Tävling: Konfigurera den optimala bärbara speldatorn med HP

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Konfigurera den optimala bärbara speldatorn med HP

Plocka fram dina vassaste rekommendationer och komponera den bästa datorn, för en chans att vinna en OMEN-signerad speldator från HP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har satt ihop receptet på den dator jag själv skulle vilja ha som bärbar, där snudd på topprestanda kombineras med bra energiförbrukning och bibehållen portabilitet.

Spel jag vill kunna spela:

Forza Horizon 4
Battlefield 5
Battlefield 2042 (när det släpps)

Datorn ska vara kompakt nog för att kunna användas i hängmattan, tyst och elegant nog för mötesrummet men också kapabel nog för ett LAN-party. För det tror jag på följande specifikation:

  • Chassi - i något lättviktsmaterial med bra värmeledningsegenskaper, exempelvis aluminium. Datorn behöver inte vara så slimmad som möjligt - satsa istället på bra batteritid, kylning för bibehållen prestanda och låg ljudnivå med möjlighet för underhåll. Ytan bör vara matt / ruggad så den inte drar åt sig massa fingeravtryck.

  • Monitor - en 15.6" 2560x1440 ≥ 120 Hz IPS-panel med bra färgåtergivning, betraktningsvinklar, gärna med stöd för åtminstone HDR400 (gärna HDR600) så racen i solnedgångarna i Forza kommer till liv.

  • CPU - AMD Ryzen 5800H - En processor som kombinerar hög IPC med låg TDP, samtidigt som den har många kärnor, vilket kan behövas när BF2042 ska spelas med 127 andra på samma server.

  • GPU - Nvidia GeForce RTX3070 @ 115W - Räcker och blir över för alla moderna spel i denna upplösning. Framstegen med DLSS och FSR lär göra att det hänger med länge! RTX för extra ögongodis och inlevelse i Battlefield 5.

  • RAM - 32 GB DDR4 SODIMM @ 3200 MHz med låga latenser - Viktigt för att få ut de sista dropparna prestanda.

  • Lagring - 1 TB snabb NVME-lagring - Det är relativt billigt och spelbiblioteket blir inte mindre.

Datorn bör dessutom ha en bra webcam för alla Teamsmöten som uppstår under pandemin - och med det även bra inbyggda högtalare samt mikrofon. I anslutningsväg bör minst 2x USB A, 2x USB C, 1x DisplayPort 1.4 (eller HDMI 2.1), 1x 3.5mm kombojack samt 1x 2.5 GBit Ethernet finnas. Trådlöst ska stöd för Wifi 6 och Bluetooth 5 med aptX Low Latency finnas. Datorn ska vara servicevänlig och det ska vara lätt att byta ut RAM, SSD samt att demontera kylningen för att rengöra och byta kylpasta. Tangentbordet ska ha bra taktil feedback, men vara tyst nog för att kunna användas i ett möte och vara spillsäkert. Trackpaden ska ha glasbeläggning och stöd för multitouch - snegla på Apple här. För avancerat spelande kopplas extern utrustning in.

En sån här dator borde landa runt 20000 :- , vilket jag anser är sweetspot för pris/prestanda i en spellaptop idag.

stavfel :)
Permalänk
Medlem

Spel

1) Doom Eternal - datorn ska dels orka drivet spelet med bra grafikinställningar, men även i hög uppdateringsfrekvens (>=120Hz) så att det är lättare att se vad som händer när det går undan.
2) Ori and the Will of the Wisps - inte speciellt krävande, men det är ett spel vars estetik gynnas av en skärm med bra kontrast (gärna mini-LED eller OLED).
3) Half-Life: Alyx - givetvis ska datorn kunna köra VR-spel, trådlöst med Wifi-6 eller via USB-C.

Skärm

17,3 tum för större inlevelse och förbättrade termiska marginaler, dessutom är behovet av portabilitet inte lika stort för en bärbar speldator som antagligen kommer stå placerad på ett bord nära en strömkälla. Som nämnt ovan någon typ av skärm med bra kontrast, gärna mini-LED eller OLED eller som minst en vettig VA-panel utan uppenbar ghosting. Upplösning som är väl avvägd utifrån övriga kriterier, på den storleken så är även 1920x1080 bra nog men det skulle kunna vara konfigurerbart för den som vill betala för mer. Adaptiv synkronisering för att undvika tearing och uppdateringsfrekvens åtminstone 120Hz. Tunna bezels för att utnyttja utrymmet väl, plus att det är estetiskt tilltalande.

Komponenter

Fokus på energieffektivitet och bra kyllösning då det är odrägligt med vinande laptopfläktar. Om det är svårt att uppnå, överväg att sälja en separat kylenhet som tillbehör för den som behöver och erbjud enkel konfiguration för att växla mellan ljudnivå och prestanda.

Flera olika modeller beroende på prisklass, det vill säga att det till exempel är valbart att köpa en dyrare GPU ifall det behovet finns.

Chassi: God värmeavledning, bra byggkvalitet.
Processor: Ryzen 5000H-serie (för bra energieffektivitet).
Grafikkort: RTX 3000-serie (av samma skäl som ovan samt DLSS 2.0 och VRWorks).
RAM: >=16 beroende på prisklass.
Lagring: >=1TB NVMe.
Nätverk: Gigabit Ethernet och Wifi-6.
Tangentbord: Hållbart och tystlåtet.
Övrigt: Skaplig kamera (borde få plats i en lite bulligare dator) med skaplig mikrofon och högtalare. Goda anslutningsmöjligheter generellt (Ethernet, Wifi-6, USB-A, USB-C, DP, HDMI (2.1 för VRR) etc.). Pålitlig och skön trackpad.

Pris: 20-30K beroende på konfiguration.

Permalänk

Denna Omen laptop jag kommer lägga förslag på kommer kosta ca. 30 000 kronor uppskattar jag det till.
Med det i åtanke. Så vill jag den ska driva dess 3 spelen:

1. Minecraft - Med RTX på är detta ett tungdrivet spel, men det höjer verkligen spelupplevelsen i detta spelet avsevärt.
2. Battlefield 2042 - Släpper du en ny laptop nu är det en förutsättning att det kan klara denna releasen med RTX på.
3. Cyberpunk 2077 - Hata eller älska, men ge det tid så blir det nog övervikt på älska även här med RTX på.

Skärmen:

Den erfarenheten jag har av gaming laptops är att du helt enkelt får en bättre spelupplevelse med en större skärm så därför anser jag att den bör komma i 17,3 ".
Den ska i alla fall ha upplösningen 2560x1440, (QHD).
Vara av paneltypen IPS.
Ha en uppdateringsfrekvens om 144 - 165 Hz.
Samt ha stöd för HDR och som tidigare OMEN modeller fixar 100% DCI-P3.

Komponenter

Chassi - Ska vara lättvikt och ha en bra värmeavledning och vara så slimmat det går med tanke på komponenterna och den mängd värme som kommer genereras vid tungdrivna spel som det är tänkt för.
Processor - Intel Core i7 11800H. Pålitlig, snabb och bra. Intel gör bra laptopprocessorer.
Grafikkort - GeForce RTX 3080. Ska du driva spel med RTX i bra settings, då är det detta som gäller, framförallt på nyare spel.
RAM - 32 GB DDR4 3200 - 3600 MHz. 640 kB borde egentligen räcka för vem som helst eller hur?
Lagring - 1 TB NVMe räcker långt. Men det ska även finnas en slot till för den som vill ha mer och vill expandera med ytterligare en disk.
Nätverk - Wi-Fi 6 och 1000 Mbit/s ethernet. Samt bluetooth. Den här nätverksuppsättningen räcker långt.

Det går inte att komma ifrån att en sådan best till laptop kommer att suga batteri, så självklart ska den ha så bra batteri som möjligt med tanke på prisklassen som håller en ca. 8 timmar men den ska även gå snabbt att ladda och då självklart vara utrustad med HP's Fast Charge system.
Gällande uttag så ska den ha HDMI 2.1, displayport 1.4, samt thunderbolt och en mixad uppsättning av USB 3.2 Gen 2 Type A och Type C. Framtiden är här.
Denna laptop hade utan problem kunnat driva de förslagna spelen med resonabla settings med RTX på, och det är ju därför jag valt att utrusta den som jag gjort, en förhöjd spelupplevelse kräver vassa komponenter. Att den hamnar i prisklassen 30 000 tror jag känns fullt rimlig, du får vad du betalar för.

Hälsningar / Funkmeister-F.

Permalänk
Medlem

Spel - Battlefield 2042, RDR2, Spiderman Miles Morales när det nu släpps till dator i framtiden.
Komponenter
Skärm - 17.3 tum, 1080p, IPS, mycket ljusstark (1000 nits) och matt för att man förmodligen kommer spela på alla sorters platser med ogynnsamma förhållanden.
Laddsladd - sladd som ska vara mycket behändlig att ta fram och plocka bort. Batteriet kan vara av sämre laget så länge laddsladden är mycket behändlig, t.ex. en som coilar ihop sig som hos en dammsugare. Inbyggd RGB i laddsladden. Laddsladden ska kunna bypassa batteriet när det är fulladdat.
GPU - high end 3080 med bra kylning i utbyte mot ett svagare batteri. 3000-serien för raytracing i battlefield och Miles Morales.
CPU - AMD Ryzen 9 5900HX med bra kylning i utbyte mot svagare batteri. Många spelare i 2042 har jag hört så stark processor nödvändig.
Kylning - fokus på detta, gärna liquid metal om det är praktiskt genomförbart.
Lagring - minst 2 terabyte nvme.
Kamera - kamera med fysisk blockering.
Hörlursutgång - riktat mot användaren för att inte vara i vägen för vänster-/höger-spelare. Gärna med en svagare lock-mekanism så att dom inte slits ut allt för enkelt även om det ska vara möjligt.
RAM - 16 gigabyte, whatever hastighet som passar processorn bäst. Uppgraderbar vad gäller ram.

Pris runt 30000. Tanken är att personen med datorn är den som alltid har möjlighet att svänga förbi en kompis och spela hos denne som är bunden av sin stationära dator. Har sett en del folk som måste packa ner sina stora klumpiga stationära datorer och skärmar för att spela hos någon. Denna är tänkt att lyfta prestandan närmare stationära utan att tumma på portabiliteten. LAN ska bli roligare utan all förflyttning.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Spel: Allround, inga specifika spel i åtanke utan mer än lite allt möjligt maskin. Men om jag skall välja tre:
1. Valorant/CS - (esport fps, jag vet många laptops som inte klarat av CS och vanlorant bra, min 8750H/1060 6gb laptop t.ex)
2. Cyberpunk 2077 - (har man en gaminglaptop så så ska man kunna köra det med raytracing!)
3. BattleField 2042 - (givetvis, det är det nya heta liksom)

Skärm: 15.6" alt 17.3" 1920x1080 @ 240Hz, någon hyffsad panel.
Chassi: Gärna Alu, behöver inte alls vara allt för "slim", inte så mycket gamer fokus utan slät borstad alu, kanske någon design linje eller två.

Laptopen får gärna vara lite tjockare för att husera bra kylning, lite fetare heatsinks, dubbla fläktar för CPU och GPU med utblås bakåt.

Specs:

CPU:AMD Ryzen R9 5900HX gärna med hög tdp limit tack vare kylning samt laddare
RAM: Så mycket som kan tänkas hamna i budgeten, Gärna dual channel, det gör mycket på prestandan. 2x8GB 3200MHz möjligen?
GPU: Nvidia 3060ti-3070, hög tdp här med. Kanske AMD ifall det har något bra man kan använda sig av. Tror dock Nvidia är bättre här med sin raytracing prestanda.
lagring: så mycket NVMe utrymme som rymms i budgeten, 1TB kanske?

När det kommer till batteri samt laddare, denna laptopen är tänkt som en "desktop" replacement som man kan ta med sig på lan. Inte mycket batteri gaming med andra ord. Laddare så mycket krävs för att driva runt maskinen.

Kamera spelar ingen roll, gärna något som kan blockas.

Tangentbord kan gärna vara vanliga "sax" brytar typen. pekplatta bryr man sig inte riktigt om ifall man spelar, så ett bra sätt att stänga plattan på.

Utgångar: Hyffsat med USB, separat hörlurs och mikrofon jack. Vanlig nätverksport, WiFi är ju ett måste så valfritt Intel WiFi/BT samt för vanliga LAN. Dubbla mini DP hade också varit nice samt en HDMI.

Där måste ju vara RGB så tangentbordet får ha det.

När vi väl kommer in på mjukvara så vill jag gärna att det är relativt rent, Dell är en stor bov med saker som drar onödigt mycket prestanda så skippa mycket av det.

Där får dock gärna finnas ett väldesignat UI för olika Performance modes, ett som har fokus på tystnad och ett "GAMER MODE" där grejerna får högre TDP och mer fläkt ljud tillåts. Ett balanserat läge kan man ju också ha ifall man tolererar mer fläktljud, med tdp rörs ej.

I detta Verktyg får gärna grejer som temperaturer för GPU och CPU finnas bl.a.

Om man får drömma så hade 4 dimms samt dubbla NVMe slottar varit uppskattat. Inte alls nödvändigt dock med minnena, en extra nvme hade varit trevligt.

Och till slut: utblås baktill för fläktarna, sånna flapps som hade på gamla tangentbord så man får lite luft under den. Så många portar bak som det får plats, resten på vänster, inget på högersidan.

Om vi talar pris, är kylningen kanon med rejält tilltagna flänsar, bra fläktar som skyfflar mycket luft samt har dubbla NVMe slottar. Hade den hade kostat cirka 25.000kr, så hade jag stått som köpare direkt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk

Ett problem med spellaptops kan vara att dom inte ofta klarar en knytnäve utan att det kostar mycket pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Extern skärm och externt tangentbord/mus, utan det är det en arbetsmiljömässig och ergonomisk mardröm.

Visa signatur
Permalänk

Omen laptopen "Pappa edition"

1. Diablo 2 Remastered
2. Command and conquer Remastered
3. Apex Legends

Skärmen måste vara STOR så 17,3" 144hrz för att man ska kunna vila ögonen efter alla godnattsagor.

Chassit - Gärna vattentätt och av kolfiber för stryktåligheten fall barnen skulle få tag på den lille rackaren och häller ut ett glas saft samt smular ner ett eller två ballerinakex. Behöver kunna torka bort nougaten också ju. Gärna köra i diskmaskinen.

Hjärnan (processorn) Intel® Core™ i7-10750H (2,6 GHz, 12 MB L3-cache, 6 kärnor). Måste vara i överkant så att man kan värma benen när barnen gått o lagt sig. Annars brukar ju dom fylla den funktionen utmärkt

Grafikkort - GeForce RTX 3080 för att matcha processorn så klart. Meningslöst men något mindre!

RAM - 32 GB , inget att snacka om. Får bli den mängden.

Lagring - Behöver ca 1-2 TB till alla bilder man har på kidsen. Sen får man köpa en extren SSD till spelen så klart.

Nätverk - Fast kabel 2,5 Gbit Lan så att barnen kan snubbla på kabeln och dra ner laptopen i golvet.

Tangentbord - Måste vara tyst som en mus. Annars vaknar barnen när man ska spela.

Pris? kanske 27 690 :- Nu ska jag gå o göra frukost så har inte tid att fundera mera!

Visa signatur
Permalänk

Tänkte delta men när jag ser dem som redan har skrivit så känns de inte lönt, för alla vi "gamers" har siktet mot samma mål, sen tycker jag de är grymt av HP att vända sig till oss på swec för att förbättra sina datorer och få de skräddarsytt efter konsumenterna

Lycka till alla!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag Ursäkta långt utlägg och ibland vissa repititoner.

Välj tre spel som den bärbara speldatorn ska kunna driva:

När det gäller spel tycker jag man ska dela upp det i 3 delar:

1.Ett spel som kräver hög grafikprestanda: i detta fall väljer jag: I detta fall väljer jag assassins creed vallhalla.
2.Ett spel som kräver högre CPU prestanda: i detta fall väljer jag E-sportstiteln som CSGO i hög fps.
3.Ett som kräver båda: I detta fall väljer jag cyberpunk 2077
Det viktiga tror jag i slutändan handlar om att finna en balans mellan hårdvaran inte för stark GPU men inte för stark CPU, det jag oftast ser är att man prioriterar ena eller andra.

Välj om datorn ska vara i 15,6-, 16,1- eller 17,3-tumsformat.

•När det gäller skärmstorlek tror jag en 16,1 tums dator med minimala kanter runt skärmen skulle vara optimalt då får man en dator som är minimal i storleken. Skärmen i sig skulle jag vilja se i 1440p eller lägst 1080p med hög frekvens gärna IPS eller OLED. Dock tror jag också det är viktigt att man tänker på att datorn kanske dockas om man inte spelar på språng.

Välj komponenter och motivera dina val. Tänk på att en bärbar dator är mycket mer än bara processor och grafikkort, och var inte rädd för att motivera med mjuka värden samt prisklass.

CPU: Ryzen 5600H eller 5800H borde mer en räcka.
GPU: Skulle säga en bra 3070 utan begränsningar i ström eftersom den kan mäta med en strömbegränsad 3080. Alternativt en 3060 (tänker om det är begränsat med budget)
RAM: Minst 16gb gärna höghastighetsram i dual Channel och gärna 1xr8 ram så man får bättre prestanda(Linus Tech tips visade nyligen att en 1xr8 modul konfiguration kunde ge upp till 25 procent bättre prestanda) sen gärna att dem är utbytbara om man vill uppgradera till mer ram minne.
Lagring: Gärna 1tb m.2 SSD eller minst 512gb med möjlighet att utöka antingen med en 2,5 disk eller m.2 till så man kan utöka lagringsutrymmet.
Skärm: som ovan gärna en 16,1 tum med begränsade kanter(Så avtrycket blir mindre) samt hög FPS i 1440p eller 1080p med bra/hög ljusstyrka och bra färger antingen med OLED för en dyrare modell eller IPS för en billigare, sen skulle även g-sync eller freesync vara bra.
Tyngd/Storlek/Kylning: Storleken och tyngden får inte bli för klumpig eller för tung men jag vill inte att man ska offra på kylningen i datorn bara för att man ska få en lättare dator så en balans mellan storlek/Tyngd/Kylning för delarna hade vart optimalt.
Trackpad/tangentbord: Gärna bakgrundsbelyst tangentbord och en riktigt stor trackpad.
Webkamera: Placerad i överkant av skärmen och inte i nederkanten(man vill inte visa näsborrarna) gärna en ok bildkvalitet låt säga 1080p kamera hade varit bra för eventuella Skype möten eller liknande.
RGB: Valfritt för mig inte viktigt. Kanske att man kan starta eller stänga av de själv. Jag ser hellre att datorn ser ut som en ”vanlig dator” så folk inte stirrar för mycket lite sleeper pc.
Kvalitet/Pris: Jag tror kvalitén på materialet ska vara bra inte att den ska vara bästa kvalitén men någonstans i mitten kanske en kombination av plast och metall. Priset ska ändå vara konkurrenskraftigt så att man inte väljer bort den(Jag vet själv att jag sorterar efter pris på exempelvis prisjakt).
Utgångar: gärna en HDMI 2.1 eller bättre för bildutgång usb-c med Höga hastigheter och laddning hade varit bra med så man kan koppla in en dockningsstation sen kanske bra med fullstora usb portar samt en bra ethernet port gigabit gärna.
Högtalare: hyffsat bra högtalare inte de bästa men inte offra för mycket heller då jag oftast använder hörlurar när jag spelar.
Trådlöst: Bra med wifi 6 och bluetooth 5.x så man får en stabil uppkoppling till både tillbehör och internet.

Sammanfatta din konfiguration på ett koncist sätt med ett inlägg i forumtråden som hör till artikeln. Använd dina valda spel i beskrivningarna

Sammanfattningsvis: En balanserad dator som klarar allt från höga FPS titlar som CSGO, kan användas till mer casual gaming via assassins creed eller Cyberpunk 2077 när man har lust med lite grafiskt intensiva spel. Jag tror i slutändan dock att en helhet som ger så lite kompromisser som möjligt är det viktigaste, det ska finnas möjlighet till uppgraderingar, inte vara för dyr och inte se ut som en tegelsten eller enhörningsspya(rgb) samt kännas ok kvalitétsmässigt.

Permalänk
Lego Master

Jag har inte mycket att tillföra i form av specs, det mesta känns sagt redan innan.
Det jag däremot vill uppmärksamma är inriktningen på en gaminglaptop som en "släpbar stationär" istället för en normal laptop.
De tillfällen jag själv ägt en spelinriktad bärbar dator så har den nära nog 100% av tiden stått på ett skrivbord med sladdar hängande överallt. Fult, trassligt och inte speciellt "bärbart".

Jag skulle säga att det finns ett par viktiga ändringar jag själv skulle gjort om jag fick designa en gaminglaptop från grunden:

  • Inkludera en kraftfull dockningsstation så all extern hårdvara kan kopplas dit och man slipper "lika mkt slangar som på aktuen"-syndromet till själva datorn. Kopplingen till datorn bör INTE ske med någon proprietär anslutning utan standardiserade grejjor så man kan byta senare om så önskas.

  • Gör det möjligt att aktivt välja bort batteriet och istället montera in mer lagring, mer RAM, extra GPU för SLI (kanske inte aktuellt längre) eller helt enkelt bara en täckplåt för att minska vikten på datorn i de fall man inte kommer använda den trådlöst. Detta bör gå att göra on the fly utan att behöva skruva isär den. Jag skulle tillochmed gå så långt att säga att batteri och GPU kan vara utbytbara med varandra; jag ser inget scenario där en CPU-GPU inte kan hantera det jag vill göra "on the fly", och när jag vill spela har jag alltid nätström inkopplad. Batteri och hardcore gaming är helt enkelt inte nödvändigt i samma andetag.

  • Möjlighet att justera höjden på skärmen när datorn är uppfälld. Ergonomin med att jobba eller spela på en laptop som står på ett bord i lagom höjd för att skriva på, är inte speciellt bra för nacken. Om datorn har rätt viktfördelning bör det gå att ha en skärm som går att höja ca: 10cm utan att den får alldeles för mycket slagsida bakåt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Kommer nedan att beskriva den i min mening multifunktionella gamerbooken baserat på pris, prestanda och kompabilitet.

Spel som datorn utan bekymmer skall kunna driva (utifrån egna preferenser.)
The Forest
Counterstrike GO
Rainbow six siege

Datorn bör ha en IPS-skärm, 120hz på 16,1" med bra och korrekt färgåtergivning.

Specifikationer
AMD Ryzen 9 5900HS 3,1Ghz (8-kärnig)
RTX 3060 max-Q
16Gb DDR4 SDRAM 2666Mhz (uppgraderingsbart.)
1 tb NVMe M.2 SSD
2x M.2 slots (1 ledig)
2x USB 3.2
2x USB 4.0
1x Thunderbolt
1x mini HDMI (separat skärmingång.)
1x Nano-sim slot
1x 3,5mm jack

Nu följer "lull-lull" specifikationer
Separat kontrollerkort och HDMI-ingång för skärmen, för att kunna använda den som extern skärm till tex. en annan dator.
SIM-slot för 4/5G anslutning
Bakgrundsbelyst tystlåtet tangentbord (bakgrundsbelysning valbar)
Stilsäkert chassi i borstat aluminium med tydliga hörn och kanter
Webkamera inbyggd i IPS-panelen (Mikrofon vid tangentbordet.)
Kylarlösning som även kan arbeta enbart passivt vid tex kontorsarbete.
Medföljande fot för att datorn ska kunna ställas på högkant som "stationär" (dvs de flesta portar på baksidan av datorn samt kylningen anpassad för detta.)

Sammanfattning

En fullfjädrad kompetent dator med möjligheter.
Att på ett bra sätt kunna ansluta extern utrustning och spela CS GO utan att behöva tweaka laptopen eller placera den i märkliga positioner är viktigt för långa sessioner.
Att ha lagringsutrymme och grafikprestanda för open-world spel såsom The Forest är avgörande om man spelar olika sorters spel.
Färgåtergivning och snabb uppdateringsfrekvens är givande faktorer i spel som Rainbow six siege.

Stort fokus på processor, detta för att säkerhetsställa prestanda under en längre tidshorisont. En dator skall kunna hänga med även när det har gått några år. Grafikprocessorn kommer hänga med länge nog den också, sett till den historiska händelseutvecklingen på grafiksidan.
Ett annat fokusområde är kompabilitet. Datorn fungerar lika bra som stationär som med 4G i sommarstugan.
Den kan kylas passivt och lämpar sig lika bra på möten som på lan.
Saknar du en skärm till din Raspberry pi som vägrar lira med SSH helt plötsligt?
Bara att ansluta den till din nya HP Uno Omen Momento gamerbook och dess multifunktionella skärm.

Vissa självklara specs såsom wifi, ethernet, trackpad etc har utelämnas pga att de är självskrivna

Med reservation för felskrivningar och ev. tekniska önskedrömmar som inte är realiserbara.

//Gamerouge

.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

SPEL
Revit Enscape 3D (OK inte ett spel men samma behov)
Halo 6 Infinite
Halo Master Chief Collection

SKÄRM
16.1" 2560x1600 120Hz, >=500nits 10 bit native.

KOMPONENTER
CPU Intel Core i9 11X00H
RAM 64GB LPDDR4X 4 266 MHz
GPU nVidia RTX 30X0 Max-Q (Minst 8GB GDDR6)
SSD 1TB nVME PCIe 4.0 snabb

CHASSI
Tangentbord och skärm viktigast, trackpad räcker med funktionell.
Webkamera av hög kvalitet, gärna ljusstark skärm alternativt belysningslist i överkant.
Mikrofonarray för brusreducering/taloptimering även möjlighet att använda nvidias brusreduceringsteknik.
Högtalare optimerade för tal snarare än ljud.
TB4/USB4/LADDNING bakerst, en på vardera sida.
USB-A 1st på vänster, 2st på höger.
HDMI minst 2.0 på vänster sida framför TB4.
TPM 2.0
Inget headset/mikrofonjack.
SD-kortsläsare bonus men ingen dealbreaker
WWAN 4/5G med stöd för eSim.
Bluetooth 5.1 (med rejäla antenner så man inte tappar BT till headset när man går till köket för att göra en macka under mötet)
WiFi 6
Xbox Wireless om det inte blir dyrt/tar plats
Max 2Kg (Batteritid inte viktigast)
Styv men tunn.

Laddare/PSU med 10Gbit/s LAN RJ45. Låg vikt/liten med smart kabelhantering.

BESKRIVNING
Kraftpaket som kan köras energisnålt på batteri vid behov.
Vill kunna rita i 3D och rendera i realtid mha Enscape när ansluten till strömkälla, när inte ansluten till ström är kommunikation viktigast, email, videokonferenser etc samt såklart surfande.
Kunna spela spel med en Xbox handkontroll.
Så tunn att ethernetport inte får plats men kan lösas med laddaren.
TB 4 på båda sidor för att ha flexibilitet beroende på vilket säte man fick på tåget eller om ens hemarbetsplats och jobbplats har olika utseende.
Hög kvalitet på videomöten viktigt. Inte mörkt, grynigt och irriterande brus.
WWAN för att alltid kunna vara uppkopplad.

En väska framtagen för att få plats med laddare och mus (typ Logitech MX Master 3 i storlek) vore bra.

Permalänk
Medlem

Halloj! Jag satsar på en lagom stor Omen med trevlig prestanda som jag tror kommer passa dom allra flesta som spelar och pillar lite med Photoshop t ex. Gillar den nya 16,1” storleken då det känns som en lagom väg mellan 15 och 17. Prismässigt hoppas jag den går att sälja för ca 18-20k .

Spel – Apex Legends, CoD Warzone samt kommande BF2042

Skärm – 16,1” IPS med hyfsat färgomfång 1080p, 144hz och snabb respons.
Perfekt allroundskärm med lagom upplösning för storleken.

Komponenter – Ryzen 5800h, Radeon 6800m, 16GB (8x2) snabb RAM, 1TB SSD av bra kvalitet.
Anledningen till att jag väljer AMD på både CPU & GPU är dels för att jag tycker det saknas på marknaden och dels att 6800m presterar bra i dom tester jag läst och ska kunna driva dessa spel utan problem. Det är också viktigt att datorn kan prestera utan att låta som ett flygplan eller throttla hårt.

Design – Liknande som nuvarande Omen 15 fast med större skärm. Stilren och alldeles lagom.

Mjukvara - Windows 11 & Omen Command Center

Övrigt – Självklart senaste wifi, bluetooth m.m. Webbcam 1080p (ovanför skärmen) med hyfsad inbyggd mikrofon och högtalare för möten och sånt. Portmässigt tycker utbudet på Omen 15 är bra med ström, nätverk, 3st USB, usb-c thunderbolt, SD kort, headset, hdmi samt mini displayport så kör på samma.
Det vore även kul om det gick att bundla med mus, musmatta samt headset. Tänker att man antingen kan skicka med det till förslagsvis dom första 1000 köparna eller att man har en variant med bara datorn för t ex 19k och en variant med dator + kringutrustning för 20k.

Tack för mig

Utvecklade inlägget lite.
Permalänk
Inaktiv

Utan G sync är den värdelös iaf, tycker många glömmer detta

Permalänk
Medlem

Spel

  • Snowrunner

  • Homeworld 2

  • Blender

Personligen hade jag nog sett mig själv spela FPS och andra snabba spel på en desktop med all senaste hardvara.
Laptops ser jag mer som mer chill och stressfri senario.

Design
Precis raka motsatsen mot traditionella och nuvarande 'gaming-laptops'.
Bort med all plast, rgb samt konstiga loggor och flair. LED under tangentbordet är ok.
IMO, bäst om man kan blanda Xiaomi/Redmibook med Razer laptops fast med clean logga eller ingen logga alls.
Clean and minimal som de säger pa Engelska.
USB C på båda sidor, 2 USB, HDMI och 3.5 jack.
Aluminium all the way. En matt mörk grå tycker jag hade sett bra ut alternativt matt svart.
Power knapp med inbyggd fingeravtryggläsare.

Komponenter
Som det ser ut just nu, AMD 5800U kombinerat med 6600m/6700m ( AMD fanboy ) eller nvidias 3050/3060.
Komponenter som fungerar utan speciell ladd sladd. USB-C klarar 100w+ nu och det finns ingen anledning att släpa runt på en rund kontakt sladd langre.
32gb Ram ( fast lött ) alternativt 16gb med möjlighet att addera om man vill.
1TB SSD men viktigare : Två NVME platser.
90WHr batteri kapacitet.
WiFi 6, senaste bluetooth - såklart

Skärm
3200 x 1600, IPS, 16:10, 90hz ( Batteritid är viktigt IMO ) 15.6 skärm. Nära 90% body to screen ratio.
Något större blir bara bökigt att bära med sig på flyg osv.

Övrigt
Ingen bloatware.
Liten webcamera. Ifall du har möten osv.
Stor centrerad trackpad.
Mysigt tangentbord, med bra font, Inte lustiga gaming siffror och bokstäver.

En laptop som passar till en casual gamer och en programerare / 3d designer / nätsurfare.
Prislapp mellan 1,000 - 1,400 USD. Men inser att det blir mycket mer i Sverige.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Skärm IPS 120Hz 1920*1080 16,1” med smal ram givetvis kan man snurra runt skärmen så man kan använda den som en surf platta. Kamera, mikrofon i undersida skärm med liten lampa som lyser om de är aktiva. (viktigt att få skärmen så högt som möjligt. lucka för att täcka linsen och mikrofon)
Tangent bord med tydligt känsla när kommandot kommer. W ska ha en annan struktur så man kan känna att man har fingrarna på rätt ställe. (idag har jag borrat ett litet hål i W tangenten)
Viktigt att den är fläktlös (inget damm som förstör kylningen med tiden.)
2st M.2 platser en plats med en på 1TB och en tom för kommande uppgradering.
Rejält batteri= ska klara 3h spelande tunga spel
16GB ram
CPU 5980HS max 35W men ändå 4,8GHz😊
USB 2st höger och 2st vänster sida HDMI på sida och nätverks anslutning även el på sidan(alla kontakter ska gå att byta enkelt om/när de skadas.
Viktigt med bra WIFI antenn så det blir bra anslutning (det bästa är endast bra nog)
Bluetooth även här viktigt med bra antenn
Grafikkort 8gb 6700M eller 3070GTX som är begränsade så man slipper aktiv kylning. Både AMD och Nvidia fantasten ska kunna välja en premiumdator från HP
(Man köper max en spel laptop som är stor otymplig och som låter från fläktarna som ändå inte kommer ifrån skrivbordet jag vet av egen erfarenhet)

Mål vikt under 2,5kg (vikt=kvalité) gärna en vågad undersida i metallt för kyla och utseende. (även "baksidan där gångjärnen sitter" ska användas för kylning) Locket ska vara diskret med endast HP loggan. Tjocklek har betydelse men är sällan det som avgör köp så att använda 2-4mm för vågformad kylflänsar på undersidan i metall för bra kylning och utseende tror jag få klagar över. (blir även ett bra skydd mot hårdvaran.
Högtalare en på höger kant och en på vänster kant nedanför USB kontakterna. ska klara musik och tal.
Transformatorn lika stor som datorn men max 8mm hög. ska kunna användas som platta om man ligger i sängen eller om man är värmekänslig när man har datorn i knät. (batteriet ska inte skadas även om den är kopplad till ström hela tiden.
Klumpiga transformatorer är det värsta jag vet när man ska packa sin dator.
Ska gå att ladda datorn via USB port (buss, tåg, bil eller flyg resa. givetvis blir det ingen snabbladdning men det ska gå)
Glidkuddarna under ska inte vara limmade skräpkuddar som kan lossna utan ska vara genomgående med låsning. utseende som HP loggan

Tillbehör lika viktigt som enheten
snygga fodral måste finnas även stötsäkra fodral och givetvis vattensäkra fodral när man är ute med kajaken. Även tillbehör så det kan bli en TV dator genom enkel dockning. Med docknings enheten så ska det följa med HPs snygga tangentbord och mus (trådlöst)
Extern bluray (ja denna enhet har bara HD skärm jag vet) spelare för filmtittande i ex bilen. Bra lösning för att hålla enheten på plats i ryggstöd framstolen under färd. Bord så man kan ha HPs tangentbord och mus om man vill spela istället för se på film. bordet ska även funka vid TVn hemma. Fodral som skyddar datorn när man åker skidor/bräda/cykel så man i pauserna kan se sina goopro filmer i backen med vänner. (det blir även en bra batteribank till telefonen om man missat att ladda telefonen.
Extern SSD/HD i samma utseende som datorn
Säkerhet ska gå att låsa så den blir oanvändbar även efter byte av M.2
Program som målnet spara det man valt automatiskt (ex word/exel dokument)
Program för att välja max temp på enhetens undersida/kylsida
Krypteringsprogram.
Vid första uppstart så ska man kunna välja olika Bios bakgrunder för få rätt stil på sin dator.

Denna enhet skulle klara alla spel då det är en HD skärm som ska drivas sedan att du får tulla lite på inställningarna gör sällan något då den visuella skillnaden är så liten i dagen spel. Även i lägsta nivån så är dagens spel snygga men dit behöver du aldrig gå med denna PCn.

Pris från 19`900kr (enklare CPU) denna dator 23`900kr (men komihåg att välja till dina tillval så du ka få ut max av din HP dator)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

HP OMEN 17.3” Supernatural Ultra 3000, No BS!

Hej.

Här kommer MIN dator!
Spel: Escape From Tarkov, Battlefield 2042 & Valorant
1. Namn: HP OMEN 17.3” Supernatural Ultra 3000, No BS!
Förklaring: Ett coolt namn, för coola personer!
2. Skärm: 17,3” 1920x1080 16:9 IPS 165Hz 1ms HDR1000 Wide Color Gamut med matt yta.
Förklaring: Med en pixeltäthet om 127PPI räcker det fint! (är tätare än t.ex. 108PPI på en 27” i upplösning 2560x1440) Hög uppdateringshastighet för bra flyt och HDR1000 för extra ögongodis. Lägre HDR klassning är ej värt namnet HDR! 1080p gör det realistiskt att nå upp till 165Hz. Storleken 17,3” möjliggör även att komponenterna i övrigt kan få bra kylning utan att låta som ett Jet plan.
3. Chassi: Stilren i Aluminium som inte skäms när svärmor kommer på besök, ingen plastaskit. Minimalt av RGB-LED. Max någon logga på baksida skärm.
Förklaring: Ingen plastaskit, inget blask! Vridstyv, snygg och kvalité ska det va!
4. CPU: AMD Ryzen 9 5900HX 3,3-4,6GHz 8 kärnor 16 trådar. Där tillverkaren låser upp fulla 54W istället för default 45W TDP.
Förklaring: ÖverClockers’ningbar processor, för när man vill kräma ut det yttersta av prestanda när familjen inte är hemma (där ljudnivån är okej om den sticker iväg lite). AMD senaste arkitektur med 8:a kärnor borgar för bra prestanda både i spel och andra krävande arbetslaster.
5. RAM: 16GB DDR4 3200MHz (uppgraderingsbart till 32GB, 2x16GB om man önskar)
Förklaring: 16GB är sweeetspot! Med möjlighet att peta in mer om man behöver, nice!
6. GPU: Nvidia RTX 3080
Förklaring: Utsökt spelprestanda. Gör så man når upp i den höga skärmfrekvensen utan problem. Man kan även koppla in en extern skärm (med högre upplösning) utan att bli rädd att tappa alla FPS’en.
7. HDD: 1TB m.2 PCIe NVMe Gen4 x4 med Läshastighet: Min 7000MB/sec Skrivhastighet Min 5000MB/Sec. (med en tom m.2 plats om man vill utöka kapaciteten, egen PCIe lina till denna önskas så man inte behöver dela/kapa prestandan på medföljande hårddisk)
Förklaring: För ett responsivt system med korta laddtider i allt! Uppgraderingsbart. Sweet!
8. Kommunikation: 100/1000 Mbit/s via kabel samt Wi-Fi 6 802,11AX och Bluetooth 5.1
Förklaring: Snabb anslutning över hela registret, anslut som man vill!
9. Anslutningar: 1st HDMI 2.1, 1st Display Port 1.4a, 2st USB-C, 3st USB 3.2 Gen2. Ljud & Mic in/utgångar (OBS! Inga anslutningar till höger om chassit.)
Förklaring: För mig som högerhänt, inga rackarns anslutningar åt höger. Sen är det även viktigt, att inga anslutningar är… åt höger.
10. Övrigt: Batteri - 99Wh, Högupplöst webbkamera i toppen utav skärm, Ljudkort, Multi-Touch styrplatta, Styvt RGB tangentbord med numerisk del.
Med allt detta i samma paket, har jag mig min perfekta dator!
Game On!

Permalänk

Skulle försöka få ihop en 16,1 tums dator i prisklass ca 16000, tror det skulle gå att få ihop en attraktiv dator som skulle sälja.
Tycker att smala kanter är bra men den behöver inte vara supertunn, bättre med bra kylning och lägre ljudnivå.

Spel:
Warhammer Totalwar III(släpps snart)
Starwars Battlefront.
Diablo 2 resurrected(släpps snart)

Skärm: 16,1 .1440p i 166hz om möjligt. 16:10 gör det trevligare att läsa på och för diverse editerings program. Tycker det är dags att kräva lite mer på laptop skärmar.
Gpu: 3070 eller AMD alternativ som kan konkurrera med pris/prestanda
Minne: 16gb, uppgraderingsbar med 2 platser
Lagring : 1000gb NVMe
CPU : Alternativ mellan Ryzen 5 och 7
Sedan självklart ett bra tangentbord och så stor trackpad som möjligt, webbcam har också blivit ett måste med alla online möten.
Generöst med portar som gärna får sitta på baksidan.

Permalänk
Medlem

De tre spelen skulle givet vara kommande titlar.
Battlefield 2042
Total War: WARHAMMER III
Far Cry 6

Datorn ska ju finnas i två olika utföranden 16,1- eller 17,3

16" IPS 1920x1080 144hz
Ryzen 7 5800H
16 8x2gb 3200mhz med 2 extra slots
1024gb M2 på minst 3000/3000mb/s med plats för 1 extra m2
Geforce RTX 3070 115 W + boost

17" IPS 1920x1080 165hz
Ryzen 9 5900HX
32GB 2x16 3200mhz med 2 extra slots
1024gb x2 M2 på minst 3000/3000mb/s med plats för 2 extra m2
Geforce RTX 3080 150 W + boost

Ser gärna att Laptopen är lite fetare och använder sig av en extra insugsfläkt vid fronten som sedan skickar luft över alla komponenterna. Tangentbord bör va mekaniskt med låga tangenter , en mellanstor trackpad som går att stänga av snabbt via en knapp. Uppskjutbar 4k webcam , 4 usb3 , samt 2usb c , 100/1000 Mbit/s , wifi 6 , BT 5.1 , Li-Ion 4-cells 90 Wh , Det får gärna sitta ett kraftigare ljudkort i den.

Alla har inte råd med det värsta så 16" vore ju ett bra alternativ för dem. Vill man sedan ha monstret och kan pynta de extra slantarna så finns en storebror 17". Sen ser jag ingen poäng med att köra högre upplösning på en så liten skärm än 1920x1080. Bättre att ge mer hz. Hade gärna sett 16" för runt 15k och 17" runt 25k i pris. Priserna man får normalt sätt är skrattretande höga finns ingen anledning att dem ska vara så höga ju bättre pris dem kan hålla ju fler kommer dem sälja. Sen är det dags för en ny loga med stark rgb på baksidan nåt som har med spel att göra som visar att det är en gaming laptop och inte en fyrkant som lika gärna kunde vart en kontorsmaskin.

Permalänk

Speldator.

Spel:
-Minecraft
-Escape from Tarkov
-Cyberpunk

Spelvalen kräver en valbalanserad dator som erbjuder god prestanda oavsett spel ( Även om just minecraft inte är det mest ideala så erbjuder den "benchmarking" i formen av tillägg som shaders och ray-racing.).

Budget: Ca 20k - 25k
Komponenter:
-Ryzen 5 - 7 i 5000-serien, helst H-modell, men även Intels senaste laptopprocessorer fungerar väl.

-Nvidia RTX-3000 serien, åtminstone rtx 3060, men även här så kan ray-racing offras för en av AMD's konkurrerande motsvarigheter.

-16 gb ddr4 RAM @ 3200 - 3600 mhz. I dagsläget så är 32 gb överflödigt om man endast kör spel och inte streamar samtidigt. Till och med då så är det en aning mycket.

- 500gb eller 1tb med snabbt m.2 NVME lagring. För snabb nedladdning, startup och respons på spel och Windows generellt.

Design:
Gällande utseende så ska skärmen helst vara 17.3 tum - 1440p då en större skärm och högre upplösning erbjuder en bättre upplevelse inom FPS-spel, b.l.a "Tarkov" men även mindre stress för ögonen, vilket förebygger huvudvärk och andra åkommor som jag upplever med alltför små displayer.

Bildskärmsfrekvensen ska helst vara över 120hz för att utnyttja det kraftfulla grafikkort som finns inuti, själva bildskärmen vill jag helst ska vara IPS då det är behagligare för ögonen.
Färger behöver inte återspeglas till högsta grad då de de ovanstående egenskaper är betydligt viktigare.

Chassit ska helst vara av aluminium då det är både värmeavledande och snyggt.
Kyllösningen är nog en av de viktigaste aspekterna då den ska hålla temperaturen låg samtidigt som den ska vara relativt tyst. En attraktiv design på detta och väl anpassad hårvara är mycket viktigt, men även en bra förinställd fläktkurva är ett stort plus för min del.

Övrigt:
Tengentbordet är svårt att få till när det gäller kompakta gaminglaptops, själv har jag inget emot membrantangenter och det går alltid att koppla in ditt egna om du kräver taktila switchar.
Trots detta så ska layouten vara behaglig och ha någon form av belysning.

Gällande portar så ska det gärna finnas USB 3.0 samt USB typ-c.
Pekplattan är av lägsta prioritet då man alltid använder mus.

Permalänk
Medlem

Kraftpaket med en kyllösning som hanterar Red Dead Redemption 2, Far Cry 5 och Civilization 6 utan att varken låta eller bränna som en jetmotor.

Jag lyckas få min datortid genom att sitta med laptopen i knät i soffan medan min partner sitter bredvid och tittar på tv och pratar. Dett har fungerat väl de sista 10 åren.
Därför prioriterar jag låg ljudnivå och värmeutveckling samtidigt som jag vill ha bästa möjliga prestanda.
Mina val har därför varit "släpbara" 17-tummare i 4-5kg klassen då endast dessa varit tjocka nog att kunna kyla effektivt till låg ljdudnivå. De två senaste var Acer predator Helios 500 (se länk nedan) och innan dess Asus ROG g751jt med gtx 970, och innan dess en tidigare variant av Asusen med gtx 660. Alla dessa har varken stört parrnern eller blivit för varma i knät trots tungt bruk.

Är nu på jakt på en uppdatering samma stil dvs:
-Stora fläktar kan med lägre varvtal och därmed fläktvolym hålla temperaturer i schack.
-Effektiv värmeavledning, sneglar på kommande Asus Zephyrus S17 703 som lyfter tangentbordet till en glipa för att släppa ut värme uppåt (den verkar dock för tunn för att kunna ha stora tysta fläktar). Detta för att få ut värmen uppåt istället för ner i knät.
-Grafikkort motsvarande RTX 3070. Större kort blir för varmt.
-Processor motsvarande intel 11800, verkar vara riktigt energieffektivt och fokuserar på prestanda på få kärnor snarare än att få så många kärnor som möjligt, då det senare är irrelevant för spel.
-17,3" IPS 1440p skärm i 120hz för att grafikkortet ska ha något att göra.
-2x8gb Ram (dual channel) med låga timings.
-Batteri är ingen prioritet då datorns vikt ändå kommer att vara hög och det skulle väl krävas ett bilbatteri för att kunna köra något tyngre spel eller jobb någon längre tid. Bör dock hålla för att surfa på internet 1 timme.
-Högtalarna bör vara ok och INTE nedåtriktade. Man vill kunma använda datorn utan hörlurar till god effekt, men inte för att ersätta hemmets ljudanläggning.

https://www.notebookcheck.net/Acer-Predator-Helios-500-GTX-10...

https://www.notebookcheck.net/Asus-G751JT-T7032H.143674.0.htm...

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk

Välbyggd laptop med bra kylning

Spel:
* World of Warcraft
* Battlefield 5
* Baldur's Gate 3

Skärm:
15.6. Större skärmar börjar dra ifrån den primära egenskapen hos laptops: deras portabel..het.
1920x1080. Inte värt de negativa egenskaperna hos högre upplösningar på denna storlek.
IPS. Detta är väl rätt standard utanför budgetsegmentet?
Får gärna vara någon högre uppdateringsfrekvens om det finns något som passar bra.

Processor:
8 kärnor. Gärna SMT/Hyperthreading för generella processer som kodkompilering. Processorn ska vara relativt högpresterande, utan att ha för hög värmeutveckling. Om det visar sig att Ryzen processorerna utvecklar för hög spikvärme vid sporadiska laster, var inte rädd för att utforska Intels alternativ. Alder Lake kan visa sig vara något riktigt intressant. Plus i kanten för energieffektivitet.

Grafikkort:
Så länge det klarar de listade spelen i 'High' 60fps stabilit, så är det vilket som. Likt för processorn skall här avvägning göras noggrant gällande värmeutveckling. Kanske ett kort från den övre klassen, men med underklockning. Om både AMD och NVidia har goda alternativ, välj NVidia då det förmodligen oftast ses som det mer premium alternativet. Plus i kanten för energieffektivitet.

Kylning:
Semi passiv. Mycket viktigt, gärna lite överdimensionerad kylning som kör igång sent och inte behöver arbeta länge för att dra bort värme. Under både låg och sporadiskt höga laster skall max ljudnivå vara låg. Endast under kontinuerliga höga laster tillåts högre ljudnivåer från fläktarna. Akta hysteresis.

Fysiska egenskaper:
Max 2.2Kg. Måste vara portabel innan något annat
Stabila gångjärn som är testade för många öppningar & stängningar, väl uttänkt dragmotstånd. Ingen flex i basen vid öppning/stängning. Detta är en punkt som budgetmodeller tummar på.
Bra material, gärna en mix av aluminium, kolfiber och högkvalitétsplast. Den skall icke svikta nånstans på tangentbordet.
Behöver ej vara ultratunn, men skall heller inte vara i dimensioner a'la släpbar gaming laptop. Så tunn den kan vara utan att offra för mycket kylförmåga.

Batteri:
70<Wh

Pris:
Upp till 20000:-, skulle gärna se i samma segment som Dell XPS

Misc:
Något som jag sett förut är två 3.5mm hörlursuttag. Detta kan vara bra, då dessa alltid har det med att glappa efter något år.
Webkamera, mick.
Gärna något välbeprövat tangentbord som inte blir knarrigt eller trögt efter ett år.

Permalänk

Call of Duty Warzone
Assassin’s creed Valhalla
Anno 1800

Budget: 20 000 – 25 000 kr

Monitor och chassi: 16.1” med en 2560x1440 upplösning, 1 ms responstid och 144 hz IPS panel som täcker olika standard färgrymder tillsammans med G-Sync stöd. Skärmstorleken bör placera laptopen ganska unikt då många laptops faller in i 15”ish respektive 17”ish lägret. Medföljande chassi som då kan vara något större än för 15.6” laptops bör kunna få lite mer kylutrymme/kyl-kapacitet. Liknande tänk ligger i valet av en 144 hz IPS panel, vilket bör vara bättre än 120 hz och långt från lika dyr som en 165 hz panel. Med komponenterna nedan bör total vikt ej överstiga 2.3 kg.

GPU: RTX 3070 räcker och blir över utan att driva iväg priset alltför mycket. En bra balans mellan den alltför frekventa 3060 respektive den alltför dyra 3080.

OBS! Mellan monitor och diskret grafikkort så ska ni på HP se till att det finns en Multiplexer (MUX) så att signal mellan grafikkort och monitor INTE behöver gå igenom integrerade grafikkortet, vilket annars orsakar påslag av latens. Detta ska även vara fallet när man väljer att koppla via HDMI eller Displayport mot extern monitor.

Ram: 2 x 8 gb (totalt 16 gb) ram minne 3200 mhz i dual channel läge.

OBS! Ni på HP ska se till att varje minnessticka är av densitet 1 Rx8, dvs ”1 rank by 8” (undvik 1 rank by 16). Det visades nyligen att när man stoppar in minnen med annorlunda densitet så kan så mycket som 20% prestanda förloras (Jarrod’s tech och Linus Tech Tips, sök på youtube ”The dirty ways manufacturers are downgrading your PC"). Olika laptop återförsäljare deklarerar idag inte vilken densitet minnena är.

Lagring: 2 tb nvme lagring. Bortom spel och kommande directstorage teknik, så kan det vara nice att kunna arbeta med annat som också kan vara platskrävande. T.ex. förutom streaming, så finns det ett antal som vill göra youtube klipp som de efter lite videoredigering laddar upp - bra kombination med IPS skärmen som förhoppningsvis har nogrann färgåtergivning. De flesta andra laptops erbjuder endast 1 tb nvme lagring idag och att erbjuda mer kan vara ett sätt att sticka ut.

Högtalare: Samarbeta gärna med något företag som vet hur man gör bra högtalare.

Webcam: En webcam som stödjer 1080p. Bra upplevelser vid Videokonferenser och videochattande är centrala nu.

CPU: AMD 5800H är väl balanserat, tillräckligt många cores och rimligt ratio mellan pris / prestanda.

Keyboard:
Mekaniska switchar backlit.

Batteri: Så stort som möjligt och får plats efter alla ovan komponenter lagts in.

Portar och uppkopplingsbarhet:
1 x USB -C
2 x USB (A)
1 x HDMI 2.1
1 x Display port 1.4
1 x 2.5 Gb RJ-45
Wifi6 + Bluetooth

Koncis sammanfattning av laptop med spelen omnämnda:
Oavsett om du gillar first-person shooters, äventyr, eller att ta dig tiden att klura ut ditt nästa steg i ett strategi spel – så stöttar laptopen dig i varje drag. Du kommer få responstiden du behöver för att kunna dominera samt reagera snabbare i spel såsom Call of Duty Warzone, förbryllas av grafik-återgivningen i äventyrsspel såsom assassin’s creed valhalla, eller en total inlevelse bland det flytande utspel som äger rum när du strategerar i Anno 1800. Välkommen till en kompromisslös gaming upplevelse, ta kontrollen nu!

Förtydligande
Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Om man får drömma...

MONITOR

25” Ultrawide. IPS givetvis med minst 144hz uppdateringsfrekvens samt självklart G-sync.
Givetvis kommer en sånhär skärm påverka utseendet rejält på en Gaming Laptop, men jag är övertygad om att detta kommer att få den att sticka ut, så gör en rejäl hype kring detta!

HÖGTALARE

Inbyggda högtalare! Kan tex. AKAI bygga en bärbar och fullt fungerande workstation för musikskapande med subbas samt stereo högtalare så kan HP bygga den optimala Gaming stationen. Bärbart och spelbart var man än befinner sig!

CHASSI

Kompositmaterial på utsidan, Med en fräst aluminium ram på insidan. Ingen billig knakande ock knirkande plast. Välbyggt och robust allt i mattsvart. Silverfärgade HP loggor, även dessa i aluminium, återigen ingen plast. Mekaniskt tangentbord med Low profile PBT tangenter. Webkamera med fysisk skjutlucka som blockerar kameran vid behov. En rejäl trackpad är en självklarhet. Ingen RGB utan snarare så minimalistiskt det bara går gällande formspråk.

Gärna 2 versioner gällande Chassit, 1 svart och en exklusivare variant helt i aluminium, innifrån och ut, dock med identisk design på bägge varianterna.

SPEL

Spel som datorn skall klara:

Forza Horizon 5
Battlefield 2042
Back 4 Blood

KOMPONENTER

CPU Intel Core i9 11X00H
32GB Ram
Nvidia RTX3080
Senaste versionen av Blutooth
Samt senastes Wifi standard
2xNVME med totalt 2TB installerat
2st identiska uppsättningar med USB, HDMI samt Nätanslutning, på var sida om datorn.
Totalt: 2st HDMI 2.1, 2st Display Port 1.4a, 4st USB-C, 4st USB 3.2 Gen2.

Programvara

Microsoft Win 11 utan någon som helst bloatware

Förvaring

Case/väska i formgjuten polyethylen med formgjutet skum där denna skönhet kan fraktas. Samma design som på själva Datorn med metallloggor från HP.

Pris 35.000:-

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Spel

Apex Legends, Call Of Duty Warzone, Battlefield 2042

Skärm

15-16", 120Hz+, G-Sync, 500nits+, låg inputlag, 2560x1600

Komponenter

Chassi: Fokus på byggkvalite och professionell look, en kapabel maskin utan alien vibbar och RGB
Processor: 8 kärnig som lämpar sig bra för spel, Intel eller AMD
Grafikkort: RTX 3060 / RTX 3070 eller likvärdig av AMD
RAM: 16/32GB
Lagring: 1TB Nvme
Nätverk: Gigabit Ethernet och Wifi-6
Tangentbord: Tyst och taktilt
Övrigt: IO på baksidan av datorn för en clean look, likt Lenovos Legion serie
Pris: 20 000 men beroende på konfiguration givetvis

Permalänk
Medlem

Min bild av en optimal bärbar dator skiljer sig från vad majoriteten önskar. Men jag lär väl inte vara helt ensam i mina önskemål så måhända kan det vara en bra nisch-dator för en tillverkare att ha i sitt sortiment?

Vad som skiljer min dator från andra är att bärbarheten här är begränsad till att man bara i princip enkelt vill flytta datorn inom sitt eget hem samt kunna gömma undan den när man inte använder den. Fokusgruppen är alltså personer som inte vill ha en dedikerad stationär datorhörna men ändå vill ha en dator utan kompromisser. En följd av detta är att datorn vare sig behöver vara liten eller lätt. Tvärtom är det bara fördelaktigt ju större datorn är, både vad gäller skärm och chassi då ett större chassi möjliggör bättre kylning. Datorn ska inte heller bara ha spelfokus utan ska även lämpa sig väl för programmering, bildredigering, filmtittande etc.

Instruktionen säger att tre spel ska väljas och jag väljer följande:
- Red Dead Redemption 2 – ett ordentligt test för vilken dator som helst, GPU:n kommer gå på högvarv medan jag travar fram i ett fantastiskt världsbygge.
- Cities Skylines – moddat till tänderna kommer CPU och RAM få fullt sjå att hänga med när jag bygger min egen fantastiska värld.
- Crysis (original) – detta förblir ju trots allt standardkravet för allt som vill kallas för en speldator 😉

Med ovan sagt kommer vi då in på komponenterna:
- Chassit ska vara stort och möjliggöra ett ordentligt luftflöde med överkomlig ljudnivå. För att hålla kostnaderna nere får det absolut vara i plast, men då gärna någon mattare form av plast som håller fingeravtryck borta. Stor fördel om det är enkelt att öppna upp chassit för att exempelvis stoppa in ytterligare SSD eller byta RAM-minne. I övrigt önskas en någorlunda stilren och enkel design, inga grälla färger och ingen inspiration från rymdskepp, sportbilar eller flygplan. Portar kan med fördel vara på baksidan då datorn ändå är tänkt att vara ”semi-stationär”.
- Skärmen ska givetvis vara 17,3 tum; egentligen skulle jag föredra större ändå men det är inget alternativ enligt reglerna. QHD-upplösning med minst 120 Hz är en självklarhet medan formatet 16:10 är mer av en överraskning. Det senare bidrar dock till bättre användarupplevelse vid exempelvis programmering då man ser fler kodrader samtidigt, vid surfning, etc. Skärmen behöver ha bra betraktningsvinklar, vara ljusstark (runt 500 nits) och ha högkvalitativ färgåtergivning för att säkerställa att den fungerar bra för bild- och videoredigering. IPS som standard men en dyrare variant med OLED kan erbjudas som tillval. Eftersom den även ska användas till spel ska den givetvis också ha adaptiv bildsynkronisering, snabb responstid och det bör finnas en MUX-switch. Kort sagt kan mycket inspiration på detta område hämtas från Lenevos Legion 5 Pro/Legion 7.
- CPU: Ryzen 5800H. Känns som det självklara valet i dagsläget då dess prestanda per krona inte överträffas av någon annan CPU och den levererar utmärkta resultat vid såväl spelande som produktivitetsutveckling.
- GPU: RTX 3070 som får ordentligt med kräm. Räcker gott och väl idag och är ett sätt att hålla prisnivån nere. En dyrare modell med RTX 3080 kan dock givetvis erbjudas som alternativ och när AMD:s nya prestandakort lanseras kan de absolut vara att föredra.
- RAM: 16 GB i dual channel räcker för de flesta. Även här kan dock modeller med 32 GB finnas att välja. Bör oavsett vilket vara möjligt att uppgradera för kunden.
- Lagring: 1 TB SSD är ett absolut minimum idag. Som ett sätt att sticka ut på marknaden bör detta dock snarare vara 1,5-2 TB som standard om det går att erbjuda till rimligt pris. Även detta bör vara enkelt för kunden att själv uppgradera senare.
- Batteri: Helt ointressant, när denna dator används på riktigt så behöver den ändå vara inkopplad. Billigaste minsta batteri som i princip inte behöver möjliggöra mer än att man kan flytta datorn från ett rum till ett annat räcker.
- Tangentbord: Ska vara skönt att skriva längre texter på, vara tyst samt ha en numpad.
- Högtalare: Fortsätt med Bang & Olufsen-samarbetet. Tack vare det stora chassit bör man kunna få in bättre högtalare än vad man normalt har i en bärbar dator.
- Övrigt: Ska stödja senaste Wifi6. Web-kamera bör väl finnas men behöver inte hålla någon högre kvalitet. Fördel om den går att blockera. Så lite bloatware som möjligt och ”funktionell” trackpad som dock inte behöver vara fenomenal då man ändå lär ha extern mus i 99 % av fallen då man använder datorn.
- Pris: ovanstående i ”grundkonfiguration” borde absolut gå att få ihop för under 25 000 kr; lyckas man placera sig kring eller strax under 20 000 kr så tror jag den kan bli en riktig hit.

Permalänk
Inaktiv

Spel

Diablo, Pokémon, The Elder Scrolls V: Skyrim.

skärm

16.

komponenter

Ägaren till en laptop ska kunna byta ut samtliga om inte många delar. Vore inte det att leva i 2021.

Permalänk
Medlem

De tre spelen som en optimal speldator ska driva är följande:
Fortnite - Är ju ändå ett av världens största spel just nu.
CoD Warzone - Samma där stort spel överlag.
World of Warships - Spelar det jämt och TBH klarar datorn de andra spelen så maxar den WoWs.
Alla dessa spel ska klara av att spelas i 1080 144FPS vilket kräver sin hårdvara.

Datorn får gärna ha en 16,1tums skärm med 1920x1080 144hz. Känns som en bra kompromiss mellan stor skärmyta och bärbarhet.

Komponenter:
CPU: Ryzen 5800H - Snabb processor som även bör klara av lite streaming.
Ram: 32gig 3200Mhz - Samma anledning här minne går åt och digitalt skapande krymper ju inte så mycket minne är viktigt.
GPU: 3070 - lagom är bäst.
SSD: Minst 1tb då spelbiblioteken är stora.

Ja det är väl min ide.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan