Hur länge har du jobbat som längst på ett och samma ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Säker på att du inte får in årets semesterdagar den 1 april? Det normala är att semesteråret går från 1/4 - 31/3.

Det där varierar. Vissa företag, som min arbetsgivare t.ex, har kalenderår.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jobbat så pass länge att man blivit den som andra kommer fram till och säger. "du som kan det här..."

Permalänk
Medlem

12 år än så länge... trivs bra med mina kollegor och jobbet är ok

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där varierar. Vissa företag, som min arbetsgivare t.ex, har kalenderår.

Visst varierar det. Enligt semesterlagen är semesteråret från 1 april till 31 mars men detta kan ändras om man så önskar.

Permalänk
Medlem

Jag är kvar på min första arbetsplats och har varit här i snart åtta år (men med tre olika tjänster). Som det ser ut nu så kommer jag inte byta arbetsgivare på väldigt lång tid. Bra karriärmöjligheter, mycket bra förmåner och sund syn på life-work-balance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Det är fint att vi har förskottssemester tycker jag, det underlättar när man byter jobb, men det är lite konstigt att den inte räknas av löpande utan att skulden bara nollas när man har jobbat fem år.

Jag tjänar inte jättebra men lön för 30 dagar är ändå rätt mycket pengar liksom.

Det är mycket pengar ur arbetsgivarens synvinkel också, det är egentligen otroligt generöst att avskriva skulden efter fem år som det är på många ställen. Men jag förstår att man lägger upp det som man gör och inte avskrivning över tid, för det blir ett incitement att stanna som du själv reflekterat över när man börjar komma lite närmare det där femte året.

Egentligen tycker jag intjänande samma som innevarande år är den bästa modellen för bägge parter. D.v.s. man börjar tjäna in årets semester 1/1 och de eventuella dagar man inte har hunnit tjäna in till sommarsemester får man i förskott som betalas tillbaka när man arbetar under hösten. Slutar man med skuld så blir det oftast bara några dagar det handlar om och har man tjänat in "för mycket" när man slutar så får man ute det i pengar och det blir då också antagligen bara några dagar. D.v.s. balanserat åt bägge håll.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det är mycket pengar ur arbetsgivarens synvinkel också, det är egentligen otroligt generöst att avskriva skulden efter fem år som det är på många ställen. Men jag förstår att man lägger upp det som man gör och inte avskrivning över tid, för det blir ett incitement att stanna som du själv reflekterat över när man börjar komma lite närmare det där femte året.

Egentligen tycker jag intjänande samma som innevarande år är den bästa modellen för bägge parter. D.v.s. man börjar tjäna in årets semester 1/1 och de eventuella dagar man inte har hunnit tjäna in till sommarsemester får man i förskott som betalas tillbaka när man arbetar under hösten. Slutar man med skuld så blir det oftast bara några dagar det handlar om och har man tjänat in "för mycket" när man slutar så får man ute det i pengar och det blir då också antagligen bara några dagar. D.v.s. balanserat åt bägge håll.

Jo kanske det. Samtidigt får man ju inte den här fina "bonusen" när man byter jobb med typ dubbla månadslöner en månad.

Permalänk
Medlem

3.5 år, 7 dagar, 6 månader, 2.5 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

3.5 år, 7 dagar, 6 månader, 2.5 år.

7 dagar? Nu får du ta och berätta vad som hände där!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

7 dagar? Nu får du ta och berätta vad som hände där!

Haha, jag var arbetslös efter mitt första jobb sade upp mig för arbetsbrist (dem drog ned på personal). Gick på Arbetsförmedlingen och ansökte alla jobb jag kunde så jag slapp sitta hemma. I detta fallet blev det Securitas, blev lovad dagjobb med potentiellt nattjobb nåt pass på intervjun och tackade ja. Gick utbildningen på 8 dagar (betalt) och sen när jag skulle börja blev det permanent nattjobb på det tuffaste skiftet.
Samtidigt blev jag kontaktad av konsultfirma på Linkedin om ett IT-jobb som jag fick direkt vid intervjun så jag brände mina broar men gjorde ett val jag inte skulle ändrat på idag.
Trist för både mig och Securitas i detta fallet då jag ändå var rätt hype på att få jobba i uniform och hjälpa till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är 35 år, Är inne på 7:e året. Trivs bra och OK betalt. Nu börjar det dock dyka upp väldigt intressanta företag som drar i en och lockar. Efter ungefär två år brukar det vara dags för någon sorts förändring i tillvaron, vilket nuvarande arbetsgivare kunnat tillgodose genom åren. Tidigare jobb har varit sommarjobb eller i två-årsspannet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Är 35 år, Är inne på 7:e året. Trivs bra och OK betalt. Nu börjar det dock dyka upp väldigt intressanta företag som drar i en och lockar. Efter ungefär två år brukar det vara dags för någon sorts förändring i tillvaron, vilket nuvarande arbetsgivare kunnat tillgodose genom åren. Tidigare jobb har varit sommarjobb eller i två-årsspannet.

Man kan ju alltid lyssna vad andra företag har att erbjuda. Fördelen om man trivs på gamla jobbet så sitter man inte i skiten och behöver ta första bästa som hoppar på en utan man kan vara kräsen och känna efter ordentligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har jobbat 36år i samma verkstad med 3 olika arbetsgivare! Så jag la min röst på mer än 21 år.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

En gammal kollega sa att senast vid 10 år är det dags för nytt jobb, bil och fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Drygt 2 år än så länge, vilket förhoppningsvis blir många fler. 😀

Man vet vad man har, inte vad man ska få. Förstår inte varför så många hoppar runt så ofta för? Hittar ni inget ni trivs med? Eller är det så viktigt att jaga upp lönen?

Speciellt för yngre och kanske framförallt inom IT-branschen bestäms lönen i princip av hur många gånger man bytt jobb. Varje jobb är ju en merit på CV:t som tas i beaktande när det ska pratas lön på intervjun. Har alltid fått löneökningar på minst 15-20% vid byte av jobb, medan den normala löneökningen när man är kvar på samma jobb är i princip lika med inflationen. Så ju längre tiden går desto mer halkar man efter i lön om man är kvar tills det slutligen blir värt det att byta jobb för att komma ikapp igen.

Sen är det även vanligt med projektanställningar, konsultbolag/bemanningsföretag där man blir uthyrd för en begränsad tid o.s.v. Att man går till samma jobb 8-17 varje vardag i 40 år känns som någon relik från 60-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

"Utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" tilldelas den som har visat nit och redlighet såsom anställd hos staten under minst 30 år."

Någon på Sweclockers som hunnit få en sådan utmärkelse månntro?

Jajamen! Jobbade på KTH och fick en guldklocka som tack. Man fick välja avtackningsklenod och jag valde efter vilken som tog minst plats i skåpen hemma. Damen bredvid mig vid utdelningen av klenoderna viskade: "Du är smart, guldklockan är mest värd". Det hade jag inte alls tänkt på. En granne gratulerade mig (jobbade oxå på KTH) och en annan granne som jag inte kom överens med (här kallad X) och som inte visste var jag jobbade hörde gratulationen och utbrast: "guldklocka för nit och redlighet i rikets tjänst, det kan jag inte tro på. Vad f-n har du jobbat med då da?" Jag kunde inte riktigt hålla mig utan drog till med: "Det får jag tyvärr inte avslöja!". X stirrade på mig en lång stund och utbrast sen: "Det var som själva dj-en! F-n alltså! Det hade jag inte kunnat ana!"
Jag och den andra grannen hade kul åt det ganska länge men vid en sammankomst med andra grannar ondgjorde sig X över att en sån som jag skulle ha jobbat med rikets säkerhet. Andra stirrade på honom och någon sa: "Vadå rikets säkerhet? Han har varit lärare och, tror jag, forskare på KTH!"

Förresten fick jag den efter 25 år eftersom de trodde att jag skulle gå i pension innan 30 år hade gått och då skulle man få den efter minst 25 år. Men jag gick i pension vid 67 och jobbade kvar i ytterligare 6 år efter pensionen så det blev till slut mer än 30 ändå.

Totalt har jag jobbat i mer än 50 år men innan KTH var det ganska stökigt och inte länge på samma jobb.

Permalänk
Medlem

10år är jag inne på nu.

Gått från vanlig knegare till att vara med i ledningsgruppen.
120 anställda i sverige, 350 ca i Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Man kan ju alltid lyssna vad andra företag har att erbjuda. Fördelen om man trivs på gamla jobbet så sitter man inte i skiten och behöver ta första bästa som hoppar på en utan man kan vara kräsen och känna efter ordentligt.

Så är det. Imorgon skriver jag på avtal för nytt jobb. Processen har pågått i över ett år, delvis pga Corona. Börjar i september och då har det gått 18+ månader. Drog tidigt till med ett löneanspråk jag nästan skämdes för - 25% högre än nuvarande. Blev nu erbjuden 29%. Nuvarande arbetsgivare kunde inte matcha :D.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Så är det. Imorgon skriver jag på avtal för nytt jobb. Processen har pågått i över ett år, delvis pga Corona. Börjar i september och då har det gått 18+ månader. Drog tidigt till med ett löneanspråk jag nästan skämdes för - 25% högre än nuvarande. Blev nu erbjuden 29%. Nuvarande arbetsgivare kunde inte matcha :D.

Grattis till nya jobbet.
Även i normala fall känns många rekryteringar väldigt långa men drygt ett år är lite speciellt även under corona får man väl säga.
Alltid gött med löneökning och nästan 30% är mer än godkänt. Lönar sig att byta jobb😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Grattis till nya jobbet.
Även i normala fall känns många rekryteringar väldigt långa men drygt ett år är lite speciellt även under corona får man väl säga.
Alltid gött med löneökning och nästan 30% är mer än godkänt. Lönar sig att byta jobb😀

Tack! Det gör ju det. Förstår inte riktigt varför det behöver vara så. Hade gärna varit kvar om de ens kunnat matcha halvvägs och korrigering av uppgifter. Satt på ett par relativt unika roller som tar ett par år att komma in i (kärnteknisk verksamhet), så det borde bli en förlustaffär för dom som det blir nu med hela rekrytering och inkörningsprocessen sammantaget.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Försvarsmakten 32 år i år.

Vet inte hur många gånger jag funderat på att byta bara för jag är så jävla less, ändå har det
blivit att jag stannat kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Tack! Det gör ju det. Förstår inte riktigt varför det behöver vara så. Hade gärna varit kvar om de ens kunnat matcha halvvägs och korrigering av uppgifter. Satt på ett par relativt unika roller som tar ett par år att komma in i (kärnteknisk verksamhet), så det borde bli en förlustaffär för dom som det blir nu med hela rekrytering och inkörningsprocessen sammantaget.

Jag har frågat mig samma sak många gånger och ofta så är de ändå tvungna att hosta upp ungefär samma lön som du krävde för att få den nya som då sen ska läras upp plus kostnaden för rekrytering, utbildning och liknande.

Då jag också är från samma landskap som dig så kan jag ju gissa vart du jobbade, bor dessutom några kilometer ifrån bara. Hoppas som sagt att du kommer trivas på nya jobbet så du inte bytt ner dig på gemenskapsbiten.

Tyvärr är enda chansen att få upp lönen rejält att byta jobb och det är ju så hela Sverige funkar nu för tiden, enligt omröstningen just nu så stannar normalswecklockerspersonen 4-6år innan man byter jobb igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt egentligen, det finns ju 2 saker som kan hålla kvar mig. Lön och roliga arbetsuppgifter, jag har själv bestämt mig för att så länge löneökningen är kring 10% per år i genomsnitt över tid kan jag stanna kvar, men jag inser ju själv att någon gång börjar det ju plana av. Sen när det kommer till roliga arbetsuppgifter är det ju så att det finns på många ställen, men så länge man tycker det man gör är roligt finns det ju ingen anledning att byta av det skälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju svårt egentligen, det finns ju 2 saker som kan hålla kvar mig. Lön och roliga arbetsuppgifter, jag har själv bestämt mig för att så länge löneökningen är kring 10% per år i genomsnitt över tid kan jag stanna kvar, men jag inser ju själv att någon gång börjar det ju plana av. Sen när det kommer till roliga arbetsuppgifter är det ju så att det finns på många ställen, men så länge man tycker det man gör är roligt finns det ju ingen anledning att byta av det skälet.

10% per år var inte en liten förväntan kan man väl lugnt säga... Dubblad lön var sjunde år... Du måste sitta på en jävligt unik kunskap...
Jag själv har på 10år ökat min lön med ca 50%.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

10% per år var inte en liten förväntan kan man väl lugnt säga... Dubblad lön var sjunde år... Du måste sitta på en jävligt unik kunskap...
Jag själv har på 10år ökat min lön med ca 50%.

Ja precis, tycker det är ett rimligt genomsnitt i början för att stanna kvar hos en arbetsgivare istället för att byta till en annan. Med tanke på att man ofta kan få 20% mer om man byter arbetsgivare ifall man inte fått bra löneökningar innan som relativt ny i arbetslivet. Hur lång perioden man kan få löneökningar i de storleksklasserna bestäms väl dock av hur mycket konkurrens man har på arbetsmarknaden, det är ju inget man kan förvänta sig hela livet utan alla planar ju ut vid någon tidpunkt. Känner många som hade det snittet över de första 7-8 åren men inte lika många som hade det de första 10 osv. Finns ju de som har brutalt mycket mer än så de första 10 åren också.

Har jobbat i ca 10 år nu och har ökat med 12.5% per år i snitt inklusive det jag fått när jag bytt jobb (oftast efter att en arbetsgivare inte uppfyllt de där 10% i löneökning i 1-2 år). Nu har jag stannat rätt länge hos nuvarande arbetsgivare för de uppfyller det kravet. Skulle gissa på att jag inte kan fortsätta med 10% per år som mål i 10 år till så jag får nog skruva ner förväntningen på dessa, men skulle gissa på att det blir en trappa nedåt där de första åren kan vara kring 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja precis, tycker det är ett rimligt genomsnitt i början för att stanna kvar hos en arbetsgivare istället för att byta till en annan. Med tanke på att man ofta kan få 20% mer om man byter arbetsgivare ifall man inte fått bra löneökningar innan som relativt ny i arbetslivet. Hur lång perioden man kan få löneökningar i de storleksklasserna bestäms väl dock av hur mycket konkurrens man har på arbetsmarknaden, det är ju inget man kan förvänta sig hela livet utan alla planar ju ut vid någon tidpunkt. Känner många som hade det snittet över de första 7-8 åren men inte lika många som hade det de första 10 osv. Finns ju de som har brutalt mycket mer än så de första 10 åren också.

Har jobbat i ca 10 år nu och har ökat med 12.5% per år i snitt inklusive det jag fått när jag bytt jobb (oftast efter att en arbetsgivare inte uppfyllt de där 10% i löneökning i 1-2 år). Nu har jag stannat rätt länge hos nuvarande arbetsgivare för de uppfyller det kravet. Skulle gissa på att jag inte kan fortsätta med 10% per år som mål i 10 år till så jag får nog skruva ner förväntningen på dessa, men skulle gissa på att det blir en trappa nedåt där de första åren kan vara kring 10%.

Jag kom in på en låg lön och har över drygt tio år hos samma arbetsgivare haft en sådan löneutveckling innan jag "slog i taket". Bytte från offentlig till privat sektor och dessutom till ett höginkomstland och fick således en ordentlig skjuts, men löneutvecklingen är endast i linje med inflationen (dock på en nivå som jag är väldigt nöjd med, så löneutvecklingen i sig är av mindre betydelse).

Där jag sitter nu har vi inlåsningsmekanismer, framför allt bonusprogram som gör att det skulle kosta ungefär en miljon i innestående pengar att byta arbetsgivare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kom in på en låg lön och har över drygt tio år hos samma arbetsgivare haft en sådan löneutveckling innan jag "slog i taket". Bytte från offentlig till privat sektor och dessutom till ett höginkomstland och fick således en ordentlig skjuts, men löneutvecklingen är endast i linje med inflationen (dock på en nivå som jag är väldigt nöjd med, så löneutvecklingen i sig är av mindre betydelse).

Där jag sitter nu har vi inlåsningsmekanismer, framför allt bonusprogram som gör att det skulle kosta ungefär en miljon i innestående pengar att byta arbetsgivare.

Ja byta till en höginkomstland gör ju en hel del och kan ju förändra vad man kan förvänta sig i löneökningar också. Jag lär ha svårt att dubbla lönen igen om vi pratar i dagens penningsvärde utan att slå i taket, behöver nog ta en mer chefsroll med ansvar och belöning utifrån medarbetarnas prestation för att kunna öka så mycket. Därav tror jag att jag behöver sänka förväntningen på de nästkommande 10 årens utveckling.

Det är ju dock svårt när man är en person som alltid vill att allt skall utvecklas och bli bättre, svårt att hålla motivationen uppe för att fortsätta pusha om man bara får 1-2% över inflationen då.

Permalänk
Medlem

Inne på mitt 12e år. Har utvecklats de senaste två tre åren på jobbet och det är kul samt att kollegorna är trevliga. Sen är det en väldigt stabil och bra arbetsgivare med många bra förmåner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9