Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Varför kritiserar man alltid Apple när det kommer till pengar?

Ger alla hårdvarutillverkare eller androidtillverkare som många här prisar sina anställda bättre villkor? Köper dem sina kretsar av andra fabriker?

Ja det är nog bara att inse att några massprodukter inom IT inte tillverkas i Europa och USA. Snart är även Kina för dyra men det är gott om låglöneländer i Asien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kanske den intressantaste, för Sweclockers, observationen är att antalet sålda MaOS system under kvartalet har ungefär fördubblats jämfört med ett år sedan till drygt sex miljoner.
Deras produkter baserade på deras egen M1 processor har slagit väl ut.

Det är riktigt, men kvartalet för ett år sen var det också många av produkterna som var gamla och väntade på uppdatering:

  • Macbook Air var 6 månader gammal, och en ganska minimal uppdatering av förra årets med en apseg 2-kärnig Amberlake och butterfly-tangenbordet.

  • 13" 2-portars Macbook Pro var också sex månader gammal. Där var processorerna åtminstone 4-kärniga allihop, men fortfarande trötta Coffee Lake och fortfarande butterfly-tangenbordet. 4-portars var ytterligare ett par månader äldre.

  • 16" MBP var ny, men dyr, och de säljer i förhållandevis små volymer.

  • Imacarna var alla ett år gamla. CPUerna var väl OK - Apple körde minst sexkärnigt på allt utom den minsta snikmodellen - men GPUerna var Polaris, vilket inte kändes så fräscht 2020.

  • Minin var mer än ett år gammal, och säljer ändå inte i några större volymer.

  • Mac Pro var någorlunda ny, men säljer aldrig i några större volymer.

Resultatet var att om du ville ha något annat än 16" MBP eller en Mac Pro så var det bäst att vänta. Alla visste att det var nya tangentbord på gång till de bärbara eftersom 16"aren redan hade fått det, och iMacen såg rejält gammaldags ut med en design från 2012. Inför det här kvartalet har de små bärbara och minin fått M1-processorer och goda recensioner, 16" är åttakärnig och begåvad med Navi-GPU, och de säljer säkert några Mac Pro till folk som vill vara säkra på att få en Intel-modell. Enda sorgebarnet är nog iMacen, som nu äntligen har fått en ny design för åtminstone den ena modellen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Huruvida Apples produkter är överprisade eller ej är kanske subjekt, men ditt andra påstående är ju rent objektivt felaktigt. Vilken annan telefontillverkare fortsätter släppa uppdateringar till sedan länge utgångna modeller överhuvudtaget i närheten av lika länge som Apple? Är väl absolut ingen som stödjer mer än en eller max två större Android-uppdateringar på sina telefoner. Som redan nämnts av andra, stöd för iOS 14 finns ända ner till iPhone 6S, en telefon som ursprungligen lanserades 2015 med iOS 6.

Hela resonemanget här är ju helt bisarrt. Hur i hela världen kan du klanka ner på Apple med anledning av systemkraven för en mjukvara utvecklad av Microsoft?! Does not compute.

Och nej alla företag använder tack och lov inte Microsoft 365. Google Workspace skulle jag nog säga är minst lika vanligt.

För många pilska kommentarer för att svara på alla, din var vettigast.
Min avsikt var inte att göra er upprörda, utan bara införstådda i en av anledningarna att de sålt så bra!

Kan medge att mitt påstående att Apple inte supporterar äldre produkter med senaste mjukvaran inte håller, jag ber om ursäkt, finns en hel del befogade känslor inblandat. Det har varit värre för för iPads än iPhones. Majoriteten av våra enheter har behövt bytas detta året, enbart av denna anledning och inte att de "börjar bli dåliga". Användarna tycker själva att det känns helt idiotiskt att byta något som funkar tillsynes felfritt, vilket inte är helt lustigt.

Förövrigt kan du installera O365 på i stort sett vilken android som helst, jag har testat modeller från runt 2013.
Hade det inte varit för Apples fenomenala MDM-system hade vi slopat dem för länge sedan.

OBS! Jag talar ur ett företags synvinkel, inte vanliga konsumenter som skiter fullständigt i O365 och dylikt - ni är säkert jättenöjda!

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

För många pilska kommentarer för att svara på alla, din var vettigast.
Min avsikt var inte att göra er upprörda, utan bara införstådda i en av anledningarna att de sålt så bra!

Kan medge att mitt påstående att Apple inte supporterar äldre produkter med senaste mjukvaran inte håller, jag ber om ursäkt, finns en hel del befogade känslor inblandat. Det har varit värre för för iPads än iPhones. Majoriteten av våra enheter har behövt bytas detta året, enbart av denna anledning och inte att de "börjar bli dåliga". Användarna tycker själva att det känns helt idiotiskt att byta något som funkar tillsynes felfritt, vilket inte är helt lustigt.

Förövrigt kan du installera O365 på i stort sett vilken android som helst, jag har testat modeller från runt 2013.
Hade det inte varit för Apples fenomenala MDM-system hade vi slopat dem för länge sedan.

OBS! Jag talar ur ett företags synvinkel, inte vanliga konsumenter som skiter fullständigt i O365 och dylikt - ni är säkert jättenöjda!

Men det låter ju snarare som det är Microsoft som ska ha kritiken än apple för det problem du beskriver. Annars får du beskriva lite mer ingående apples roll det hela? Om Microsoft hade krävt senaste operativsystemet även på androidsidan så lär du inte hittat många plattor från 2013 som klarar O365

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

HELT sjuka marginaler, bara den vinsten under ett kvartal räcker till att placera Apple som det fjärde största bolaget i Sverige sett till omsättning under ett helt år.

Ca 25% vinstmarginal, bra, men långt ifrån sjukt, ett välmående företag helt enkelt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt pressreleasen cirk 4.4 miljarder dollar för första kvartalet.

Så med tanke på att nettovinsten var 23,6 miljarder så var vinsten innan skatt 23,6+4,4 = 28 miljarder. 4,4/28 = 15.7% skatt.
Gut att de investerar en del av det ("... höjer Apple sin investeringar i USA från 350 miljarder dollar till 430 miljarder dollar fram till 2026"). Förstår dock inte varför iphoneförsäljningen i princip dubblats under ett år när folk i suttit hemma? Snittpriset har säkerligen gått upp men med tanke på den osäkerhet som ändå finns så hade jag inte förväntat mig att folk skulle köpa en flådig telefon att sitta hemma med

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Hade det inte varit för Apples fenomenala MDM-system hade vi slopat dem för länge sedan.

Hur stor del av era användare sitter på iOS? Som utvecklare tycker jag att det låter jobbigt om det inte är så att andelen iOS användare är marginellt liten. Det rätt nice att kunna testa på hårdvara så man får en känsla för prestanda och hur väl gränssnitten fungerar i olika fysiska storlekar. Emulator funkar under utvecklingen men jag brukar vilja testa min kod på en fysisk maskin innan jag lägger en PR.

Edit: personligen blev jag bränd på sonos för ett par år sedan. De ville uppdatera firmware i enheterna så det gjorde jag, sedan krävde den firmwaren en nyare version av appen för att funka. Så jag uppdaterade telefonen men när jag kom till ipaden (1a generation ipad som då var lassgammal men den funkade bra till styrning av sonos) så krävde appen en nyare version av ios än den hade. Så jag uppgraderade ipaden - räckte fortfarande inte Så hade jag skitit i att uppgradera firmware i sonoshögtalarna så hade jag kunnat använda ipaden som kontrollenhet. Det var lite surt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

De lyckas verkligen bra, år efter år efter årtionde, det är starkt jobbat! Det tog ett tag innan jag hängde med på att vissa köper Apple produkter mest för status/märkessaker samt andra som köper Apple för att deras produkter är så lättanvända.

Sen gör de bra produkter, och kan absolut vara värt ändå. Men med vad man får är det dyrt, de tar ut mycket i vinst då de kan lägga på någon tusenlapp extra på främst mobiler och folk köper lika mycket ändå.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Vänta nu, alla iphones från 6s och framåt kan köra IOS 14.x och den släpptes 2015. Tycker det är väldigt bra, undrar hur många androidtelefoner från 2015 som kan installera senaste versionen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa appleprodukter igen. Jag gillar inte att vara någons gisslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Majoriteten av våra enheter har behövt bytas detta året, enbart av denna anledning och inte att de "börjar bli dåliga". Användarna tycker själva att det känns helt idiotiskt att byta något som funkar tillsynes felfritt, vilket inte är helt lustigt.

Förövrigt kan du installera O365 på i stort sett vilken android som helst, jag har testat modeller från runt 2013.
Hade det inte varit för Apples fenomenala MDM-system hade vi slopat dem för länge sedan.

Vad menar du när du skriver ”installera O365”? Jobbar själv med Office 365 och känner inte igen mig i det påståendet riktigt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Med så sjuka marginaler på sina produkter så borde Apple rimligen ha råd att flytta en del av sina produktion bort från Kina och andra odemokratiska länder. Det är lätt att sitta i SVT och ställa kritiska frågor till Kinas ambassadör i Sverige om varför Kinas befolkning inte förtjänar samma frihet och rättigheter som vi, men svaret är: 23,6 miljarder på ett kvartal!

Tråkigt att Apple värnar mer om vår miljö än mäniskorna som tillverkar deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Med så sjuka marginaler på sina produkter så borde Apple rimligen ha råd att flytta en del av sina produktion bort från Kina och andra odemokratiska länder. Det är lätt att sitta i SVT och ställa kritiska frågor till Kinas ambassadör i Sverige om varför Kinas befolkning inte förtjänar samma frihet och rättigheter som vi, men svaret är: 23,6 miljarder på ett kvartal!

Tråkigt att Apple värnar mer om vår miljö än mäniskorna som tillverkar deras produkter.

Dom försökte ju med produktion i USA 2013, det gick verkligen åt skogen även om fabriken fortfarande bygger en del av den totala mängden Mac Pro.

https://www.nytimes.com/2019/01/28/technology/iphones-apple-c...

Edit: Dessutom, sjuka marginaler?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Med så sjuka marginaler på sina produkter så borde Apple rimligen ha råd att flytta en del av sina produktion bort från Kina och andra odemokratiska länder. Det är lätt att sitta i SVT och ställa kritiska frågor till Kinas ambassadör i Sverige om varför Kinas befolkning inte förtjänar samma frihet och rättigheter som vi, men svaret är: 23,6 miljarder på ett kvartal!

Tråkigt att Apple värnar mer om vår miljö än mäniskorna som tillverkar deras produkter.

Häng med lite..., det var bara ett par dagar sedan denna kom:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31847-apple-investerar-36-b...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Med så sjuka marginaler på sina produkter så borde Apple rimligen ha råd att flytta en del av sina produktion bort från Kina och andra odemokratiska länder.

Vad är för dig en rimlig marginal? 1%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Häng med lite..., det var bara ett par dagar sedan denna kom:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31847-apple-investerar-36-b...

Frågan är dock hur mycket produktion det blir, tror merparten kommer vara forskning och utveckling.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom försökte ju med produktion i USA 2013, det gick verkligen åt skogen även om fabriken fortfarande bygger en del av den totala mängden Mac Pro.

Kommer ihåg när Steve stolt presenterade ”An all american computer”, allt skulle tillverkas lokalt. Man trodde att det skulle bli bra och kunderna gärna skulle betala extra. I slutändan prioriterade kunderna billig elektronik...

Alla som klagar på Apple kan titta sig själv i spegeln, det är våra val när vi spenderar våra pengar som styr!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Frågan är dock hur mycket produktion det blir, tror merparten kommer vara forskning och utveckling.

Absolut, men de satsar ändå lokalt och det är inte öresburken de tog till direkt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kommer ihåg när Steve stolt presenterade ”An all american computer”, allt skulle tillverkas lokalt. Det var ju bara två år efter 9-11 och patriotismen nådde nog toppnoteringar, så man trodde att det skulle bli bra och kunderna gärna skulle betala extra. I slutändan prioriterade kunderna billig elektronik...

Alla som klagar på Apple kan titta sig själv i spegeln, det är våra val när vi spenderar våra pengar som styr!

Ja, det var många som sedan undrade varför det blev såna förseningar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det var många som sedan undrade varför det blev såna förseningar.

Jag insåg efter jag postade att det var PowerMac G5 där IBM skulle tillverka även CPU:erna lokalt, så allt gjorde i USA. 2003, två år efter 9-11. De försökte alltså igen 2013?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Med tanke på den enorma vinsten dom gör så kan dom ju passa på att sänka priset lite på minne och disk till rimliga nivåer. Det skulle nog göra deras kunder glada. Jag skulle lätt handla mer hos Apple då, om dom inte svinade så jävla dant på tillbehören .

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kul hur man konstant hör folk klaga att de aldrig har pengar och de rika styr allt men man ser samma personer med nyaste iphone varje år.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kul hur man konstant hör folk klaga att de aldrig har pengar och de rika styr allt men man ser samma personer med nyaste iphone varje år.

Tror väldig få av dessa faktiskt köpt sina lurar. Snarare abonnemang på 499:-/mån där lurarna byts ut vartannat år.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Apple börjar erbjuda mycket värde för pengarna. En iPad Pro med XDR skärm 1000 nits 120hz, för 13 lakan, eller M1 macbook air är inte pjåkigt. Jag köpte airpods pro på rea nyligen för 1600 spänn, tyckte också det var ett kanon köp. När man kan köra parallels på ARM-processorn så hoppar jag direkt. Ser fram emot airtags också. Och det känns faktiskt som att de har mer planer för iPad OS annat än att introducera nya emjois.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

När man kan köra parallels på ARM-processorn så hoppar jag direkt.

https://www.parallels.com/blogs/parallels-desktop-m1/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Med så sjuka marginaler på sina produkter så borde Apple rimligen ha råd att flytta en del av sina produktion bort från Kina och andra odemokratiska länder. Det är lätt att sitta i SVT och ställa kritiska frågor till Kinas ambassadör i Sverige om varför Kinas befolkning inte förtjänar samma frihet och rättigheter som vi, men svaret är: 23,6 miljarder på ett kvartal!

Tråkigt att Apple värnar mer om vår miljö än mäniskorna som tillverkar deras produkter.

Värnar Apple om vår miljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Värnar Apple om vår miljö?

Om de värnar mer eller mindre än sina konkurrenter låter jag vara osagt men de försöker nog allt minska sin påverkan på miljön.

https://www.apple.com/se/environment/

https://www.apple.com/euro/environment/pdf/a/generic/Apple_En...

Permalänk
Datavetare

Sett till prestanda på telefonsidan är det som Apple påpekat ibland tyvärr allt för sant: A14 är världens snabbaste systemkrets för mobiler/pekplattor, enda som kommer nära är A13...

Nu finns ändå lite hopp, Arm själva har också börjat designa för absolut prestanda och inte bara hög prestanda/W samt hög prestanda/€. Ska också bli spännande att se av Nuvia (företaget Qualcomm köpte upp förra året) jobbat på, där talas det om "Apple-nivå" sett till CPU-prestanda.

Som andra nämnt i tråden: förstår inte heller hur Iphone-omsättningen kan öka så enormt, är å andra sidan del av "problemet" som ägare av en Iphone 12 Pro Max (men lär sitta på den ett bra tag, prestandamässigt håller Iphone 8 än men den känns så superliten...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kommande AppleTv tror jag kommer bli en hit och jag funderar på att köpa en sådan själv, då av flera anledningar som jag vill ha en iOs enhet bland mina Windows, chromebook, vmware, Linuxmaskiner och annat.

En liten varning bara är att man av någon anledning behöver ha loggat in med det Apple-konto man tänkt använda på sin Apple TV på en iPhone någon gång först. Stötte på det felmeddelandet när jag skulle sätta upp en Apple TV för använding i släktens sommarstuga. Fick plocka fram en test-telefon från jobbet och logga in med kontot där först för att det skulle accepteras på Apple TVn. Apple i ett nötskal helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Såg denna video för inte så länge sen, tycker den tar upp problemen med apple rätt bra.

Inte konstigt att apple kan tjäna så bra....