Google Stadia kommer till Chromecast med Google TV och Android TV

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia kommer till Chromecast med Google TV och Android TV

Efter kritik kommer speltjänsten Stadia till Chromecast med Google TV, men också utvald Android TV-hårdvara som Nvidia Shield TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Innebär detta även förra generationens Nvidia Shield, eller bara de nya? Känns som den gamla borde hantera det tillräckligt bra, GeForce NOW funkar ju perfekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det blir coolt att kunna streama spel direkt till TVn, med endast en handkontroll som extra hårdvara

Permalänk
Medlem

Bra att möjligheten finns men jag föredrar Gforce Now då jag kan spela de redan inköpta spelen till PC.
Tyvärr stödjer inte Gforce Now Elder scrolls online eller WoW. Det är riktigt surt. Det enda jag saknar faktiskt.

EDIT: Någon som vet om man måste köpa ESO på stadia för att kunna linka med sitt ordinarie ESO PC konto?
Det behövs ju inte på de andra spelen jag har på Steam, typ Witcher 3 eller Kingdome come.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Bra att möjligheten finns men jag föredrar Gforce Now då jag kan spela de redan inköpta spelen till PC.
Tyvärr stödjer inte Gforce Now Elder scrolls online eller WoW. Det är riktigt surt. Det enda jag saknar faktiskt.

Men det kan du ju använda steam link till

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men det kan du ju använda steam link till

Hur menar du? Jag har varken WOW eller Elder scrolls online på Steam.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KingCobra:

Bra att möjligheten finns men jag föredrar Gforce Now då jag kan spela de redan inköpta spelen till PC.
Tyvärr stödjer inte Gforce Now Elder scrolls online eller WoW. Det är riktigt surt. Det enda jag saknar faktiskt.

EDIT: Någon som vet om man måste köpa ESO på stadia för att kunna linka med sitt ordinarie ESO PC konto?
Det behövs ju inte på de andra spelen jag har på Steam, typ Witcher 3 eller Kingdome come.

Nvidia Gamestream gör exakt det du vill. Enda du behöver är Geforce Experience på värddatorn, sen dyker de upp som möjliga titlar att streama på din Shield. Det funkar ungefär som Steam Link, men du kan i praktiken välja precis vilken .exe du vill att starta, och sen kör du den på värdmaskinen och strömmar bild/ljud till din Shield.

Men jag tror kravet är att du behöver just en Shield, och såklart att du vill spela inom samma lokala nät. Så att spela WoW på bussen lirar inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nvidia Gamestream gör exakt det du vill. Enda du behöver är Geforce Experience på värddatorn, sen dyker de upp som möjliga titlar att streama på din Shield. Det funkar ungefär som Steam Link, men du kan i praktiken välja precis vilken .exe du vill att starta, och sen kör du den på värdmaskinen och strömmar bild/ljud till din Shield.

Men jag tror kravet är att du behöver just en Shield, och såklart att du vill spela inom samma lokala nät. Så att spela WoW på bussen lirar inte.

Ok. Då funderar jag som sagt på om jag måste köpa ESO på Stadia för att kunna logga in på mitt existerande konto (genom Stadia link)? Om svaret är ja, räcker det med grundversionen eller måste jag köpa till alla DLCs osv jag tidigare köpt på mitt ESO konto?

Så surt det här, försöker komma ifrån att ha datorn startad och endast köra genom Google TV på något sätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Så det kommer bara fungera på de listade Android-TV-enheterna? Om man har en annan, Sony XH90 55" Smart Android 4K TV? Finns det någon indikation eller prognos när man kommer kunna köra på andra enheter(om ens)? Vore smutt att slippa köra Chromecast Ultra på den TVn så man kan stoppa in den i TVn på övervåningen istället...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur menar du? Jag har varken WOW eller Elder scrolls online på Steam.

Man kan streama Icke-steam-spel via steam link också...

För övrigt rätt talande att artikeln bara har 8 kommentarer efter 2 timmar, intresset blir bara svalare och svalare.

Permalänk
Medlem

Sista konstgjorda andningen för google stadia innan det läggs ner med andra ord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fränt! Men detta borde kommit redan vid lanseringen av stadia, nu är det försent.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KingCobra:

Ok. Då funderar jag som sagt på om jag måste köpa ESO på Stadia för att kunna logga in på mitt existerande konto (genom Stadia link)? Om svaret är ja, räcker det med grundversionen eller måste jag köpa till alla DLCs osv jag tidigare köpt på mitt ESO konto?

Så surt det här, försöker komma ifrån att ha datorn startad och endast köra genom Google TV på något sätt.

Som jag förstått det är Stadia som en egen plattform (jämför PC vs Xbox vs PS). Om du vill ha content på Stadia måste det köpas där, och specifikt för den plattformen. Det är mitt största problem med Stadia för tillfället. Och troligen överlag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som jag förstått det är Stadia som en egen plattform (jämför PC vs Xbox vs PS). Om du vill ha content på Stadia måste det köpas där, och specifikt för den plattformen. Det är mitt största problem med Stadia för tillfället. Och troligen överlag.

Ja verkligen! Där är ju Gforce now otroligt mycket bättre. Äger man redan spelen på Steam, ubisoft eller Epic är det helt gratis.
Undantaget de spelen jag mest vill skall fungera såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KingCobra:

Ja verkligen! Där är ju Gforce now otroligt mycket bättre. Äger man redan spelen på Steam, ubisoft eller Epic är det helt gratis.
Undantaget de spelen jag mest vill skall fungera såklart.

För egen del har jag gett upp strömmade speltjänster just nu. Hade Geforce NOW Founders rätt länge, men jag använde det inte de senaste månaderna. Jag har helt enkelt inte ett use case som gör att det är mer tilltalande än att sitta vid min faktiska speldator.

Nu har vi förvisso skaffat husvagn, och det är ju inte orimligt att man blir spelsugen på kvällen där, men utan fiber eller 5G vet jag inte om det kommer vara njutbart. Hellre då att skaffa en enklare gaminglaptop för att ändå kunna spela lokalt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Man kan streama Icke-steam-spel via steam link också...

För övrigt rätt talande att artikeln bara har 8 kommentarer efter 2 timmar, intresset blir bara svalare och svalare.

Jag själv är intresserad av Stadia, GeForce Now (har ca. 6 månader kvar på denna) o.s.v. ur ett teoretisk och tekniskt perspektiv.

Tyvärr är det inte speciellt tilltalande i dagsläget att använda i praktiken, detta då jag redan har en kraftfull maskin som driver allt i 1440p - Parat med att jag sitter hemma med distansstudier. Använder Steam-In-Home-Streaming till laptopen i vardagsrummet bara.

GeForce Now går bort för merparten av anledningen att många spel som har en 3.e parts launcher (Blizzard.net som exempelvis) inte fungerar. Och är inte sugen på att köpa spel en gång till på Stadia som jag redan äger på Steam.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och är inte sugen på att köpa spel en gång till på Stadia som jag redan äger på Steam.

Det är där jag håller med. Jag vill inte heller betala för samma sak en gång till och det är därför jag gillar Gforce now upplägget bättre.
Stadia skulle kunna lägga samma upplägg med att man kan starta spelet .en vara tvungen att logga in genom Stadia link gratis på sina redan inköpta spel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sista stöten innan Stadia läggs ner?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Trevligt. Testade att sideloada stadia på min shield(2017) men det var lite buggigt vill jag minnas. Jag har bara PGA Tour 2020 på stadia och det nyttjas mest på surfplatta och laptop men trevligt med fler valmöjligheter!

Permalänk
Medlem

Föredrar Stadia över Geforce Now enormt. Stadia är mycket stabilare och smidigare att använda. Dessutom mer flexibel. Spela på datorn och sedan fortsätta på tvn.

Vad gäller spel: köper nya spel på Stadia, och lirar gamla befintliga på Geforce Now. Så behöver inte vara antingen eller. Men Stadia är det primära och är supernöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Nvidia Gamestream gör exakt det du vill. Enda du behöver är Geforce Experience på värddatorn, sen dyker de upp som möjliga titlar att streama på din Shield. Det funkar ungefär som Steam Link, men du kan i praktiken välja precis vilken .exe du vill att starta, och sen kör du den på värdmaskinen och strömmar bild/ljud till din Shield.

Men jag tror kravet är att du behöver just en Shield, och såklart att du vill spela inom samma lokala nät. Så att spela WoW på bussen lirar inte.

Lite OT kanske, men det finns en open source-implementation av Gamestream-protokollet som heter Moonlight, så en Shield behövs ej.

https://moonlight-stream.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Lite OT kanske, men det finns en open source-implementation av Gamestream-protokollet som heter Moonlight, så en Shield behövs ej.

https://moonlight-stream.org/

Tack för tips! <3

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Sista stöten innan Stadia läggs ner?

Kommer inte hända

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro