Bakterier ser ljuset med Lifx nya smart-lampa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Känns inte som något man får av ett vanligt hem dock?

Om jag fick det i samband med en operation, så ja...en hemmiljö eller annan miljö är inget undantag.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Kan vara bra för butiker, speciellt köttdisken och grönsaker där E.colli ibland förekommer och belysningen är på många timmar om dagen. Ser ingen nytta med detta för privatpersoner, där belysningen i t ex kylskåpet släcks när man stänger..har man E.colli eller liknande i köket i övrigt eller i badrummet, då är hygienen så pass dålig att en lampa inte kommer att göra någon större nytta..

Det jag undrar här är vad strålningen skulle göra med proteinerna i köttet. Skulle de bli så förstörda att de knappt kan användas av kroppen och köttet blir rätt meningslöst att äta förutom smakupplevelsen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Hittade en mycket matnyttig artikel om just denna produkt där journalisten har intervjuat flera experter inom relevant område: https://californianewstimes.com/lifxs-bacteria-killing-smart-...

Alla experter säger att produkten är opraktisk med tanke på hur ineffektiv den är (hur lång tid det tar att döda en viss andel av bakterierna på en viss yta från ett visst avstånd - ju längre bort från ljuskällan, desto längre tid tar det).

Och är ljuskällan för långt borta från vissa bakterier den är ämnad att döda så kommer dessa bakterier att hinna replikera sig igen och det blir aldrig helt utplånat. Hursomhelst så fungerar produkten, om än extremt långsamt enligt länkade artikeln ovan (t.ex. UV-strålning som brukar användas för desinficering dödar både bakterier och virus på bara en minut eller så).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tachiyon:

Om jag fick det i samband med en operation, så ja...en hemmiljö eller annan miljö är inget undantag.

Men det är väl inte så ofta man opererar sig, oftast? Ergo, ingen risk.

Dessutom är nog dessa lampor 99.9 % bullshit, så de kommer inte spela någon roll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grejen, det är 405nm som jag uppfattat det, köp ett par billiga leds på ebay, Ali eller Amazon. Same same, det används ju för resin-prints och nagellack hela tiden och då är det inga 800kr lampan ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men det är väl inte så ofta man opererar sig, oftast? Ergo, ingen risk.

Somliga är i behov av fler operationer. Jag har opererat mig flera gånger per år.

Det jag säger är att oavsett miljö, så kan vilken bakterie som helst (oavsett miljö) en potentiell risk till att bli sjuk.

Sen finns det dessutom människor som har nedsatt immunförsvar andra hälsotillstånd som kan sätta kroppen, där varje virus/bakteriell/svampinfektion är pontentiellt dödligt. Cancerpatienter är en grupp jag tänker främst på. Och personer som har haft sepsis (inkl. mig) har en större risk att kroppen övergår till sepsis igen vid en ny infektion.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Kan bli ett köp. Har överlevt bakteriell sepsis, och vill inte få det igen. Fy fan för sepsis...

Skall det bita så bör det börja lukta ozon om lampan om det verkligen skall döda bakterier - dvs. mellan eller lågtrycks kvicksilverrör med kvartsglas som det lyser lite blått i (och huvuddelen är då UV i 253.7 och 185 nm - varav det sistnämnda är det som ger Ozon-doften) - typ dessa som användes för att radera eprommar förr. - dom tittar man inte i eller låter belysa huden trots att de 'ser' harmlösa ut när de skimrar i blåljus då man annars ganska snabbt får svetsblänk/snöblindhet i ögonen (den som haft det vill aldrig uppleva det igen med såriga hornhinnor och det gör ont som sjuttsingen - brukar vara en eller två nätter som förloras för att man inte kan sova i smärta) och rodnad hud av solljusbrännskada.

Kort sagt skall det bita på bakterier så är det inte bra heller för högre stående organismer som vi människor om vi blir utsatta för strålningen då bakterier är betydligt robustare än vad vi är..

- violett (405 nm) är fortfarande synligt för våra ögon och icke joniserande och verkan på bakterierna om det finns någon är oklar, medans 253,7 och framförallt 185 nm är så kortvågiga fotoner med mycket energi att de är joniserande att det bildas Ozon av luftsyre och även i vatten samt väteperoxid vilket båda är kraftigt oxiderande och destruktiv för bakterier (Dock e.coli kan tåla en viss mängd Väteperoxid då de har enzymer som bryter ned det då det är närvarande i deras livsmiljö för att kunna överleva) - därför är väteperoxid-desinficering med 'miljövänliga' vattenreningstabletter ineffektiva mot just E.Coli medans klorbaserad vattenreningstabletter med tex Natriumdiklorisocyanurat (används också för klorering i pooler) är effektiv mot E.coli.

Dessutom så slår 257.3 och 185 nm UV direkt in i cellerna och förstör DNA till icke verksam nivå och därmed kommer åt sporer av tex. virus och annan typ av vilande bakterier som normalt är väldigt hårda att ta ihjäl med även oxiderande kemikalier som väteperoxid och hypokloriter/underklorsyra vid desinficering.