Cyberpunk 2077 får stöd för ray tracing med AMD Radeon

Permalänk
Medlem

Man får självklart tycka att spelet är bra inget fel med det men att ignorera de fackto att spelet levererades trasigt är bara idioti.

https://www.youtube.com/watch?v=lJqIUQR_vPE

Denna patch bevisar ju bara att CP2077 levererades som en trasig produkt och då har de fortfarande inte löst väldigt många buggar.

Patchlistan för 1.2 är längre än hela storyn i spelet.

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/mfsoud/cyberp...

Skrivet av MrJB:

Spelet var hur bra som helst. Någon små bugg här o där men det finns det i alla spel.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tur att man inte föll för det där spelet som många andra gjorde 😁

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Du ger dig själv lite väl stort tolkningsföreträde här.

Min upplevelse av cyberpunk var en i princip helt buggfri sådan. Stötte inte på fler buggar i det än något annat stort spel av samma kaliber.

Och story och spelmekaniskt levererade det vad jag förväntade mig.

Jag kände mig exakt 0% lurad av mitt köp.

Jag har inte spelat spelet, varför kommer jag till senare - så hur det är med buggar kan jag inte kommentera, men det verkar ju inte orimligt att det är som det skrevs tidigare - hur man spelar spelet som är den stora skillnaden.

Men reagerade du inte på att spelet annonserades 2012 som ett actionbetonat rollspel i en levande och öppen cyberpunkvärld för att sedan något år innan lanseringen plötsligt vara en action-shooter i en öppen och levande värld för att slutligen vid lanseringen vara en action-shooter stöpt i en extremt vacker - men tom värld av kulisser där ingen interaktion med världen existerar?

Många kanske inte ser något fel i det såklart, en del gillar action-shooters men jag inbillar mig att många av dem som nu är besvikna, mig inkluderat, var människor som såg fram emot ett actionbetonat rollspel i en öppen och levande värld. Exakt det som CDPR själva hypat fram - och det är därför jag inte spelat spelet och troligen inte kommer göra det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan detta förändra framtida spelsläpp från CDPR?

https://feber.se/spel/cd-projekt-red-andrar-hur-de-gor-spel-i...

"När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden"

Hehe.. humor. De kan ju börja med att leverera rollspelet CP77.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Überklass:

Jag har inte spelat spelet, varför kommer jag till senare - så hur det är med buggar kan jag inte kommentera, men det verkar ju inte orimligt att det är som det skrevs tidigare - hur man spelar spelet som är den stora skillnaden.

Men reagerade du inte på att spelet annonserades 2012 som ett actionbetonat rollspel i en levande och öppen cyberpunkvärld för att sedan något år innan lanseringen plötsligt vara en action-shooter i en öppen och levande värld för att slutligen vid lanseringen vara en action-shooter stöpt i en extremt vacker - men tom värld av kulisser där ingen interaktion med världen existerar?

Många kanske inte ser något fel i det såklart, en del gillar action-shooters men jag inbillar mig att många av dem som nu är besvikna, mig inkluderat, var människor som såg fram emot ett actionbetonat rollspel i en öppen och levande värld. Exakt det som CDPR själva hypat fram - och det är därför jag inte spelat spelet och troligen inte kommer göra det.

Jag väntade mig ungefär "Skyrim i Cyberpunk-miljö" vilket var vad jag fick kände jag
Ett (väldigt) förenklat RPG med first person shooter-mekanik och bilkörning i en neonskimrande värld.

Det skilde sig en del åt mot vad jag väntade mig sedan tidigare men jag tyckte entimmars gameplayen från E3 gav en ganska tydlig bild av vad det var för spel de skulle leverera. Sen matchade det inte superbra med deras nästan tio år gamla ursprungsidé.

Jag upplevde världen som levande fram till en viss punkt när telefonen slutade ringa och inga nya sidequests dök upp, då var den med ens stendöd. Så det reagerade jag på, men vid det laget kände jag mig också ganska färdig med spelet efter ca 80-100 timmar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag väntade mig ungefär "Skyrim i Cyberpunk-miljö" vilket var vad jag fick kände jag
Ett (väldigt) förenklat RPG med first person shooter-mekanik och bilkörning i en neonskimrande värld.

Det skilde sig en del åt mot vad jag väntade mig sedan tidigare men jag tyckte entimmars gameplayen från E3 gav en ganska tydlig bild av vad det var för spel de skulle leverera. Sen matchade det inte superbra med deras nästan tio år gamla ursprungsidé.

Jag upplevde världen som levande fram till en viss punkt när telefonen slutade ringa och inga nya sidequests dök upp, då var den med ens stendöd. Så det reagerade jag på, men vid det laget kände jag mig också ganska färdig med spelet efter ca 80-100 timmar.

Exakt så här kände jag också!
Och när jakten för achivements drog igång så upptäckte jag rätt många smådetaljer lite här varstans. Men inte tillräckligt för att det ska kännas levande igen. Jag tror många hade hoppats på att få något åt hållet med GTA eller framförallt RDR2, där folk lever sina liv på ett relativt naturligt sätt.

Nu är det inget som säger att det här inte hittar in i spelet vid ett senare skede. Jag menar, många gånger så blir inte RPG:er fullfärdiga förrän ett par år efter driftsättning, när moddar, patcher och DLC:er har kommit ifatt. Jag litar rakt av på att CDPR kommer nå en nivå som gör att jag kan tänka mig att spela om spelet flera gånger igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vilka avseenden syftar du på?
(Ej sarkastiskt här, genuin fråga.)

Några punkter från minnet.

  • AI'n, kanske den mest flagranta bristen. NPCer i Cyberpunk har inga dagliga rutiner eller dynamiska reaktioner på någonting.

  • Ragdolls, Cyberpunk har några få animationer som är likadana varje gång. Kör på en NPC i GTA IV och du får olika upplevelser varje gång, beroende på hur du kör på dem. I Cyberpunk lägger de sig under bilen likt hur det såg ut i GTA III.

  • Bilarnas fysik, bilen interagerar väldigt dåligt med fysik. Redan i GTA IV kan man köra på skit på vägen som fordonens hjul/chassi reagerar med på ett realistiskt sätt, samma sak med dörrar och bagagelucka/motorhuv. I Cyberpunk åker bilen/dörrar igenom solida objekt som om de inte fanns, och fordonet tycks flyta fram på en förutbestämd höjd över vägbanan. På bilarna i GTA IV så demoleras karossen och även chassit vid större smällar, samt att de blir skitiga beroende på hur du använt dem (så att du får åka och tvätta bilen).

  • Vatten, GTA IV har de orkat lägga till lite splashes på vattnet när något kommer i kontakt med det. När det regnar så håller vissa NPCer upp objekt som regnskydd, samt skyndar sig fram för att inte bli blöta.

  • Trafikolyckor, i GTA IV är de ofta extremt slumpmässiga med t.ex. folk som flyger ut genom vindrutan och blir påkörda av andra fordon. I Cyberpunk gör alla NPCer samma animation, antingen på platsen eller precis utanför dörren. Krocka när du kör motorcykel och se samma first person-animation varje gång (alternativt glitcha igenom den du krockar med utan att det händer någonting).

  • Slagsmål, i GTA IV går det dra igång slagsmål genom att provocera en NPC och sen dodga smällen bredvid en annan NPC, som sen börjar slåss med den första. Beroende på vilka det är (t.ex. gängmedlemmar) så kan det eskalera och bli större gatuslagsmål mellan NPCer.

Finns många fler exempel, och finns gott om YT-videos som jämför Den Mest Realistiska Spelvärlden Någonsin (TM) a.k.a. Cyberpunk med t.ex. såna gamla spel som GTA IV:

Det var CDPR som kom med massa överdrifter om hur de utvecklat världens mest inlevelsefulla, tekniskt avancerade spel med massa valmöjligheter och rollspelande tillgängligt. Blanka ytor och raytracing hjälper föga när världen i praktiken är en enorm kuliss med hus utan interiörer och NPCer som är animerade skyltdockor.

Skrivet av UndaC:

Jag väntade mig ungefär "Skyrim i Cyberpunk-miljö" vilket var vad jag fick kände jag

T.o.m. i Skyrim så har NPCer dagliga rutiner och reagerar på vad du gör. Lägg ett svärd på marken på fel ställe i Skyrim så kommer vakter och skäller på dig för att barn kan råka hitta dina slarvigt slängda vapen.

Det var dessutom ett spel som kom ut i november 2011. 9½ år senare kan man förvänta sig MYCKET MER från en utvecklare som gjorde anspråk på att släppa samtidens mest avancerade AAA-spel år 2020.

Permalänk
Medlem

Kände att jag måste dela en del tankar jag med.

Jag känner en kille som spelade på PS4, och var nöjd. Lite skakig upplevelse bitvis, några buggar, några kraschar etc, men på det hela var han nöjd. Han fick vad han ville ha, framförallt m a p handlingen, även om han också upplevde problem.

Jag har inte spelat Cyberpunk, men kommer att göra det. När det kommer en billigare och mer buggfri version (som jag i princip gör med alla spel). Men jag tror att det kan finnas psykologiska orsaker till varför spelet väcker så starka känslor (hos vissa).

Av olika anledningar blev Cyberpunk en sorts posterboy för raytracing och dlss på Nvidias kort, det var på något vis spelet som skulle motivera att man köpte/uppgraderade till ett kort ur RTX 30-serien. Det kan också, tror jag - bakom kulisserna, vara en av orsakerna som bidrog till att det "var tvunget" att släppas när det gjorde, i det skick det var. Nvidia hade helt enkelt investerat väldigt mycket marknadsföring i spelet, korten var släppta; nu var man tvungen att leverera.

Så många uppgraderade till kanske ett RTX 3080 med just Cyberpunk i tankarna. En del betalade dessutom väldigt mycket för sina kort. Det är också en psykologisk effekt, att när man väl betalat för något och äger det, vill man kanske gärna förtränga, eller inte låtsas om riktigt, vad man betalade, speciellt om man betalade ett överpris. Det har ju liksom "aldrig hänt" då, som ett plåster man rivit av, och vill glömma bort. Det gjorde ont, men det var då. Inget att prata om nu.

När sedan Cyberpunk inte var den transformerande skapelsens krona i spelhänseende som utlovats av hajpen - även om raytracingen tekniskt levererade - blev det lite problematiskt för dessa personer, korthuset föll i viss mån samman. Cyberpunk skulle vara kröningen, det man personligen hade motiverat sig med inför köpet, nu ville man inte bli påmind eller ifrågasatt; Cyberpunk "fick" helt enkelt inte vara dåligt. Därför är man beredd att försvara spelet - mer än vad det kanske är värt att försvaras...

Samtidigt, från andra sidan, gör hajpen omkring spelet och just raytracingen att mer eller mindre varje artikel om Cyberpunk på pc associeras till att vara en del av Nvidias marknadsföring. Så på motsvarande sätt finns kanske en tendens att - alltför snabbt och enkelt - avskriva spelet som dåligt, helt utan kvalitéer, från de som känner så.

Säkert är ovanstående en del av förklaringarna bakom vissa reaktioner - hos vissa. Det är iaf vad jag tror. Obs, disclaimer: bara en del av förklaringen. Kanske sanningen om spelet i sig ligger någonstans mittemellan? Speciellt om man även på en PS4 kunde spela det utan raytracing och vara nöjd, trots att man upplevde att spelet hade brister?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Några punkter från minnet.

  • AI'n, kanske den mest flagranta bristen. NPCer i Cyberpunk har inga dagliga rutiner eller dynamiska reaktioner på någonting.

  • Ragdolls, Cyberpunk har några få animationer som är likadana varje gång. Kör på en NPC i GTA IV och du får olika upplevelser varje gång, beroende på hur du kör på dem. I Cyberpunk lägger de sig under bilen likt hur det såg ut i GTA III.

  • Bilarnas fysik, bilen interagerar väldigt dåligt med fysik. Redan i GTA IV kan man köra på skit på vägen som fordonens hjul/chassi reagerar med på ett realistiskt sätt, samma sak med dörrar och bagagelucka/motorhuv. I Cyberpunk åker bilen/dörrar igenom solida objekt som om de inte fanns, och fordonet tycks flyta fram på en förutbestämd höjd över vägbanan. På bilarna i GTA IV så demoleras karossen och även chassit vid större smällar, samt att de blir skitiga beroende på hur du använt dem (så att du får åka och tvätta bilen).

  • Vatten, GTA IV har de orkat lägga till lite splashes på vattnet när något kommer i kontakt med det. När det regnar så håller vissa NPCer upp objekt som regnskydd, samt skyndar sig fram för att inte bli blöta.

  • Trafikolyckor, i GTA IV är de ofta extremt slumpmässiga med t.ex. folk som flyger ut genom vindrutan och blir påkörda av andra fordon. I Cyberpunk gör alla NPCer samma animation, antingen på platsen eller precis utanför dörren. Krocka när du kör motorcykel och se samma first person-animation varje gång (alternativt glitcha igenom den du krockar med utan att det händer någonting).

  • Slagsmål, i GTA IV går det dra igång slagsmål genom att provocera en NPC och sen dodga smällen bredvid en annan NPC, som sen börjar slåss med den första. Beroende på vilka det är (t.ex. gängmedlemmar) så kan det eskalera och bli större gatuslagsmål mellan NPCer.

Finns många fler exempel, och finns gott om YT-videos som jämför Den Mest Realtiska Spelvärlden Någonsin (TM) a.k.a. Cyberpunk med t.ex. såna gamla spel som GTA IV:
https://www.youtube.com/watch?v=wuw_RK-4Dg8

Det var CDPR som kom med massa överdrifter om hur de utvecklat världens mest inlevelsefulla, tekniskt avancerade spel med massa valmöjligheter och rollspelande tillgängligt. Blanka ytor och raytracing hjälper föga när världen i praktiken är en enorm kuliss med hus utan interiörer och NPCer som är animerade skyltdockor.
T.o.m. i Skyrim så har NPCer dagliga rutiner och reagerar på vad du gör. Lägg ett svärd på marken på fel ställe i Skyrim så kommer vakter och skäller på dig för att barn kan råka hitta dina slarvigt slängda vapen.

Det var dessutom ett spel som kom ut i november 2011. 9½ år senare kan man förvänta sig MYCKET MER från en utvecklare som gjorde anspråk på att släppa samtidens mest avancerade AAA-spel år 2020.

Jag säger inte emot dig i sakfrågorna ovan.
Men inget av det du tar upp på listan ovan är något som över huvud taget påverkade min spelupplevelse. Det var inte heller punkter där jag hade några nämnvärda förväntningar på spelet.

Bra ragdollfysik, att vatten splashar när jag skjuter på det eller att NPCer har ”ett liv” etc är inte kärnan av spelupplevelsen för mig. Det är snarare lite grädde på moset. Återigen: för mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag säger inte emot dig i sakfrågorna ovan.
Men inget av det du tar upp på listan ovan är något som över huvud taget påverkade min spelupplevelse. Det var inte heller punkter där jag hade några nämnvärda förväntningar på spelet.

Bra ragdollfysik, att vatten splashar när jag skjuter på det eller att NPCer har ”ett liv” etc är inte kärnan av spelupplevelsen för mig. Det är snarare lite grädde på moset. Återigen: för mig.

Vi tycker nog lika här.
Jag vet att Cyberpunk rent tekniskt är ljusår efter GTA. Men inget som påverkade min upplevelse direkt. Jag hoppas dock dom "fixar" detta då jag gärna vill återvända till spelet och leka runt mer i världen. Men just nu känner jag mig nöjd med 130h av det content som fanns.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag säger inte emot dig i sakfrågorna ovan.
Men inget av det du tar upp på listan ovan är något som över huvud taget påverkade min spelupplevelse. Det var inte heller punkter där jag hade några nämnvärda förväntningar på spelet.

Bra ragdollfysik, att vatten splashar när jag skjuter på det eller att NPCer har ”ett liv” etc är inte kärnan av spelupplevelsen för mig. Det är snarare lite grädde på moset. Återigen: för mig.

Vi tar det igen; jag tar inte ifrån någon deras upplevelse.

Cyberpunk innehåller dock alldeles för lite av det som utlovades av CDPR själva:

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Vi tar det igen; jag tar inte ifrån någon deras upplevelse.

Cyberpunk innehåller dock alldeles för lite av det som utlovades av CDPR själva:
https://www.youtube.com/watch?v=jgYD3l5DuiY

Bara så vi inte tappar fotfästet här:
”Det är bara att inse att alla som betalade fullpris har blivit rejält jävla lurade”
Det var din inledande kommentar som startade vår diskussion.

Det är det jag motsätter mig. Du må känna sig lurad.
Jag gör inte det.

Jag känner att core-upplevelsen som levererades är precis det jag förväntade mig. Det du nämner är för mig smådetaljer som knappast gör att jag känner mig snuvad på konfekten på något sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bara så vi inte tappar fotfästet här:
”Det är bara att inse att alla som betalade fullpris har blivit rejält jävla lurade”
Det var din inledande kommentar som startade vår diskussion.

Det är det jag motsätter mig. Du må känna sig lurad.
Jag gör inte det.

Jag känner att core-upplevelsen som levererades är precis det jag förväntade mig. Det du nämner är för mig smådetaljer som knappast gör att jag känner mig snuvad på konfekten på något sätt.

Jag håller fast vid att alla kunder blivit lurade p.g.a. att spelet inte levererat det utvecklaren lovat.

Jag tror inte på idén att belöna den här typen av beteende, oavsett om man kanske kan tycka att spelet är kul ändå, så det kommer dröja länge innan CDPR får mina pengar igen åtminstone.

Permalänk

Planen var att införskaffa detta spel efter jag köpt ett 3080. Det verkar dröja lite så spelet är förhoppningsvis ordentligt patchat och klart när man väl får tag i ett kort någon gång efter nyår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maddogmoffit:

Planen var att införskaffa detta spel efter jag köpt ett 3080. Det verkar dröja lite så spelet är förhoppningsvis ordentligt patchat och klart när man väl får tag i ett kort någon gång efter nyår.

Eller när 4080 finns i stora mängder....

Permalänk
Medlem

Någon som testat och vet om det är mer spelbart på Xbox Series X eller om jag bör vänta längre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Bara så vi inte tappar fotfästet här:
”Det är bara att inse att alla som betalade fullpris har blivit rejält jävla lurade”
Det var din inledande kommentar som startade vår diskussion.

Det är det jag motsätter mig. Du må känna sig lurad.
Jag gör inte det.

Jag känner att core-upplevelsen som levererades är precis det jag förväntade mig. Det du nämner är för mig smådetaljer som knappast gör att jag känner mig snuvad på konfekten på något sätt.

Problemet är att företaget lovade en massa som spelet skulle innehålla som visa sig inte stämma vid release. Har själv inte följt varenda tråd gällande CP2077 sen start utan sett lite trailers här o där. Att måla upp en bild av ett GTA IV i "cyberpunk" tema och sedan leverera en polerad bajskorv är för mig att ljuga för sina kunder.

Jag köpte det vid release (pga det CDPR lovade att spelet skulle innehålla) och spelade på PC, fortfarande kul och enligt mig buggfritt, har knappt upplevt buggar i spelet. Dock så blev jag förvånad av avsaknaden av allt som utlovades:
-Bättre AI
-Köpa lägenhet/hus
-Köpa fordon (någon form av återförsäljare)
-Modifiera sin karaktär in-game
-Skillnaden (om ens) mellan de olika faktionerna man väljer vid start av nytt spel (street-kid, Corpo..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller fast vid att alla kunder blivit lurade p.g.a. att spelet inte levererat det utvecklaren lovat.

Jag tror inte på idén att belöna den här typen av beteende, oavsett om man kanske kan tycka att spelet är kul ändå, så det kommer dröja länge innan CDPR får mina pengar igen åtminstone.

En faktor i detta är väl hur många som öht visste vad som visats upp på förhand (utlovats, antytts, allt vad det nu kan handla om). Jag gissar ju snarare att det är en relativt liten grupp som faktiskt hade koll på detta.

Om övriga köpare är implicit lurade blir ju en knivig fråga, då de köpt spelet på andra grunder om då de inte ens visste om detta.

Min personliga upplevelse var att jag var mycket intresserad när de först utannonserade spelet men första gången jag såg gameplay presenteras kände "det här är inte spelet jag egentligen önskade mig" (mycket för att intrycket inte var särskilt RPG-igt) och sedan följde jag bara hype-cirkusen på avstånd efter detta.

Jag hade ändå kul med spelet när det släpptes (på PC, så det var spelbart prestandamässigt), och det är väl mycket möjligt att det hjälpte att min hypenivå var måttlig efter vad de visat på förhand.
Just lurad kände jag mig inte, möjligen för att jag inte följt hype-cirkusen i detalj (vilket sällan är en bra idé), men spelet var ju långt ifrån perfekt; jag kan utan problem peka på en massa saker jag hade önskat vore bättre.

När jag tittade på videon som länkades så kändes det för mig som att den huvudsakligen grävde ned sig i petitesser som inte hade hamnat högt på min egen lista, så för mig kändes just den som att det huvudsakligen var argumenterande för argumenterandets skull.

Just att alla måste vara lurade har jag svårt att köpa, man kan utan problem peka på problemen i själva spelet utan att blanda in detta sidospår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tittar in i den här tråden titt som tätt för att se om någon har testat Ray tracing i CP2077 eller kanske till och med benchmarkat lite.

Istället är det sida på sida med gnäll om vem som "gissade" rätt i förväg eller ett evinnerligt ifrågasättande om folk har haft roligt eller inte.

Kan vi kanske hålla oss till trådens syfte så kan ni gå och göra en ny "CP2077 gnälltråd" där ni kan hålla dessa diskussioner istället?

/endgubbagnäll

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Den stora frågan vad gäller Cyberpunk är egentligen: Har folk lärt sig att inte hoppa på aptokiga hype-tåg?

Visst har CDPR klantat till det rejält men det är inte heller rimligt att förvänta sig att spelet ska levereras av Gud själv och att man kommer badas i tårarna av tusen änglar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För att återgå till ämnet:
Det är inte många fps om man ska cyberpunka med ray tracing på amds kort.

@Kenneth kan intyga

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker överlag att HDR gör mycket mer för spelet än RT.
Konstigt att det inte nämns mer. Det påverkar inte ens fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Normalt vill man inte ge sig in i sådana här diskussioner, men jag blir så enormt glad av att spelet inte passar vissas världsbild. Cyberpunk tillhör inte "sandlåda" genren utan någonting mer likt Thief/System Shock/Bioshock (pc-sim?). Och precis som Bioshock är världen helt fantastisk, bästa hittills. Det finns så mycket som gör en värld än poliser och rånare.

Sen att det är världens snyggaste spel OCH "Open world" gör spelet till ett tekniskt under. Har knappt haft buggar alls, bra mycket mindre än witcher 3 och alla Eldar Scrolls spel i alla fall.

Har inte märkt någon skillnad på RTX med Nvidia GPU, men det borde inte vara omöjligt att dom har uppdaterat något när dom lade in AMD stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En faktor i detta är väl hur många som öht visste vad som visats upp på förhand (utlovats, antytts, allt vad det nu kan handla om). Jag gissar ju snarare att det är en relativt liten grupp som faktiskt hade koll på detta.

Detta är en 48 minuter lång officiell video som CDPR släppte för att berätta vad spelet innehöll:

Jag förstår inte hur du får det till att det skulle varit något "en relativt liten grupp hade koll på", och vad det har för relevans om någon eller några kunder inte sett all deras marknadsföring?

Permalänk
Medlem

@evil penguin

Uppföljaren till videon jag postade i inlägget ovan:

Det var detta spel vi förbokade, men inte ens i närheten av det vi fick i slutänden. Alla extremt casual gamers i tråden får gärna tycka att CP2077 är något slags mästerverk för min del, men det har ingen bäring på realiteten att spelet kom att visa sig vara en ren moneygrab från CDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är en 48 minuter lång officiell video som CDPR släppte för att berätta vad spelet innehöll:
https://www.youtube.com/watch?v=vjF9GgrY9c0

Jag förstår inte hur du får det till att det skulle varit något "en relativt liten grupp hade koll på", och vad det har för relevans om någon eller några kunder inte sett all deras marknadsföring?

Om man ska vara lurad (det enda jag invände mot) så måste man väl veta vad man skulle ha påståtts få?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ska vara lurad (det enda jag invände mot) så måste man väl veta vad man skulle ha påståtts få?

Alltså, ingen kan vara lurad förrän de känner sig lurade?

Vad en spelutvecklare gör för utfästelser spelar ingen roll om någon tyckte att spelet var kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alltså, ingen kan vara lurad förrän de känner sig lurade?

Jag skulle snarare vända just det där förhållandet precis tvärt om, att man kan känna sig lurad (eftersom just det bara handlar om känslor) utan att ha blivit lurad.

Men om man inte visste om vad som utlovats (och/eller antytts) så har jag svårt att se att man skulle ha blivit lurad när något av detta inte infriats.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad en spelutvecklare gör för utfästelser spelar ingen roll om någon tyckte att spelet var kul?

Detta är en helt annan fråga än om alla som köpt spelet blivit lurade. Det är klart det spelar roll att de utlovar saker som inte infrias.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle snarare vända just det där förhållandet precis tvärt om, att man kan känna sig lurad (eftersom just det bara handlar om känslor) utan att ha blivit lurad.

Men om man inte visste om vad som utlovats (och/eller antytts) så har jag svårt att se att man skulle ha blivit lurad när något av detta inte infriats.

Detta är en helt annan fråga än om alla som köpt spelet blivit lurade. Det är klart det spelar roll att de utlovar saker som inte infrias.

20+ miljoner har sett dessa videos som tillsammans är en timme långa

Innehållet i dessa har diskuterats av otalet individer på forum och i nyheter över hela nätet.

Denna virala kampanj byggde ju upp hypen för vad spelet skulle innehålla

Dock kan jag tycka att det verkar som att (om man tolkar rätt) det mesta är med i spelet, men i mycket mindre omfattning än vad videon ger sken av. De flesta händelserna är inte så dynamiska som videon får det att kännas som, och är antagligen engångsgrejer som alltid sker på samma sätt. Många trodde nog att det skulle vara mer dynamisk spelvärld baserat på dessa videos.

Jag kommer spela spelet mycket senare om det kanske kommer lite uppdateringar och expansioner senare. Det jag sett av spelet som släpptes gör att jag inte känner mig intresserad alls. Känns som ett väldigt linjärt spel i en öppen död värld. Snarare HL2 i en cyberpunk-värld, än det jag hade trott som snarare skulle vara GTA+Witcher+Skyrim.

Jag inser att inte det lovades av CDPR själva, men det var så de allra flesta tolkade det materialet som delades (och jag drogs med).

CDPR måste bli bättre på att hantera hype och vara rakare i sin kommunikation om de vill vinna tillbaka de som blivit besvikna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

20+ miljoner har sett dessa videos som tillsammans är en timme långa

Innehållet i dessa har diskuterats av otalet individer på forum och i nyheter över hela nätet.

Denna virala kampanj byggde ju upp hypen för vad spelet skulle innehålla

Dock kan jag tycka att det verkar som att (om man tolkar rätt) det mesta är med i spelet, men i mycket mindre omfattning än vad videon ger sken av. De flesta händelserna är inte så dynamiska som videon får det att kännas som, och är antagligen engångsgrejer som alltid sker på samma sätt. Många trodde nog att det skulle vara mer dynamisk spelvärld baserat på dessa videos.

Jag kommer spela spelet mycket senare om det kanske kommer lite uppdateringar och expansioner senare. Det jag sett av spelet som släpptes gör att jag inte känner mig intresserad alls. Känns som ett väldigt linjärt spel i en öppen död värld. Snarare HL2 i en cyberpunk-värld, än det jag hade trott som snarare skulle vara GTA+Witcher+Skyrim.

Jag inser att inte det lovades av CDPR själva, men det var så de allra flesta tolkade det materialet som delades (och jag drogs med).

CDPR måste bli bättre på att hantera hype och vara rakare i sin kommunikation om de vill vinna tillbaka de som blivit besvikna

Det där är en sammanfattning som jag på det hela taget håller med om.

Behållningen för min del var att spela igenom storyn, själva världen håller jag med om att den mer utgör en bakgrund.

Jag gick dock personligen inte in i det hela med hopp om en GTA-sandlåda, snarare tvärt om. Just den åtminstone ytliga likheten till GTA i gameplay som visats på förhand var en av de främsta anledningarna till att jag gick från jätteintresserad till mer måttligt intresserad inför släppet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304