Permalänk
Medlem

Känner en som köpte en Nishiki Pro BLT ... lite dyrare 12.500:-
Har provat den och jag kan säga att den var väldigt skön, lätt cykel också ...

belt ändrat till BLT
Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Har blivit med stigcyklel, något som var lättare sagt än gjort i pandemin. Riktigt kul (men svinjobbigt) att cykla med i lokala slingan.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Hej, bra tråd!

Jag köpte ny cykel till mig, en vermont eaton som har billig modell av suntours gaffel:SF13-NEX-DS. Finns väldigt lite info om hur man ställer in den, om det överhuvudtaget går att ställa in den på något sätt? Kan någon mer erfaren här berätta vad de skruvarna på ovansidan gör och gör den vänstra och högra olika saker? Gaffeln är ganska hård trots att jag skruvat båda moturs så långt det gick. Tack!
Bifogar bild:
https://imgur.com/a/jC1q8d1

förtydligande
Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Inaktiv

Jag letar efter en person som möter eller jobbar med cyklande ungdomar i Göteborg med omnejd/närliggande kommuner som skulle kunna hjälpa mig med att hitta ett nytt bra hem till min gamla mountainbike, en Specialized Rockhopper FSR XC Comp från typ 2003-2004 eller så. Så här ser den ut:

Jag köpte den till mig själv för att jag ville börja cykla igen, men kunde inte använda den mer än några månader totalt av dess liv på grund av att mina knän hade pajat ihop i smyg, så att även lätta uppförsbackar orsakade smärta liknande glaskross innanför knäskålarna. Var därför omöjligt att fortsätta.

Så den har blivit stående och är i princip i nyskick med endast marginellt slitage, fick den servad nyligen så allt ska funka; nya däck slangar o vajrar. Bromsar o fjädring är kollade, växlar justerade osv. Cykeln har även dubbla dryckjomshållare, stänkskydd, fett Abus kryptonitlås, cykeldator (modell äldre/primitiv iofs), och lagenliga reflexer och gammaldags LED belysning fram o bak. Dessutom schyssta Crankbrothers pedaler, då original var plastiga och hala. Kommer även slänga med lite verktyg, borstar, en extra låsvajer och en pump som jag inte längre behöver.

Min tanke är att detta ska bli en donation till någon behövande, jag är inte ute efter att sälja cykeln (vad är ens marknadsvärdet på en 17-18 år gammal MTB?), utan vill att någon MTB-intresserad tjej eller grabb som inte har råd med en schysst hoj ska få den här att använda och även ta väl hand om. Dvs inte sälja vidare för profitens skull osv.

Cykeln kan inte stå hemma hos mig och damma i all evighet, den är ju gjord att användas. Så om du har några ideer om var jag kan vända mig vore jag tacksam på förhand!

Mvh.

Lade till en bild. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj aldrig en damram för de är mycket sämre att cykla på för att de är alldeles för flexibla, de går tungt i uppförslut och de är ostadiga om det går fortare (nerför) helt enkelt hemska om man ska cykla, passar ev inomhus på ett betonggolv på en industri och sträckor på max ett par hundra meter, där kan de funka för att man inte ska kunna cykla för fort.

Vad säger du om Treks mindre ramar, typ Marlin eller Dual sport i storlek S?
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/dual-s...

Jag provade en Trek Marlin M, som jag tyckte var för stor, och en S, som jag tycker var lite för liten. Glömde fundera på ramkänslan men kommer ihåg att klassiska damramar är mindre stabila.

Är lite på jakt efter en hybrid med dämpare eller en mountainbike byggd för enklare stigar. Användningsområdet är potentiell pendlarkort, cirka en mil enkel väg. I praktiken handlar det främst om asfalt men det ska även vara roligt att cykla på traktorvägar och enklare stigar. Det behöver alltså inte gå fort att cykla på stigar men det ska inte vara obekvämt.

Liknande frågor brukar generera tips på gravelcyklar men dels är de ofta dyra och avsaknaden av dämpare gör mig misstänksam. Det är ju lite svårt att prova såna här cyklar under tänkta förhållanden.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Hej, bra tråd!

Jag köpte ny cykel till mig, en vermont eaton som har billig modell av suntours gaffel:SF13-NEX-DS. Finns väldigt lite info om hur man ställer in den, om det överhuvudtaget går att ställa in den på något sätt? Kan någon mer erfaren här berätta vad de skruvarna på ovansidan gör och gör den vänstra och högra olika saker? Gaffeln är ganska hård trots att jag skruvat båda moturs så långt det gick. Tack!
Bifogar bild:
https://imgur.com/a/jC1q8d1

Det är nog hårdhet och ev låsning, har du inte hittat dessa ?
https://www.srsuntour.com/sv/service/download-area/consumer-d...
Men det verkar vara en ganska enkelt citybikegaffel så den är nog ganska hård och har inte så mycket justermån men räddar fälgen om du kör på en trottoarkant och minskar vibrationerna i styret.

Skrivet av LaoLao:

Vad säger du om Treks mindre ramar, typ Marlin eller Dual sport i storlek S?
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/dual-s...

Jag provade en Trek Marlin M, som jag tyckte var för stor, och en S, som jag tycker var lite för liten. Glömde fundera på ramkänslan men kommer ihåg att klassiska damramar är mindre stabila.

Är lite på jakt efter en hybrid med dämpare eller en mountainbike byggd för enklare stigar. Användningsområdet är potentiell pendlarkort, cirka en mil enkel väg. I praktiken handlar det främst om asfalt men det ska även vara roligt att cykla på traktorvägar och enklare stigar. Det behöver alltså inte gå fort att cykla på stigar men det ska inte vara obekvämt.

Liknande frågor brukar generera tips på gravelcyklar men dels är de ofta dyra och avsaknaden av dämpare gör mig misstänksam. Det är ju lite svårt att prova såna här cyklar under tänkta förhållanden.

Om storleken verkligen är fel så bör du leta nått annat men oftast så justerar man ju bara sadelhöjden när man provar lite snabbt men det påverkar ju också hur sadeln är i längsled och hur styret är och så tar det ju ändå en liten stund att vänja sig när man byter cykel även om man byter mellan cyklar man har justerat in. Det är svårt att hitta rätt storlek/inställningar utan att använda cykeln ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Trevlig tråd!
Använder själv en Trek Dualsport 2, och funkar galant till det jag använder den till(Cykla till affären, kompisar, eller bara för att komma ut lite)

https://i.imgur.com/VSY6aPX.jpg

Håller med om Dualsport 2!
Bra allmäncykel och relativt prisvärd, enda tråkiga är att den rätt får repor i ramen, har du drabbats av det?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Har en trek 3500, typ 8-9 år gammal nu. Tog den till cykelverkstaden här och de tyckte att jag ska byta till fullt hydrauliskt system (har haft problem med skivbromsarna ett tag nu). Detta skulle kosta ungefär 3300 (byte av bromsar, växelvajer, service osv). Känner inte att det är värt det för cykeln, är nog värd ganska mycket mindre än detta. Hur mycket skulle det kosta att byta själv, kan inget om cyklar egentligen, men meka lite kan jag. Eller är det mer värt att skaffa en ny cykel (eller begagnad).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AReal_Human:

Hej alla,

Har en trek 3500, typ 8-9 år gammal nu. Tog den till cykelverkstaden här och de tyckte att jag ska byta till fullt hydrauliskt system (har haft problem med skivbromsarna ett tag nu). Detta skulle kosta ungefär 3300 (byte av bromsar, växelvajer, service osv). Känner inte att det är värt det för cykeln, är nog värd ganska mycket mindre än detta. Hur mycket skulle det kosta att byta själv, kan inget om cyklar egentligen, men meka lite kan jag. Eller är det mer värt att skaffa en ny cykel (eller begagnad).

Om du bara behöver bromsarna och inga skivor och monteringskonsoler så borde det inte behöva kosta mer än 1500 i delar för nått mellanklass Shimano och kring 1000kr för de enklaste modellerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Håller med om Dualsport 2!
Bra allmäncykel och relativt prisvärd, enda tråkiga är att den rätt får repor i ramen, har du drabbats av det?

Jepp, lite små repor har det blivit!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Absolut inte "damram" och cykeln bör ha vettig belysning, dvs batterilös huvudbelysning men gärna batteridriven som komplement, Många cyklar säljs utan dynamohjul och då kostar det ofta från 1500kr att få pålitlig belysning och typ 3000kr för en bra belysning.

Antal växlar bestämmer man ganska fritt men det finns väl 2 vägar, Shimao Nexus eller utanpåliggande typ 2x8 - 3x9 är nog de bästa valen som ryms i prisklassen, skärmar och pakethållare är antagligen också trevligt, kanske också väskor redan från start för det brukar vara väldigt bra att ha. Skivbroms, helst hydraulisk är också nått man inte kommer att ångra.
Annars är det nog mest att hitta en bekväm storlek, det är egentligen inga större skillnader utöver måtten för "alla" använder samma leverantörer av komponenter och det mesta är standardiserat och utbytbart utan större problem när det är en mellanklasscykel.
Kanske nått likt denna ?
https://www.cykelkraft.se/gravelbike-bergamont-grandurance-rd...
Men det går ju att köpa en naken cykel och klä på den själv också.

Tack för tipsen, men varför inte "damram"?
Hon var inte så sugen på bockstyre, annars gillade jag din länkade cykel, både snabb och praktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur ser resvägarna ut? Hur lång sträcka? Hur mycket vill hon mecka? Finns det förråd/cykelgarage? Kommer hon att cykla vintertid?

Själv har jag använt en Merida Crossway 24-vxl (från XXL.se) som pendlarhoj, men cyklar sällan mer än runt milen enkel väg. Bor i Stockholm och behöver två bättre bygellås för att hålla fast cykeln under dagtid.

Föredrar fälgbroms och utepåliggande växlar, då dessa är lätta att serva

Exempel:
https://www.merida-bikes.com/sv-se/bikefinder/tag/crossway-50

Det är cykelväg, ca 10-15km enkel väg. Hon vill nog inte mecka alls tror jag men får kolla den uppgiften
Cykling vintertid kommer hända dock inte genom snö och slask.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasseb64:

Tack för tipsen, men varför inte "damram"?
Hon var inte så sugen på bockstyre, annars gillade jag din länkade cykel, både snabb och praktisk.

Ramarna är för ostadiga, tyngre att cykla på och ostadiga vid högre fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ramarna är för ostadiga, tyngre att cykla på och ostadiga vid högre fart.

En damram av typen ”sporthybrid” lär utan tvekan var styv och stabil nog. Även klassiska damramar fungerar fint sub40km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De går märkbart tyngre till ingen nytta och de är inte ens billigare att köpa så varför ska någon välja dem så länge det inte är av nån anledning typ att man inte kan gränsla en cykel med högt ramrör ?

Du tar fan i alltså, så allvarligt är det inte för normalcykling i stan, där är det minskad marginalnytta med pungstången.

Vad man däremot vinner är att det blir lättare med barnsäte. Man slipper hälsparka barnet i ansiktet när man kliver av, man slipper luta den vid på-/avstigning vilket kan bli lite lurigt redan vid några grader med 15 kilo stol+unge som höjer tyngdpunkten. Man kan enkelt kliva av och stå stadigt vid rödljus så man slipper göra en track stand med en vevande unge.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Någon som kan tipsa om en bra mobilhållare? Tittade på quadlock. Verkar lovande då jag också vill ha det på motorcykeln. Cyklar korta sträckor som tex till jobbet varje morgon. Så det ska vara lätt att ta av och på telefonen.

Quadlock är dock löjligt dyrt, finns det inget liknade? behöver minst två hållare...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på ett par bra slanglösa däck runt 30mm som klarar av ”bra” grusvägar? Tänkte slänga på min gruscykel, som jag tycker går lite tungt på asfalt med 40 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Någon som kan tipsa om en bra mobilhållare? Tittade på quadlock. Verkar lovande då jag också vill ha det på motorcykeln. Cyklar korta sträckor som tex till jobbet varje morgon. Så det ska vara lätt att ta av och på telefonen.

Quadlock är dock löjligt dyrt, finns det inget liknade? behöver minst två hållare...

Jag kollade också på Quadlock men valde till slut SP Connect och är helnöjd.

Har Moto Mount Pro på cykeln och den är såklart bra till MC också. Superstabilt fäste, men känns lite väl stöldbegärligt kanske om man lämnar cykeln ute.

Till vindrutan i bilen kör jag deras Suction mount så smidigt att kunna ha samma där.

På själva telefonen satte jag ett billigt enkelt iphone-skal bara och fäste deras Universal-fäste på baksidan av skalet, sitter som berget! Går oftast runt med skalet på telefonen men det går ju lätt att ta av också om man vill.

Men ja, detta blir också en ganska dyr lösning. Speciellt om du behöver köpa två Moto mounts.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en elcykel för att göra det lättare att komma ut utan att behöva jävlas med bil varje gång. Bor i utkanten av Trondheim och det tar nästan 2 timmar att gå in i centrum. Tar 15-20 min med cykel.
Så fick det bli en elektrisk pga att Trondheim är jävligt backigt och dessutom så gillar jag inte att cykla. Elcykel gjorde att det plötsligt blev skitkul att cykla. Har tillochmed börjat cykla till jobbet!
Har cyklat nästan 100 mil på en månad nu. Det är ganska bra för någon som inte gillar att cykla skulle jag vilja påstå.

Kan slänga in en rekommendation på min bakskjärm med inbyggd lampa som laddas med usb!

Och så en rekommendation på den här kättingen
Ingen har stulit cykeln ännu så det fungerar helt klart 100%

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Nishikis hybridcyklar. Namnet till trots är det ett helsvensk Göterborskt företag även om ramarna tillverkas utomlands (men det gäller nog alla tillverkare). De skruvas ihop i Sverige.

Pro SLD är en klassiker som jag pendlat med i många år. Lätt stabil aluram, bra komponenter. Funkar!
Det är ju en race-hybrid och är ruskigt snabb om man vill. Funkar till träning också. Köp till skärm- och cykelstöd-paketet, men skippa pakethållaren (tycker jag) så får du en komplett och bra cykel som funkar året om. 11 kg utan skärm och stöd.

SL Air lite billigare och enklare komponenter, men fortfarande bra cykel, även om jag inte har nån erfarenhet av den. 12 kg och några tusen billigare.

Pro SLD:

Finns även mer klassiska city-cyklar som typ Crescent Holma m.fl. om man föredrar det. Lite långsammare, men komfortabelt. Hela sortimentet här: https://nishiki.se

Och nej, jag jobbar inte för Nishiki!

Permalänk
Medlem

Tycker det är skitsvårt att jämföra olika cykelmärken sett till kvalité etc det beror väldigt många olika faktorer. Vilken typ av cykel och nivå på det man söker.

En sak är säker, Specialized jobbar jäkligt hårt för att bli cyklingens premiummärke nr ett. En imponerande marknadsföringsapparat, de satsar verkligen stenhårt med concept stores och sponsrar toppcyklister etc.

Tror absolut Specialized är jättebra cyklar men upplever dem ändå (ofta) som överprissatta.

Canyon är ett st exempel på ett annat märke som gått fram enormt senaste ca 10 åren, de har också blivit dyrare i takt med framgång men absolut inte som Specialized. Jag föredrar nog Canyon själv i jämförelse, inte för att de nödvändigtvis är bättre (vet ej) men oftast bättre prissatta.

Men jag upplever en viss märkeshysteri gällande cyklar. Affärer som tex Decathlon och XXL sport är intressanta där det finns en hel del stålar att spara in men man ska självklart inte enbart blint gå efter prislapp heller.

Ibland missar nog köpare en del grundläggande saker också.

Ett problem är tex alla billiga cyklar med dämpare, fattar inte riktigt vad cykelindustrin pysslar med där. Om jag vill ha en dämpare på en cykel så köper jag en med bra kvalité annars hellre helt utan dämpare. För stadscykling behövs tex ingen dämpare, det gör också cykeln ofta lite tyngre och cyklingen lite långsammare. I skog/natur är det ett helt separat långt diskussionsämne men man behöver inte alltid dämpare där heller, beror på var du cyklar. På grusvägar är det varje fall totalt overkill/onödigt/dumt. Samma sak med bakdämpare, ska man ha en vettig cykel med bakdämpare bör man oftast gå upp i högre prisklass så att man inte lockas köpa skräp.

Köper man en bra cykel med dämpare ska man också komma ihåg att de ska servas.

När det gäller racer kan det också till viss del vara en säkerhetsfråga. Ja, du kan köpa dig till en snabbare och lättare cykel (ett riktigt monster), de är helt underbara att cykla på men kan du hantera den, var ska du cykla? Själv ogillar jag att cykla med racer på cykelvägar, det är känns ungefär som att ligga med en motorcykel, man får ta det jäkligt lugnt tills man kommer ut. Även vissa cx och gravelhojar är överdrivet snabba för cykelvägar kan jag tycka. För cykelvägar i storstad känner jag mig egentligen säkrast på en vanlig tung hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tycker det är skitsvårt att jämföra olika cykelmärken sett till kvalité etc det beror väldigt många olika faktorer. Vilken typ av cykel och nivå på det man söker.

En sak är säker, Specialized jobbar jäkligt hårt för att bli cyklingens premiummärke nr ett. En imponerande marknadsföringsapparat, de satsar verkligen stenhårt med concept stores och sponsrar toppcyklister etc.

Tror absolut Specialized är jättebra cyklar men upplever dem ändå (ofta) som överprissatta.

Canyon är ett st exempel på ett annat märke som gått fram enormt senaste ca 10 åren, de har också blivit dyrare i takt med framgång men absolut inte som Specialized. Jag föredrar nog Canyon själv i jämförelse, inte för att de nödvändigtvis är bättre (vet ej) men oftast bättre prissatta.

Men jag upplever en viss märkeshysteri gällande cyklar. Affärer som tex Decathlon och XXL sport är intressanta där det finns en hel del stålar att spara in men man ska självklart inte enbart blint gå efter prislapp heller.

Håller med, motionärer bör titta på vilka komponenter som sitter på cykeln för att få så mycket för pengarna så möjligt. Letar du racer tycker jag att du primärt ska titta på begagnat, där finns enorma klipp att göra, cyklar som är 2-3 år gamla, minimalt använda för 2/3 till 1/2 orginal inköpspris. Tittar man på lite äldre cyklar kan man hitta cyklar med full Dura Ace eller Record för en spottstyver, skulle rekommendera en sådan alla dagar i veckan före en ny cykel för 15-20k. Skivbroms vs fälgbroms, för motionärer? Vet du med dig att du är bra på att meka själv eller har pengar avsatta för regelbunden service kan hydrauliska skivbromsar vara värt det. För instegscyklisten ser jag ingen vinst med det, pengar i sjön. Samma med elektroniska växelsystem, för instegscyklisten är wirestyrning att föredra. Storlek är kanske det viktigaste för att få en fullvärdig upplevelse, handlar du nytt har vissa butiker personal som är duktiga på att hjälpa dig med rätt storlek men min erfarenhet är att de flesta butiker hellre säljer en cykel än fixar fram en i rätt storlek, det är en liten vetenskap som många handlare inte är så värst duktiga på. Ergo: få rätt storlek på din ram, rätt längd på vevarmar (oftast hänger vevarmslängden ihop med ramstorlek men somliga cyklister har preferenser, själv körde jag 170 vevar fastän jag kanske borde åkt på 172,5mm men upplevde att 170 vevarna var bättre i sprinter och 172,5 vevarna något bättre uppför men med tanke på topografin i Sverige valde jag 170 vevar) styrstam är lätt att byta och ja, 10mm kan upplevas som natt och dag, styrbredd är också oerhört viktigt, för smalt styre och lungorna kan tryckas ihop något, för brett och du fångar lite för mycket vind osv Börja med att få rätt ramstorlek coh experimentera eller få hjälp med vevar/starstam/styrbredd/sitthöjd. Sitthöjd ja, för lågt och du får inte ut all kraft du kan få, för högt och du får heller inte ut samma kraft men det är lite skonsammare för musklerna, finns också en fara med att sitta lite högt, översträckning av fotled och hälsenorna kan på sikt ta stryk. Jaja, bara några småsaker att tänka på, finns bra guider för hjälp på nätet. Skulle kunna fortsätta i evighet men har någon frågor så var inte rädd att ställa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Samma med elektroniska växelsystem, för instegscyklisten är wirestyrning att föredra.

Bara om priset är enda styrande faktorn, annars är elektroniska växlar helt fantastiskt bra för en motionär. Jämfört med mekaniska så är det helt underhållsfritt, vilket kan vara en rejäl lättnad om man inte själv är haj på att ställa in växlarna med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tycker det är skitsvårt att jämföra olika cykelmärken sett till kvalité etc det beror väldigt många olika faktorer. Vilken typ av cykel och nivå på det man söker.

En sak är säker, Specialized jobbar jäkligt hårt för att bli cyklingens premiummärke nr ett. En imponerande marknadsföringsapparat, de satsar verkligen stenhårt med concept stores och sponsrar toppcyklister etc.

Tror absolut Specialized är jättebra cyklar men upplever dem ändå (ofta) som överprissatta.

Canyon är ett st exempel på ett annat märke som gått fram enormt senaste ca 10 åren, de har också blivit dyrare i takt med framgång men absolut inte som Specialized. Jag föredrar nog Canyon själv i jämförelse, inte för att de nödvändigtvis är bättre (vet ej) men oftast bättre prissatta.

Men jag upplever en viss märkeshysteri gällande cyklar. Affärer som tex Decathlon och XXL sport är intressanta där det finns en hel del stålar att spara in men man ska självklart inte enbart blint gå efter prislapp heller.

Ibland missar nog köpare en del grundläggande saker också.

Ett problem är tex alla billiga cyklar med dämpare, fattar inte riktigt vad cykelindustrin pysslar med där. Om jag vill ha en dämpare på en cykel så köper jag en med bra kvalité annars hellre helt utan dämpare. För stadscykling behövs tex ingen dämpare, det gör också cykeln ofta lite tyngre och cyklingen lite långsammare. I skog/natur är det ett helt separat långt diskussionsämne men man behöver inte alltid dämpare där heller, beror på var du cyklar. På grusvägar är det varje fall totalt overkill/onödigt/dumt. Samma sak med bakdämpare, ska man ha en vettig cykel med bakdämpare bör man oftast gå upp i högre prisklass så att man inte lockas köpa skräp.

Köper man en bra cykel med dämpare ska man också komma ihåg att de ska servas.

När det gäller racer kan det också till viss del vara en säkerhetsfråga. Ja, du kan köpa dig till en snabbare och lättare cykel (ett riktigt monster), de är helt underbara att cykla på men kan du hantera den, var ska du cykla? Själv ogillar jag att cykla med racer på cykelvägar, det är känns ungefär som att ligga med en motorcykel, man får ta det jäkligt lugnt tills man kommer ut. Även vissa cx och gravelhojar är överdrivet snabba för cykelvägar kan jag tycka. För cykelvägar i storstad känner jag mig egentligen säkrast på en vanlig tung hybrid.

Med Canyon vs Specialized så betalar du en rejäl premium för att du köper den ena i butik (med hyra, personalen, lager) och den andra direkt från fabrik. Cyklarna i sig är rätt lika bortsett från geometrin, men det kan vara skönt att ha en butik att vända sig till snarare än en mail om man har problem. Speciellt om det är något som behöver bytas eller reklameras.

Men visst är det märkeshysteri. När man väl köpt sin cykel som är på tok för avancerad jämfört med ens förmåga ska man ju också ha rätt kläder, rätt komponenter, rätt skor o.s.v.

Finns många prisvärda märken men de syns ju av förklarliga skäl inte speciellt mycket, eftersom de inte betalar för reklam. Radon, Planet X, Bird och Rock Machine t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Slår ett slag för Nishikis hybridcyklar. Namnet till trots är det ett helsvensk Göterborskt företag även om ramarna tillverkas utomlands (men det gäller nog alla tillverkare). De skruvas ihop i Sverige.

Pro SLD är en klassiker som jag pendlat med i många år. Lätt stabil aluram, bra komponenter. Funkar!
Det är ju en race-hybrid och är ruskigt snabb om man vill. Funkar till träning också. Köp till skärm- och cykelstöd-paketet, men skippa pakethållaren (tycker jag) så får du en komplett och bra cykel som funkar året om. 11 kg utan skärm och stöd.

SL Air lite billigare och enklare komponenter, men fortfarande bra cykel, även om jag inte har nån erfarenhet av den. 12 kg och några tusen billigare.

Pro SLD:
https://hfc.azureedge.net/media/products/pics_and_docs/nishiki/2021/916212818-1.jpg?width=1500&height=900&format=jpg&scale=both&mode=pad&bgcolor=ffffff

Finns även mer klassiska city-cyklar som typ Crescent Holma m.fl. om man föredrar det. Lite långsammare, men komfortabelt. Hela sortimentet här: https://nishiki.se

Och nej, jag jobbar inte för Nishiki!

Ser toppen ut som pendlingshoj, en fördel med billigare komponenter är åtminstone att det blir billigare med vissa slitagedelar som tex kassett och kedja. På en pendlingshoj kan jag snarare tycka det är en fördel med billigare komponenter men kan bero på vilken typ av pendlingsväg man har. Börjar man cykla regelbundet så blir det betydligt mera underhåll så det är bra att tänka på.

Själv är jag nöjd med den här som pendlingshoj, kostade 3 lapp när jag köpte den även om det visst tillkommer pengar för lampor, skärmar och lås.
https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-1x8-md-21-18-21-l-21/p/117...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om storleken verkligen är fel så bör du leta nått annat men oftast så justerar man ju bara sadelhöjden när man provar lite snabbt men det påverkar ju också hur sadeln är i längsled och hur styret är och så tar det ju ändå en liten stund att vänja sig när man byter cykel även om man byter mellan cyklar man har justerat in. Det är svårt att hitta rätt storlek/inställningar utan att använda cykeln ett tag.

Jag vet, men som jag såg det när jag provade skulle en längre styrstam kunna rädda S:en men cykeln kändes ändå liten. M:en skulle eventuellt kunna fixas med kortare styrstam och smalare styre men det är en stor investering att köpa något som man måste modifiera utan att veta att det blir bra.

På grund av ovanstående letar jag alternativ. Gärna 29” (eller 700c).

Tack för svar förresten... även om du glömde kommentera ram-typen. 🙂

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha.
Lådcyklar. Är det något någon kan något om?

Jag har fått en unge här under våren. Den lille krabaten kan man inte cykla med på en racerhoj ;). Inte än iaf - och än mindre utan pakethållare (vilket min cykel saknar)
Och bil det har jag inte heller.
Så jag tänker mig att en sådan dära fräsig cykel med en låda. Där kan man ju få in både fru och barn. Kul!

Eller kan man det?
Fästen för bilbarnstol? Finns det i dem kanske?

Och gör man bort sig om man köper en ny billig för säg... 16.000? De kan ju bli så evinnerligt dyra. 35.000 vill jag liksom inte lägga heller.

Jag har själv inte haft så många cyklar. Hållt de har vid liv istället så nycykelförvärv kan jag ganska lite om.
Och än mindre kan jag kring lådcyklar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Har kunnat mycket om Racer och MTB men kan noll om "vanliga" cyklar, har blivit tillfrågad som "expert", var börjar man?

Du har redan fått en del bra tips men jag skriver ner några punkter som är vettiga för kvinnan att tänka på och lite tips på modeller i generella termer:

Upprätt, mellan eller aggressiv sittställning?
City - hybrid/mtb - gravel/racer
Här tycker jag personligen att hybriden ger bra kompromiss mellan snabbhet och komfort.

Stort växelspann eller enkelhet?
Utanpåliggande växlar - navväxlar
Här värderar jag växelspannet men på en pendlare som ska vara pålitlig är det inte självklart.

Enkel av- och påstigning eller maximal prestanda?
Damram - diamantram
Viktigare ju fortare man vill cykla. Men vill hon komma svettig till jobbet? Ska hon skjutsa barn och/eller handla med cykeln?

8000-12 000 kr tycks vara tuff konkurrens bland märkena. Svårt att välja fel med andra ord. Fokusera på geometrin i första hand. Kan hon provcykla är det värt mycket för en som inte är van... tycker jag i alla fall.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Köpte nyligen en elcykel för att göra det lättare att komma ut utan att behöva jävlas med bil varje gång. Bor i utkanten av Trondheim och det tar nästan 2 timmar att gå in i centrum. Tar 15-20 min med cykel.
Så fick det bli en elektrisk pga att Trondheim är jävligt backigt och dessutom så gillar jag inte att cykla. Elcykel gjorde att det plötsligt blev skitkul att cykla. Har tillochmed börjat cykla till jobbet!
Har cyklat nästan 100 mil på en månad nu. Det är ganska bra för någon som inte gillar att cykla skulle jag vilja påstå.

Kan slänga in en rekommendation på min bakskjärm med inbyggd lampa som laddas med usb!

Och så en rekommendation på den här kättingen
Ingen har stulit cykeln ännu så det fungerar helt klart 100%

Ja, jag kan också rekommendera elcykel! Jag tycker det är lite som att gå från hårddisk till SSD. Har väldigt svårt att gå tillbaka till min gamla cykel utan motor. När jag köpte elcykel tänkte jag bara använda den till lite längre cykelturer på landet men det blev att jag använder elcykeln till allt. Cykeln utan motor står bara och blir dammig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Idag blev det 25 km på min billiga skitcykel (som jag köpte för att ersätta den stulna som gick på hela 1200 kr på ICA Maxi),
https://www.decathlon.se/mtb-st-520-v2-275-svart-id_8583819.h..., betalade strax under 3000 hem till dörren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.