 utan problem. Vad är ditt problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

Frågan som ställs är ju hur dom ska "öka spårbarheten" av kryptotillgångar. Du kan ju ha oändligt många wallets, och alla inkommande och utgående betalningar är ju omöjliga att spåra (hur mycket dom än vill)

Ett möjligt sätt är att införa lagstiftning som gör att någon som tar emot Bitcoin måste redovisa en identitet för alla transaktioner de tar emot via Bitcoin. Det gör att man identifieras så fort man vill använda Bitcoin till något i den "vita" ekonomin.

Svarta pengar är lätta att identifiera då de kommer från plånböcker som saknar identifiering.

Vill man dra åt tumskruvarna ännu mer så kan man förbjuda handlare från att ta emot Bitcoin från en plånbok med okänd innehavare, eller där pengarna i sin tur kommit från en okänd innehavare. (I alla fall om man tittar på transaktioner som skett efter att systemet infördes.)

Samhället har redan en infrastruktur för allt detta, det är inte revolutionerande nytt bara för att det är kryptovalutor det handlar om. Den är så klart inte perfekt, men tillräckligt effektiv för att uppfylla sitt syfte för det mesta.

Kryptovalutor har till slut bara ett värde då man kan handla varor och tjänster i den vita ekonomin med dem till slut. Även kriminella behöver äta och bo någonstans, köpa bilar, tanka bensin, köpa el, etc, och behöver därmed pengar som faktiskt går att använda. Annars blir det som, i en TV-serie jag inte väljer att nämna för att jag inte vill spoila något för någon, att man sitter med en lastpall med kontanter i källaren bara, som man inte kan spendera på något för att de är svarta. (Såvida inte den vita ekonomin totalt kraschar och totalt ersätts av den svarta ekonomin.)

(Detta gäller ju så klart bara kryptovalutor som fungerar som Bitcoin, där alla transaktioner är spårbara för evigt.)

Permalänk
Medlem

Det går redan att spåra, i alla fall Bitcoin mfl. Så detta är bullshit.